Permalänk
Medlem

Scam, men hur?

Helt säker på att följande är en scam, men hur tjänar de på det?

Jag har en sak till salu på Facebook marketplace för 8000 kr. Någon kontaktar mig och vill köpa prylen. Helt ny profil, finns bara en profilbild, inget annat. Personen som har ett rätt udda namn ger 0 träffar på sökningar.

Personen kan inte komma själv men vill skicka ett DPD bud som ska ge mig ett kuvert med 8000 kr och ta med sig saken.

>>Okej, jag accepterar, men jag skulle vilja komma i dag, men jag är upptagen med arbete, så jag skickar en DPD-kurir till ditt hus för att ge dig pengarna och hämta varorna.

Jag var lite tveksam till detta.

>>Jag förklarar att en DPD-agent kommer hem till dig och ger dig ett kuvert med dina pengar, och efter att ha kontrollerat pengarna ger du honom föremålet som han ska skicka till mig.

Bad honom swisha istället alt. banköverföring.

>>Jag är verkligen ledsen för det eftersom jag inte använder Swisha men Vänligen vet att jag har gjort detta i mer än 4 år och jag försäkrar dig att detta sätt att skicka är säkert, pålitligt och snabbt och att du kommer att få dina pengar hemma hos en brevbärare hand till hand. Jag väntar på ditt svar.

Tackade nej.

Hur skulle jag bli lurad här? Och vilka bud springer runt med 8000 kr cash?

Permalänk
Medlem

Blockera och rapportera bums.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683614-vad-ar-detta-f...

Bäst i det långa loppet är nog att inte använda FB för att köpa eller sälja saker innan dom iaf försöker att rensa upp i träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag har en sak till salu på Facebook marketplace för 8000 kr. Någon kontaktar mig och vill köpa prylen. Helt ny profil, finns bara en profilbild, inget annat. Personen som har ett rätt udda namn ger 0 träffar på sökningar.

Personen kan inte komma själv men vill skicka ett DPD bud som ska ge mig ett kuvert med 8000 kr och ta med sig saken.

>>Okej, jag accepterar, men jag skulle vilja komma i dag, men jag är upptagen med arbete, så jag skickar en DPD-kurir till ditt hus för att ge dig pengarna och hämta varorna.

>>Jag förklarar att en DPD-agent kommer hem till dig och ger dig ett kuvert med dina pengar, och efter att ha kontrollerat pengarna ger du honom föremålet som han ska skicka till mig.

>>Jag är verkligen ledsen för det eftersom jag inte använder Swisha men Vänligen vet att jag har gjort detta i mer än 4 år och jag försäkrar dig att detta sätt att skicka är säkert, pålitligt och snabbt och att du kommer att få dina pengar hemma hos en brevbärare hand till hand. Jag väntar på ditt svar.

Tackade nej.

De kommer skicka länk till budets sida där de sen kommer vilja att du köper någon slags kupong lr dylikt för att budet ska kunna komma och lämna det.
Alltså de vill du ska betala för att budet ska komma.

Permalänk

Verkar vara scam. När köparen fått dina uppgifter kommer ett falsk meddelande från DPD om försäkring som måste betalas eller något vilket köparen säger sig ska stå för när han fått varan typ men han kommer aldrig. Vips är han 500Kr rikare typ.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Doomfarer:

Tackade nej.

Samma sak som Nigeria-breven.
Du har ärvt 100 miljoner USD. Men för att du ska få pengarna så måste du betala 10k USD för att kuriren ska kunna smuggla diamanterna ut ur landet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Aha. Fattade inte riktigt hur de skulle tjäna pengar på mig. Som om jag skulle betala för budet. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tackade nej.

De kan också göra manövern att "budet" av en eller annan anledning inte har pengarna kontant men för över dem till dig. (Det är bara det att pengarna är från någon annan som blir lurad där och då). Sen ger du varan till "budet" då du tror att du fått pengarna. "Bud" och vara försvinner. Sen blir de pengar du fått flaggade av bank/polis. De beslagtas och du delges misstanke om penningtvätt. Ingen vara och inga pengar.
(Det finns massa variationer på genomförandet).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Blockera och rapportera bums.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683614-vad-ar-detta-f...

Bäst i det långa loppet är nog att inte använda FB för att köpa eller sälja saker innan dom iaf försöker att rensa upp i träsket.

Säger samma sak.

På FB har det tyvärr blivit en lurendrejeri- och prut-kultur, och dessa icke önskvärda personer har skrämt bort de flesta seriösa säljarna och köparna. Bättre att gå via pålitliga och kända företag som säljer via FB, Blocket och Tradera.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte för mitt liv förstå hur svårt kan det vara för FB att blockera dessa automatiskt då alla använder samma text och vi har ju inte ens konceptet i Sverige...

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en liknande sak när jag skulle sälja en sak på blocket för 10-12 år sedan. Allt kändes bara fel från början så rapporterade till blocket och de svarade rätt snabbt att det är en scam så min känsla var helt rätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Ah som allt annat vill dom ha kontakt o se om du är lättlurad, vad dom vill göra sen när budet kommer kan ingen svara på. Men känslan är att det ska krånglas och dom vill skicka pengar sen o ta med varan. Detta är bara gissning men enklast för dom och lämnar inga spår.

Kriminella letar efter sårbara människor som dom kan utnyttja, det är väl grunden i det. Svårt för polisen och göra något också då det är svårt att bevisa uppsåt skulle jag gissa.