Alla fyndtips från mellandagsrean

Krönika: Reklam kommer döda Youtube som kunskapskälla

Permalänk
Medlem

Undrar hur många tusen TB gratis-hosting de har för videoklipp med typ två visningar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag redan "betalar" Alphabet tillräckligt med alla min data som de samlar ihop om mig och säljer till folk jag inte vet vilka de är, så ser inga problem med att köra adblocker på Youtube.

Är ju dessutom reklam i princip varenda klipp ändå, som alltid kommer en bit in i klippet.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Premium så länge det funnits så jag har sluppit en hel del reklam, men det går fanimej inte att stänga av AI-producerat material som totalt saknar innehållsvärde men som har ökat lavinartat. AI kan vara det sämsta som har hänt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem

En sak dom jag tror vrider det bortsett från det som redan diskuterats är att förr så la folk primärt upp saker på youtube för att visa och dela information.

Idag avser/skall "alla" tjäna pengar på sina videos.

Så oavsett pris på tjänsten eller mängden reklam så är hela konceptet, kalla det "tänket", förändrat.

Kolla tillbaka 10-15 år, hur många ni kollade på då körde klickbait, flera sektioner för sponsrat material, tjata om att följa osv?
Folk la upp en video där de skruvade ihop en Ikea-möbel eller löste ett pussel i ett spel.

Om uppladdarna byter fokus från att bara dela material till att använda plattformen som inkomstkälla så kommer självklart hela maskineriet följa stigen.

De kanske skulle införa en delning lite som med div spelmotorer. Gratis för privat icke kommersiellt bruk men när det börjar bli rent kommersiellt så får man helt enkelt betala för tjänsten. Vi betalar ju för hostning, webbhotell osv...

Permalänk
Medlem

Har något abbonemang med premium och yt musik i ett. Helt okej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste månaderna har spårat ur med reklam för min del. 60 sekunder där inget kan skippas är standard på nästan alla videos jag ser på.

Tittar mindre än någonsin på YT just nu men det hänger också ihop med hur lite intressant material som läggs upp. Reklamen är iaf en bidragande faktor, händer rätt ofta att jag hellre stänger av TVn än att sitta och vänta ut reklamen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Låt mig droppa TVÅ artiklar från Swec..
https://youtu.be/bfaf0R0Folo?si=NG04X3VmjWP1IwjX
https://www.sweclockers.com/nyhet/39668-kraftiga-prishojninga...

Så när tror vi som konsumenter att tillverkare av tjänster och producenter av articklar bryr sig om något annat än vinst?

Vakna upp.

Så till en verklighet som INTE har fastnat bland konsumenter... Betalar du inte för en produkt, så är det DU som ÄR produkten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Betala med plånboken - adblock

När tjänsten är så pass dryg att konsumera med reklam och det går att lagligt och etiskt (din användardata är mer värd än visad reklam annars hade YT blockat alla med adblockers) att blockera är det helt rätt att använda en adblocker.

Folk som hävdar att det tar pengar från de som genererar innehåll - tror ni på allvar att skaparna får mer betalt för att YT höjer avgiften som de gör nu?
Nej, trodde inte det heller
YT bryr sig bara om YT så länge vinsten fortsätter gå upp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Senaste månaderna har spårat ur med reklam för min del. 60 sekunder där inget kan skippas är standard på nästan alla videos jag ser på.

Tittar mindre än någonsin på YT just nu men det hänger också ihop med hur lite intressant material som läggs upp. Reklamen är iaf en bidragande faktor, händer rätt ofta att jag hellre stänger av TVn än att sitta och vänta ut reklamen.

Gå ur videon, gå tillbaka till den och ev upprepa tills du får en 5 sek reklam och kolla på den. Gå sedan ur videon och gå in igen. Boom - reklam konsumerad och din video kan fortsätta. Funkar inte det det så dra ner videon lokalt med hjälp av en browserplugin till en katalog som din plex övervakar och kolla på den reklamfritt via plex.

Jag skrev en egen plugin (för att jag är nörd och principfast 😂) till FF som gör detta åt mig - alla kanaler som jag prenumererar på pollas var 5e minut och senaste videon hamnar reklamfri i min plex - underbara teknik!

Personligen är jag helt ok med att lägga lite tid ren principiellt för att det inte ska löna sig för YT att pumpa ut reklam

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Låt mig droppa TVÅ artiklar från Swec..
https://youtu.be/bfaf0R0Folo?si=NG04X3VmjWP1IwjX
https://www.sweclockers.com/nyhet/39668-kraftiga-prishojninga...

Så när tror vi som konsumenter att tillverkare av tjänster och producenter av articklar bryr sig om något annat än vinst?

Vakna upp.

Så till en verklighet som INTE har fastnat bland konsumenter... Betalar du inte för en produkt, så är det DU som ÄR produkten.

Den första länken till Youtube är väl inte helt rätt kan jag tänka mig?

Permalänk
Medlem

Hur stödjer man sweclockers utan at se reklam?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Vilka intäkter de har (revenue) säger ju dock ingenting om vad de tjänar eller förlorar. Till exempel säljer ICA för knappt 150 miljarder om året (=intäkter), men vinsten är 6 miljarder. Vet vi inte marginalen för youtube har vi ingen aning om det går bra eller dåligt.
Edit: Det är som att säga att Northvolt går bra för de säljer batterier för 1 miljard eller vad det kan vara.

Vad är marginalen? Det som kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Hela grejen med att kalla andra för giriga samtidigt som man rakt av vägrar betala för det andra producerar, och som man gärna konsumerar, är en ganska trött inställning som dessvärre är allt för vanlig.

Egentligen är det ju ganska enkelt, om varan inte motsvarar ett värde som motiverar priset så konsumerar man inte varan. Jag betalar gladeligen till de kreatörer jag uppskattar, och jag bidrar extra till flera av dem via både Kofi och Patreon. Att de gör det de gör är långt ifrån en självklarhet, och många är eldsjälar som helt enkelt bara gillar att dela med sig.

Jag har kört YouTube Premium Family i flera år och nyttjar det på samtliga fem tillåtna konton (fyra i familjen plus ett extra för lite olika streaming). Vi har också gått över helt från Spotify till YouTube Music. Kollektivt konsumerar vi enormt mycket på båda tjänsterna, så för mig är det väldigt prisvärt, prisökningen till trots.

Mitt problem med YouTube Music är att appen på iPhone kraschar om man tar en bild när man lyssnar vilket jag brukar göra på löpturer. Får man leta och starta om från början med spellistan man körde. Bra utbud på musiken men appen verkar billig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Nej tack!

Att bli reklamindoktrinerad är inget för mig, det får andra bli!

Permalänk

Om vi nu är emot "girighet" så kan jag tipsa om att adblockers funkar även på Sweclockers, men precis som på youtube är det sponsrade innehållet lite lurigare att blockera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Edin har varit på Youtube sedan begynnelsen och är förskräckt över den reklamfest plattformen har blivit.

Läs hela artikeln här

Helt enig!

Om det kostade 50 kr för att slippa reklamen skulle jag betala det. Resten av YouTube Premium är jag totalt ointresserad av: Music etc.

Det stora problemet är precis som med Facebook: det finns inget fullgott alternativ som erbjuder samma nivå av innehåll.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Personligen skiter jag heldre i en dålig lunch på stan och behåller mitt YouTube premium. 279kr för familjepris nu, men vafan, mitt barn kollar några timmar varje dag, jag kollar några timmar varje dag och min fru några timmar varje vecka. Det är inte mycket att bråka om.

Det är jättebra om man har den möjligheten. Men för en del har reallönerna inte ökat på flera år, och nu är allting dyrare 20%.

Alla har inte möjligheten att bara strunta i kostnadsökningar från olika abonnemang. Man måste börja se över alla små bäckar. Min internet kostar t ex bara det 599 kr/mån. I avsaknad av alternativ till bostaden kan jag heller inte sänka denna kostnad ens.

Att YouTube ökar mängden reklam avsevärt, även när videon är pausad, och 4k kvalitet försökte ju Youtube ta bort från gratisversionen innan protesterna.

Att då bara tycka att t ex ett goddag yxskaft meddelande dimper in i brevlådan såsom denna nedan, skulle vara helt ok, är mig iaf främmande:

"För att kunna erbjuda bra funktioner och en förstklassig tjänst även i fortsättningen höjer vi priset till 95,00 kr/månad [från 69 kr/mån studentpris]. Vi tar inte lätt på de här besluten, och den här ändringen gör det möjligt för oss att fortsätta förbättra Premium och stötta de kreatörer och artister du följer på YouTube."

Det är en 30% ökning!!! Jag känner mig som betalande kund bara förolämpad när ett företag skriver "de tar inte lätt på de här besluten". Kommer då dessa 30% gå direkt till kreatörerna eller?

Om folk bara accepterar att "ja varför ska folk gnälla för en tjänst som faktiskt ger så mycket" när det är faktiskt företaget som tillhandahåller tjänsten som aktivt försämrar upplevelsen.

Det är "enshittifocation 101". Man skapar en tjänst som får nära på monopol. När sedan alla är på plattformen, gör man den så usel som möjlig för att kunna klämma åt så mycket pengar ut som möjligt.

Saker och ting kommer inte bli bättre eller billigare. Bara sämre och dyrare om inte vi konsumenter markerar.

Jag går iaf tillbaka till adblocker. Får bli Patreon the old fashioned way för de kreatörerna man faktiskt vill stötta (och har råd med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Det är en 30% ökning!!! Jag känner mig som betalande kund bara förolämpad när ett företag skriver "de tar inte lätt på de här besluten". Kommer då dessa 30% gå direkt till kreatörerna eller?

Rimligtvis går hälften till skaparna, som det gjorde tidigare.

Skrivet av goose007:

Jag går iaf tillbaka till adblocker. Får bli Patreon the old fashioned way för de kreatörerna man faktiskt vill stötta (och har råd med).

Tänk bara på att Patreon tar ut en avgift för sin hantering + transaktionsavgift. Det kan gå mot din moraliska ståndpunkt att allt skall gå till skaparen.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

"YouTube improved its percentage revenue growth from 1.3% in 2022 to 7.8% in 2023. It generated $31.5 billion in advertising revenue 2023." (Av detta betalas en BRÅKDEL av det ut till content-creators)

"YouTube Premium reached 100 million subscribers in 2024"

"YouTube reached 2.7 billion active users in 2023, making it one of the most popular apps in the world, behind only Google and Facebook on total usage."

Så lägger man ihop advertising revenue och subscribers lär de gå en hel del plus, men då det är en koncern kan de trixa och fixa med siffrorna ganska kraftigt för att visa antingen de eller andra siffrorna i slutändan.

Edit: sedan kan man ju även lägga till den data de samlar in och säljer också, även om den kanske officiellt säljs av en annan del av koncernen även om det kommer från YT.

Edit 2: Rätt övertygad om att deras advertising revenue ökat markant under 2024 med tanke på hur extremt mycket mer reklam de fått för sig att spamma tittare med som inte har Premium, både längd och antal på reklamerna.

Sen tar de vinster som kreatörer skulle fått, när video får en copy strike. Även om inte är valid och dras tillbaka. Förlorar de inkomster på de videos som just fått detta tills det är löst och ingen retroaktiv återbetalning.

Så YouTube dödar hela plattformen genom detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tycker är absolut "roligast" med reklamen på YouTube är att om de visar en reklamsnutt som går att skippa så skippar man oftast tillbaka till filmen. Men om jag inte trycker skip så "belönas" jag med ytterligare en reklamsnutt. Vem tänkte ut det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker att eftersom vi inte pratar piratkopiering på Sweclockers kan vi väl iallafall skippa att skriva krönikor om hur vi inte vill betala för den mediaplattform man använder mest och sen propagera för annonsblockerare?

Jag röstar för att vi alla skaffar annonsblockerare och kör den bara på Sweclockers. Det borde vara lätt att kasta på en regel som gör sig av med allt sponsrat innehåll också.

Permalänk
Medlem

Svensk lag kräver att du ska vara minst 13 för att skaffa ett sådan konto. Nått stämmer inte här.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag tycker är absolut "roligast" med reklamen på YouTube är att om de visar en reklamsnutt som går att skippa så skippar man oftast tillbaka till filmen. Men om jag inte trycker skip så "belönas" jag med ytterligare en reklamsnutt. Vem tänkte ut det?

De tänker väl att du gillar reklam eftersom du inte hoppade över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Tycker att eftersom vi inte pratar piratkopiering på Sweclockers kan vi väl iallafall skippa att skriva krönikor om hur vi inte vill betala för den mediaplattform man använder mest och sen propagera för annonsblockerare?

Jag röstar för att vi alla skaffar annonsblockerare och kör den bara på Sweclockers. Det borde vara lätt att kasta på en regel som gör sig av med allt sponsrat innehåll också.

Sweclockers är inget monopol. Du är fri att gå annanstans. Youtube är monopol i allra högsta grad, de enda medtävlande så som bitchute är ju mest bara foliehattar, black supremacists, Z och nazis.
Dailymotion är så modererat att typ inget av intresse hamnar där utom transpropaganda och videos som stödjer kamala harris, yahoo video är väl stendött? Vimeo dog när adam curry sjappade (tror han gör en podcast numera)

Jag röstar för att vi alla skaffar annonsblockerare och det borde vara standard i alla webläsare men inte för samma anledning som du påstår utan för att spara bandbredd. Jag har min annonnsblockerare avstängd på sweclockers, flashback och osnews då deras reklam är rimlig, på youtube har jag både adblock och sponsorblock påslaget. Prova gå till dailymail.co.uk utan adblock och du kommer få spader. mer reklam än hemsida.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Det är jättebra om man har den möjligheten. Men för en del har reallönerna inte ökat på flera år, och nu är allting dyrare 20%.

Alla har inte möjligheten att bara strunta i kostnadsökningar från olika abonnemang. Man måste börja se över alla små bäckar. Min internet kostar t ex bara det 599 kr/mån. I avsaknad av alternativ till bostaden kan jag heller inte sänka denna kostnad ens.

Att YouTube ökar mängden reklam avsevärt, även när videon är pausad, och 4k kvalitet försökte ju Youtube ta bort från gratisversionen innan protesterna.

Att då bara tycka att t ex ett goddag yxskaft meddelande dimper in i brevlådan såsom denna nedan, skulle vara helt ok, är mig iaf främmande:

"För att kunna erbjuda bra funktioner och en förstklassig tjänst även i fortsättningen höjer vi priset till 95,00 kr/månad [från 69 kr/mån studentpris]. Vi tar inte lätt på de här besluten, och den här ändringen gör det möjligt för oss att fortsätta förbättra Premium och stötta de kreatörer och artister du följer på YouTube."

Om folk bara accepterar att "ja varför ska folk gnälla för en tjänst som faktiskt ger så mycket" när det är faktiskt företaget som tillhandahåller tjänsten som aktivt försämrar upplevelsen.

Det är "enshittifocation 101". Man skapar en tjänst som får nära på monopol. När sedan alla är på plattformen, gör man den så usel som möjlig för att kunna klämma åt så mycket pengar ut som möjligt.

Saker och ting kommer inte bli bättre eller billigare. Bara sämre och dyrare om inte vi konsumenter markerar.

Reallönen i sverige är nu i nivå med bulgarien i köpkraft. Sverige har lägsta medianlönen i förhållning till kostnader i hela EU utom bulgarien.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Sweclockers är inget monopol. Du är fri att gå annanstans. Youtube är monopol i allra högsta grad, de enda medtävlande så som bitchute är ju mest bara foliehattar, black supremacists, Z och nazis.
Dailymotion är så modererat att typ inget av intresse hamnar där utom transpropaganda och videos som stödjer kamala harris, yahoo video är väl stendött? Vimeo dog när adam curry sjappade (tror han gör en podcast numera)

Jag röstar för att vi alla skaffar annonsblockerare och det borde vara standard i alla webläsare men inte för samma anledning som du påstår utan för att spara bandbredd. Jag har min annonnsblockerare avstängd på sweclockers, flashback och osnews då deras reklam är rimlig, på youtube har jag både adblock och sponsorblock påslaget. Prova gå till dailymail.co.uk utan adblock och du kommer få spader. mer reklam än hemsida.

Sweclockers, precis som Youtube, är ju i första hand reklamfinansierad. Personerna som verkar för att Sweclockers ska fungera är ju beroende av att de säljer sponsrat innehåll och reklam, för att de ska få lön, betala sina räkningar, hus, barn, etc.

Detsamma gäller ju de som skapar innehåll på Youtube - Om du blockerar reklam, eller inte betalar, får de ju inte betalt, medans du får ta del av deras arbete utan kostnad. ~50% av intäkterna från reklamen tillfaller ju skaparen av videon och du tar hem i runda slängar $4 per 1000 visningar, vilket är en rätt bra andel, med tanke på vad det skulle kostat att tillhandahålla videofilerna själv.

Det är ju liksom inte bara youtube som tar skada av annonsblockeringar - Jag finner det bara otroligt konstigt att skriva krönikor om det, på en sajt, vars anställdas levebröd betalas genom just anonser.

Sen att jämföra Tiktok som bara har short content och betalar sina kreatörer nära 1/100 del av vad Youtube betalar sina, känns ju helt uppåt väggarna.

Edit: Jag ser nu att Tiktok har ökat errsättningen, och kreatörer får nu iallafall 1/10del av vad man får på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Reallönen i sverige är nu i nivå med bulgarien i köpkraft. Sverige har lägsta medianlönen i förhållning till kostnader i hela EU utom bulgarien.

Köpkraft i Sverige 117, Tyskland 115, Bulgarien 64. GIYF ”PPP EU Comparison”. Men utvecklingen i Bulgarien går dock åt rätt håll. Tar bara några år att komma ikapp oss.
Medianlön i Sverige är ~35000 kr och i Bulgarien 4000 kr.

La till statistik som visar att Bulgarien är på g
Visa signatur

PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@60C Furmark | Bild 1
PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@55C Furmark | Bild 1 2
På hyllan: 3 st 10980XE, 9980XE, 7640X, 6800K

Permalänk

Stora pojkar

Stora pojkar kan betala för youtube. Själv har betalt premium så länge jag kan minnas och ser inga problem. Plus också att i abonnemanget ingår all världens musik via Youtube music. Oerhört fördelaktigt som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Köpkraft i Sverige 117, Tyskland 115, Bulgarien 64. GIYF ”PPP EU Comparison”. Men utvecklingen i Bulgarien går dock åt rätt håll. Tar bara några år att komma ikapp oss.
Medianlön i Sverige är ~35000 kr och i Bulgarien 4000 kr.

<Uppladdad bildlänk>

Median vs medel... medel är hög i sverige pga att vi har många miljardärer. Medianlönen är extremt låg.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Median vs medel... medel är hög i sverige pga att vi har många miljardärer. Medianlönen är extremt låg.

Medianlön i Sverige är ~35000 kr

Visa signatur

PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@60C Furmark | Bild 1
PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@55C Furmark | Bild 1 2
På hyllan: 3 st 10980XE, 9980XE, 7640X, 6800K