Nu lanseras Swish-utmanaren Vipps i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nu lanseras Swish-utmanaren Vipps i Sverige

Med Vipps kan du skicka pengar till andra i Skandinavien – men inte till Swish-användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur funkar detta, väljer man valuta när man "vippsar"?

Oklart hur användbart det är för mig som Stockholmare och därmed inte har anledning att skicka pengar till eller ta emot pengar från resten av Norden men det är ju kul att det kommer alternativ.

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte bli en hit, så extremt svårt att utmana Swish som har varit fundamentalt i så många år.
Alla har Swish, man kan betala med Swish på de flesta ställen osv.

Jag kommer ju inte installera detta för det finns 0 anledning för mig att göra det.

Med undantag för om man nu behöver skicka pengar till sina grannländer. Men det blir inte många marknadsandelar bara på det.

Permalänk
Medlem

Känns spontant att Swish måste kliva upp ett steg för att hålla sig konkurrensmässiga nu då, få till möjligheten att skicka pengar till andra i Skandinavien och bara ta 3% ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Kommer nog inte bli en hit, så extremt svårt att utmana Swish som har varit fundamentalt i så många år.
Alla har Swish, man kan betala med Swish på de flesta ställen osv.

Jag kommer ju inte installera detta för det finns 0 anledning för mig att göra det.

Med undantag för om man nu behöver skicka pengar till sina grannländer. Men det blir inte många marknadsandelar bara på det.

Kan ju bli en hit i gränstrakterna om man t.ex. bor i Malmö eller liknande. Men det är nog inget som ersätter Swish för någon svensk i första taget skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag använda Vipps med en avgift på 4 % när jag helt gratis kan göra banköverföringar inom EES? Swish är ju avgiftsfritt för privatpersoner.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att bankerna börjar erbjuda betaltjänster än att behöva förlita sig på en tredje part som Swish, hela tiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Intressant, men 4% är fasligt dyrt. Betalar idag 0,3% för internationella betalningar (dock konto till konto). Hoppas på att en integration Vipps med Swish blir billigare

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Hade hellre sett att bankerna börjar erbjuda betaltjänster än att behöva förlita sig på en tredje part som Swish, hela tiden.

Fast det hade ju garanterat resulterat i att du enbart kan överföra inom samma bank, alternativt en fin avgift på att överföra mellan andra banker.

Permalänk
Medlem

Finns 0 chans att detta kommer slå (förutom för dom gängkriminella möjligtvis) utan en koppling till swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Swish ägs av bankerna.

Edit: (Bankerna = Danske Bank i Sverige, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Varför skulle jag använda Vipps med en avgift på 4 % när jag helt gratis kan göra banköverföringar inom EES? Swish är ju avgiftsfritt för privatpersoner.

Väldigt praktiskt för alla som semestrar eller jobbpendlar mellan grannländerna. Står man i Nordnorge och vill köpa en rökt lax av en lokalbo, eller betala en övernattning i DNT-hytta t,ex så är det guld att nu kunna ha vipps själv. Jag kommer att skaffa direkt.
4% är inget jag bryr mig om i dom småsummor jag kommer Vippsa.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med Vipps kan du skicka pengar till andra i Skandinavien – men inte till Swish-användare.

Läs hela artikeln här

Bra med en mobiltjänst för internationella överföringar.
Dock lite väl högt med 4%.
Anar att växlingskursen inte blir den bästa heller, så faktisk "avgift" blir nog en bit över 4%

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur funkar detta, väljer man valuta när man "vippsar"?

Oklart hur användbart det är för mig som Stockholmare och därmed inte har anledning att skicka pengar till eller ta emot pengar från resten av Norden men det är ju kul att det kommer alternativ.

Yes ☺️ det blir lite av: "Hmm...till vilken finne ska jag skicka något som jag inte kan skicka med Swish..."

Men visst alla initiativ är gott...😋

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra med en mobiltjänst för internationella överföringar.
Dock lite väl högt med 4%.
Anar att växlingskursen inte blir den bästa heller, så faktisk "avgift" blir nog en bit över 4%

Finns ju redan tjänster som är lätta att använda för det ändamålet. Köpte nyss en MC i Danmark och vi använde Wise. Jag förde över pengar till säljaren och han hade dom inom 10 min och det kostade mig typ 150kr att använda tjänsten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Rätt Schysst ändå: Man kan dela en räkning med en Norrman 😎😄 snacka om integrering i realtid..

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt! Perfekt när man är i Köpendanhamnmark, hamnat i några situationer som hade lösts enkelt med Mobilepay.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vipps, så är du pank.

Permalänk

Fantastiskt! Synd bara att jag bor i ett litet land utanför EU, Schengen och hela baletten - i danmark kan de använda vipps eller mobilepay, men marknaden för det är så liten här så inga anpassningar görs. Vi kan göra banköverföringar mellan de två största bankerna avgiftsfritt och pengarna kommer direkt, så det är inte direkt något superproblem.

Edit: får mig att tänka på att någon borde utveckla en lokal app för det hela, mellan de olika bankerna. DCI-certifiering kanske behövs för det eller?

Mer text
Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem

Börjar Swish ta transaktionsavgift skulle jag börja använda fysiska pengar igen. Jag använder aldrig fysiska pengar.
Kanske skulle vara en positiv utveckling.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kanske dags för ett EU initiativ för detta istället? Kostnadsfria/väldigt låg avgift överföringar inom EU? Då börjar jag bli mer intresserad.. Sen kan det mycket väl bli större än folk tror, finns många orter i Sverige där man ofta vill skicka pengar till grannländer och rätt många som har kompisar över gränserna. Om det då inte finns någon nackdel vad gäller överföringar inom Sverige (kontra swish) så kan det nog ta över swish sakta men säkert (såvida inte swish också anpassar sig, vilket de verkar jobba på).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

Kanske dags för ett EU initiativ för detta istället? Kostnadsfria/väldigt låg avgift överföringar inom EU? Då börjar jag bli mer intresserad.. Sen kan det mycket väl bli större än folk tror, finns många orter i Sverige där man ofta vill skicka pengar till grannländer och rätt många som har kompisar över gränserna. Om det då inte finns någon nackdel vad gäller överföringar inom Sverige (kontra swish) så kan det nog ta över swish sakta men säkert (såvida inte swish också anpassar sig, vilket de verkar jobba på).

SEPA-överföringar är redan gratis, dessutom:
in March 2024 the EU adopted the Instant Payments Regulation which requires all banks to offer instant transfers from January 2025 (incoming transfers) / October 2025 (outgoing transfers).

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att betala exakt 0, noll, inget, för denna typ av transaktion. Så nej, inget Vipps för mig inte.

(För övrigt: FAN ta Swish om de får för sig att börja ta betalt, då blir det att återgå till bankkontoöverföringar igen, och SEPA finns ju.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Instämmer helt. Endast okunskap & möjligtvis smidighet som driver det?

Permalänk

Vipps i Norge är gratis att använda mot företag. Mellan privatpersoner kan man överföra 5000,- kostnadsfritt i dygnet, annars 1% avgift.

Jag som använt båda apparna tycker Vipps har en bättre användarupplevelse.

Bäst hade varit om varje bank hade en "swish-funktion" som var helt kostnadsfri. Dom tar ju betalt i valuta-omräkningen samt tjänar gott på att låna ut mina pengar. Att använda sina pengar borde inte innebära ytterligare kostnader.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Känns spontant att Swish måste kliva upp ett steg för att hålla sig konkurrensmässiga nu då, få till möjligheten att skicka pengar till andra i Skandinavien och bara ta 3% ^^

Fast hur ofta gör man det? Spontant kan jag inte komma på någon i min närhet som skulle ha ett sådant behov och absolut inte jag själv.

De hoppas klart få en kritiskt massa så att folk börjar använda detta inom Sverige men nej tack: behöver inte en betaltjänst till - swish funkar bra.

Necrophor - om du bortser från billiga utlandsöverföringar; vad är det du tycker swish kan förbättra?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är beredd att betala exakt 0, noll, inget, för denna typ av transaktion. Så nej, inget Vipps för mig inte.

(För övrigt: FAN ta Swish om de får för sig att börja ta betalt, då blir det att återgå till bankkontoöverföringar igen, och SEPA finns ju.)

swish tar betalt, men inte direkt av dig utan företag du eventuellt swishar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Väldigt praktiskt för alla som semestrar eller jobbpendlar mellan grannländerna. Står man i Nordnorge och vill köpa en rökt lax av en lokalbo, eller betala en övernattning i DNT-hytta t,ex så är det guld att nu kunna ha vipps själv. Jag kommer att skaffa direkt.
4% är inget jag bryr mig om i dom småsummor jag kommer Vippsa.

Förstår inte detta om jag är vid gränsen kan jag nog betala med Visa/Mastercard och de tar mindre än 4%

Skrivet av Aphex:

SEPA-överföringar är redan gratis, dessutom:
in March 2024 the EU adopted the Instant Payments Regulation which requires all banks to offer instant transfers from January 2025 (incoming transfers) / October 2025 (outgoing transfers).

Helt rätt det är så jag betalade innan tyska online butiker tog Visa / Mastercard
Ibland får man ju också Skonto om man betalar med överföring.

Permalänk

När jag köpt/sålt tangentbordsprylar i andrahand från personer i Danmark och Norge så har jag fått använda paypal, vet inte om detta är att föredra.

Permalänk
Medlem

Känns som Vipps är perfekt för mig som gärna tar en tur till både Norge och/eller Danmark någon gång per år.

Speciellt när jag handlar i någon popup-butik utanför Köpenhamn.