Nu lanseras Swish-utmanaren Vipps i Sverige

Permalänk
Medlem

Varför fungerar det inte hos alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast hur ofta gör man det? Spontant kan jag inte komma på någon i min närhet som skulle ha ett sådant behov och absolut inte jag själv.

De hoppas klart få en kritiskt massa så att folk börjar använda detta inom Sverige men nej tack: behöver inte en betaltjänst till - swish funkar bra.

Necrophor - om du bortser från billiga utlandsöverföringar; vad är det du tycker swish kan förbättra?

Det handlar helt enkelt om "mervärde", dvs du får en app du KAN använda till mer saker OM behovet uppstår. Och det är bra för det kommer "tvinga" Swish att helt enkelt ta sig till åtminstone samma nivå, om de inte vill riskera att förlora den ställning de har idag som dominerande aktör på svenska marknaden.

Samt att vi redan idag har en massa folk som bor längs gränserna och ganska många finnar som bor i detta land med familjer i Finland, så redan där har de en given marknadsandel.

Jag har aldrig sagt att Swish fungerat dåligt, jag är väldigt nöjd med Swish och jag ser sällan behovet av mervärdet Vipps medför, men skulle självklart gå över till det då det FINNS där OM behovet faktiskt skulle uppstå. En kryssning över till grannlandet i Finland t ex och du kan använda vipps medan du spatserar omkring i Helsingfors

Varför skulle jag välja en funktion som har färre möjligheter än en motsvarande funktion som har fler möjligheter?

Det skulle även öppna för en begagnatmarknad (handelsplats) som kanske inte funnits tidigare om man enkelt kan sköta betalningen som man gör med Swish på facebook marketplace/tradera/blocket idag

Edit:
Självklart helt beroende på hur stor satsning Vipps faktiskt gör i Sverige gällande företag och lokala små affärer som kan ta emot betalningar via det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Känns som att många har missat att avgiften på 4% bara gäller internationella betalningar, inte mellan svenskar. Så risken att Swish börjar ta ut en avgift är låg

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Installerade, såg också meddelandet som @Bazisten ovan skärmdumpat. Avinstallerade då min bank alltså inte stöds för att ta mot pengar. Håller mig kvar vid Swish.

Permalänk
Medlem

Ser med spänning fram emot första reportagen av typen "Bhwaaauaa det ringde en norrman och bad mig Vippsa alla mina pengar, och då gjorde jag det. Det är bankens fel!"

Permalänk
Medlem

Tror när Swish/vipps får kompatibilitet tar swish 4% och vipps ytterligare 4%.

Har någon haft behov av att swisha pengar inom norden?

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Förstår inte detta om jag är vid gränsen kan jag nog betala med Visa/Mastercard och de tar mindre än 4%

Precis som i Sverige finns det många mindre ställen, typ kaféer på hembygdsgårdar, marknadsstånd eller små campingar och ställplatser med självbetjäning där man inte kan betala med kort. Har semestrat både med personbil och husbil i Norge och har defintivit saknat möjligheten att kunna använda Vipps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

<Uppladdad bildlänk>

Varför fungerar det inte hos alla?

Lolwut? Ja, det gör det ju bara ännu enklare att låta bli att skaffa skiten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Förstår inte detta om jag är vid gränsen kan jag nog betala med Visa/Mastercard och de tar mindre än 4%

Helt rätt det är så jag betalade innan tyska online butiker tog Visa / Mastercard
Ibland får man ju också Skonto om man betalar med överföring.

Nej i dom exempel jag tog upp kan man inte det, just därför jag gav det som exempel. Har även köpt en pizza i Fauske där man bara accepterade Visa, jag hade mastercard och fick börja med att leta upp en automat. Vipps tog dom däremot.
4% vipps påslag hade varit lägre än dom 35kr ett kontantuttag utanför EU kostade mig, plus den växel i NOK som aldrig blev använd.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

4% är aningen magstarkt, Det är lika dyrt att köpa krypto till någon annans plånbok och han säljer det.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Konkurrens är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

Precis som i Sverige finns det många mindre ställen, typ kaféer på hembygdsgårdar, marknadsstånd eller små campingar och ställplatser med självbetjäning där man inte kan betala med kort. Har semestrat både med personbil och husbil i Norge och har defintivit saknat möjligheten att kunna använda Vipps.

Tja då tar jag kontanter istället, betalar ingen avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Nej i dom exempel jag tog upp kan man inte det, just därför jag gav det som exempel. Har även köpt en pizza i Fauske där man bara accepterade Visa, jag hade mastercard och fick börja med att leta upp en automat. Vipps tog dom däremot.
4% vipps påslag hade varit lägre än dom 35kr ett kontantuttag utanför EU kostade mig, plus den växel i NOK som aldrig blev använd.

Tja det är därför det gäller att kolla korten vilka avgifter det tar och kanske se till att man har en av varje. Men tycker det är enklare med kontanter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Tja då tar jag kontanter istället, betalar ingen avgift.

Det finns gott om ställen där de inte tar kontanter. Som komplement/backup är väl detta är en lösning.

Permalänk
Medlem

Baserat på kommentarerna så verkar folk redan glömt att bankerna försökte börja ta avgift för Swish 🙂 Swish kostar, men för företagen, de fick ta kostnaden istället.

https://blog.svd.se/hedeliusaffarer/2014/05/28/swish-vad-dyrt...

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G16enJ/banker-kommer-...

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Kommer nog inte bli en hit, så extremt svårt att utmana Swish som har varit fundamentalt i så många år.
Alla har Swish, man kan betala med Swish på de flesta ställen osv.

Jag kommer ju inte installera detta för det finns 0 anledning för mig att göra det.

Med undantag för om man nu behöver skicka pengar till sina grannländer. Men det blir inte många marknadsandelar bara på det.

Va i danmark på konsert i somras och utanför hade de ett stånd där man vare sig kunde använda betalkort eller danska kontanter. Bara danska versionen av swish funkade som jag givitvis inte hade...

Så tror Vipps kan bli väldigt användbart i vissa fall när man åker utomlands, dock va 4% dyrt borde vart samma % som banken tar för kortköp,

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Gud va bra. Nu kommer det bli lätt o dela på krognotan i Norge!
Va ett jävla bös tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns gott om ställen där de inte tar kontanter. Som komplement/backup är väl detta är en lösning.

Jag brukar ha kort och kontanter med mig. Tills nu har de antingen tagit en eller båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns gott om ställen där de inte tar kontanter. Som komplement/backup är väl detta är en lösning.

Dessutom får man ju då också se till att redan ha kontanterna. Eller masa sig iväg till en maskin och fundera över hur ens uttagsvillkor i utlandet egentligen var utformade. :$

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så länge de vippsas pengar till mig och jag inte behöver vippsa så är jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

SEPA-överföringar är redan gratis, dessutom:
in March 2024 the EU adopted the Instant Payments Regulation which requires all banks to offer instant transfers from January 2025 (incoming transfers) / October 2025 (outgoing transfers).

Jo, stegen är gjorda till viss del, men finns ju fortfarande ingenting som "Swish" för hela EU..

Permalänk

Att man helt gratis kan göra banköverföringar är lite som reaktionen på när Dropbox var nytt. Hur kul är det med 60-80 kr?

"Never understood Dropbox, because as a Linux user, you can already build such a system yourself quite trivially by getting an FTP account, mounting it locally with curlftpfs, and then using SVN or CVS on the mounted filesystem. From Windows or Mac, this FTP account could be accessed through built-in software."

Dold text
Permalänk
Skrivet av b-earl:

Tja då tar jag kontanter istället, betalar ingen avgift.

Du betalar ingen avgift när du betalar till företag. Även lite svårt att betala med kontanter på en t.ex. obemannad campingplats eller alla de små obemannade fruktstånd som står efter vägarna längs Hardangerfjorden. Ibland kan det finnas en låda att stoppa pengar i, men då måste du ju ha exakt belopp. Annars kan du få betala mycket mer extra är de där 4% du betalar extra om du ska skicka till privatpersoner i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är beredd att betala exakt 0, noll, inget, för denna typ av transaktion. Så nej, inget Vipps för mig inte.

(För övrigt: FAN ta Swish om de får för sig att börja ta betalt, då blir det att återgå till bankkontoöverföringar igen, och SEPA finns ju.)

Det är länge sedan de försökte, motreaktionen blev stor och de drog sig snabbt undan med svansen mellan benen och inte vågat igen.

10 år sedan var det visst! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G16enJ/banker-kommer-...

Permalänk
Snusfri

Känns nästan som att 50% av folket i den här tråden jobbar hos Swish

Bra med alternativ och riktigt trevligt om man är i något av våra grannländer och som några säger köper något efter vägkanten, betala en övernattning osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har någon haft behov av att swisha pengar inom norden?

Bara för att du inte åker rundt i Norden betyder inte att inte andra har behov . Själv är jag ofta i Norge och Danmark , så är detta guld. fråga någon ”vad är ditt kontonummer , iban för sepo betalning” 😂

Hade Swish varit smart hade dom tackat ja och integrerad inn i vips som dom ville. Så kan man skicka mellan plattformarna .

Permalänk
Medlem

Vi semestrar ganska ofta i Norge. Det här kanske är bra. Jag har iaf reggat mig. Men Swedbank hade inte anslutit sig. Men har ju fler kort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

4% för utlandsöverföringar gör ju tjänsten helt oanvändbar i det avseendet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Instämmer helt. Endast okunskap & möjligtvis smidighet som driver det?

Gissar att du aldrig har varit på en ölmässa i Danmark, betalat lunch i en dansk personalmatsal eller köpt något på en marknad i Danmark.
Det är nästan uteslutande Mobilepay som gäller när det är småbelopp.

Själv jobbar jag 40% i Danmark, så detta har jag efterfrågat länge.