Skrivet av Laxpudding:
@Kasken och @wibbe44: inbitna plasmaägare tenderar att vara som älskare av amerikanska bilar från 50- och 60-tal. Det är en högst känslomässig koppling till vad som anses vara absolut peak performance.
Det finns inget som riktigt kommer kunna ersätta en plasma på det sätt som en plasma fungerar eftersom tekniken är så stort undantag från all annan teknik i hur den alstrar bilden. Till skillnad från bilar är det inget som kan underhållas eller servas år efter år utan när ens plasma en dag pajar är det en begagnad plasma från ett krympande utbud av fortfarande fungerande plasmor som gäller. Alternativt en liten (eller ibland stor av alla foruminlägg att döma) omskolning i ens uppfattning av och känslomässiga koppling till bildupplevelse.
Du talar som en vis man herr Laxpudding.
Klockren liknelse med bilar, personligen skulle jag alla dagar i veckan utan att blinka köpa något amerikanskt vidunder från 50- eller 60-talet i toppskick om jag hade nån miljon att lägga på en hobbybil, skulle aldrig ens tänka tanken att köpa något som anses nytt, ballt o fräscht av senaste modell....
Plasman kommer bli (om den inte redan är) bildens motsvarighet till vad vinylskivan är inom ljud.
Vi är ju alla här för att vi har detta som intresse, som hobby. Vi är entusiaster som i grunden drivs av en passion för det vi diskuterar.
Att köra benchmarks för att reda ut vilken processor eller grafikkort som presterar si eller så med procent hit o dit, där är det ren o kall data och fakta som gäller.
Men ren o kall data och fakta kan aldrig fullt ut säga hur någon upplever något med sina sinnen och känslor.
Det finns ju heller inget sätt för någon annan att avgöra vad som egentligen är "bättre" eller "sämre" för mig, det kan bara jag.
Du har helt rätt i sak att dagens värstingskärmar av olika tekniker rent tekniskt är vida överlägsna plasma på papper, men min syn och mina känslor upplever en riktigt bra plasma som mjukare och mer naturlig, det ser "rätt" ut, det känns rätt helt enkelt.
De nyare skärmar jag kollat in hemma hos vänner och bekanta och i butik imponerar med sin skärpa och klara starka färger, men jag upplever det som "för perfekt", skärpan är för skarp, färgerna är för skrikiga och skarpa.... Plasman har på något sätt ett odefinierbart lugn i bilden som de nyare teknikerna enligt mig inte lyckas få till.
Jag gillar för övrigt dina krönikor skarpt, keep up the good work.