Följ Black Week på SweClockers

Linux på Intel 4004 – startar på 5 dagar

Permalänk
Melding Plague

Linux på Intel 4004 – startar på 5 dagar

Välkända hackaren Dmitry Grinberg har lyckats få igång Linux på Intels allra första processor från 1971.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

" Med processorn överklockad till 790 KHz..."
<3 This!! = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

cat /proc/cpuinfo

brb, tar lunch

Går och lägger mig och hoppas på svar imorgon, bbl

Permalänk
Medlem

Jag är nu mest nyfiken på varför han blev utslängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

But does it run Crysis?
Hur många år per frame skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det är intressant men jag undrar ändå mest varför folk gör saker som denna.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av xfade:

" Med processorn överklockad till 790 KHz..."
<3 This!! = )

Använde han penntricket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Fråga "varför inte?" istället.

Skrivet av Zero Cool:

Snabb google: https://www.reddit.com/r/Defcon/comments/1erdcdk/comment/lhyz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att tid är en begränsad resurs och det är bättre att göra något mer produktivt med sin tid. Men å andra sidan, kan en annan sitta framför tvn emellanåt så kanske han istället ”slappar” med onödiga projekt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

"Han blev utslängd mitt under ett pågående föredrag om den mjukvara han hade designat till konferens deltagarbrickor, som drevs av RP 2350 och bland annat hade en inbyggd Game Boy Advance-emulator."

Det där får du nog förklara lite bättre Anders för jag fattar inte varför det skulle vara kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

För att tid är en begränsad resurs och det är bättre att göra något mer produktivt med sin tid. Men å andra sidan, kan en annan sitta framför tvn emellanåt så kanske han istället ”slappar” med onödiga projekt.

No fun allowed? Finns väl mer produktiva grejer att göra än att skriva inlägg på SweC också? Jag kan lova att han lärde sig mer om hårdvara och emulering är vad du och jag har gjort hela ditt respektive mitt liv i och med detta projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Använde han penntricket?

Jag testade byta klockkristall på en 486'a tror jag det var.. = )
Funkade inte alls..

[Edit] Kan ha vart en 286a eller en 386a med, det var så längesedan..

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Nu till den viktiga frågan.. kan man köra doom på den?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av xfade:

Funkade inte alls..

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/18MHZ_12MHZ_Crystal_110.jpg

Haha! Om det hade lyckats hur mycket snabbare i procent hade det resulterat i? Hade ingen om det och jag hade en 66Mhz DX2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha! Om det hade lyckats hur mycket snabbare i procent hade det resulterat i? Hade ingen om det och jag hade en 66Mhz DX2.

Kommer inte ihåg.
Om jag minns rätt var det 10Mhz mer eller så..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Härlig inställning till livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Beror såklart på vad man skulle göra istället.

Jämfört med att doom-scrolla sociala medier så skulle jag säga att detta är bra mycket vettigare

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funkade inte alls..

Det borde funka, men kanske inte med alla moderkort. Det gäller att chipset stödjer frekvensen samt att BIOS-inställningar för ISA divider och wait states för cache och/eller RAM är rätt inställt bara.

Man kan t ex överklocka en 25 MHz 486 till 33 MHz genom att byta från 50 till 66,6 MHz kristall (CPUns frekvens = hälften av det).

Dagens viktiga info…

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Varför blev han utslängd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Titan X (Pascal) | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

"Han blev utslängd mitt under ett pågående föredrag om den mjukvara han hade designat till konferens deltagarbrickor, som drevs av RP 2350 och bland annat hade en inbyggd Game Boy Advance-emulator."

Det där får du nog förklara lite bättre Anders för jag fattar inte varför det skulle vara kontroversiellt.

Verkar som om de som organiserar en "hackerkonferens" har väldigt lätt att bli kränkta när de blir hackade själva:
https://www.theregister.com/2024/08/13/defcon_badge_disagreem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför blev han utslängd?

Han lade in en notis om att hårdvarudesignen i deltagar-märket inte hade betalats för i ett "Easter Egg" som dessutom bad om bitcoins.
Sen bad han om att bli utburen, typ.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Fin inställning, berätta vad andra borde göra med sin tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Skrivet av dlq84:
Skrivet av LeonHart:

Skrivet av dlq84:

No fun allowed? Finns väl mer produktiva grejer att göra än att skriva inlägg på SweC också? Jag kan lova att han lärde sig mer om hårdvara och emulering är vad du och jag har gjort hela ditt respektive mitt liv i och med detta projekt.

Skrivet av Joppis:

Beror såklart på vad man skulle göra istället.

Jämfört med att doom-scrolla sociala medier så skulle jag säga att detta är bra mycket vettigare

Ja, verkligen. När folk gör något "onödigt projekt" på kul och detta involverar en massa faktiskt användbara verktyg osv, då lär de ju om inte annat lära sig saker av praktisk nytta på kuppen.

Det känns väl rent allmänt som ett nyttjande av fritid som är mer intressant, utvecklande och har betydligt högre diskussionsvärde än typ netflix, doomscroll på valfri social media, etc, så ser inte riktigt varför det typ oundvikligen ifrågasätts när det kommer på tal.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad man gör med sin egen tid spelar ingen roll så länge man inte skadar någon och har roligt eller tycker om det man gör. Han lärde sig nog en del på detta projekt som många anser var tidslöseri, vad ska han annars göra? streama serier, titta på tv, skriva på swec.

Tror detta projekt är väl utnyttjad tid om man ser till vad han troligen lärt sig.

Tror knappas alla utnyttjar sin tid 100 effektivt och bara lär sig saker eller bättrar på sig själv. Sociala medier, serier/film visar detta tydligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Coolt projekt, jag är imponerad!

Angående tid så går det idag tjäna pengar på att få folk besöka ens youtube-kanal. Jag tycker mig se hur många projekt som helst som vore helt korkat att göra annars, men de får så många visningar.
Där man inte ska glömma konfirmationsbias, alltså de man ser är de som lyckades. Hur många som helst gör saker som de misslyckas att få många visningar på, men dessa ser man inte. -Lite som reklam för att köpa lotter där man endast ser vinnarna.

Sedan har folk alltid gjort det ena och andra, bara se på de som kör runt i gamla raggarbilar för över 500 000kr. Så otroligt mycket tid och pengar de har lagt på dessa.

När det gäller IT. Så har jag byggt lite prylar, vissa har lyckas. Andra har failat. Det tragiska är att det är otroligt sällan som om man bygger något inom IT som man får ett resultat som egentligen är bättre än om man hade tagit all denna tid på att jobba övertid på ens vanliga jobb.
Jag tycker mig se detta på många open source projekt att det går väldigt segt. Detta för att de som har kompetens ofta ser det mer lönsamt att jobba på sitt vanliga jobb.

Permalänk
Medlem

Ett bevis på hur extremt ineffektivt Linux är, flera dagars boot-tid? Ppppffftt!

Skämt åsido, kul grej.

Skulle själv aldrig orka då begränsningarna är på tok för många (inte ens några logiska operationer ... yikes!), men ... å andra sidan skulle jag förmodligen tycka det var lite kul att göra samma sak med en C-64 (alltså en riktig, inget emulatorfusk). Antar att det redan gjorts dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Skulle själv aldrig orka då begränsningarna är på tok för många (inte ens några logiska operationer ... yikes!), men ... å andra sidan skulle jag förmodligen tycka det var lite kul att göra samma sak med en C-64 (alltså en riktig, inget emulatorfusk). Antar att det redan gjorts dock.

Det beror på vad du menar med "emulatorfusk". Denna kördes ju på en riktig Intel 4004 (efter utvecklingsfasen), men en 4004 kan ju inte köra Linux. Att emulera en mer kapabel CPU och få DEN att köra Linux är väl nästan mer imponerande dock?

Samma sak har gjorts med C64 som emulerar RISC-V: https://github.com/onnokort/semu-c64

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så fränt!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Var med när en AS400 uppgraderades, tog typ 1 timme innan den var uppe och snurrade igen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dlq84:

cat /proc/cpuinfo

brb, tar lunch

Går och lägger mig och hoppas på svar imorgon, bbl

Och så rapporterar den inte ens 4004, eftersom den tror att den körs på en MIPS R3000. ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers