Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Sjukt va många som inte fattade den ironin...

Jag skulle tro att alla fattade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Annars kan du även aktivera ditt E-SIM via deras portal i mobilnät tjänst under inställningar, utan att du har ett mobilnät.

Kan du? Sist jag använde eSIM så ville telefonen ansluta till Wi-Fi först, för den hämtar hem eSIM via internet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jnsson:

Kan du? Sist jag använde eSIM så ville telefonen ansluta till Wi-Fi först, för den hämtar hem eSIM via internet

Kanske beror på operatör eller så är det bara en USA sak men jag har läst det någonstans får dubbelkolla.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Sjukt va många som inte fattade den ironin...

10.000kr vs 5.000.0000kr hehe

Oavsett så är är denna premie helt meningslös.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man får 10000kr för art skrota en gammal bil om man köper en elbil. Inte riktigt tvångsskrotning

Det är inte alls vad jag pratar om. Jag menar veteranbilar som skrotas med domstolsorder för att de bedöms vara miljöfarligt avfall.

Hittills har det varit medan bilarna passerar gränsen mellan länder men det har börjat hända inom EU, till exempel ett fall där en folkabuss beslagtogs när den skulle exporteras från Sverige till Tyskland.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Att Apple utvecklade en objektivt bättre och mer robust kontakt är ett problem, men inte fånig EU-lagstiftning som låser in tillverkarna i en viss lösning (som tids nog kommer bli omodern)?

Är det fånigt med EU direktiv som har som syfte att värna om miljö och konsumenters intresse? Märkligt resonemang i så fall om du frågar mig.

Skrivet av viller2:

...
Sen är kanske det största problemet att man i praktiken förbjudit vidare innovation, vilket allt annat lika är fullkomligt vansinnigt.

Rent nonsens. Nöden är uppfinningarnas moder och Apple kommer anpassa sig och hitta andra sätt att blåsa sina kunder på, garanterat. Om inte det är innovation så vet jag inte vad som är det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är inte alls vad jag pratar om. Jag menar veteranbilar som skrotas med domstolsorder för att de bedöms vara miljöfarligt avfall.

Hittills har det varit medan bilarna passerar gränsen mellan länder men det har börjat hända inom EU, till exempel ett fall där en folkabuss beslagtogs när den skulle exporteras från Sverige till Tyskland.

Låter lite sjukt ändå.

Borde kunna vara som en flygande besiktning.
Att den kan få underkänt och måste besiktas om, så ägaren får en chans att fixa vad som är fel med bilen.
Åtminstone om man har en bil med för höga utsläpp eller någon trasig lampa eller annat som inte är direkt trafikfarlig.

Om man har en bil utan fungerande bromsar eller något annat som gör den direkt trafikfarlig så borde det kunna vara möjligt att välja på att betala för bogsering till närliggande verkstad (alternativt hem om det inte är för långt, exempelvis inom 5-10 mil) eller tvångsskrotning.

I så fall kan ägaren fortfarande välja tvångsskrotning om de tycker det är för mycket besvär att åtgärda bilen till godkänt skick.
Men att det åtminstone finns ett val att undvika det.

Tvångsskrotning som ända val borde endast tillämpas i fall där det finns upprepade fall av grov vårdslös körning.
Så även om du har en ny Bugatti Chiron så kan du inte köra hur som helst på allmän väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det fånigt med EU direktiv som har som syfte att värna om miljö och konsumenters intresse? Märkligt resonemang i så fall om du frågar mig.

Rent nonsens. Nöden är uppfinningarnas moder och Apple kommer anpassa sig och hitta andra sätt att blåsa sina kunder på, garanterat. Om inte det är innovation så vet jag inte vad som är det.

Det är absolut fånigt. EU har betydligt större problem än hur standarden för laddkablar ser ut.

Ditt andra stycke vet jag inte ens vad du vill säga med, förutom att vara dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

EU har kraftigt främjat förnybara energikällor som sol och vind. Problemet är att dessa energikällor är intermittenta, de producerar inte el när solen inte skiner eller vinden inte blåser. Detta har lett till instabilitet i elnäten i vissa länder, vilket tvingar dem att importera eller använda fossilbränslekraft för att kompensera under låg produktion av grön el. Tyskland till exempel har behövt förlita sig mer på kolkraft efter att ha stängt sina kärnkraftverk som en del av sin energiomställning. EU har stöttat utbyggnaden av förnybar energi utan att samtidigt fokusera tillräckligt mycket på utvecklingen av lagringstekniker, eftersom vind och solenergi inte är tillförlitliga hela tiden har bristen på effektiva lagringslösningar för energin lett till problem med att stabilisera elförsörjningen under perioder av låg produktion. EUsatsningar på biobränslen som en del av den gröna energipolitiken har visat sig ha negativa miljöeffekter. Produktionen av biobränslen har i vissa fall lett till avskogning och förlust av biologisk mångfald, och vissa studier har visat att biobränslen ibland kan generera mer koldioxid än fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

EU har kraftigt främjat förnybara energikällor som sol och vind. Problemet är att dessa energikällor är intermittenta, de producerar inte el när solen inte skiner eller vinden inte blåser. Detta har lett till instabilitet i elnäten i vissa länder, vilket tvingar dem att importera eller använda fossilbränslekraft för att kompensera under låg produktion av grön el. Tyskland till exempel har behövt förlita sig mer på kolkraft efter att ha stängt sina kärnkraftverk som en del av sin energiomställning. EU har stöttat utbyggnaden av förnybar energi utan att samtidigt fokusera tillräckligt mycket på utvecklingen av lagringstekniker, eftersom vind och solenergi inte är tillförlitliga hela tiden har bristen på effektiva lagringslösningar för energin lett till problem med att stabilisera elförsörjningen under perioder av låg produktion. EUsatsningar på biobränslen som en del av den gröna energipolitiken har visat sig ha negativa miljöeffekter. Produktionen av biobränslen har i vissa fall lett till avskogning och förlust av biologisk mångfald, och vissa studier har visat att biobränslen ibland kan generera mer koldioxid än fossila bränslen.

Och hur är detta relevant med övergång till USB-C?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och hur är detta relevant med övergång till USB-C?

Min poäng var att belysa ett bredare problem med EUs miljö och energipolitik där vissa direktiv har oönskade konsekvenser. Övergången till USB-C är ett exempel på ett EU-direktiv som syftar till att minska elektroniskt avfall och standardisera laddare för konsumenternas skull. Det låter bra i teorin men som du ser kan det också leda till oavsiktliga effekter, såsom minskad tillgång på begagnade telefoner och högre priser, vilket påverkar konsumenterna. På samma sätt har EUs gröna energipolitik positiva intentioner men har lett till problem på grund av otillräcklig infrastruktur och teknik för att hantera intermittenta energikällor. Båda är exempel på att EU fokuserar på en lösning utan att ta hänsyn till de långsiktiga konsekvenserna eller nödvändiga åtgärder för att minimera negativa effekter.

Permalänk

USB-C dålig kvalitet!

Inte rörande begagnatmarknaden, utan om den dåliga designen på USB-C.

USB-C-porten är designad för att klara ungefär 10 000 anslutningscykler enligt USB Implementers Forum (USB-IF), vilket är organisationen som står bakom USB-standarden. Detta innebär att du teoretiskt sett kan ansluta och koppla bort en USB-C-kabel 10 000 gånger utan att porten ska slitas ut. Men, den kan gå sönder betydligt snabbare om man inte behandlar sin laptop som en tunn porslinsvas.

Kontakten är väldigt liten och utsätts för stora krafter om du någon gång har lite otur. Efter 10 år med laptops så sker det då och då att man flyttar sin laptop lite grann, medans sladden är i. Om sladden inte ligger helt "fri och rörlig" så kan du sabba porten. Eller att du passerar soffan hemma och så råkar foten fastna i sladden och garanterat drar sönder porten.

Tekniskt sett är det mycket enkelt att konstruera mer stryktåliga portar, men marknaden verkar inte se något intresse för detta - och EU förstår inte bättre heller. På 80-90-talet fanns det ett bättre tänk där anslutningarna var ordentliga. En stryktålig anslutning behöver inte innebära tjocka och klumpa lösningar. Lenovo och en klok "dubbelanslutning" på några av sina Thinkpads.

Klart bäst är Appels MagSafe som lossnar om för stor kraft drar i kabeln, och sabbar inte heller porten. Även Lightning-kontakten är betydligt bättre än USB-C. När en USB-C kabel sitter i en port så går den att vicka på upp och ner, och man tror initialt porten är trasig(gäller alla märken o modeller på laptops). Låg kvalitet på designen!

Ström ska levereras via en ordentlig anslutning och helst MagSafe-typ. Datakommunikation kan dock ske via USB-C, även om jag inte är helt till freds.

Jag hoppas att tillverkare som fortfarande har riktiga anslutningar behåller dessa och adderar usb-c laddning som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, har två stycken i min telefon. Ser ingen anledning att byta till e-sim. Verkar mest krångligt. Jag är nog inte ensam.

E-sim är jättebra för mig som reser mycket och smidigt vill kunna få tag i ett data-sim utan att behöva leta upp en kiosk när jag anländer till ett nytt land. Svårt att se hur fysiskt sim skulle vara mindre krångligt.

Tappar man sin mobil eller får den stulen kan man dessutom komma igång fort med ett nytt e-sim i en ny telefon. Även i den situationen är det fysiskt sim-kort som är mer krångligt.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

E-sim är jättebra för mig som reser mycket och smidigt vill kunna få tag i ett data-sim utan att behöva leta upp en kiosk när jag anländer till ett nytt land. Svårt att se hur fysiskt sim skulle vara mindre krångligt.

Tappar man sin mobil eller får den stulen kan man dessutom komma igång fort med ett nytt e-sim i en ny telefon. Även i den situationen är det fysiskt sim-kort som är mer krångligt.

Enda anledningen till att jag inte bytt till eSIM är för att jag vill kunna flytta mitt SIM-kort till en äldre telefon om den jag har skulle krångla eller gå sönder, har ingen annan som stödjer eSIM.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattugglan11:

Inte rörande begagnatmarknaden, utan om den dåliga designen på USB-C.

USB-C-porten är designad för att klara ungefär 10 000 anslutningscykler enligt USB Implementers Forum (USB-IF), vilket är organisationen som står bakom USB-standarden. Detta innebär att du teoretiskt sett kan ansluta och koppla bort en USB-C-kabel 10 000 gånger utan att porten ska slitas ut. Men, den kan gå sönder betydligt snabbare om man inte behandlar sin laptop som en tunn porslinsvas.

Kontakten är väldigt liten och utsätts för stora krafter om du någon gång har lite otur. Efter 10 år med laptops så sker det då och då att man flyttar sin laptop lite grann, medans sladden är i. Om sladden inte ligger helt "fri och rörlig" så kan du sabba porten. Eller att du passerar soffan hemma och så råkar foten fastna i sladden och garanterat drar sönder porten.

Tekniskt sett är det mycket enkelt att konstruera mer stryktåliga portar, men marknaden verkar inte se något intresse för detta - och EU förstår inte bättre heller. På 80-90-talet fanns det ett bättre tänk där anslutningarna var ordentliga. En stryktålig anslutning behöver inte innebära tjocka och klumpa lösningar. Lenovo och en klok "dubbelanslutning" på några av sina Thinkpads.

Klart bäst är Appels MagSafe som lossnar om för stor kraft drar i kabeln, och sabbar inte heller porten. Även Lightning-kontakten är betydligt bättre än USB-C. När en USB-C kabel sitter i en port så går den att vicka på upp och ner, och man tror initialt porten är trasig(gäller alla märken o modeller på laptops). Låg kvalitet på designen!

Ström ska levereras via en ordentlig anslutning och helst MagSafe-typ. Datakommunikation kan dock ske via USB-C, även om jag inte är helt till freds.

Jag hoppas att tillverkare som fortfarande har riktiga anslutningar behåller dessa och adderar usb-c laddning som alternativ.

Att porten är ostabil och ömtålig är ju delvis på grund av dålig design av mobil/laptop-tillverkaren, hade lätt gått att förstärka porten genom att t.ex. skruva eller klämma fast den i chassit eller använda en kabel till ett separat kretskort där porten sitter, tror det vanligaste problemet är att porten lossnar från kretskortet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Enda anledningen till att jag inte bytt till eSIM är för att jag vill kunna flytta mitt SIM-kort till en äldre telefon om den jag har skulle krångla eller gå sönder, har ingen annan som stödjer eSIM.

Då förstår jag. Det är ju ett övergående som kommer lösa sig med tiden. Jag hoppas att Apple gör som i usa och avskaffar sim-kortsplatsen så man slipper denna relik från 90-talet som tar upp onödig plats i telefonen.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ändrar inte att någon anställd måste lägga ner arbetstid för att kontrollera telefonen.

Nu vet jag inte vad man får för en iphone 12 men en tusenlapp kan jag tänka mig är max och även rimligt då dom på begagnat marknaden går för runt 2000-3000kr och då är det nog inte mycket företaget tjänar om dom i sin tur säljer den för 3500-4000kr.

Frugan skulle få 300 för sin, helt utan skråmor. Sålde den på Tradera för 2500..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Frugan skulle få 300 för sin, helt utan skråmor. Sålde den på Tradera för 2500..

Yes och för dom hade det säkert varit en vinst på några hundralappar max..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Min skärm är inte sprucken eller något sådant, som ny, inget behövs bytas, batteritid fortfarande över 90%, så nix.

Ditt batteri har nog inte 90% om du inte bytt ut batteriet sedan modellen kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ditt batteri har nog inte 90% om du inte bytt ut batteriet sedan modellen kom ut.

Vad vet du om det?

Min iPhone 8 har 95%, inga batteribyten...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hela branchen med "lur på köpet" tiden är över. Idag är operationell leasing mer eller mindre de facto på företag.
När en Iphone 5 kostade 1:- att få vid 24mån abonnemang. Det var då folk "stoppade" den i lådan.
Varje dag hämtas där ut pallar med Iphone 12 / 13 / 14 till företag där restvärdet är ytterst intressant för totalkalkylen.
Detta är ett måste för miljöns framtid, även för att någon ska våga lägga 12.000kr av sina pengar på en pryl.

Så, färre köper telefoner för 12 000kr? Så priset går möjligtvis/troligtvis ner? Utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hela branchen med "lur på köpet" tiden är över. Idag är operationell leasing mer eller mindre de facto på företag.
När en Iphone 5 kostade 1:- att få vid 24mån abonnemang. Det var då folk "stoppade" den i lådan.
Varje dag hämtas där ut pallar med Iphone 12 / 13 / 14 till företag där restvärdet är ytterst intressant för totalkalkylen.
Detta är ett måste för miljöns framtid, även för att någon ska våga lägga 12.000kr av sina pengar på en pryl.

Kan gärna 'skriva under på detta'.
Nyligen löst en egen lur istället för via konsultbolag, och blev otippat nog ifrågasatt.

Allt funkade fint ändå, och nästa lönerev påtalades jag ha utgjort en ledargestalt innan jag fick gå pga uppdragsbrist.
Yup, performance review into let go.

Skämtar inte, nah.
Jobb är ju kul.. och jag är rätt bra på it.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så, färre köper telefoner för 12 000kr? Så priset går möjligtvis/troligtvis ner? Utmärkt.

Köper du en pryl för 10kr och har den i 2 år kostar den dig 5kr om året, enkel matte. Då subventionerna irån Teleoperatörer har mer eller mindre slutat existera och då våra utgifter ökar för teknik prylar hela tiden, så börjar företag titta på leasing mera, då ”kvittar” start prestandan då du inte står med ”svartepetter” i slutändan.

Kontentan: Istället för att välja en värstinglur för 12.000kr och försöka få ut 4-5 år på den för det ska bli en ”bra kalkyl”. Så tar man en refurbished Iphone 13 där allt handlar om restvärdet. För företaget tänker bara betala mellanskillnaden. Ligger man då på en 18 månads leas, kvittar det att det är en 3 generationer gamal lur då prestandan duger den avsatta tiden. Sen kör man på 18 månader på en iphone 15 istället osv. Då är restvärde ALLT. Därför är denna lag helt bananas.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Vad vet du om det?

Då har du knappt använt mobilerna. Dessutom åldras batterier även om man inte använder mobilen.

Om du nu köpt tolvan i slutet av 2020 när den kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Absolut, tveklöst.

Sen är kanske det största problemet att man i praktiken förbjudit vidare innovation, vilket allt annat lika är fullkomligt vansinnigt.

Det har man inte gjort alls. Att alla ska använda USB-C är inte satt i sten för evigt, finns inget som hindrar en ny standard i framtiden, att det blev USB-C kom inte från EU utan från att alla andra tillverkare än Apple valde att standardisera på USB-C. Hade Apple också gått över till USB-C då, då hade det aldrig blivit någon lag, EU bad alla att standardisera kring en kontakt och om industrin inte gjorde det så skulle det bli en tvingande lag och Apple vägrade och here we are.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Vad vet du om det?

Skrivet av Dinkefing:

Då har du knappt använt mobilerna. Dessutom åldras batterier även om man inte använder mobilen.

Om du nu köpt tolvan i slutet av 2020 när den kom ut.

Bestämda åsikter har du, men baserade på... ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Bestämda åsikter har du, men baserade på... ?

För det är orealistiskt. En fyra år gammal telefon kan omöjligen ha 90% kvar om du använt mobilen vid ett normalt användande.

Permalänk
Skrivet av Wefod:

The US innovates, China imitates, and Europe regulates.

Europa har mer innovationer per capita än USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Europa har mer innovationer per capita än USA.

Säger inte att du har fel men hade varit intressant med en källa på det.

Permalänk
Medlem

Vad vet du om det?

Min iPhone 15 PRO Max har 92%, 1 år gammal, 308 laddcykler.
Blir lite fundersam på hur du har använt din mobil?
Jag behöver ladda min i princip varje dag för jag använder den i jobbet.