Resonans från 2x Noctua A14 Chromax Black, hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Resonans från 2x Noctua A14 Chromax Black, hur löser jag detta?

Halloj!

Har precis utsmyckat min burk med nya fläktar och har satt två Noctua A14 Chromax Black i fronten för att ta in luft. De kyler extremt bra, problemet är att i spannet mellan ungefär 800 och 1000 RPM avger de en ganska hög resonans (hummande ljud) som är extremt störande. Har läst lite på nätet och verkar vara många som har samma problem. Ljudet försvinner i princip helt, eller i alla fall så mycket att jag inte tänker på det, utanför dessa RPM. I spel går de upp högre och det är ganska lugnt. I silent mode går de lägre och det är också ganska lugnt. Men nu kan jag inte sluta tänka det där lilla lilla ljudet som finns även vid de hastigheterna xD

Fläktarna är kopplade via en splitter till samma uttag på moderkortet och går därmed i samma hastighet. Monterade i ett NZXT H5 Flow. De är skruvade med metallskruv och sitter en liten bit ifrån varandra då jag var tvungen att dra en av fläktkablarna under den översta fläkten på grund av NZXT:s dåliga orientering på fläkthålet i ramen.

Någon som haft samma problem och löst det?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ställ in en fläktkurva i UEFI (eller mjukvara) där de inte tillåts spinna konstant mellan 800 och 1000, utan alltid rampar upp eller ner förbi det spannet?

Så exempelvis om temp ≤ 50°C maxhastighet 800 rpm, om temp ≥ 51°C minhastighet 1000 rpm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen möjlighet att montera med gummistroppar istället för skruv? Annars kan det ev. hjälpa att styra fläktarna individuellt och ställa in aningen olika fläktkurvor.

Två identiska fläktar i samma RPM som är stumt monterade bredvid varandra kan både ge upphov till förstärkt resonans och ett fenomen som kallas "beat frequency". Gamersnexus och Noctua gick igenom det senare i den här intervjun.

Har man en aning offset mellan RPM kan det definitivt hjälpa med det senare, men även förstärkt resonans gissar jag.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ställ in en fläktkurva i UEFI (eller mjukvara) där de inte tillåts spinna konstant mellan 800 och 1000, utan alltid rampar upp eller ner förbi det spannet?

Så exempelvis om temp ≤ 50°C maxhastighet 800 rpm, om temp ≥ 51°C minhastighet 1000 rpm.

Tack för ditt svar och tipsen om fläktkurva! Det är lösning nummer två just nu känns det som om jag inte får löst det på annat sätt.

Skrivet av fragande:

Ingen möjlighet att montera med gummistroppar istället för skruv? Annars kan det ev. hjälpa att styra fläktarna individuellt och ställa in aningen olika fläktkurvor.

Två identiska fläktar i samma RPM som är stumt monterade bredvid varandra kan både ge upphov till förstärkt resonans och ett fenomen som kallas "beat frequency". Gamersnexus och Noctua gick igenom det senare i den här intervjun.

Har man en aning offset mellan RPM kan det definitivt hjälpa med det senare, men även förstärkt resonans gissar jag.

Tack för att du tog dig tid att svara. Tyvärr funkar det inte med gummistroppar i fläktställningen till H5 Flow, men jag ska köpa två förlängningssladdar så att jag kan koppla in fläktarna till separata kontakter på moderkortet och testa att köra dem i olika hastighet. Hittade faktiskt den videon igår och det är exakt det problemet jag har. Läste också att det kan funka att lossa liiiiiite på skruvarna till fläktarna så att de inte ligger så hårt mot ställningen. Jag får ägna dagen åt experimenterande helt enkelt.