Alla fyndtips från mellandagsrean

LG smyger in reklam i skärmsläckaren i sina smart-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

LG kör inte Android (de kör webOS).

Apple är MYCKET bättre, men om man tittar i App Store så är trenden med mer reklam rätt tydligt där. De har fler reklamplatser som duyker upp när man söker efter något. Känslan är att en del av bolaget (antagligen under Eddy Cue) vill sälja mer reklam, men att någon håller emot. Det jag är lite rädd för är att den personen är Phil Schiller, som är på väg ut i pension.

Det som jag har ett problem med här är att om jag köpte en TV för ett par år sen och så tycker LG att de skall peta in det här i TVn nu. Om de vill sälja en TV med reklam i så gör det då - jag väljer en utan reklam om den så kostar mer. Här vill de sälja en TV till fullt pris och sedan peta in reklam också. DET borde vara olagligt.

LG är koreanskt, och åtminstone min TV har ingen kamera (den har däremot en mic, i fjärren).

Att TV-tillverkarna spionerar på vad vi tittar på är dessvärre inget som passar bland nyhetstipsen, för det är ingen nyhet. De har gjort det länge. Det som är nytt är att reklamköpare och liknande har fått upp ögonen för detta som en ersättning för Nielsen (dvs, officiella tittarsiffror) nu när streamingtjänsterna inte meddelar hur många som ser på varje specifikt program.

Nej men det går att koppla in extern box.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Såg den i Nyhetstips-tråden också. Känns ju spontant som en klart värre grej.

Verkar vara fyra saker som uppkommit senaste tiden kring Smart-TV.

1. Reklam.
2. Inspelning av innehåll på skärm samt audio.
3. Automatisk uppkoppling mot publika oskyddade Wifi.
4. Mycket "pollande" mot Wifi-nät om man skippar att koppla upp TVn.

Har du nån källa till 3 & 4? Är rätt nyfiken på de beteendena. #3 är ju rätt uppenbar, men jag trodde inte någon tillverkare skulle sjunka så lågt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har LG nu kommer titta på alla andra alternativen före LG när det kommer till nästa TV. Massa användaravtal tvingas på en för att använda ganska grundläggande saker i TVn. Gud vet vad det är för info de sänder iväg från ens hem, screenshots tar de av vad man tittar på i alla fall.

Privacy blir långt viktigare vid min nästa TV köp.

Screenshots på vad man tittar på? Var kan man läsa om det? Vad för värdefull info får de genom att de ser en screenshot från Morden i Midsomer??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Slutade köpa Samsung för 15 år sedan efter att jag köpt en bluray spelare med reklam i menyerna och Cdon inte lät mig returnera den. (Har heller inte köpt mer från Cdon sen dess).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

(Har heller inte köpt mer från Cdon sen dess).

Ingen bör handla av/via cdon längre, de borde bara få gå i graven. De lever fortfarande på sitt goda rykte från tidigare när de var en riktig butik/webbshopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Screenshots på vad man tittar på? Var kan man läsa om det? Vad för värdefull info får de genom att de ser en screenshot från Morden i Midsomer??

byt hemskärmen efter du använt TVn så ser du att de har en screenshot i din senaste HDMI ikon. Fanns en artikel också om att de tar bilder och skickar iväg hela tiden till LG.

Jag använder datorn till den.

Jag använder IPTV externt.

De spionerar på dig för att se dina intressen så de kan skicka reklam. De ser också allt jag surfar på och skriver i min skärm. I och med att vi blir en polisstat efter ChatControl 2.0 så skulle det inte förvånat mig om de delar allt med myndigheterna också snart. För man vet inte hur länge bilderna förvaras.

Jag är en av de som som tycker att det man gör innanför sina dörrar ska någon sorts privatliv där staten&företag inte spionerar på mig 24/7. Jag vet, jag är konstigt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag är en av de som som tycker att det man gör innanför sina dörrar ska någon sorts privatliv där staten&företag inte spionerar på mig 24/7. Jag vet, jag är konstigt...

"MeN jAG haR rEnt mjÖl i mIn PÅse11!1!"-folket kommer nog snart och säga att det är ok med övervakning av folk ifall någon är kriminell

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"MeN jAG haR rEnt mjÖl i mIn PÅse11!1!"-folket kommer nog snart och säga att det är ok med övervakning av folk ifall någon är kriminell

Samtidigt, titta i alla trådar som behandlar BankId, så klagar alla på att privata företag hanterar BankId, och förordar att det här ska ligga hos staten/polisen, alltså, att polisen ska ha ett exakt register över alla mina inloggningar och alla signeringar, varje paket jag hämtat på posten, osv.

Så jag tycker man blandar korten när man drar in LG (i det här fallet) i den diskussionen.
Det är en (kund/affärs) relation jag kan avsluta när jag vill, och faktum är att jag inte bryr mig om LG säljer min information. Jag är rätt svårövertalad så det troliga är att den som köper informationen av LG gör en extremt dålig affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker du på att stänga av släckaren? Har själv en LG och vill gärna veta om det är någon annan inställning du hittat.

Ja reklam börjar spåra rejält. Tror det är ford som kommer lyssna på alla passagerare i bilen och sedan flika in reklam av det den hör.

Snart får man nog gå offline helt för att slippa reklam men det lär väll bli onbyggt och fungera offline där det inte går att ta bort.

Offline bil kommer inte vara lösningen heller. Varje gång du ska på service, vilket du måste för att behålla garantier, lär de passa på att lägga in lite ny reklam.

Vet inte vad som är värst. Höra samma reklam på repeat i ett år mellan servicen eller att den bara är online och du får lite olika.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Suck…
Fimpade det nu i inställningar, men det är väl bara en tidsfråga innan det blir standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Suck…
Fimpade det nu i inställningar, men det är väl bara en tidsfråga innan det blir standard.

Jösses! Är det svårt? Nu har jag ingen LG TV, men det där gör inte direkt så att jag vill köpa en

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De gör statistik över vad folk tittar på och säljer till reklamköpare. De är en konkurrent till Nielsen för tittarsiffror, helt enkelt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jnsson:

Jösses! Är det svårt? Nu har jag ingen LG TV, men det där gör inte direkt så att jag vill köpa en

Det var lätt, men trist att det ens ska behövas.

Permalänk
Medlem

Vilken premium-känsla!

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM