Helgsnack: Konsolkriget – vilken konsol var egentligen bäst?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Konsolkriget – vilken konsol var egentligen bäst?

Allt snack just nu cirkulerar kring PS5 Pro, så vi tar tillfället och vänder snacket till alla andra konsoler. Vilken tycker du har varit bäst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NES 8-bit, ingen tvekan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Svårt, men runt NES och Snes tiden va det magiskt. Kan inte bestämma mig för 1 så det blir delad första plats för NES/SNES

Permalänk
Medlem

Team Mega Drive 😁

Permalänk
Medlem

Mega Drive har jag nog lagt ner mest tid på.
Som liten parvel fredag cykla hem fort som tusan, men först förbi kiosken och köpa massa godis inför helgens spel session med kompisarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

är inte snes den största(populäraste dvs mest älskade), sen ps 1 och ps2? resten är bara second fiddle?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Nintendo DS, bakåtkompatibel med gba, regionsfri och download play so man kunde köra multiplayer i typ de flesta spel bara man hade en DS, och sen många bra exklusiva spel, och nog starkaste konsolen när det kommer till minispel dessutom.

Permalänk
Medlem

Playstation 2 var fantastisk.

Permalänk
Medlem

Jag hamnade fort i hemdatorsvängen (C64 sen Atari STE) så hade knappt några konsoller själv.
Ärvde en Atari 2600 (som var gravt utdaterad redan då, men hade några spel som roade för stunden)

Den enda konsol jag köpt själv är Playstation 2, då mest för Gran turismo spelen men köpte förstås lite annat också inklusive tex några lightgun spel Trevlig konsol som var riktigt kraftfull för sin tid!

Favoriten annars är nog SNES. Lagom kraftfull och hyfsat brett utbud och överlag bra kvalitet på spelen. Kompisen hade en sån där extra modul med diskettstation så man kunde få tag på kopior av spel - kändes lite mer hemdatoraktigt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har spelat sen tidigt 80-tal men Mega Drive var den första konsolen jag köpte själv, bundlat med Altered Beast.
Innan dess så var det till att spela hos polare (C64/Amiga) eller hyra NES/MS i videobutiken.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit är Xbox 360, Jesus vad den konsolen var mitt allt när det gällde spel. Halo, cod, Forza, you name it. Men om man inte ska se med mina nostalgi glasögon så skulle jag nog säga Playstation 3 (när den kunde spela PS2 spel också). PS3 kunde allt, spel, appar och blue-ray. Det var en media enhet, en enhet för att styra alla andra.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Jag måste trots allt säga Super Nintendo. barndoms konsol före allt annat. Senaste konsolen är också riktigt bra. Men det är jämt mellan Nintendo och PS för min del. Bästa Nintendo? SNES. Den var ändå så revolutionerande med alla RPG som kom till den plattformen. Nintendo 8-bit var den första konsolen jag hade. Men spelen är i ärlighetens namn ganska begränsade om man jämför med snes.

Permalänk
Snusfri

Xbox 360.

Blev många många många timmar i Forza Motorsport 2, både SP och MP.
Det är än idag det överlägset bästa i Forza serien.

Minns med värme vårat "garage" som gick under namnet NoG som sålde grymma bilar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt är nog SNES, har den fortfarande ståendes under tv'n.
Har tidigare haft Dreamcast, Masters System och spelade i början av livet på ett Fairchild Channel F som vi hade hemma. De konsollerna hade givetvis sin charm de med.

Permalänk

Nintendo wii med sports demo, det var det mest sociala spelet.

Permalänk

Konsoler

Sega Dreamcast och N64 är mina favorit konsoler genom tiderna!

Permalänk
Medlem

NES! Alltid NES!

Tänk om det kunde släppas riktiga nya spel till den

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att välja en måste jag säga. Snes var ju magisk eftersom man var så ung då och hade all tid i världen att spela spel + att spelen var magiska. Men PS2 bara matade ut spel efter spel. Sen har vi N64 som bjöd på hutlösa många timmar med multiplayer med polarna under skoltiden. Men Snes får väl bli den bästa sett till kvalité på spelen då.

Permalänk

Är väl egentligen spelen som är det viktiga, gick snabbt utför efter PS2-generationen. Xbox 360 och Wii var de sista jag köpte och redan där hade det börjat spåra ur fullständigt. Halva anledningen att Dark Souls blev ett fenomen är ju därför att många hade tröttnat så kraftigt på sörjan som AAA-spel hade förvandlats till redan då. Skulle nog säga att antingen PS1 eller PS2 var de vassaste överlag, med SNES tätt efter. Megadrive och NES inducerar mycket nostalgi hos mig men arkad-spelen som dominerar spelutbudet har IMO inte mycket att komma med mot JRPG:s osv.

Permalänk
Medlem

Senast jag spelade på konsol var början på 90-talet nån gång, men då var det Sega som gällde. Hade ingen egen utan hyrde av en snubbe som i sin villa hade satt upp en liten improviserad "butik" på verandan där man kunde välja bland massa spel (Zillion var favoriten).

Permalänk
Medlem

Beror nog på vilken ålder man är, det är nog svårt att begripa hur vansinnigt roligt det var att spela Iceclimber, Exitebike, Tennis, Super Mario Bros. och Zelda på Nintendos grå dosa om man inte var där just då.

Om jag plockar bort min egen enorma kärlek till den tiden där jag har retro-glasögonen på mig och försöker se lite "birds eye" över konsollernas intåg så var nog Playstation 1 med "gem-tricket" helt jävla vansinnigt magiskt för både mig och många andar. Vipps kunde man kopiera spel mellan sig och polarna (eller för den delen, sitta och ladda ned om man hade tid och / eller möjligheten att ringa gratis) och bränna ut på skiva.

Spela Final Fantasy 7 på den gick inte direkt heller av för hackor och första gången man såg reklamn på TV för ett spel som man själv redan hade spelat ut. Knasigt och mäktigt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

N64a, enda rätta! Golden age of couch gaming 4 pers

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Första Xbox eller N64.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

NES utan tvekan, Super Mario Bros och Zelda II håller fortfarande!

På andra plats Sega Dreamcast, som las ner i förtid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Snes! Jag är född 80, så första var ett nes 1987, Amiga 500, snes, ps1, Xbox, ps2, ps3, xbox360, Wii, Wii-konsol, ps4, ps4 PRO och sist men inte minst ps5. Tror jag fått ordningen hyfsat rätt 😀

Hoppade över Nintendo 64, gamecube, och xbox efter 360:an.

Permalänk
Medlem

Spelade mest Gamecube men även N64 gick varmt

Sen jag fick en vass dator 2005 har mitt konsolspelande drastiskt minskat och har idag enbart ett Nintendo Switch OLED som knappt används.

Utöver det så var min senaste konsol Xbox One X som användes max 10 timmar innan jag sålde vidare den...

När jag köpte min första Full HD tv lirades det mycket ps3/xbox 360

När Wii U lanserades så spelades det en del handhållet.

Men Gamecube är min all time favourite, enkel, bra spel och ergonomisk handkontroll.

Idag har jag en Xbox One controller kopplad till PC och emuleras en del med hjälp av den.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Frågan handlar ju egentligen om vad man är uppvuxen med och då vad som framkallar nostalgi. För mig blir svaret därför Playstation 2.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kan ärligt talat inte säga. De enda konsoller jag ägt själv är Philips Videopac G7000 (1978) och en PS4. Utöver det har jag nog bara spelat på NES, Atari Jaguar och Wii.

Svårt att inte låta nostalgi påverka men jag har så mycket roliga minnen av min G7000. Det var nytt, det var fantastiskt och jag var 11 år, precis rätt för en sådan produkt. Sedan har vi ju Tempest2000 på Jaguaren, ett av de allra bästa spel jag någonsin spelat. Det är lätt på topp 5.

Annars är det ju PS4an som levererat mest förstås. Även om den mest används för att spela Blu-Ray idag.

Så bäst? Det går inte riktigt jämföra, inte rättvist i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min 486a var bäst! Jag hade Sega Master System och Nintendo, Super Nintendo och N64 och jag har väldigt goda minnen från alla spel man spelat på dem men i slutändan tycker jag de bästa spelen fanns till datorn!

Permalänk
Medlem

Får man räkna med Nintendo Gameboy?
Den var/är ju grym 😎