Dålig prestanda ny Gaming PC med egen GPU

Permalänk
Viking
Skrivet av nho1:

<Uppladdad bildlänk>

Slå på EXPO.
För nu går minnena i endast 4800MHz istället för 6000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Testa köra en 3Dmark Demo och jämför poängen med liknande system:
https://store.steampowered.com/app/223850/3DMark/

Permalänk
Viking
Skrivet av nho1:

<Uppladdad bildlänk>

Eftersom det där ser bra ut så skulle det vara bra att testa andra spel.
Du kanske bara har problemen i iRacing.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

<Uppladdad bildlänk>

Kollar man på deras hemsida på benchmark resultat med samma CPU och samma GPU borde resultatet ligga strax över 30000!

Permalänk
Viking
Skrivet av nho1:

Kollar man på deras hemsida på benchmark resultat med samma CPU och samma GPU borde resultatet ligga strax över 30000!

<Uppladdad bildlänk>

Nej, nu kollar du Light-versionen.
Vanliga DX12 ger liknande resultat som dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, nu kollar du Light-versionen.
Vanliga DX12 ger liknande resultat som dig.

Aha, vad skönt.
Men betyder det att datorn ger rätt prestanda men det är just iracing som inte funkar som det ska?

Permalänk
Viking
Skrivet av nho1:

Aha, vad skönt.
Men betyder det att datorn ger rätt prestanda men det är just iracing som inte funkar som det ska?

Verkar som det. Men testa först att sätta på EXPO om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Verkar som det. Men testa först att sätta på EXPO om du inte redan gjort det.

Testat det. Nu fick jag upp fps i spelet.
Men fortfarande att jag får:
- Med jämna mellanrum (5-10s) så blixtrar bilden till (blir ljus snabbt och sen tillbaka).
- Alla andra bilar på banan syns bara ibland.

Kan det vara nåt med uppkopplingen mot server?
Jag har bra fiberanslutning, kollade precis bredbandskollen och ligger på ca 100Mbit/s

Permalänk
Medlem

Gällande iracing, var det en ren installation och körde du iRacings eget grafiktest ?
Och du har inte råkat klicka i "cube maps" i grafik setting, dessa ska du Absolut inte ha på.

Och 100% på Gpu är också konstigt med i Racing.
12400 x 1440 och med spärr vid 140fps låg jag med 75% usage med 4080S / 5800x3d

Vilken frekvens ligger gpu:n på ?
Posta bild på grafikinställningarna med

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Gällande iracing, var det en ren installation och körde du iRacings eget grafiktest ?
Och du har inte råkat klicka i "cube maps" i grafik setting, dessa ska du Absolut inte ha på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Permalänk
Medlem

Mina inställningar på Gpu i Afterburner.
+120 Mhz Core clock ger ~2940Mhz
+1000 på minnet vad det nu ger i Mhz
5800x3d - och minus 30 via PBO

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hela din vänstra stapel står väldigt lågt, det mesta där påverkar CPU

Det som sticker ut är:
PCF8 - ändra till PCF4
SSR är en fps dödare vid regn
HDR tar ca 20-25 usage på Gpu:n

Saker under custom som Trees, Headligt men även Fov på backspegeln bygger på

Om du inte har afterburner plocka ner det o lägg 100Mhz på klockan och 1000 på minnet.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Inte riktigt jämförbart, mina inställningar är enkom för VR
5120x1440
450fps

Se usage, ca 75%
I Vr och låst fps till 90fps å har jag usage på 50-60%

*edit*
Ser att min klocka ligger på 2610Mhz, tror det beror på att jag inte har gjort graphic test med skärm, bara Vr

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

MSAA Samples står på 8x i screenshottet, är det tänkt på den upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

<Uppladdad bildlänk>

Ser ett fel, under Vertical sync i vänstra hörnet saknas "Max prerenderad frames"

Fel av mig, en ren Vr grej

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

MSAA Samples står på 8x i screenshottet, är det tänkt på den upplösningen?

Glömde det, jo det tar också Rejält

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till, har du lagt till optionen att rendera var skärm för sig självt ?
Finns där du justerar FOV

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Tveksam till att det är grafikinställningarna, drog ner nästan allt till riktigt lågt och kvarstår med mikrostutter, skärm lyses upp som en blixt var 5-10s och alla bilar på banan poppar upp-försvinner-poppar upp.
Med ovan inställningar ligger jag på 100-150fps, så det i sig är ok. Men ovan bekymmer gör det helt ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Tack för alla svar.
Tveksam till att det är grafikinställningarna, drog ner nästan allt till riktigt lågt och kvarstår med mikrostutter, skärm lyses upp som en blixt var 5-10s och alla bilar på banan poppar upp-försvinner-poppar upp.
Med ovan inställningar ligger jag på 100-150fps, så det i sig är ok. Men ovan bekymmer gör det helt ospelbart.

Helkonstigt fel, kan du testa andra spel ?

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Helkonstigt fel, kan du testa andra spel ?

Får testa det.
Men körde 3DMark och fick ju OK resultat.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara så, installera om Windows och resten och se vad som händer. Annars får du lämna tillbaka datorn och välja en med Intel prolle istället 😜

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det ska inte vara så, installera om Windows och resten och se vad som händer. Annars får du lämna tillbaka datorn och välja en med Intel prolle istället 😜

Installera om windows? Har ingen aning om hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Installera om windows? Har ingen aning om hur man gör det.

Sök på återstänning i windows. ta rensa hela datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Sök på återstänning i windows. ta rensa hela datorn

Han köpte ju precis datorn med en ny Windows-installation av Komplett?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@nho1 spelar du med Wifi eller trådat?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Får testa det.
Men körde 3DMark och fick ju OK resultat.

Jag är lost, förutom att eGPU:n är aktiv ?

Att det blixtrar till känns som hårdvara....

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte bekräftat om du installerat nyaste chipset drivrutinerna eller inte. De senaste för Windows 11 finns här: https://drivers.amd.com/drivers/amd_chipset_software_6.07.22....

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden helt noga men med tanke på att datorn installerades och levererades med AMD-GPU (iGPU) så borde man nog avinstallera alla drivers och testa igen:

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...