Dålig prestanda ny Gaming PC med egen GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Tack. Uppdaterat nu.
Tyvärr lika dålig prestanda i spelet. Dessutom har jag mikrofysningar av bilden, och att bilden liksom lyses upp (lite som en blixt) och sen återgår. Andra bilar på banan försvinner och kommer tillbaka. Helt okörbart.

Låter som att det är fel på nätverket då bilar försvinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Låter som att det är fel på nätverket då bilar försvinner...

Om man har nätverksproblem så blinkar man själv till.
Kan vara idé att ta om "meter box"
F tangenten när man är inne i simen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@nho1 spelar du med Wifi eller trådat?

Trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har fortfarande inte bekräftat om du installerat nyaste chipset drivrutinerna eller inte. De senaste för Windows 11 finns här: https://drivers.amd.com/drivers/amd_chipset_software_6.07.22....

Fick tipset att gå in på amd’s hemsida så kör ett program och kollar hårdvaran och ser om det fanns nyare drivrutiner, det fanns inte nyare till chipset (den visade bara en drivrutin för radeon grafik men det känns ju inte aktuellt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om man har nätverksproblem så blinkar man själv till.
Kan vara idé att ta om "meter box"
F tangenten när man är inne i simen
https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/31037361645/original/z8sZcAL2leh4f1YqdYNXoNbFSshw4Zd5Ow.png

Har den framme, vet inte vad alla betyder eller vilka värden som är bra/dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Fick tipset att gå in på amd’s hemsida så kör ett program och kollar hårdvaran och ser om det fanns nyare drivrutiner, det fanns inte nyare till chipset (den visade bara en drivrutin för radeon grafik men det känns ju inte aktuellt).

Drivare till chipset, LAN, Bluetooth, Wifi osv hittar du på moderkortets supportsida.

Men det lutar mer åt något knasigt med spelet. Du borde testa flera spel och jämföra prestanda med andra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Har den framme, vet inte vad alla betyder eller vilka värden som är bra/dåliga.

Om du är ute ur bilen, lägg musen på var rad så kommer det en förklarande text.
När bilar försvinner då bör någon stapel bli full o antagligen ändra färg.

*edit*
https://support.iracing.com/support/solutions/articles/310001...-
Berättar allt om meter box

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Nu ger jag snart upp!

Chattade med Komplett idag. De ville att jag skulle koppla om kabel mellan GPU och PSU, använda den adaptern som följde med GPU och sen tre st PCIe kablar in på PSU.
Har gjort det, hjälpte inte.

Andra saken de ville jag skulle göra var att köar DDU samt att dissable iGPU i bios.
Har gjort det, hjälpte inte.

Har tagit en bild på ”meter box” i iracing, se nedan.
Förstår inte riktigt vad alla betyder eller vad som är bra/dåliga siffror. Men ”C” och ”S” är röda, gissar att det är dåligt?

Permalänk
Medlem

Se länken jag postade, inte alls konstigt att det hackar.
Posta på iRacing forum, det är mitt bästa förslag.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

En sak,
CPU/GPU timings är Ok men C/S är belastade.

Testa att minska synliga bilar till värdet jag har. 30/8
Minska också MSAA till 2 eller 4

Och se hur mycket bakgrundsgrejer du har körande.
Overlays tar en hel del tex, jag kan knappt använda det i Vr tex.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

En sak,
CPU/GPU timings är Ok men C/S är belastade.

Testa att minska synliga bilar till värdet jag har. 30/8
Minska också MSAA till 2 eller 4

Och se hur mycket bakgrundsgrejer du har körande.
Overlays tar en hel del tex, jag kan knappt använda det i Vr tex.

Ska testa det.
Det intressanta är att jag kör exakt samma saker som med förra datorn, då denna skall ha betydligt kraftfullare CPU och RAM så tycker jag det verkar fel om jag ska behöva köra med lägre inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Ska testa det.
Det intressanta är att jag kör exakt samma saker som med förra datorn, då denna skall ha betydligt kraftfullare CPU och RAM så tycker jag det verkar fel om jag ska behöva köra med lägre inställningar.

Jag är helt med dig där

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla råd, tips och hjälp. Ni är fantastiska.
Kan meddela att det till slut löste sig.
Fick tips av en amerikan i ett forum specifikt för iracing om att han läst att det funnits några med snarlikt problem.

Vi kör med en haptisk motor fäst på bromspedalen, som kopplas till en styrbox och sen USB in i datorn. Med hjälp av ett program som plockar ut telemetridata från iracing kan detta simulera ABS på bromsen.
Så fort jag kopplade ur denna USB så försvann problemet. 😁😁😁😁

Permalänk
Viking
Skrivet av nho1:

Fick tips av en amerikan i ett forum specifikt för iracing om att han läst att det funnits några med snarlikt problem.

Vi kör med en haptisk motor fäst på bromspedalen, som kopplas till en styrbox och sen USB in i datorn. Med hjälp av ett program som plockar ut telemetridata från iracing kan detta simulera ABS på bromsen.

Oj, klurigt. Men skönt att du hittade det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nho1:

Snacka om udda problem !?
Ut o kör nu, ser jag dig då kommer jag köra på dig

Visa signatur

Duger det??