Microsoft presenterar nya säkra Recall – kan avinstalleras

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag vill inte ha den tillgänglig. Den ska inte aktiveras av systemet eller användaren.

Recall är väl bara möjligt på "CoPilot Plus"-certifierade enheter? Så lätt att undvika idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Recall är väl bara möjligt på "CoPilot Plus"-certifierade enheter?

Det stämmer. Ska bara gå att använda på dessa certifierade enheter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man har ju opt-in frågor i webbläsarna också, så som om man vill aktivera telemetri, ser ingen skillnad på en sån fråga o denna fråga? Där kan du ju inte installera något på en sån fråga.

För det mesta är telemetri i webbläsare (och annan mjukvara) automatiskt påslaget och ofta är det något som användaren bara i undantag själv har fått valet att ha det på eller av vid installation/uppgradering.

Ska man vara riktigt petig kan man väl säga att valet att installera Windows i sig är en opt-in.

Men det spelar för mig ändå ingen roll vad som menas med opt-in, vill inte att oönskad mjukvara tar upp lagringsplats om jag inte ämnar nyttja mjukvaran i sig. Valet att installera sådan mjukvara på mitt licenserade OS bör vara min.

Windows kommer ju redan med annan mjukvara förinstallerad som man som användare sedan manuellt måste avinstallera om man inte nyttjar mjukvaran i fråga, vilket sällan är fallet eftersom tredjepartsmjukvara för det mesta är bättre. Valet att installera denna mjukvara kommer inte upp under installationsprocessen. En enkel fråga om jag vill ha Microsofts applikationspaket för Windows hade varit underlättande redan i installationens inledning. Men processen är gjord på det här sättet eftersom Microsoft vet att medelanvändaren inte bryr sig om vad som öppnar fil x, så länge någonting öppnar fil x.

Att något kommer installerat och inte förvalt är ett under när det kommer till senare tidens Microsoft.

Permalänk
Medlem

För mig som levt under en sten?! Recall?!? och hur är det tänkt att användas?!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

i knew it. Så här funkar det alltid när företag vill släppa något som dom vet kunderna inte kommer att gillla.

1. Släpp nyhet om en ny feature ingen vill ha
2. Gör reträtt och säg att man tänker om
3. Gör en release på den nya featuren, fast i en nerskalad version
4. Gör en uppdatering så att man får det man ville ha i steg 1
5. Profit och inga kunder klagar

Punkt 5 är snarare:

5. ”Alla” på Sweclockers forum klagar utan att ens ha läst artikeln.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Vadå "vilka program och webbplatser som får tillåtelse att ta skärmdumpar"? Ingen skall titta på vad användare gör på sina datorer, vad är det för fel på dem?

Ingen lägger in cyanidpiller på psykakuten och säger "nej men de behöver ju inte använda dem, de kan ju välja att inte äta tabletterna".

Detta är en dålig funktion och för att ens ha ett existensberättigande så skall den stanna helt och hållet lokalt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Eftersom funktionen i fråga redan finns installerad och redo att användas, eller om MS vill vara riktigt jävliga, slå på automatiskt vid någon uppdatering. Opt-in i mitt huvud är lite: 'vill du vara med, i så fall måste du installera x' - typ som 'vill du parkera här? I så fall måste du installera vår app'. Men jag tänker kanske fel.

Du har kanske en poäng. Under Kontrollpanelen och Lägg till Ta bort Program finns en plats som heter Aktivera/Inaktivera Windows Funktioner, där bland annat Hyper-V ligger. Skulle det vara tillräckligt?

Du har helt missförstått min åsikt.

Jag vill inte ha den tillgänglig. Den ska inte aktiveras av systemet eller användaren. Gärna otillgänglig till den grad att användaren behöver betala för att låsa upp funktionen och därtill ladda ned den som en separat plug-in som inte redan finns på burken.

Jag vill inte ha Kalkylatorn, Paint eller Angry Birds. Windows är ett paket av tjänster, vissa funktioner ingår. Du har alltid alternativen att använda andra operativsystem också om du känner att det är en deal breaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Windows är ett paket av tjänster, vissa funktioner ingår. Du har alltid alternativen att använda andra operativsystem också om du känner att det är en deal breaker.

Windows är vad MS beslutat att det är.
Det skulle precis lika gärna kunna erbjudas till konsument som ett tomt skal, med enbart de mest grundläggande funktionerna som krävs för att datorn skall kunna startas, sen tillåts användaren själv fylla på med funktioner efter det egna behovet.

Att argumentera för att ändra på beslut som företag gjort kring sina produkter/tjänster när man inte delar deras tanke om vad som är bra är enligt mig inte något som bör ifrågasättas eller kritiseras.
Tvärtom anser jag att fler bör ifrågasätta varför de stora tech-bolagen gör som de gör med sina produkter och tjänster som riktas mot konsument. Den stora massan skulle må bra av en uppenbarelse ang vad som håller på att hända på detta område.

Fler o fler tar ditt sista råd i citatet......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du har kanske en poäng. Under Kontrollpanelen och Lägg till Ta bort Program finns en plats som heter Aktivera/Inaktivera Windows Funktioner, där bland annat Hyper-V ligger. Skulle det vara tillräckligt?
Jag vill inte ha Kalkylatorn, Paint eller Angry Birds. Windows är ett paket av tjänster, vissa funktioner ingår. Du har alltid alternativen att använda andra operativsystem också om du känner att det är en deal breaker.

Förstår fortfarande inte varför du känner ett behov av att fortsätta citera mig för att jag yttrat min åsikt. Kalkylatorn eller Paint lär knappast vara lika ifrågasatta säkerhetsmässigt som denna funktion. Jag använder redan andra OS.

Var god välj ny diskussionsmedlem. 😅

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför du känner ett behov av att fortsätta citera mig för att jag yttrat min åsikt. Kalkylatorn eller Paint lär knappast vara lika ifrågasatta säkerhetsmässigt som denna funktion. Jag använder redan andra OS.

Var god välj ny diskussionsmedlem. 😅

Jag gör det igen! Men mest för att säga att det blev en tankevurpa där Jag trodde du citerade mig på första sidan så jag svarade vad jag trodde var ett svar till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

[Edit]
Denna funktionen och användning av AI ÄR genialisk. imho
Ja den är skrämmande gällande integritet. Men kom igen integritet finns inte längre när en kopplar upp sig online eller går på stan med en device i fickan.

Att funktionen och programvaran redan finns i burken skrämmer en del.
De har en poäng med att det have vart ännu snyggare att vi fick valet att installera Recall.

Kommer troligen att aktivera det när jag fixar en burk som klarar det.
Är jag orolig för integriteten nja.. M$ vet redan allt jag gör tänker jag..
Recall ger mig en bättre chans att komma ihåg webbsidan jag läste å gillade i förrgår, men inte hann läsa ordentligt.

Kanske tom kan få mig att inte ha 20 tabs i Chrome, som jag inte vill glömma bort som jag kanske har nytta av om en månad eller ett år..

Skrev även att M$ aldrig kommer att droppa denna feature, de väntar på att en acepptans skall infinna sig bara...

Tja du kommer ju automagiskt också spela in varenda vän eller familjemedlem som du till exempel chattar med så det blir säkert väldigt kul för dom.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge man får frågan så klassar jag det som opt-in. Varför skulle det inte klassas som opt-in om man får frågan?

MS sätt att fråga dig är att lura dig att dra igång diverse skit de vill ha igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

MS sätt att fråga dig är att lura dig att dra igång diverse skit de vill ha igång.

Fast i detta fall är fråga tydlig och inget lura enligt mig. Se bilden i artikeln, det är en tydlig ja eller nej knapp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig