Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Vet du hur det är med Ikeas och hue smartpluggar. Går det att ange specifikt att dom inte ska ses som lampor?

Väl inne i Home Assistant så kan du ju välja att använda dom för annat bruk än lampor, så det är ju lugnt tänker jag.
Vill du ha dom i en automation för att styra en annan enhet vid ett klockslag, eller annan parameter så går det bra.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Väl inne i Home Assistant så kan du ju välja att använda dom för annat bruk än lampor, så det är ju lugnt tänker jag.
Vill du ha dom i en automation för att styra en annan enhet vid ett klockslag, eller annan parameter så går det bra.

Jag har problem med att när jag vill sätta på den smartpluggen som beter sig som en lampa, men är kopplat till ett element via voice (Google assistant) som fungerar ihop med Home Assistant så kan jag inte säga "sätt på" utan måste säga "tänd". Även om home assistant behandlar den som en smartplug så verkar inte Google vilja göra det. Det är hue bryggan som behandlar den som en lampa. Därav sky connect.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har problem med att när jag vill sätta på den smartpluggen som beter sig som en lampa, men är kopplat till ett element via voice (Google assistant) som fungerar ihop med Home Assistant så kan jag inte säga "sätt på" utan måste säga "tänd". Även om home assistant behandlar den som en smartplug så verkar inte Google vilja göra det. Det är hue bryggan som behandlar den som en lampa. Därav sky connect.

Det kanske skiljer sig beroende på vad det är för smartplug men för de jag har från Ikea, kopplade till min Hue Bridge så kan jag välja vad det är för enhetstyp i Google Home appen i telefonen för att styra det beteendet. Jag har dock inte det valet för lampor.

Permalänk
Skrivet av SpankMan:

Det kanske skiljer sig beroende på vad det är för smartplug men för de jag har från Ikea, kopplade till min Hue Bridge så kan jag välja vad det är för enhetstyp i Google Home appen i telefonen för att styra det beteendet. Jag har dock inte det valet för lampor.

Jag försöker att köra via home assistant så mycket som möjligt.
Mitt nästa mål blir att se varför rödtstyrningen via Google nest hub/mini krånglar. Det funkar ibland. Men oftast så får jag svaret att home assistant inte hittas. Jag funderar om det är något problem med duckdns.
Ibland så funkar inte mobilappen heller (android).
Blir att fixa ens annan dns tror jag.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Mitt nästa mål blir att se varför rödtstyrningen via Google nest hub/mini krånglar. Det funkar ibland. Men oftast så får jag svaret att home assistant inte hittas. Jag funderar om det är något problem med duckdns.

Jag hade också massa strul med google's röststyrningen och integrationen via HA.
Det slutade med att jag inte orkade med skiten och inaktiverade integrationen.
Den höll på och dummade sig och tände fel lampa, inte hittade vilken enhet jag ville tända osv..

Säg gärna till om du kommer på en bra lösning så försöker jag gärna igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Efter att jag bytte bort Duckdns så har det fungerat klockrent för mig iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vad körde du istället?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vad körde du istället?

Dynudns. Finns som tillägg i HA.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns billigare
ATOMS3 LITE ESP32S3 att köpa någonstans? Bara hittat från nederländerna men frakten är 170kr.🤯

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Någon som använder Nous A1Z med Home Assistant?Köpte ett tvåpack tidigare i våras och de har fungerat fint, men märkte för ett tag sedan att en av dem inte gick att kontrollera längre. Försökte nollställa och lägga in på nytt, men verkar inte få någon kontakt med dem. Mailat säljaren som inte har svarat än så tänkte höra om någon här stött på något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Någon som använder Nous A1Z med Home Assistant?Köpte ett tvåpack tidigare i våras och de har fungerat fint, men märkte för ett tag sedan att en av dem inte gick att kontrollera längre. Försökte nollställa och lägga in på nytt, men verkar inte få någon kontakt med dem. Mailat säljaren som inte har svarat än så tänkte höra om någon här stött på något liknande.

Kvaliten är lite sisådär med dom tydligen, speciellt av/på funktionen.
Både jag och brosan har stött på dåliga enheter av dom som gått sönder efter ett kort tag. Medans andra har jag haft i 6+ månader nu.
Jag använder dom mest för energimätning, har bara en som dagligen stängs av/på i en automation och den har jag fått byta en gång.

Om storleken inte är ett problem så testa Ikea's Inspelning som nyligen släpptes.
Håller själv på att testa dom för att se om dom håller bättre.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kvaliten är lite sisådär med dom tydligen, speciellt av/på funktionen.
Både jag och brosan har stött på dåliga enheter av dom som gått sönder efter ett kort tag. Medans andra har jag haft i 6+ månader nu.
Jag använder dom mest för energimätning, har bara en som dagligen stängs av/på i en automation och den har jag fått byta en gång.

Om storleken inte är ett problem så testa Ikea's Inspelning som nyligen släpptes.
Håller själv på att testa dom för att se om dom håller bättre.

Tack! Lika bra att avvakta svar från säljaren då. Inspelning ser intressant ut och jag tänker nog också testa den fast för andra ändamål. Här tror jag dock den blir för stor och täcker andra uttaget(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack! Lika bra att avvakta svar från säljaren då. Inspelning ser intressant ut och jag tänker nog också testa den fast för andra ändamål. Här tror jag dock den blir för stor och täcker andra uttaget(?).

Ja det är det dåliga med dom tyvärr. Fick sätta en förgrenare där jag testar den.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

någon som vet om det finns billigare
ATOMS3 LITE ESP32S3 att köpa någonstans? Bara hittat från nederländerna men frakten är 170kr.🤯

Aliexpress 82kr med frakt: https://www.aliexpress.com/item/1005005649159726.html?spm=a2g...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på hur jag kan utöka mitt system och få denna knappen fysisk? tänkte sätta den i hallen så tjejen kan starta värmen på bilen enkelt.

Använder just nu bara HA till att styra värme i huset efter elpriset så detta är första gången jag vill ha något fysiskt kopplat.

IKEA trådfritt? är det en bra start?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Tack för informationen. Jag försöker att hålla mig borta ifrån prenumerationer.
Funderar dock att bara använda IP nummret istället (via HTTPS såklart).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns ju överkomligt. Är de äkta tro?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

<Uppladdad bildlänk>

Har ni något tips på hur jag kan utöka mitt system och få denna knappen fysisk? tänkte sätta den i hallen så tjejen kan starta värmen på bilen enkelt.

Använder just nu bara HA till att styra värme i huset efter elpriset så detta är första gången jag vill ha något fysiskt kopplat.

IKEA trådfritt? är det en bra start?

IKEA Trådfri-knapp funkar absolut, men det finns massa lösningar på fysiska knappar. IKEA använder Zigbee så du måste ha en gateway som HA kan prata med, och som skickar med events för knapptryckningar. IKEAs egna gateway gör det inte.
Vill du slippa en gateway så kanske det är smidigare med en knapp som kan kopplas upp via wifi, tex en Shelly Button 1.

När du sedan har en knapp så gör du bara en automation i HA som triggar värmaren till bilen.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

IKEA Trådfri-knapp funkar absolut, men det finns massa lösningar på fysiska knappar. IKEA använder Zigbee så du måste ha en gateway som HA kan prata med, och som skickar med events för knapptryckningar. IKEAs egna gateway gör det inte.
Vill du slippa en gateway så kanske det är smidigare med en knapp som kan kopplas upp via wifi, tex en Shelly Button 1.

När du sedan har en knapp så gör du bara en automation i HA som triggar värmaren till bilen.

Vill gärna ha ett system som kan växa och fungerar med HA, har tex samma tanke kring min bil, varmvatten, och lite annat i hemmet.

Något tips vad som är prisvärdast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Vill gärna ha ett system som kan växa och fungerar med HA, har tex samma tanke kring min bil, varmvatten, och lite annat i hemmet.

Zigbee fungerar väldigt bra med HA och det finns massa enheter som använder Zigbee (lampor, sensorer, knappar, smartplugs, gardinmotorer etc).
För att få den bästa integrationen av Zigbee i HA så ska man köra med en Zigbee USB-sticka som tex en Sonoff Z-dongle eller HAs egna SkyConnect och sedan köra antingen HAs egna Zigbee integration (ZHA) eller ett mer öppet system som Zigbee2MQTT. Båda dessa integrationerna stöder det mesta som pratar Zigbee och är därför inte låsta på samma sätt som tillverkarnas egna gateways (tex IKEA Dirigera, Philips Hue eller Aqara M3).

Zigbee är ett bra val tycker jag och jag använder det själv till mycket grejer.

IKEAs grejer är väldigt billiga och fungerar bra, men jag gillar Aqaras grejer och de är inte heller så dyra.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Håller med durrav, men det fina med HA är att man inte behöver låsa sig till något protokoll.
Jag har en mix av allt möjligt och ser ingen nackdel med det. Man kan få en bluetooth-sensor att trigga en WiFi-brytare t.ex.
Zigbee har dock en uppsjö billiga och välfungerande prylar, så det känns som en bra start.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller med durrav, men det fina med HA är att man inte behöver låsa sig till något protokoll.
Jag har en mix av allt möjligt och ser ingen nackdel med det. Man kan få en bluetooth-sensor att trigga en WiFi-brytare t.ex.
Zigbee har dock en uppsjö billiga och välfungerande prylar, så det känns som en bra start.

https://lysiq.se/strombrytare-scenpanel-4-knappar-zigbee/

Så tex denna kan jag ställa in valfritt i HA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Stämmer, jag har en från aqara (Aqara Opple 4 switch) som jag konfat 3 olika händelser på varje knapp, en vid enkel, en vid dubbel och en vid trippelklick 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tyvärr vill Tuya att det ska gå via deras moln. Det finns integration till home assistant så om man inte har något emot det så bör det vara enkelt att få in den.
Man kan mecka för att få saker att gå lokalt men relativt krångligt.

Hade hellre gått för sonoff
https://www.m.nu/zigbee/fjarrkontroller-zigbee/tradlos-knapp-...

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tyvärr vill Tuya att det ska gå via deras moln. Det finns integration till home assistant så om man inte har något emot det så bör det vara enkelt att få in den.

Blir lite förvirrad, men har du möjlighet att bygga ett enkelt rätt kit utan något moln mm, allt via HA.

Det jag tror jag behöver som start är en server sticka? zigbee? och en med fyra knappar helst.

Har en PI4 HA server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Blir lite förvirrad, men har du möjlighet att bygga ett enkelt rätt kit utan något moln mm, allt via HA.

Det jag tror jag behöver som start är en server sticka? zigbee? och en med fyra knappar helst.

Har en PI4 HA server.

Ja om du vill ha Zigbee-enheter (knappar etc.) behövs en "Zigbee coordinator", alltså en pryl som kan kommunicera med Zigbee-enheterna.

Många rekommenderar denna:
https://sonoff.tech/product/gateway-and-sensors/sonoff-zigbee...

När det gäller knappar så har jag ingen egen erfarenhet.
Googlade lite och verkar inte jättevanligt med 4 knappar, men det verkar som att Ikeas Styrbar går att konfigurera.
https://community.home-assistant.io/t/zha-ikea-four-button-re...

Kanske någon annan i tråden har tips på specifika produkter
Kanske Zigbee inte är rätt för just knapp

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

nackdelen är ju framför allt stabilitet, dvs meshande system som zigbee,z-wave kan inte använda tex wifi eller blåtand för att hålla sin anslutning stabil, sedan har du säkerhets delen dvs kör du tex hemlarmet med z-wave så vill du inte att en osäker sak som en billig wifi pryl ska kunna styra det eller än värre en 433mhz pryl som man kan ta över med en rfxtrx modul. andra nackdelar är tex direkt styrning som man kan göra mellan tex z-wave prylar dvs även om kontroller ligger nere så kan du utan denna fortsätta styra sakerna. andra saker är störning men då talar man främst om zigbee,blåtand,wifi dvs saker som alla är på 2.4ghz stör ut varandra och man får kanal planera, vilket kan vara minst sagt bökigt med grannar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Trevlig:

Skrivet av glemmy:

Det finns en integration (localtuya) som tillåter hantering av Tuya-enheter oberoende av molnet och dokumentationen är väldigt straight forward så det ska inte vara några krångel där.

Skrivet av Trevlig:

Har en PI4 HA server.

Den som du länkade med fyra knappar kommer fungera utmärkt, antingen om du integrerar direkt från Tuyas moln eller om du kör localtuya.
Rekommenderar stickan som nämnts ovan, som jag också själv använder. Du kan köpa den här till exempel för 239kr just nu.

På samma sida har du 2st olika knappar som båda erbjuder 3 olika konfigurationer med hjälp av enkel-, dubbel- eller långtryck. Men kanske inte är ett alternativ om du måste ha 4 konfigurationer.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Hej. Har en HA som rullat fel fritt alldeles för länge så glömt av det mesta känns det som.

Men iaf, ansluter till den via DUCKDNS då jag fixar lite grejer med mobilen när man är iväg, dock så blev det strömavbrott en stund förra veckan och nu går det inte komma in i den igen.
Alla satta automationer rullar på som det ska så den funkar ju och brukar alltid gå att komma in igen efter ev strömavbrott.
Men antar att det hänt något med duckdns, hur fasen kommer jag in i HA nu om duckdns integrationen slutat fungera.?

//Ax.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag kör också HA hemma. Den snurrar på en Raspberry Pie 4. Funkar klockrent.
Hör mågna som säger att man inte ska köra på SD kort. Men för mig så bryr jag mig inte. Min HA kör dagliga backup till min Synology NAS. Skulle det vara så att mitt SD kort ryker så har jag ett extra på lager. Kör snabbt in den, laddar upp backupen och så är vi upp and running igen!

Jag styr diverse prylar hemma. Lampor, AC, Robotdammsugare etc.

Jag använder en Google Pixel som telefon och har sammtidigt en AppleTV hemma, har satt upp en egen Apple TV remote i HA som funkar klockrent på min Android.

Har även köpt Nabu Casas SkyConnect för att få in Zigbee vilket funkar klockrent, samt Matter som är på väg.

Går i tankarna att köpa hem en Z-Wave sticka också. Har hört att Nabu Casa jobbar på en sån också så det blir nog att jag väntar på det!