Steven Spielberg: Mus och tangentbord är det enda riktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

För Spielbergs del är det att det känns fel och b-aktigt att börja spela med handkontroll precis som för alla andra som spelar med mus. Det är inte för att handkontroll är för avancerat att lära sig. Det är helt enkelt sämre för FPS men det är skit samma, det passar många bättre.

Visst. I vissa spel är mus och tangentbord bättre för de flesta. Men det betyder ju inte att det inte är skull issue att lära sig sikta med kontroller. Att det inte alls går är ju en av gamingvärldens mest seglivade myter. Däremot är det kanske svårare att bli bra, men det är en annan sak.

Permalänk

hmm ingen som gillar gyro-aim på handkontroll? Ger viss muskänsla, förvisso inte samma direkta intutiva peka-och-klicka känsla som m+kb, men definitivt bättre precision än spaksikta.
Själv lirar jag ffa med Steam Controller, aim på right touchpad inställd på "trackball" för grovsikte, och gyro-aim för finsikte. Ingen aim-assist. Spelet inställt på m+kb, om-mappning via Steam. Mkt bättre än spaksikte, skulle iofs nog skjuta bättre med m+kb, men trivs bättre i övrigt med controller.
Ska dock erkännas att jag aldrig öht kör multiplayer FPS...

Permalänk

Beror ju helt på vilken typ av spel det är. Försök att spela ett "icke arkadigt" racingspel med tangentbord, blir ju bara fullt eller inget med både styrning samt gas/broms. Sedan tycker jag även att många tredjepersons-spel typ TLOU, RDR2 och liknande funkar fint med handkontroll. Men är ju såklart en smak-sak vad vi föredrar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

hmm ingen som gillar gyro-aim på handkontroll? Ger viss muskänsla, förvisso inte samma direkta intutiva peka-och-klicka känsla som m+kb, men definitivt bättre precision än spaksikta.
Själv lirar jag ffa med Steam Controller, aim på right touchpad inställd på "trackball" för grovsikte, och gyro-aim för finsikte. Ingen aim-assist. Spelet inställt på m+kb, om-mappning via Steam. Mkt bättre än spaksikte, skulle iofs nog skjuta bättre med m+kb, men trivs bättre i övrigt med controller.
Ska dock erkännas att jag aldrig öht kör multiplayer FPS...

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Beror ju helt på vilken typ av spel det är. Försök att spela ett "icke arkadigt" racingspel med tangentbord, blir ju bara fullt eller inget med både styrning samt gas/broms. Sedan tycker jag även att många tredjepersons-spel typ TLOU, RDR2 och liknande funkar fint med handkontroll. Men är ju såklart en smak-sak vad vi föredrar.

Kontroller är bättre till alla spel förutom rts- och fps-spel. Kan inte alls förstå dem som sitter och spelar m+t med alla spel som om det vore 1997. Kom igen gott folk, välkommen till 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kontroller är bättre till alla spel förutom rts- och fps-spel. Kan inte alls förstå dem som sitter och spelar m+t med alla spel som om det vore 1997. Kom igen gott folk, välkommen till 2024.

Det är 2024 och mus och tangentbord är fortfarande bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är 2024 och mus och tangentbord är fortfarande bäst.

För rts och fps ja. För Allt annat är det kontroller som gäller.