Missa inte Månadens Drop!

Hackare kringgår HP:s bläck­monopol

Permalänk
Melding Plague

Hackare kringgår HP:s bläck­monopol

Jay Summet har hittat en påfylld bläckpatron med ett specialdesignat flexibelt kretskort som lurar HP-skrivaren att allt är som det ska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte printat något på flera år så slipper jag ha o göra med skrivare. Avskyr skrivare och har alltid gjort. Min IT nemesis.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fixade en såndär Ecotank/smart tank. funkar fint och bläcket är mycket billigare per ml/sida hur man nu vill mäta. och det är svårt att köra DRM direkt på vätska så man kan hälla i vad som egentligen.

enda nackdelen är väl längre ink-path = torkar det igen i linan blir det ett helvete att fixa! jämfört med att byta patron.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Brother HL-2030 för säkert 10-15 år sedan.

När jag skulle slänga en sak i ett grovsoprum för minst åtta år sedan, gick jag till det i grannhuset. Minns inte varför. Antaligen fullt eller om de hade öppet olika dagar. I alla fall. Vad stod inte där om inte en Brother HL-2030 med piratton. Tog så klart med tonen då min var slut.

Skrivaren har sitt syfte. Använde den senast i juni/juli någon gång för en blankett som inte gick att fylla i elektroniskt. Även printat Herma-etiketter istället för att skriva för hand på 20-30-40 burkar med sylt frugan kokte (lingon, rabarber).

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart laserprinter numera just pga allt strul med bläckstråleskrivare.
Så fort jag har fyllt på med eget bläck har skrivaren alltid efter en tid slutat fungera helt, så till den grad att man behövt kasta den då det inte ens fungerat om man sedan stoppat i originalpatroner igen.. Kanske är self destruct som aktiverats då. Antingen det eller dålig kvalite på icke-original-bläcket. Min mor har alltid köpt original och hennes skrivare höll nog 15 år innan den gav upp.

Permalänk
Medlem

brother skrivare med laser hundra gånger mera ekonomiska.
2st Toners till min laserskrivare 170kr med frakt. typ 2k sidor per toner

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

När jag satte upp en skrivare åt en släkting vill jag minnas att HP ungefär frågade vid installation om man ville ha hög säkerhet och bra kvalitet, kanske lite gratis bläck och en prenumeration, få firmwareuppdateringar automagiskt via nätet, men DRM-låsa skrivaren för all evighet. Eller, köra med en sämre användarupplevelse. Jag valde (genom att inte använda medföljande installationsprogramvara) att installera skrivaren via USB, vilket sades vara hart när omöjligt men ett krav då min släkting inte har någon router...

Hur som helst, HP kör med fulspel och det går inte att rekommendera att köpa sådana skrivare tyvärr. Sedan kan man ju ha åsikten att om man köper en subventionerad skrivare så kan man inte klaga på om tillverkarna tar igen det på bläcket, men det känns som att det är lite obalans i prissättningen...

Å andra sidan planterar HP träd också, om man väljer att ta deras piller.

https://www.theverge.com/2023/5/25/23736811/hp-plus-printer-i...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Och därför skriver man ut på jobbet..inte haft en skrivare på typ 10 år.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tänk på hur mycket tid, pengar och utveckling de lagt istället för att göra en bättre produkt

Nej! Bojkotta skräpet!

Permalänk
Medlem

HP är hemska! Hjälpte en släkting att installera en HP laserskrivare. Den krävde konto för de första, absurt för en skrivare. Sen räckte de endast till 20-30 papper innan patronen (eller vad det heter för laserskrivare) tog slut och en ny kostade 50% av vad hela skrivaren kostat.

Blir föralltid bojkott av HP efter detta fiasko. Girigheten slår rekord.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja HP kan dra åt fanders.

Så, vad ska den som behöver en skrivare någon gång då o då köpa egentligen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja HP kan dra åt fanders.

Så, vad ska den som behöver en skrivare någon gång då o då köpa egentligen?

Gå till biblioteket eller skriv ut på jobbet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja HP kan dra åt fanders.

Så, vad ska den som behöver en skrivare någon gång då o då köpa egentligen?

Brothers. Jag har en skrivare som jag köpte typ 2019 eller om det var 2020. Fungerar alldeles utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tur att jag inte printat något på flera år så slipper jag ha o göra med skrivare. Avskyr skrivare och har alltid gjort. Min IT nemesis.

Permalänk
Medlem

Sjukt att det finns ekonomi i att såga upp, återfylla, limma igen och sen tillverka och montera en krets på en befintlig patron mot att köpa en ny från HP!

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att EU, som gillar att ha sina fingrar i allas grytor, även går in här och gör någonting åt detta fiffel en dag. Känns inte så klimatmedvetet i.o.m. klimatmålen att låta detta e-junkande fortsätta.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | Corsair 32GB 3200MHz | ASUS GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

HP kan gå och dra något gammalt över sig.
Varför man ens skulle fundera åt att köpa en HP efter allt deras fulspel är bortom mitt förstånd.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Brothers. Jag har en skrivare som jag köpte typ 2019 eller om det var 2020. Fungerar alldeles utmärkt!

Har en multifunktion Brother (svart laser) sen 2013, fungerar fortfarande (Win 11), ett bevis på att det går om tillverkaren vill!

Permalänk
Medlem

Jag gav upp och körde på deras prenumeration för 12kr i månaden..

Fick ett par rejäla patroner hemskickade som klarat sig 2 år nu medans innan dess kladdade de ihop efter ett halvår.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte en testvinnande samsung svartvit laserskrivare för tio år sedan. Den har fungerat föredömligt. Alltid köpt billigare toner och dom där andra grejerna. Säkert skrivit ut tiotusen sidor pga att en i hushållet studerade. Tyvärr gick hp och köpte samt förstörde samsungs skrivardivision. Men min gamle vän fungerar fortsatt, även om dess huvudsakliga syfte numera är att agera podie för en kattkorg.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

HP kan gå och dra något gammalt över sig.
Varför man ens skulle fundera åt att köpa en HP efter allt deras fulspel är bortom mitt förstånd.

Ytterligare en Brother röst. Köpte en All-in-one

- Riktiga drivers. Inget installationsprogram med en miljard "värdehöjande" dynga
- Inget krav på internetaccess
- noll pop-up:er om hur bra deras originalprodukter ör och hur farlig tredjepart är

Ska jag beskriva den i ett ord så blir det: tråkig. Den står ju bara i sitt hörn och fungerar ;). Den skriver, scannar och kopierar och det bara fungerar utan strul varje gång. Dvs samma upplevelse som man hade med HP när de var HP (LJ-3 och LJ-4)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ytterligare en Brother röst. Köpte en All-in-one

- Riktiga drivers. Inget installationsprogram med en miljard "värdehöjande" dynga
- Inget krav på internetaccess
- noll pop-up:er om hur bra deras originalprodukter ör och hur farlig tredjepart är

Ska jag beskriva den i ett ord så blir det: tråkig. Den står ju bara i sitt hörn och fungerar ;). Den skriver, scannar och kopierar och det bara fungerar utan strul varje gång. Dvs samma upplevelse som man hade med HP när de var HP (LJ-3 och LJ-4)

Efter att ha jobbat i datorbutik varav den enda skrivaren som aldrig återvände till butiken pga krav på service var Brother så vet jag att det är den enda jag med gott samvete vågar rekommendera till någon.

Det är mitt bästa köp i det fall att den aldrig går sönder men även mitt sämsta köp då skrivare är det absolut tråkigaste man kan spendera pengar på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Päronens skrivare rasade och de köpte en HP som de bett mig om hjälp med. Först vägrade den skriva ut om man inte reggade ett HP-konto och sen till råga på detta så vägrade den skriva ut med patroner som inte var genuina HP.

Helt sinnessjukt att det är OK att göra så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

HP är hemska! Hjälpte en släkting att installera en HP laserskrivare. Den krävde konto för de första, absurt för en skrivare. Sen räckte de endast till 20-30 papper innan patronen (eller vad det heter för laserskrivare) tog slut och en ny kostade 50% av vad hela skrivaren kostat.

Blir föralltid bojkott av HP efter detta fiasko. Girigheten slår rekord.

Oftast kommer dock skrivare (oavsett märke) bara med en "startpatron" som inte är lika full som vanliga, så en ny toner hade antagligen räckt mer än 20-30 papper

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

...HP ändå...

Mmm, haft lite olika skrivare genom åren i företaget men återvänt till HP:s större färglasrar som andas kvalité och driftsäkerhet. Sedan rätt många år en "refurbad" Color LaserJet CP5225dn - färg, A3, dubbelsidig, ethernet - väger över 40 kg men funkar fint och bäst med original-patroner - really, provade nån kopia men det blev gulrandigt så njäe. Modellen lanserades 2010 (!) men säljs fortfarande 2024 på ex. Dustin. Färgpatronerna kostar schaber men räcker till uppåt 8 000 sidor (enstaka foton, mest "vanliga" dokument med någon färglogo).

[ annars tämligen digital och "papperslös" men att under möte kunna visa A3-sida med graf eller dela ut dagordning på papper med färglogo är ändå rätt najs när den mailade PDF:en inte nådde ända fram ]

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

HP är hemska! Hjälpte en släkting att installera en HP laserskrivare. Den krävde konto för de första, absurt för en skrivare. Sen räckte de endast till 20-30 papper innan patronen (eller vad det heter för laserskrivare) tog slut och en ny kostade 50% av vad hela skrivaren kostat.

Blir föralltid bojkott av HP efter detta fiasko. Girigheten slår rekord.

Toner.
Sedan så räcker oftast toner till 2000+ sidor.

Skrivet av sweisdapro:

Oftast kommer dock skrivare (oavsett märke) bara med en "startpatron" som inte är lika full som vanliga, så en ny toner hade antagligen räckt mer än 20-30 papper

Inte alls, iaf inte "förr". Den hp laser jag har som dammsamlare, så har jag inte bytt den toner som kom med den, och beräknat räcka till runt 1500 sidor vill jag minnas. Men visst, jag köpte inte 200kr-skrivaren hp brukar ligga på för att få sälja sitt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niahoa:

Päronens skrivare rasade och de köpte en HP som de bett mig om hjälp med. Först vägrade den skriva ut om man inte reggade ett HP-konto och sen till råga på detta så vägrade den skriva ut med patroner som inte var genuina HP.

Helt sinnessjukt att det är OK att göra så.

Värst är väl ändå att tillräckligt många accepterar detta för att affärsmodellen ska vara gångbar.

Permalänk
Medlem

Det allra mest provocerande är att kostnaden för DRM-skiten som inte kunderna behöver eller vill ha läggs på kunderna i slutändan. Tycker också de kunde säga som det är, stå för att de vill berika sig - vilket i slutändan är syftet med alla aktiebolag - och skippa lögnerna om att skydda användare från skadeprogram. Det är så uppenbart att de aldrig kommer lyckas åstadkomma någon kejsarens-nya-kläder-effekt ändå.

Lite lustigt i sammanhanget är också att det faktum att EU börjat lägga sig i den här sortens grejer har gjort mig betydligt mer positivt inställd till EU. Man kan väl hoppas att det händer något på denna front också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Brothers laserskrivare har iofs en räknare i tonern som stoppar när den tycker att nu är det slut, men det går via en halvofficiell metod att resetta räknaren och då kan man köra dubbelt så länge på en tonerkasett. Det brukar räcka för att faktiskt få ut all toner, och när det börjar bli på marginalen brukar det börja strula med ojämn kvalitet och ränder. Då är det dags att byta, men det vill jag ju bestämma om själv, vilket jag får med Brother.
https://youtu.be/J6lsUBu1TDg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Brothers laserskrivare har iofs en räknare i tonern som stoppar när den tycker att nu är det slut, men det går via en halvofficiell metod att resetta räknaren och då kan man köra dubbelt så länge på en tonerkasett. Det brukar räcka för att faktiskt få ut all toner, och när det börjar bli på marginalen brukar det börja strula med ojämn kvalitet och ränder. Då är det dags att byta, men det vill jag ju bestämma om själv, vilket jag får med Brother.
https://youtu.be/J6lsUBu1TDg

Sen kan man också ställa in i skrivaren om man ska kunna fortsätta skriva ut eller inte även om den anser att tonern tagit slut.
Kallas för "Continue Mode" på engelska.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.