Rykte: RDNA 3-överskott bakom försening av RDNA 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nog för att jag köpte ett svindyrt 7900 XTX (16 500:- Red Devil limited edition), men 7900 XTX bör inte ligga på mer än 10 000:- sett till vad man får.
Hade jag köpt ett kort idag så hade jag förmodligen gått på nVidia istället.

Jag har också ett 7900 XTX (MSI Gaming Trio Classic). Av nyfikenhet, har du några problem med drivrutinskrascher? Jag får det titt som tätt när man spelar nått som är lite mer krävande. Annars är kortet kanon. Kan visserligen bero på att jag kör en Win10-installation som har typ 7 år på nacken och en processor som är lika gammal.

Permalänk
Medlem

Moores Law is Dead är värdelös som källa. Han bara gissar och har ytterst sällan rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

När ska AMD komma igång med motsvarande till Nvidias CUDA kärnor? Så man kan börja folda lite ordentligt på ett AMD kort!

Hårdvaran har de ju redan, problemet är och har alltid varit deras mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hårdvaran har de ju redan, problemet är och har alltid varit deras mjukvara.

Är det även mjukvaran som gör att AMDs kort är så tråkigt att folda med?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag har också ett 7900 XTX (MSI Gaming Trio Classic). Av nyfikenhet, har du några problem med drivrutinskrascher? Jag får det titt som tätt när man spelar nått som är lite mer krävande. Annars är kortet kanon. Kan visserligen bero på att jag kör en Win10-installation som har typ 7 år på nacken och en processor som är lika gammal.

Jag skulla säga att din W10 installation är problemet!.

Jag själv använder 6900XT efter att först ha haft GTX970 och sedan GTX1080TI.
AMD har varit extremt mycket stabilare mär det gäller drivrutin.

6900Xt har varit stabilare i Spel och när jag använder datorn för websurfing typ Chrome och youtube.
Medans 1080ti var bättre när det kommer till a Transcoda/Encoda Filmer.

Planen är väl at någon gång sätta på ett VB på mitt gamla 1080Ti och använda det som dedikerat Trans/Encode kort.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Problemet är för dåligt uppskalning(FSR)

Ja, dom borde åtminstonde kunna matcha DP4a av XeSS i kvalitét

För som det är just nu, om ett spel har stöd för XeSS så är det en no-brainer att köra det istället för FSR om man sitter på AMD kort (Och är XeSS versionen utdaterad så kan man bara byta ut .dll filen för att uppdatera som med DLSS)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Inga problem alls sedan jag bytte skärm. Märkte att 7900XTX inte lirar riktigt med Samsung G7.
Gick över till en MSI 321URX och inga problem alls sedan bytet.
Innan det fick jag random blackscreens och massor av problem med HDR.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Är det även mjukvaran som gör att AMDs kort är så tråkigt att folda med?

Ja, FAH använder OpenCL för AMD-kort, som oftast ligger en bit bakom CUDA i prestanda. Och särskilt för Linux rekommenderar de t.o.m. att inte använda AMD för att deras OpenCL-drivrutiner är dåliga.

Permalänk

Bekymmrar mig inte så mycket om lanseringen av RDNA 4 blir skjuten lite på framtiden då jag inte har några planer på att byta ut min 7900 XTX tidigast till RDNA 5/UDNA, vilken av dem som nu kommer först. Jag är mest intresserad av är vad RDNA 4 har att erbjuda till bärbara datorer där RDNA 3 misslyckades brutalt.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"Hej utvecklingsteamet. Jag vet att vi nästan är klara men nu kör vi Netflix några månader på jobbet för vi har inte sålt slut det gamla lagret. Ok?"

Mhmm, låter troligt.

De kan köra FineWine på drivrutinerna en stund så att korten för en gångs skull testas med bra drivrutiner.

Skrivet av dagas:

Finns fortfarande en del RDNA2 kvar.

Samma hos Nvidia. Finns fortfarande 3000 serien till salu.

De behöver sälja ut dem. De kan inte hålla på och dra ut på det så vi ska ha 3 generationer till salu samtidigt.

Det finns en del RDNA2 kvar, men de är helt klart på upphällningen - förutom 6600-serien, som fungerar som en nivå under 7600. Nvidia kör samma med 3050. Det är deras nya metod att sälja low end-kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidia kör samma med 3050. Det är deras nya metod att sälja low end-kort.

3050 är nog Nvidias nya 710 kort, det är till för dom som behöver en "grafik-adapter" med lite moderna utgångar. Dom kommer nog köra det länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

3050 är nog Nvidias nya 710 kort, det är till för dom som behöver en "grafik-adapter" med lite moderna utgångar. Dom kommer nog köra det länge.

1030, med GP108, är nog deras nya 710. Det släpptes ett par år efter allt annat i Pascal-serien och är bara på 74mm2. Det finns också ett 1010 som direkt ersätter 710 i pris. 3050 är bara GA107, 200mm2 och mycket mer kompetent. Det är möjligt att de gör ett "3030" på Ampere, men det skulle vara GA108 då. Nvidia gör inte så små chip speciellt ofta längre.

AMDs motsvarighet är Navi 24. Tyvärr fick de spel och gjorde ett 6500XT av det genom att klocka upp allt maximalt, men storleken (107mm2) indikerar att det är i samma klass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Problemet är för dåligt uppskalning(FSR)
Nvidia ligger långt före:Med kvalite och fps med dlsshttps://www.youtube.com/watch?v=CbJYtixMUgI

Det enda jag ser från den där skiten är att native är riktiga vägen att gå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tralle:

Det enda jag ser från den där skiten är att native är riktiga vägen att gå

Tänk på att det är vid 1080p. Varken FSR eller DLSS brukar rekommenderas där.
I 1080p är ingen kvalitetsnivå bra.
I 1440p är DLSS Quality rätt bra, Balanced acceptabelt men inte bra i mina ögon. Kör det enbart i väldigt krävande spel där jag inte är nöjd med FPS utan.
I 4K är Quality ofta samma som TAA (i vissa spel bättre), Balanced oftast bra och Performance tar över som "acceptabelt men inte bra".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1030, med GP108, är nog deras nya 710. Det släpptes ett par år efter allt annat i Pascal-serien och är bara på 74mm2. Det finns också ett 1010 som direkt ersätter 710 i pris. 3050 är bara GA107, 200mm2 och mycket mer kompetent. Det är möjligt att de gör ett "3030" på Ampere, men det skulle vara GA108 då. Nvidia gör inte så små chip speciellt ofta längre.

AMDs motsvarighet är Navi 24. Tyvärr fick de spel och gjorde ett 6500XT av det genom att klocka upp allt maximalt, men storleken (107mm2) indikerar att det är i samma klass.

1630 finns ju. Fina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ett rtx 3050 verkar placera sig strax under gtx 1080 i spelprestanda och de har ungefär lika många cudakärnor.

Ett 710 har inte ens 10% så många cudakärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ett rtx 3050 verkar placera sig strax under gtx 1080 i spelprestanda och de har ungefär lika många cudakärnor.

Ett 710 har inte ens 10% så många cudakärnor.

Vad vill du säga med det då? Nvidia vill nog inte stödja reliker som 710 eller 1030 hur länge som helst, så jag tror att 3050 tar platsen som ett kort Nvida kommer tillverka länge. Är det så konstigt? Det kom ju t.o.m i 4GB version nu för de som inte behöver så mycket mer än display out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad vill du säga med det då? Nvidia vill nog inte stödja reliker som 710 eller 1030 hur länge som helst, så jag tror att 3050 tar dess plats som ett kort Nvida kommer tillverka länge. Är det så konstigt? Det kom ju t.o.m i 4GB version nu för de som inte behöver så mycket mer än display out.

Det jag ville säga med det är att om 3050 skulle bli lägsta kortet så har lägstanivån höjts rejält mycket. Plötsligt skulle lägstanivån inte längre bara vara ett kort för att få bild utan även ha möjligheten att exempelvis videoredigera med accelleration eller spela på en helt annan nivå än tidigare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det jag ville säga med det är att om 3050 skulle bli lägsta kortet så har lägstanivån höjts rejält mycket. Plötsligt skulle lägstanivån inte längre bara vara ett kort för att få bild utan även ha möjligheten att exempelvis videoredigera med accelleration eller spela på en helt annan nivå än tidigare.

Ah du menar så. Jo, dagens och nära framtids processorer har ju redan så mycket GPU kraft och antal utgångar så det är nog knappt lönt med något lägre dedikerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Klart att det är tråkigt att de inte säljer så bra. Många säger att det finns inga dåliga produkter bara dåliga priser. I detta fall skulle jag vilja hålla med. fsr är inte dlss. ray tracing-prestanda en generation efter. Energieffektivitet nej.
Så korten är helt enkelt för dyra.

Hoppas ändå att nvidia som brukligt skjuter mellansegmentet långt fram i tiden så att amd "bara" får konkurera med 40x0 serien.

+1, exakt så.

Nu kan jag efter ca 10 mån recensera sonens 7800XT Pure OC från Sapphire, första AMD kortet jag köpt för eget bruk.

Spel som Nvidia marknadsför presterar generellt sett bättre med Nvidia (Cyberpunk, Alan Wake, Star Wars mfl, samtidigt som AMD korten gör bort sig i samma test när ny teknologi demonstreras = ökar nöjdhet hos Nvidia konsumenten som öser en känsla av rättfärdigande av köpet.

Spel som AMD marknadsför presterar ibland sämre än konkurrenten (Avatar, Star Wars Jedi Survivor), så till den grad att man gör bort sig i testerna = AMD kunder försöker styra bort konversationen och förminska betydelsen av ny teknologi.

Nu till det roliga. Jag skiter egentligen i allt ovan. Vi spelar FPS spel, där ray belysning är helt ointressant. Kortet ska vara stabilt och generera hög FPS, TYST - gärna energieffektivt. 7800 XT levererar 10/10 för den kategorin spelare.

4070 Super är enligt mig objektivt sett en bättre produkt, punkt, enbart på grund av att 7800 XT är fel prissatt. Vill även påstå att 4070 som presterar snarlikt vid rasteringprestanda och dominerar med Ray och dessutom energisnålt- är ett bättre köp än 7800 XT.

En kund vill inte köpa en premium (7tkr >) produkt som gör bort sig. Det ger en olustig eftersmak, även om jag gång på gång får påminna mig att vi faktiskt inte använder alla finesser (uppskalning och Ray) öht när vi spelar.

Hade vi betalat 5 tkr för kortet hade jag inte skrivit av mig i aktuellt fall. AMD får en chans till med 8800XT. Presterar det motsvarande 4080 Super och med Ray belysning motsvarande 4070 Ti för ca 8 tkr blir det ett köp - annars byter vi faktiskt ut kortet till Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Alltså, de är ju kvar för att de inte säljer. Säljer de inte så får de inga pengar. Är det inte bättre att rea ut restlagret och börja om på ny kula? Eller hur länge vill de hålla på och inte sälja något?

Jag antar att de tänker att det inte är en smart affärsstrategi. De räknar med att kunden då är på jakt efter ett grafikkort och är det aldrig rea ja då tvingas ju kunden köpa något annat av dem till ordinarie pris.

Edit: Oj fan nyheten gällde AMD. Ja då är det ju bara att rea på!!! Om de på allvar skall konkurrera med Nvidia kan man fråga sig varför de ens haft så här höga priser från början.