Rykte: RDNA 3-överskott bakom försening av RDNA 4

Permalänk
Melding Plague

Rykte: RDNA 3-överskott bakom försening av RDNA 4

Läckan påstår att det finns ett överskott av RDNA 3-grafikkort på grund av dålig försäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart att det är tråkigt att de inte säljer så bra. Många säger att det finns inga dåliga produkter bara dåliga priser. I detta fall skulle jag vilja hålla med. fsr är inte dlss. ray tracing-prestanda en generation efter. Energieffektivitet nej.
Så korten är helt enkelt för dyra.

Hoppas ändå att nvidia som brukligt skjuter mellansegmentet långt fram i tiden så att amd "bara" får konkurera med 40x0 serien.

Permalänk
Medlem

Men sänk priset då för bövelen? Har bara två njurar och är inte villig att sälja någon av dem för att köpa ny gpu...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Håller med de tidigare, hade priset sett annorlunda ut skulle de sålt ett kort till mig...
De siktade för högt efter pandemimarknaden som inte motsvarar det normala

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl bara att bita i det sura äpplet denna gång AMD. 7900xt har ju varit fel prissatt sen start (köpte det bara pga limited bra deal) och om jag hade köpt idag hade GRE , 7800xt eller 7900xtx lockat mer.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

"Hej utvecklingsteamet. Jag vet att vi nästan är klara men nu kör vi Netflix några månader på jobbet för vi har inte sålt slut det gamla lagret. Ok?"

Mhmm, låter troligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande en del RDNA2 kvar.

Samma hos Nvidia. Finns fortfarande 3000 serien till salu.

De behöver sälja ut dem. De kan inte hålla på och dra ut på det så vi ska ha 3 generationer till salu samtidigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

De behöver sälja ut dem. De kan inte hålla på och dra ut på det så vi ska ha 3 generationer till salu samtidigt.

De lever i en annan verklighet om de kan tro att de kan sälja ut två generationer gamla kort. Rea hellre ut dem. Det här kommer bara bli vanligare när vi får mindre och mindre prestandahopp mellan generationerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

"Hej utvecklingsteamet. Jag vet att vi nästan är klara men nu kör vi Netflix några månader på jobbet för vi har inte sålt slut det gamla lagret. Ok?"

Mhmm, låter troligt.

Utvecklingsteamet behöver väl inte rulla tummarna bara för att korten inte kommer till marknaden? De kan ju vara färdigutvecklade för det, så att de kan jobba på nästa arkitektur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Problemet är för dåligt uppskalning(FSR)
Nvidia ligger långt före:Med kvalite och fps med dlss

Permalänk
Medlem

Klart det blir svårare att sälja slut när mid-range-kort kostar 8000 kr istället för 2000 och high-end 12-25k istället för 5000. Att handla budgetkort idag kostar ju lika mycket som toppkorten brukade kosta för 10 år sedan. Inte fan vill man köpa ett nytt kort ens varannan generation längre, såvida man inte har gott om dineros, och knappt då heller.

Själv gick jag från ett GTX 1070 till ett 7900 XTX och då var det ändå inte långt ifrån att jag hade väntat en generation till.

Permalänk
Medlem

Alltså, de är ju kvar för att de inte säljer. Säljer de inte så får de inga pengar. Är det inte bättre att rea ut restlagret och börja om på ny kula? Eller hur länge vill de hålla på och inte sälja något?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

MLID förtjänar "Rykte" i fetstilt. Singla slant för att se om det stämmer

Permalänk
Medlem

Hade velat köpa ett 7900xtx nu, men fick nöja mig med 7800xt pga priset.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Känns som det sett ut precis så här varje generation ett bra tag nu. Hoppas bara inte AMD ger upp helt

Permalänk
Medlem

Men jag köpte ju ett RX7800XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Klart de kan, det är ju hela syftet.

Du köper ju inte 3000-serien för du får 4000-serien för en tusenlapp till och snart 5000-serien för ytterligare en tusenlapp och vips sitter vi och kallar grafikkort för 7000kr ”Mellanklassen”.

Det är enbart konsumenternas fel för marginalerna är det fasen inga fel på…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att rea ut dem så löser sig problemet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att sänka priset på dom kort som dom har flest kvar utav.
Att dom ligger och samlar damm kommer inte göra dom mer värda.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alltså, de är ju kvar för att de inte säljer. Säljer de inte så får de inga pengar. Är det inte bättre att rea ut restlagret och börja om på ny kula? Eller hur länge vill de hålla på och inte sälja något?

Så skadar de sig själva i längden, eftersom konsumenter vägrar handla utan dessa reor då. Vilket helt ändrar förväntningarna för nästa generation och ger alla en sur smak i munnen så det faller platt igen.

Permalänk
Medlem

Ser problemet överallt i nu, samma med förra årets oled serier, de var prissatta väldigt högt, säljer dåligt och det är fortfarande 2023s lager de försöker sälja slut på.

Konsumenterna ska prata med plånboken och Inte köpa saker när de sätter för högt pris... Största problemet för marknaden är folk som köper allt oavsett pris, det har bidragit till starkt ökande priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Ser problemet överallt i nu, samma med förra årets oled serier, de var prissatta väldigt högt, säljer dåligt och det är fortfarande 2023s lager de försöker sälja slut på.

Konsumenterna ska prata med plånboken och Inte köpa saker när de sätter för högt pris... Största problemet för marknaden är folk som köper allt oavsett pris, det har bidragit till starkt ökande priser

Har sett en siffra på att nividia har runt 87% av marknaden för diskreta grafikkort, finns inte någon konkurrens eftersom så få köper något annat än nvidiakort, så spelare i stort får de priser de förtjänar, och de kommer bara att bli bättre (läs sämre) när nvidia börjar sälja sina 50xx-kort även mot ai-kreatörer och mindre företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är ju bara att sänka priset på dom kort som dom har flest kvar utav.
Att dom ligger och samlar damm kommer inte göra dom mer värda.

Vissa matbutiker rear ut bröd på kvällen andra väljer att inte sänka priset utan det slängs. Medans det föregående kan argumenteras vara bättre för kunder, miljön, och andra saker så får det även en hel del kunder att handla senare på kvällen pga av att då brödet (och andra dagsfärska produkter) kostar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Det är ju synd att bara AMD's kunder förstår detta medan Nvidia säljer som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mhmm, låter troligt.

De jobbar inte på en generation i taget, arbetet på Rdna 5 och 6 är förmodligen redan i full gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De jobbar inte på en generation i taget, arbetet på Rdna 5 och 6 är förmodligen redan i full gång.

I just det här fallet gjorde ju AMD en 180 och lade ner RDNA för att satsa på UDNA, det verkar vara ett ganska nyligen taget beslut. Vilket kanske är huvudanledningen till att AMD inte kan konkurrera med Nvidia i toppen på ett par generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vissa matbutiker rear ut bröd på kvällen andra väljer att inte sänka priset utan det slängs. Medans det föregående kan argumenteras vara bättre för kunder, miljön, och andra saker så får det även en hel del kunder att handla senare på kvällen pga av att då brödet (och andra dagsfärska produkter) kostar mindre.

Skillnaden är väl att bröd blir dåligt mycket snabbare än grafikkort och det är mycket enklare att göra eget, men jag förstår att det är ju distributionskostnader som måste täckas innan man kan räkna in några som helst pengar.
Ett RX7600 kostar ändå strax över 3000Kr, vilket borde täcka distributionskostnaderna mycket bättre än ett RX6400 för 1500Kr.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

När ska AMD komma igång med motsvarande till Nvidias CUDA kärnor? Så man kan börja folda lite ordentligt på ett AMD kort!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nog för att jag köpte ett svindyrt 7900 XTX (16 500:- Red Devil limited edition), men 7900 XTX bör inte ligga på mer än 10 000:- sett till vad man får.
Hade jag köpt ett kort idag så hade jag förmodligen gått på nVidia istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 7900 XTX på lanseringen gav jag 11900 kr. Ett 4080 kostade 16000-ish. Jag tycker det är konkurrenskraftigt.

Jag kör Linux så Nvidia har dock inte varit av intresse, men det börjar se mycket bättre ut.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF