HP omen 40l, uppgradera eller köpa nytt?
Tjena forumet, sparkar liv i det här kontot igen nu när jag behöver lite tips och råd.
Såg själv att jag hade gjort ett inlägg för något år sedan om ungefär samma problem, och har väl inte brytt mig så mycket om det fram tills nu igen.
Datorn i fråga är en HP OMEN 40l, med rtx 3080 och en ryzen 5900x. HP omen är ju rätt kända för att ha dålig ventilation i chassit och dålig cpu-kylning. Min processor idlar mellan 60-65 grader direkt när jag startar datorn, men den håller även 65 grader under ett stresstest. Kan man då utesluta kylaren och anta att det är chassit som är problemet? Eller har jag något problem jag inte vet om?
Jag spelar mest WoW för tillfället, men för någon dag sedan startade jag RDR2 och fläktarna gick bananas. Tog tag i vad jag trodde var problemet och bytte kylpasta och satte in två avgasfläktar som var obefintliga. Inbillade mig att det blev märkbar skillnad men efter att ha provat RDR2 igen så kunde jag konstatera att det var mitt grafikkort värmer upp hela paketet istället. GPU låg på ungefär 82 grader efter 5 minuters spelande och jag hade en hotspot temp på ca 102 grader. Vilket sjönk med 3 grader så fort jag tog bort min sidopanel. CPUN låg på stadiga 70-73 grader.
Vad hade ni gjort åt det här? Ska jag flytta över allt till ett nytt chassi och kanske se över kylning på grafikkortet? Vill ha en dator som kommer klara av GTA 6 utan problem när det kommer, utan att störa mig på högljudda fläktar och värmeproblem.