HP omen 40l, uppgradera eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

HP omen 40l, uppgradera eller köpa nytt?

Tjena forumet, sparkar liv i det här kontot igen nu när jag behöver lite tips och råd.
Såg själv att jag hade gjort ett inlägg för något år sedan om ungefär samma problem, och har väl inte brytt mig så mycket om det fram tills nu igen.

Datorn i fråga är en HP OMEN 40l, med rtx 3080 och en ryzen 5900x. HP omen är ju rätt kända för att ha dålig ventilation i chassit och dålig cpu-kylning. Min processor idlar mellan 60-65 grader direkt när jag startar datorn, men den håller även 65 grader under ett stresstest. Kan man då utesluta kylaren och anta att det är chassit som är problemet? Eller har jag något problem jag inte vet om?

Jag spelar mest WoW för tillfället, men för någon dag sedan startade jag RDR2 och fläktarna gick bananas. Tog tag i vad jag trodde var problemet och bytte kylpasta och satte in två avgasfläktar som var obefintliga. Inbillade mig att det blev märkbar skillnad men efter att ha provat RDR2 igen så kunde jag konstatera att det var mitt grafikkort värmer upp hela paketet istället. GPU låg på ungefär 82 grader efter 5 minuters spelande och jag hade en hotspot temp på ca 102 grader. Vilket sjönk med 3 grader så fort jag tog bort min sidopanel. CPUN låg på stadiga 70-73 grader.

Vad hade ni gjort åt det här? Ska jag flytta över allt till ett nytt chassi och kanske se över kylning på grafikkortet? Vill ha en dator som kommer klara av GTA 6 utan problem när det kommer, utan att störa mig på högljudda fläktar och värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Är det standardformat på komponenterna i datorn så att det överhududtaget är praktiskt möjligt att flytta dem till ett nytt chassi?
Det är inte så självklart när det gäller sådana där märkesdatorer.

Dels kan moderkortet vara något specialformat. Inte så troligt, men möjligt.
Samma gäller nätaggregatet.
Sladdar mellan moderkort och frontpanel kan vara lite special om du har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det standardformat på komponenterna i datorn så att det överhududtaget är praktiskt möjligt att flytta dem till ett nytt chassi?
Det är inte så självklart när det gäller sådana där märkesdatorer.

Dels kan moderkortet vara något specialformat. Inte så troligt, men möjligt.
Samma gäller nätaggregatet.
Sladdar mellan moderkort och frontpanel kan vara lite special om du har otur.

Det var en bra fråga. Sett att många byter chassit på dom det första dom gör men jag har ingen aning hur pass omständigt det skulle vara på min.

Jag provade att starta min dator efter att jag kom hem från jobbet och öppnade snabbt upp HWmonitor. CPUN steg ganska snabbt till 63 grader efter nån sekund. Jag provade att ta bort sidopanelen på chassit och graderna sjönk till ca 55. Så det verkar helt klart som att chassit är en flaskhals. Provade även att spela lite RDR2 med chassit öppet och graderna är klart bättre, men inte helt nöjd. Noterade dock ett jobbigt ljud från grafikkortet så fort det fick börja jobba.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering på datorn. Har nyss varit in på lokala firman för ett chassibyte. Dom flyttade över alla komponenter i ett 4000d airflow. Ivrig och förväntasfull inför en stor skillnad i temperaturer. Idag fick jag hem den och har hittils inte blivit mäkta imponerad. För det första så har dom flippat på radiatorn för AIO kylaren så att den blåser inåt istället för utåt(alltså radiatorn sitter på insidan fläkten och fläkten blåser in värmen) följt av de chassits medföljande fläktar som avgasfläktar upptill.
Är detta något man brukar göra ibland eller har dom tänkt tokigt? Inbillar mig att idletemps är högre än när jag lämnade in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

En liten uppdatering på datorn. Har nyss varit in på lokala firman för ett chassibyte. Dom flyttade över alla komponenter i ett 4000d airflow. Ivrig och förväntasfull inför en stor skillnad i temperaturer. Idag fick jag hem den och har hittils inte blivit mäkta imponerad. För det första så har dom flippat på radiatorn för AIO kylaren så att den blåser inåt istället för utåt(alltså radiatorn sitter på insidan fläkten och fläkten blåser in värmen) följt av de chassits medföljande fläktar som avgasfläktar upptill.
Är detta något man brukar göra ibland eller har dom tänkt tokigt? Inbillar mig att idletemps är högre än när jag lämnade in den.

Sätter man radiatorn i fronten av chassit brukar man sätta fläktarna på den som inblås.

Sätter man radiatorn i taket brukar man sätta fläktarna på den som utblås.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Sätter man radiatorn i fronten av chassit brukar man sätta fläktarna på den som inblås.

Sätter man radiatorn i taket brukar man sätta fläktarna på den som utblås.

I det här fallet sitter den på baksidan men blåser in luft. Har tre intagsfläktar i fronten och två upptil som avgas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

I det här fallet sitter den på baksidan men blåser in luft. Har tre intagsfläktar i fronten och två upptil som avgas

<Uppladdad bildlänk>

Ok, ja då borde fläkten på radiatorn sitta som utblås.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, ja då borde fläkten på radiatorn sitta som utblås.

Eller hur? Även fast jag har absolut noll koll så känns det knepigt.
Här är mina temperaturer just nu när jag spelar RDR2. Gpun är otroligt stadig runt 65 grader men då är den undervoltad också.
Cpu håller för tillfället 70-75 grader med en dynamisk fläktkurva.
Det knepigaste är att cpun fluktuerar mycket mer när jag inte spelar och som ni kan se så har cpun varit upp på 88 grader och vänt, och det var medans jag satt och kollade graderna i ”idle”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Eller hur? Även fast jag har absolut noll koll så känns det knepigt.
Här är mina temperaturer just nu när jag spelar RDR2. Gpun är otroligt stadig runt 65 grader men då är den undervoltad också.
Cpu håller för tillfället 70-75 grader med en dynamisk fläktkurva.
Det knepigaste är att cpun fluktuerar mycket mer när jag inte spelar och som ni kan se så har cpun varit upp på 88 grader och vänt, och det var medans jag satt och kollade graderna i ”idle”
<Uppladdad bildlänk>

88 grader C på CCDn är inget konstigt när det gäller 5900X.

Och att värmen från radiatorn blåser mot cpu gör ingen direkt påverkan när det är en AIO kylare på cpu:n. VRM komponenterna på moderkortet får dock onödig extra värme blåst på sig, så det är dem jag hade kikat mer på i ditt fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CPU ska inte fluktera mycket vid idle. I så fall är det något som inte står rätt till. Har en helt annan Ryzen, men min 7800X3D ligger spikad på 42 grader idle. Kolla om du har du har onödiga processer som ligger och drar. Det kan ju vara det som är ditt problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

CPU ska inte fluktera mycket vid idle. I så fall är det något som inte står rätt till. Har en helt annan Ryzen, men min 7800X3D ligger spikad på 42 grader idle. Kolla om du har du har onödiga processer som ligger och drar. Det kan ju vara det som är ditt problem.

Det är väl jag som har haft dålig koll på vad som varit riktig idle. Nu stängde jag ner allting och bara lät den stå. Med en CPU användning på runt 3-5% så låg temperaturerna på 55-56 grader vilket verkar okej. Men så fort jag startade youtube t.ex så skenade det iväg till 75 grader. Men användningen går aldrig över 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Det är väl jag som har haft dålig koll på vad som varit riktig idle. Nu stängde jag ner allting och bara lät den stå. Med en CPU användning på runt 3-5% så låg temperaturerna på 55-56 grader vilket verkar okej. Men så fort jag startade youtube t.ex så skenade det iväg till 75 grader. Men användningen går aldrig över 10%

3-5% när en CPU har 12 kärnor är ganska hög användning i idle men temperaturen är inte alarmerande ändå så det verkar rätt lugnt ju.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

88 grader C på CCDn är inget konstigt när det gäller 5900X.

Och att värmen från radiatorn blåser mot cpu gör ingen direkt påverkan när det är en AIO kylare på cpu:n. VRM komponenterna på moderkortet får dock onödig extra värme blåst på sig, så det är dem jag hade kikat mer på i ditt fall.

Okej. Finns det något bra sätt att kolla VRM? Rätt okunnig när det gäller sånt här som du kanske märker haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

3-5% när en CPU har 12 kärnor är ganska hög användning i idle men temperaturen är inte alarmerande ändå så det verkar rätt lugnt ju.

Ja, jag är som sagt helt clueless när det kommer till sånt här. Men det stora problemet nu är ju att min CPU går upp till 80 grader ibland utan att spela något och fläktarna följer med därefter. Medans jag spelar så är det inget jag stör mig på och Cpu ligger på stadiga 70-75 grader.
Sen förstår jag inte varför min CPU håller stabila 65 grader under ett stresstest med 100% användning och blir varmare utan att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Okej. Finns det något bra sätt att kolla VRM? Rätt okunnig när det gäller sånt här som du kanske märker haha

Om det finns tempsensorer på vrm så borde du kunna se det i hwmonitor om du kollar under rubriken motherboard. Kan ibland vara svårt att veta vilken sensor som ev sitter på vrm eller sydbryggan/chipset (eller annan del av moderkortet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Ja, jag är som sagt helt clueless när det kommer till sånt här. Men det stora problemet nu är ju att min CPU går upp till 80 grader ibland utan att spela något och fläktarna följer med därefter. Medans jag spelar så är det inget jag stör mig på och Cpu ligger på stadiga 70-75 grader.
Sen förstår jag inte varför min CPU håller stabila 65 grader under ett stresstest med 100% användning och blir varmare utan att användas.

Jag hade först börjat gräva i Task Manager efter program/processer som möjligen orsakar detta.

Då och då är det ju helt i sin ordning att vissa processer drar iväg. Exempelvis schemalagda virusskanningar eller sökningar efter Windows-uppdateringar.

En väl underhållen dator ska (enligt mig) pendla kring 0-1% CPU användning i idle.

I värsta fall har du virus (typ kryptovaluta-miner) som bara triggar vid idle och lugnar ner sig när processorn belastas för att hoppas på att inte upptäckas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag hade först börjat gräva i Task Manager efter program/processer som möjligen orsakar detta.

Då och då är det ju helt i sin ordning att vissa processer drar iväg. Exempelvis schemalagda virusskanningar eller sökningar efter Windows-uppdateringar.

En väl underhållen dator ska (enligt mig) pendla kring 0-1% CPU användning i idle.

I värsta fall har du virus (typ kryptovaluta-miner) som bara triggar vid idle och lugnar ner sig när processorn belastas för att hoppas på att inte upptäckas.

Under uppstart så är det lite program som startar osv som drar upp temperaturerna. Men nu medans jag sitter på youtube så pendlar temperaturerna mellan 55-83 grader till och från. Försöker få till en stabil fläktkurva för att inte vara så störande men den varvar upp rätt mycket emellanåt utan att man gör något speciellt. Riktigt störande.

Permalänk
Medlem

Efter att ha fipplat lite med Ryzen master där jag manuellt underklockade processorn så håller jag makalösa 62-63 grader under ett stresstest, och då har jag inte gått djupare i själva undervoltandet utan drog endast ner volten ganska krafigt tills ryzen masters egna stresstest accepterade det.
Under spel så går den knappt över 60 grader. Detta i kombination med undervolt på GPU så har jag fått en tyst och sval dator.

Lite av ett ilandsproblem kan jag tycka själv, men då jag behöver starta Ryzen master varje gång jag startar datorn och aktivera undervoltningen så sitter jag och funderar om jag skulle ha uppgraderat till ett nytt moderkort där jag kan komma åt bios själv och undervolta i det.
Jag är ju som ni kanske märkt duktigt ovetandes på det mesta med datorbyggen och uppgradering av komponenter.

Vad tror ni? Är det något jag bör lägga fokus på överhuvudtaget eller ska jag bara bita i det sura äpplet och undervolta datorn varje gång jag startar den då det uppenbarligen fungerar som jag vill. Sen är det ju ganska kul med nytt också, kanske något mer man ska passa på att uppgradera i samma veva?