Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

DNB har nästan 1 400 bolag så frågan är vad som väger tyngst av nästan 600 extra bolag och 0,12 % skillnad i avgift. Sitter nog kvar på LF ett tag dock då den ändå presterat bäst på både ett, tre och fem års sikt.

Japp samma 😊 kör Avanza global på dotterns sparkonto så kan jämföra och utvärdera (relativt låg summa fortfarande så spelar mindre roll)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp samma 😊 kör Avanza global på dotterns sparkonto så kan jämföra och utvärdera (relativt låg summa fortfarande så spelar mindre roll)

Jo, det är ju väldigt små skillnader vi talar om egentligen men är man nörd så är man.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alastor Moody:

Avanza Global har väl numera ca 800 bolag och LF drygt 1 200 så samma index lär de ju inte följa?

https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id...

Jo, samma index, men deras implementationer är olika. En fond är en "bra" fond om tracking error mot följt index är låg, så vi får väl se vad som ger bäst resultat. Rimligen kommer LF tracka bättre iom de har fler bolag så varje enskilt bolags volatilitet har lägre påverkan på avvikelser från följt index.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp samma 😊 kör Avanza global på dotterns sparkonto så kan jämföra och utvärdera (relativt låg summa fortfarande så spelar mindre roll)

DNB följer ett annat index än LF och Avanza Global så avkastningen kommer antagligen skilja sig över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

DNB följer ett annat index än LF och Avanza Global så avkastningen kommer antagligen skilja sig över tid.

Sant Dnb har sämre avkastning på1- 5 år iaf mot LF

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pine-orange:

DNB följer ett annat index än LF och Avanza Global så avkastningen kommer antagligen skilja sig över tid.

Skrivet av Swedishchef_90:

Sant Dnb har sämre avkastning på1- 5 år iaf mot LF

Som sagt, ni jämför äpplen och päron.

1. Jämför fond mot jämförelseindex och vad är tracking error?
2. Jämför jämförelseindex mot varandra.
3. Jämför fonder.

Ser ni samma skillnad mellan jämförelseindex som fonder så är det jämförelseindex som är sämre. Är det tvärt om så har fonden gjort något, tex bytt jämförelseindex?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Snusfri

Det växer iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som sagt, ni jämför äpplen och päron.

1. Jämför fond mot jämförelseindex och vad är tracking error?
2. Jämför jämförelseindex mot varandra.
3. Jämför fonder.

Ser ni samma skillnad mellan jämförelseindex som fonder så är det jämförelseindex som är sämre. Är det tvärt om så har fonden gjort något, tex bytt jämförelseindex?

Vilka äpplen och päron.
Jag säger att de följer ett annat index och därför är det rimligt att fonderna inte kommer ha samma utveckling.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Min erfarenhet är att det har varit svårt att hitta oberoende personer att prata med. De flesta som jag har pratat med (SEB, Swedbank, Länsförsäkringar, Söderberg & Partner, Max Matthieseen etc) har varit lite väl intresserade att styra rådgivningen åt deras egna produkter.

Helt enig. De lever fett på bonusar som sponsras av godtrogna kunder...

Permalänk
Medlem

Månadssparat i MSTR vilket gett Avanza-portföljerna ett rejält lyft, men idag blir det att sälja av för denna gången.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Kontot avslutas

En billig och bred global indexfond. Mer behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

En liten peng (för liten peng) investerat i Nvidia för ett tag sedan visade ju sig inte vara fel, det kommer förhoppningsvis att underlätta sen när jag väl börjar fundera på nytt grafikkort...

https://i.imgur.com/6ICoNtq.jpg

Nu kan jag köpa en hel dator istället. Men tror jag väntar lite till, vilket år tror ni jag kan köpa min första Lamborghini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Nu kan jag köpa en hel dator istället. Men tror jag väntar lite till, vilket år tror ni jag kan köpa min första Lamborghini?

<Uppladdad bildlänk>

https://www.retrade.eu/sv/aitem/516571/Traktor_Lamborghini_13...

Varför vänta?

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att du inte har en susning om vad traktorer faktiskt kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag får känslan av att du inte har en susning om vad traktorer faktiskt kostar.

Nej, såg bara 24 år gammal traktor och lågt pris.
Har sätt memen med kommunisterna klagar på bönderna protest pga traktor kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nej, såg bara 24 år gammal traktor och lågt pris.
Har sätt memen med kommunisterna klagar på bönderna protest pga traktor kostnad.

Det är inte ett lågt pris, det är budgivning.
Den där lär få en ökning och två nollor till i priset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."