Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Studerande högskoleingenjör elektronik

Läser utbildningen över 4 års tid istället för 3 och blandar med 25% praktik. Jag har alltså haft 2 sommarjobb + 20 veckor praktik hittills som det jag fipplar med nu. Nu under mitt tredje år begärde jag lönepåslag utan att specificera någon summa då jag haft samma lön sedan 2020, när jag gick ut gymnasiet (27k/mån) inom samma koncern.

Bra eller gjorde jag bort mig som praktikant?

Nä, det är rimligt att man justerar, förslagsvis årligen, om de vill behålla dig efter studierna ligger det ju helt klart i deras intresse att ha en bra relation till dig. Och då det gäller praktik med en ganska blygsam lön så är det ju ingen stor kostnadsökning för de att skruva upp ett par procent per år.

Permalänk

ca 59000 DKK per mån, får ut strax över 50 000 SEK
Inget friskvårdsbidrag men 7 v semester och rabatt på bolån (bank) men å andra sidan måste man jobba med en massa gamla system och en massa governance..

råkade posta innan jag skrivit klart
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Vet inte hur många 1st line support jobb man sökt, även efter erfarenhet också från 1st line fiber support hos Telia + dessa certifikat. Är alltid någon med bättre cv, utbildningar m.m där ute också som söker samma jobb..

Men många många, hatar kundtjänst jobbet så sökt aktivt under alla år jag jobbat med det.

På LinkedIN går det se vad andra sökandes utbildningsnivå är, när 20-30% av de andra sökande har en master, så är det tack o adjö.

Kanske var det lättare att få en fot in 10-15 år sedan.

Sitter själv på en hel del intervjuer tillsammans med min chef, och om vi söker "nybörjare" skulle vi aldrig ta in en med en masters examen, det skaffar man sig inte för att sitta i 1st line support, dom kommer fly så fort dom får chansen.
Vi går mycket mer på känsla och hur intresserad personen verkar vara att lära sig och utveckla sig för att på sikt kunna ta på sig mer kvalificerade uppgifter.
Även när vi sökt mer seniora personer väger utbildningen lätt om man jämför med personlighet och vad man har för arbetslivs erfarenhet inom vårt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Inget friskvårdsbidrag men 7 v semester och rabatt på bolån (bank) men å andra sidan måste man jobba med en massa gamla system och en massa governance..

Jag har alltid undrat, denna rabatt på bolån, är det värt, hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Spontant låter det läskigt att ens inkomst är så tight kopplad till ens lånevillkor. (För jag antar att du blir av med rabatten om du lämnar anställningen.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Måste man likt i Sverige betala förmånsskatt på bolånerabbatten i Danmark? Känner en del på bank i se o de får ju bra rabatter men måste betala förmåsskatt på det

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GLaDER:

Spontant låter det läskigt att ens inkomst är så tight kopplad till ens lånevillkor. (För jag antar att du blir av med rabatten om du lämnar anställningen.)

Det du blir av med är den förmånsbeskattade "superrabatterade" delen, du får fortfarande behålla en lägre ränta, men inte såpass låg att du blir förmånsbeskattad.
Så var det för mig iaf när jag sluta på banken jag jobba på tidigare (har fortfarande kvar min rabatt då jag låste lånet några år).

Och ärligt talat var det inte många kronor som sparades, om du fick ränterabatt på säg 2000kr mån, fick du förmånsbeskatta typ 1800kr/mån (siffror draget ur röven).

Vet inte exakt hur det fungerar då jag inte la ner någon tid på att forska i det, men kontentan var iaf att på det ställe där jag jobbade fick man behålla en rabatterad ränta även om man säger upp sig, och att det i praktiken inte blev någon större skillnad i pengar även när man hade mindre rabatterad ränta efter uppsägning, då du slipper betala massa skatt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det du blir av med är den förmånsbeskattade "superrabatterade" delen, du får fortfarande behålla en lägre ränta, men inte såpass låg att du blir förmånsbeskattad.
Så var det för mig iaf när jag sluta på banken jag jobba på tidigare (har fortfarande kvar min rabatt då jag låste lånet några år).

Och ärligt talat var det inte många kronor som sparades, om du fick ränterabatt på säg 2000kr mån, fick du förmånsbeskatta typ 1800kr/mån (siffror draget ur röven).

Vet inte exakt hur det fungerar då jag inte la ner någon tid på att forska i det, men kontentan var iaf att på det ställe där jag jobbade fick man behålla en rabatterad ränta även om man säger upp sig, och att det i praktiken inte blev någon större skillnad i pengar även när man hade mindre rabatterad ränta efter uppsägning, då du slipper betala massa skatt på det.

Förmånsskatt blir väl då
2000kr rabatt - >1800 förnånsvärde *0.3= 540kr
Så du spar 1500 åtminstone?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Swedishchef_90:

Förmånsskatt blir väl då
2000kr rabatt - >1800 förnånsvärde *0.3= 540kr
Så du spar 1500 åtminstone?

Nja, vad jag minns handlade det om hundralappar man sparade. Alltså att ja fick dra av 1800kr från nettolönen för min rabatt på 2000kr.
Det kändes tämligen värdelöst. Vet att ja kollade på lån från Avanza vid samma tidpunkt och det hade varit ungefär samma kostnad per månad som med förmånsräntor hos banken, tack vare förmånsbeskattningen.

Edit:
Hittade följande text på skatteverket:

Emir arbetar på bank och får i samband med att han ska köpa hus ett förmånligt lån hos sin arbetsgivare. Emir lånar 1 000 000 kronor den 1 oktober 2024 med en fast ränta på 1,1 procent och en bindningstid på 3 år.
Statslåneräntan var 2,5 procent när han tog lånet.
Förmånens värde blir 2 417 kronor per månad
(2,5 procent + 1,5 procent ) – 1,1 procent = 2,9 procent
2,9 procent × 1 000 000 kronor = 29 000 kronor per år
29 000 kronor/12 = 2 417 kronor per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nja, vad jag minns handlade det om hundralappar man sparade. Alltså att ja fick dra av 1800kr från nettolönen för min rabatt på 2000kr.
Det kändes tämligen värdelöst. Vet att ja kollade på lån från Avanza vid samma tidpunkt och det hade varit ungefär samma kostnad per månad som med förmånsräntor hos banken, tack vare förmånsbeskattningen.

Edit:

Emir arbetar på bank och får i samband med att han ska köpa hus ett förmånligt lån hos sin arbetsgivare. Emir lånar 1 000 000 kronor den 1 oktober 2024 med en fast ränta på 1,1 procent och en bindningstid på 3 år.

Jo men du skattar väl på halva beloppet precis som rikskortet? Så mitt rikskort är 2500 Förmånsskatt på halva om 30%

Alternativt är det som bilar och läggs på din lön och drar av normal skattesats

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Edit:

Jo men du skattar väl på halva beloppet precis som rikskortet? Så mitt rikskort är 2500 Förmånsskatt på halva om 30%

Alternativt är det som bilar och läggs på din lön och drar av normal skattesats

Alla beskattning av förmånsvärden hanteras ju likadant. Om man har ett förmånsvärde på 1000 kr/månad så läggs ju den tusenlappen ovanpå din lön för beskattning, så din marginalskatt styr hur mycket det faktiskt kostar dig (men i grova drag mellan 30% och 50% baserat på om man betalar statlig inkomstskatt eller inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Alla beskattning av förmånsvärden hanteras ju likadant. Om man har ett förmånsvärde på 1000 kr/månad så läggs ju den tusenlappen ovanpå din lön för beskattning, så din marginalskatt styr hur mycket det faktiskt kostar dig (men i grova drag mellan 30% och 50% baserat på om man betalar statlig inkomstskatt eller inte).

Just rikskort är enbart halva värdet dock, alltså tankar 2640kr
Förmånsvärde 1320 som skattas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just rikskort är enbart halva värdet dock, alltså tankar 2640kr
Förmånsvärde 1320 som skattas

Beror helt på hur stor andel som arbetsgivaren står för, förmånsvärdet är som alltid den summa man får på andra sätt än pengar. Finns arbetsgivare som står för 100% av kostnaden och då blir den anställda förmånsbeskattad för hela den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror helt på hur stor andel som arbetsgivaren står för, förmånsvärdet är som alltid den summa man får på andra sätt än pengar. Finns arbetsgivare som står för 100% av kostnaden och då blir den anställda förmånsbeskattad för hela den kostnaden.

OK
Då lärde jag mig något nytt.

Så vad tjänar man på ett lån där man förmånsskattas 2k?

Glömde skriva allt
Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK
Då lärde jag mig något nytt.

Så vad tjänar man på ett lån där man förmånsskattas 2k?

Problemet med förmånsbeskattningen på bolån är att den ränta man får jämförs med en referensränta för att räkna ut förmånsvärdet, det är möjligt att man hade fått bättre ränta än referensräntan om man gått till banken istället för att få förmånslånet.

Så det är svårt att säga vad man faktiskt tjänar på det men enligt skatteverket är det som all annan förmånsbeskattning att man har tjänat 4k per månad (vid 50% marginalskatt) om man får betala 2k extra i skatt.

När jag kunde få det så kom jag fram till att det inte var värt arbetet som krävdes för att byta bank, men vårt erbjudande var inte på hela lånebeloppet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Edit:

Sen får man ränteavdrag på förmånsvärdet också.

Skrivet av Aktsu:

Problemet med förmånsbeskattningen på bolån är att den ränta man får jämförs med en referensränta för att räkna ut förmånsvärdet, det är möjligt att man hade fått bättre ränta än referensräntan om man gått till banken istället för att få förmånslånet.

Så det är svårt att säga vad man faktiskt tjänar på det men enligt skatteverket är det som all annan förmånsbeskattning att man har tjänat 4k per månad (vid 50% marginalskatt) om man får betala 2k extra i skatt.

När jag kunde få det så kom jag fram till att det inte var värt arbetet som krävdes för att byta bank, men vårt erbjudande var inte på hela lånebeloppet heller.

Absolut bästa förmånen jag har haft på bolån var när vi på ett bolag fick bästa kundens ränta utan förmånsbeskattning, hade typ 0,64% när räntorna var som lägst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut bästa förmånen jag har haft på bolån var när vi på ett bolag fick bästa kundens ränta utan förmånsbeskattning, hade typ 0,64% när räntorna var som lägst.

Ja sådana upplägg så man slipper förmånsvärdet blir väldigt förmånliga, det förstår jag att man kör på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Glömt att uppdatera här.

Två lönerevisioner på samma jobb(som ovan):

2021: 42700
2022: 43450

Skriver idag på för ett nytt jobb på ett nytt företag och blir "Implementationskonsult".

Månadslön: 41 500
Bonus: ca 3 månadslöner per år.

Uppdatering fr o m Augusti 2024.

Nytt jobb: Business Analyst
Månadslön: 46 000

Något ner i total årslön(ifall alla ovan bonusar till gamla jobbet skulle betalats ut) men mycket mer friare arbetstid etc eftersom nya jobbet inte är konsult och man slipper jaga minuter i tidrapporteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Kommer gå från en ingenjörstjänst inom fordonsindustrin till en statlig ingenjörstjänst kopplat till försvaret. Går från 38,5k till 43k/mån och får en ytterligare veckas semester. Ska bli kul att prova på något nytt 5 års erfarenhet efter examen, 28 år gammal. Flextid och möjlighet att kunna jobba hemifrån då och då.

Skrivet av voro12:

4,5% blev årets höjning, så landar på ca 45,8k. Samma tjänst som tidigare, rätt nöjd med årets lönerevision ändå. 30 bast har man hunnit bli också.

4,3% blev det detta år, en bit över "märket" som ligger på runt 3%.

Ny lön: 47 800, 31 år gammal. Nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Gamla jobbet har de lite knackigt med ekonomin, så lönen har stått still i två lönerevisioner, dvs 2 år.
Utöver det så är jag ensam att jobba remote på bolaget, vilket lett till att man hamnar utanför.
Öppnade lite smått upp för att leta andra jobb.

Och efter en minst sagt rigorös intervjuprocess har jag landat nytt jobb!
Nu kommer jag jobba 100% hemifrån mot en utländsk arbetsgivare, som är remote first.

Gamla jobbet:
Titel: Software Engineer (funktionell programmering)
Semester: 6 veckor
Lön: 60.000kr/mån

Nya jobbet:
Titel: Senior Software Engineer (också funktionell programmering)
Semester: 6 veckor
Lön: 89.000kr/mån

Utbildning: Nada.

Nice! Har du tips på hur man hittar dessa utländska arbetsgivare?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av BasseBaba:

Nice! Har du tips på hur man hittar dessa utländska arbetsgivare?

Kan bara svara för egen del, men i och med att jag håller på med funktionell programmering så är community viktigare än google då det inte är lika lätt att hitta information där som med "normala" språk (tänk Java, C#, PHP, C/C++).
Så jag hänger i kanaler (slack/discord), och där brukar det dyka upp lite jobbannonser då och då.

Med det sagt så har mig veterligen alla annonser jag sett dykt upp även på LinkedIn, sätter du "remote" som filter så dyker det nog upp en del även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Ålder: 34
Yrke: ST-läkare medicin
Tid i yrket: 6 år som examinerad läkare, 3e året som ST
Ny lön: 46000 (tidigare 44000)
Därtill fackligt ombud, går som backup jour (vanligt först under 4e året) och forskande. Missnöjd mtp ansvar men regionerna är ju tydligen så fattiga så verkar inte komma någonstans just nu

Nytt år nya möjligheter!
Ålder: 35
Yrke:ST-läkare i medicin
Tid i yrket: 7 år som examinerad läkare, 4e året som ST
Ny lön: 48500
Känner mig faktiskt rätt nöjd, 5% löneökning och en massa vårdtjänster ska bort.

Permalänk
Medlem

Byter jobb inom några veckor, från en lite större IT-avd till en lokal MSP.
Ålder: 37 år
Yrke: Konsult mot SMB-marknaden, främst lokala företag
Lön: 50 000 kr (betald övertid), upp från 47 400 (obetald övertid)
Relevant erfarenhet: ca 14 år
Förmåner: 1 500 kr i friskvård, en aningen snålt tycker jag dock. Annars inget utöver det vanliga, telefon som får användas privat är väl lite av en vattendelare, men jag slipper gärna betala för en privat.

Spar närmare timmen om dagen i pendling, plus att vi inte behöver ha en andrabil. Kommer kunna cykla till kontoret på ca 10 min. I slutänden blir det helt klart kännbart i både plånboken och vardagspusslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Byter jobb inom några veckor, från en lite större IT-avd till en lokal MSP.
Ålder: 37 år
Yrke: Konsult mot SMB-marknaden, främst lokala företag
Lön: 50 000 kr (betald övertid), upp från 47 400 (obetald övertid)
Relevant erfarenhet: ca 14 år
Förmåner: 1 500 kr i friskvård, en aningen snålt tycker jag dock. Annars inget utöver det vanliga, telefon som får användas privat är väl lite av en vattendelare, men jag slipper gärna betala för en privat.

Spar närmare timmen om dagen i pendling, plus att vi inte behöver ha en andrabil. Kommer kunna cykla till kontoret på ca 10 min. I slutänden blir det helt klart kännbart i både plånboken och vardagspusslet.

Grattis, det låter som bara förbättringar! Jag är nyfiken på hur du skulle värdera den sparade timmen.

Nu när jag är äldre så är den för mig värd ca en åttondel av lönen (eftersom man bara hinner jobba 7 timmar per dag om man har en timme extra körning, och vill ha lika mycket fritid) och det blir många tusenlappar i månaden.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Nytt år nya möjligheter!
Ålder: 35
Yrke:ST-läkare i medicin
Tid i yrket: 7 år som examinerad läkare, 4e året som ST
Ny lön: 48500
Känner mig faktiskt rätt nöjd, 5% löneökning och en massa vårdtjänster ska bort.

Bra påslag jämfört med märket! Eftersom du ligger under 50 k antar jag att det är södra Sverige? VGR eller Skåne typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Bra påslag jämfört med märket! Eftersom du ligger under 50 k antar jag att det är södra Sverige? VGR eller Skåne typ?

Är i Umeå, Skåne har mycket bättre lön! Snackade med kollegor där nere i fjol, då hade andra i samma position 50+. Tror bara göteborgarna har sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Är i Umeå, Skåne har mycket bättre lön! Snackade med kollegor där nere i fjol, då hade andra i samma position 50+. Tror bara göteborgarna har sämre.

Ja, VGR är väl erkänt sämst. Trodde dock i min enfald att lönerna steg norröver, men Umeå kanske är så pass stort att man inte behöver locka med skälig lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Ja, VGR är väl erkänt sämst. Trodde dock i min enfald att lönerna steg norröver, men Umeå kanske är så pass stort att man inte behöver locka med skälig lön?

Tror främst det handlar om tituleringen universitetssjukhus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av achdor:

Tror främst det handlar om tituleringen universitetssjukhus

Och att det är en utbildningsort så många studenter som vill bo kvar efter studier och då ökar konkurrensen om jobben och lönerna stagnerar.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men är nu i sista året av en civ.ing utbildning inom IT, och har börjat tänka lite på jobb och lön när jag blir klar. Jag vet att Sveriges ingenjorer rekommenderar ett ingångslön på runt 40tkr/månad, men vad är rimligt att begära om man tex. börjar med en "traineship" där man blir anställd på ett företag i ett år för att lära sig yrket? Ska man då begära samma lön som man hade gjort för ett "vanlig" jobb?