Fråga om IDE? adapter för äldre hårddiskar

Permalänk
Medlem

Fråga om IDE? adapter för äldre hårddiskar

Jag har två äldre hårddiskar som jag gärna skulle vilja se vad som ligger på dem. Funderar på vilken adapter jag skulle kunna köpa för att koppla in dessa med USB till en laptop. Gissar att jag behöver en med extern strömförsörjning. Eftersom detta är en engångsgrej för mig köper jag gärna något billigt för detta tillfälle. Någon som har förslag vart och vilken modell av detta jag skulle behöva som skulle funka för dessa diskar? Tack på förhand.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

googla ide to usb så hittar du massa

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en djungel av dem :). Hittar säkert något lämpligt. Tack

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Ja det finns en uppsjö av USB 2.0/3.0 till IDE-adaptrar, här har du en på Fyndiq som ser ut att vara rätt vettig, med extern strömmatning för 12v till 3.5" IDE-hårddiskar.

https://fyndiq.se/produkt/usb-ide-adapter-usb-3-0-till-sata-i...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har typ en sådan som visas i fyndiq-länken ovan. Den funkar bra till det mesta, men riktigt gamla diskar har jag ibland fått koppla till antingen dator med IDE på moderkort eller via PCI-kort. (borde väl gå med pcie också antar jag).

https://www.amazon.se/SABRENT-hårddiskomvandlare-UL-strömförs... har jag, men jag betalade en bit över 200 när jag köpte den, nu verkar den säljas via någon annan säljare för 400.

Det man kan tänka på är att vissa äldre modeller även har IDE-kontakten lite "infälld" så att adaptrar av denna typ kan ha svårt att gå att trycka ända in. Jag har fått skaffa en kortare 40-pin förlängningskabel för att kunna koppla in vissa diskar. Tror bilderna i trådstart indikerar att det inte ska bli några problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Samsung på 356 MB måste du troligen ha en dator/moderkort med IDE för att kunna läsas då den förmodligen bara adresseras med CHS-adressering och det pallar inte IDE/USB-adaptrar med då dessa adresserar bara med LBA-adresser (inkapslad delmängd av SCSI-kommandon som infördes senare på IDE-protokollet, främst i samband med intåget av optomedia men också senare för att kunna adressera större diskar) och förstår sig inte på att adressera på HW-nära registenivå till en diskkontrollerchip som man gjorde när det var CHS-adressering.

WD/Tandon tvingades att definiera om IDE (och komma överens med Seagate som de hade legat i marknadskrig med innan, att få låna lite av SCSI-protokollet som Seagate äger för att lösa problemet med adresseringen) när diskstorlekarna blev större än adresserbara området med CHS och av den andra orsaken CD-läsare och senare DVD-läsaren som inte gick att adressera med CHS-adressering alls då den har bara en cylinder, en header men fruktansvärt många sektorer.

Den andre Maxtor disken på 40 GB är troligen så modern med LBA-adressering att den går att läsa via IDE/USB-adapter