Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Permalänk
Medlem

Bästa : När jag och min gruppmedlem vann Remedy 1995 PC Demo compo.

Värsta (iof inte för mig) : En ~13-årig kille gick naken i sömnen med halvstånd. Kommer inte ihåg var eller när men det är LÄNGE sen. Tillräckligt länge sen så att alla INTE hade mobilkamera.

Permalänk
Medlem

Razer1911 släppte Warcraft 3 innan release under Dreamhack sommaren 2002. Jag var på väg till sovsalen och såg en del av WC3 som inte fanns med i betan på en snubbes dator. Gick fram och började snacka, han berättade att Razer precis släppt sin rel, kunde öppna en slot på DC till mig.
Sprang hela vägen tillbaka till min plats, polarna tittade märkligt på mig när jag kom farandes i gången men delade snart min hype och sömnbehovet var nu borta.

Finns tusen minnen från olika LAN då föräldrarna började släppa iväg oss kring 12 års ålder; Vi var iväg nästan varje helg periodvis och att få lära sig från de äldre och mer kunniga var stor del av min utbildning. Så otroligt tacksam till snubbarna som satt uppe med mig hela nätter och lärde ut Photoshop, förklarade skillnaden mellan Windows 9x och NT, visade upp hur man installerade Slackware och förklarade varför FreeBSD var lättare om man tyckte OpenBSD var rörigt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Bästa LAN-minnet var nog när jag firade en kompis 14-årsdag på Inferno Online. Vi körde COD Zombies och massa annat kul på grymma datorer för den tiden. Drack Mountain Dews hela kvällen o hade det trevlig. Det var också VM och jag följde den ökända 7-1-matchen mellan Brasilien och Tyskland parallellt med spelandet.

Permalänk

FADER LAN och lira BF1942 med polarna och klanen (FADER)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på det mest förträngda minnet… vi köpte lördagsgodis så nu satt jag med en salmiakbalk i handen och läste tråden… jag ber om ursäkt på förhand, NSFL nedanför:

Min ena polare (1) i tonåren hade det inte så bra ställt varken ekonomiskt eller psykiskt. Han spelade mycket olika MMOs och andra onlinespel. Wow, SW galaxies, Maple Story, Runescape, …

Han satt mitt på ett lan och skulle snart raida eller liknande. Röstchatt var i alla fall ett måste. Som jag minns det spilldes det cola på bordet så han reste sig i en hast. Tyvärr medförde detta att sladden nästan helt slets av, och bågen över huvudet. Bara ljud i ena kåpan, och mikrofonen fungerade inte

In kommer den andra bekanta (2). Klart bättre ställt ekonomiskt, men bara älskade att se världen brinna. Ett djupt driv till kaos. Nog för att vi var tonåringar men ändå ett steg värre än de flesta

Han har ett extra headset med sig. Några år gammalt, men av en hyfsat fin modell. En normal människa kanske hade lånat ut det för kvällen, eller helt sonika gett bort det ena till en behövande väl. Och rent krasst var det väl det som hände till slut

Han skulle alltså ge bort sitt gamla headset, men mot ett pris. Av någon anledning låg det kvar två salmiakbalkar i en godisskål. Till saken hör också att mottagaren av detta headset var lite lagd åt bdsm-hållet och gillade att ta stryk. Kravet framförs, det blir tyst

Kravet är några steg över gränsen, ingen förstår att det skulle kunna vara rimligt, men första polaren accepterar, ingen förstår varför. Det är utanför alla gränser. In på toa, någon filmar det på sin Nokia med 240x160 i gråskala som bevis eller kvitto eller något

Klicka för mer information

Två balkar av lakrits, fulla med salt. Han böjer sig framåt… ni vet där solen aldrig skiner… det svider och gör ganska ont… men lanet fortsätter alltså efter detta som att ingenting har hänt. Han kopplar upp sig på spelet och spelar sin session med sitt nya headset

Visa mer

Nog för att man växt upp med tubgirl och goatse, massor med gore och annat, men att uppleva liknande live är verkligen något helt annat. Jag ser det som en utmaning varje gång jag äter en salmiakbalk efter detta, att få ner den utan att äcklas

Dold text
Permalänk
Medlem

Första Dreamhack så tänkte jag gå och köpa middag vid 17 på kvällen (andra dagen). Klockan på datorn var am/pm och jag tänkte fel, så gick ut för middag vid 5 på morgonen

Permalänk

Var på Remedy I Solna med några polare. Ena polaren hade däckat totalt, vägrade vakna. Så tog av mig skon som hade suttit på i iallafall 48 timmar, satte den under näsan på honom, han vaknade väldigt fort 😂

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Mina 3 år under gymnasietiden var som ett enda långt LAN.
Lånedatorerna vi hade var fullproppade med spel som delades friskt på skolans nätverk. Mestadelen av hårddiskutrymmet togs upp av spel & filmer istället för skoluppgifter. 😁
Burkarna var klena, så man fick vara lite kreativ när vi lirade LAN mellan lektionerna.
CS 1.6, SvenCoop, TS, SeriousSam, UT99, Quake3, BF1942, CoD, MotoCross Madness 2, Midtown Madness 2, Age of Empires 2, Need For Speed Underground 2.

Det var faktiskt en jävligt trevlig tid då man kunde ha kul i skolan nästan varje dag.

Permalänk
Medlem

På den tiden Lan fortfarande hette Copy party ( senare kallades för demo party , men samma sak . Man träffades på en skola, drack CC, kopierade spel och kodade demo.)

Nyårsafton 1989 träffades vi på en skola i Göteborg för ett Atari copy pary. ( Amiga och Atari höll olika party ) . Atari hade midi portar det var typ vanliga RS232C med DIN Kontakter istället. Men det man kuinde göra med MIDI var även bygga ett nätverk. Så vi satt nyårsafton 1989 och spelade midimaze ( https://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI_Maze )

Dvs vi spelare nog ett världens första LAN Spel . Annars sommaren 1995 minns jag oxå.. Då satt vi nätterna på en dataförening på Engelbreksgatan 4 / Östemalm spelade Doom på linux datorer.

Annars var ett copy party i någon Skola i Haninge, våren 1992. Man hade upptäckt Bluebox fungerade i Sverige, dvs man kunde ringa gratis med att ringa en Amerikansk PBX i Japan med 020 nummer och sedan ( Bluebox fungerade på AT&T växlar ) man skickade en ton på 2600 hz , så vi satt i något utrymde tankade warez på skolans linje.

När en bluebox-användare ringde upp en långdistanslinje, skickades en 2600 Hz-ton för att signalera att linjen var fri. När denna ton skickades från blue boxen, kopplade växeln bort linjen, vilket innebar att det pågick ett samtal men ingen debitering registrerades.
Efter att linjen var öppen (och telefonväxeln "lurad"), kunde användaren skicka olika toner för att efterlikna signaler för destinationsnummer och kommandon.
Källa chat gtp

Permalänk

Bästa minnet är när en bekant i slutet av 90-talet anordnade ett LAN med sina kollegor på IT-avdelningen, och jag som förvirrad 17åring också fick vara med och spela och kopiera filer. Personerna på detta LAN blev ett par år senare mina kollegor.

Vet ej om det var bättre förr, men det var fan så mycket roligare.
Eller jo, det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Tror det var ett höstlov då vårt LAN-gäng fick förmånen att hänga i en rivningslokal där det av någon anledning fanns en VDSL-uppkoppling. Folk hade knappt 56k hemma så detta var himmelriket.

I lokalen hade det hållits ett större LAN tidigare, men ingen hade orkat städa utan alla sopor låg i en hög mitt i rummet. Det fanns även ett mörkt rum längst in i lokalen med en gammal fläckig madrass på golvet och diverse tidningar 🥸

Detta sket vi dock fullständigt i och satt i denna misär en hel vecka för att spela, tanka, tramsa och göra allt man gör på LAN.
Kan fortfarande minnas stanken i lokalen, händerna som blev kladdiga av att rulla ihop nätverkskabeln och smaken av fryspizzan som tillagats på en gammal kaffekokare. AAaaah vilka minnen!

Ett annat minne som sitter kvar är när CS Beta 6 (tror jag?) precis släppts och vi satt i vår vanliga LAN-lokal och hade lyckats få fram en telefonlina dit. Alla satt och väntade på att filen skulle tankas hem (med modem) och ingen vågade röra någonting av rädsla att uppkopplingen skulle gå ner. Sen första game:et på as_oilrig! Exciting times!

Permalänk
Medlem

Aldrig varit på något större LAN, för långt bort och inte heller intressant.
Däremot spelat med kompisar och kusiner (3 olika individer), om än i högst blygsam omfattning och vi har aldrig varit mer än två.
Tänker jag efter så handlar det väl i stort sett om en handfull gånger totalt sett (<10), någonstans mellan åren 96-00.

Varför det blivit så lite har bl a berott på att förutsättningarna inte funnits riktigt, har inte haft lämpliga datorer samtidigt med kompisarna. Det blir så ojämnt att det inte blir roligt, om någon har en dator som orkar driva spelen och andra inte har det.
Mer begränsat gällande möjligheter att frakta datorer mellan oss också.

I början var det via nollmodemkabel, sen någon gång via riktigt nätverk också. Men det har i allmänhet varit väldigt primitivt, t ex hade vi nog inte ens hörlurar utan varsin uppsättning högtalare samtidigt som vi satt i samma el närliggande rum.

En gång runt -98 var jag och en kompis även till Sthlm på något LAN-café vid Odenplan, har för mig att det hette "Nine".
Där körde vi "Blood", vilket sen även körts mer lokalt.

Även kört CS vid något/några av tillfällena lokalt.

Vi försökte väl även med andra spel, men av någon orsak blev det inte så mycket. Sannolikt för att bara ena parten hade spelat spelen tidigare, ytterst få spel som både hade kört.

Men det är roliga minnen ändå, trots att det varit i så liten omfattning.

Däremot spelades det mer aktivt på skolan under gymnasietiden, någon gång runt 99-02. Inte minst första Quake och i mer sällsynta fall Doom2.
Men även andra spel där man kunde köra flera på samma dator/tangentbord, att sitta 6 st vid samma dator och 17"-skärm medförde inte direkt Covid-avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Mer begränsat gällande möjligheter att frakta datorer mellan oss också.

När man tidigare läst i tråden om skottkärror med kuddar och man själv minns hur man cyklade fram och tillbaka med polaren på pakethållaren och först en dator mellan oss, sen en 15" CRT, en ryggsäck med grejer, 5-6 km enkel väg. Så man cyklade två mil på fredagen, sen två mil till på söndagen. Helst skulle man komma på någonstans kring midnatt att man behövde installera om Windows eller behövde något spel som fanns på annan adress så det var dags att cykla lite till.
Allt mellan 486 till Pentium 2, sen P1 till P3. På 90 talet hade man inga pengar men bra benmuskler. Kändes som Warcraft, Total Annihilation, Settlers, Quake, Doom, Duke3D, var tidlösa spel som fungerade för de flesta. Spela kändes dock sekundärt till det sociala och det tekniska av att få igång allt.
Funderar på om klimatet där uppe var en större utmaning... lite lättare att cykla omkring och kånka omkring på saker i Skåne än i Norrbotten, både temperatur och avståndsmässigt.

99-02 var fina år för lite Liero och Worms 2!

Permalänk
Medlem

Inget specifikt minne, men man tänker tillbaka på tiden när man drog ihop ett gäng och satte sig i ens kompis källare/garage och spelade Diablo 2.
Massa osund mat/dryck på det så var man redo
Satan va skoj det var!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

CS, Jolt och thailändsk redbull. Fokkas rage och trasiga tangentbord.
Good times.

Hade aldrig någonsin orkat med det idag.
Nu är det läggdags kl 21, gubben behöver sova.

Permalänk
Medlem

Dreamhack 2002
Första DH för mig, gick med i CGI tävlingen och kom på första plats!

Gav mitt flak med Jolt till en kompis, för jag tyckte Jolt smakade ren skit! Fick ett GeForce 4 ti 4600 tror jag det var och en Icemat samt en intellimouse 3.0 från Microsoft. Som pris.

Permalänk
Medlem

Dreamhack i Borlänge och jag fick köra in bilen i hallen och lasta ur direkt vid bordet vi skulle sitta vid och senare så "hittade" polaren lösenordet till Telias utrustning så vi fick lite mer "flås" på Internetaccessen än de andra borden hade

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Det måste vara fullt naturligt att nostalgiska minnen av dom första LAN:en ligger varmt om hjärtat hos de flesta här. För min del var det en blandning av CRT-skärmar, COAX-kabel, 100mbit-hubbar och en 0,5Mbit internet att dela på om hade tur som starka minnen.
Varje LAN hade sina utmaningar med att tilldela IP-adresser och att försöka få alla att kunna spela ihop, ofta Warcraft II och Duke Nukem 3D i början. Sen vidare till Delta Force, Codename Eagle och givetvis Counter-Strike. Jag hann även med Dreamhack 2001 och 2002 i Jönköping innan fiber hemma blev verklighet och intresset svalnade.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Det var nog cirka 25 år sedan då vi skramlade ihop 20 pers i en ungdomsförening, som hyrde lokaler över långhelg, där det annars bedrevs förskola, perfekt med en normal kyl, frys och mikro, så vi kunde sälja Pan Pizzor och cola via föreningskassan, så att hyran blev täckt, dom vi hyrde av blev dock lite paff när dom fick elräkningen, så vi hjälpte såklart till att skjuta till lite extra, då försäljningen gick riktigt bra.

Det blev mycket Age of Empires, Codename eagle (föregångare till BF1942) och Counter-Strike 1.3 spelat där.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har otroligt många bra minnen från alla LAN man varit på. Ett av de minnen som sticker ut är väl när jag var på Dreamhack 2014 tror jag, och jag hade sovit förbannat dåligt innan vi åkte iväg. Det slutar med att jag däckar första dagen, jättenära den stora scenen där de spelade CS.

Min polare berättade att det kom fram en snubbe och garvade och tog en bild på mig. Visade sig vara Edward. De som spelat CS vet nog vem det är.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På den tiden Lan fortfarande hette Copy party ( senare kallades för demo party , men samma sak . Man träffades på en skola, drack CC, kopierade spel och kodade demo.)

Nyårsafton 1989 träffades vi på en skola i Göteborg för ett Atari copy pary. ( Amiga och Atari höll olika party ) . Atari hade midi portar det var typ vanliga RS232C med DIN Kontakter istället. Men det man kuinde göra med MIDI var även bygga ett nätverk. Så vi satt nyårsafton 1989 och spelade midimaze ( https://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI_Maze )

Dvs vi spelare nog ett världens första LAN Spel . Annars sommaren 1995 minns jag oxå.. Då satt vi nätterna på en dataförening på Engelbreksgatan 4 / Östemalm spelade Doom på linux datorer.

Annars var ett copy party i någon Skola i Haninge, våren 1992. Man hade upptäckt Bluebox fungerade i Sverige, dvs man kunde ringa gratis med att ringa en Amerikansk PBX i Japan med 020 nummer och sedan ( Bluebox fungerade på AT&T växlar ) man skickade en ton på 2600 hz , så vi satt i något utrymde tankade warez på skolans linje.

När en bluebox-användare ringde upp en långdistanslinje, skickades en 2600 Hz-ton för att signalera att linjen var fri. När denna ton skickades från blue boxen, kopplade växeln bort linjen, vilket innebar att det pågick ett samtal men ingen debitering registrerades.
Efter att linjen var öppen (och telefonväxeln "lurad"), kunde användaren skicka olika toner för att efterlikna signaler för destinationsnummer och kommandon.
Källa chat gtp

Jaaa tack, nu kommer jag ihåg de flesta Birdie partyn jag var på. Då var Amiga och Atari vanligast, några få PC och C64 fanns. Min Atari var en Atari 520STE med uppgraderat minne och ljud så jag hade enormt stort 1024 KB ram och 8 ljudkanaler
De var mer åt copy party hållet än LAN. Vettefanken om det ens fanns något internet på den tiden. Hemma satt man med BBS och mossan fick en fet telefon räkning då jag laddat hem MOD låtar från Norrland (japp kostade mer att ringa längre bort)

Skrivet av Fooesque:

CS, Jolt och thailändsk redbull. Fokkas rage och trasiga tangentbord.
Good times.

Hade aldrig någonsin orkat med det idag.
Nu är det läggdags kl 21, gubben behöver sova.

Haha kommer ihåg senare Birdie partyn då ngn hade fixat Thailand redbull

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Ett av mina bästa LAN-minnen är mitt första stora LAN vilket var Hackernight i Skövde (tror det var år 2000). Magisk stämning och otroligt spännande som 14-åring

Permalänk
Medlem

Hemma hos en vän på hans vind med ett gäng så satt vi spela ground control 2, swat 3 och lite annat. Släppa crt monitorer en trappa och en stege var minst sagt intressant som benig 15 åring...

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS RTX 3080 |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Var på ett lan i Helsingfors på jag gissar sent 80-tal, tjänade en slant på att sälja beg 3.5” disketter kommer inte ihåg vad det hette

Assembly? Va där 94-96 .. amiga demoscene.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Svårt att välja, men alla "LAN" när Amigan fortfarande var en stor del av Demo-scenen.

Minns The Party i Aars, Danmark 1997(?), Dreamhack '98 i Borlänge samt Hype i Malmö.

Just på väg hem från The Party så blev jag stoppad av polisen mitt i natten utanför Helsingborg. De undrade varför jag körde omkring i en bil full med datorer

Annars är bästa LAN (läs Internet) när man satt på högskolan runt 1994 och spelade MUD på sena nättena.

Fun times.. Förutom när 540Mb HDn blev snodd Va där (the party) 93-96, om jag minns rätt. Vart mkt copypartys på 90talet.

Permalänk

Alla hemma LAN är ju alla kära minnen men Dreamhack 02 är ett minne som jag aldrig glömmer. Min dator då hade 4gb hårddisk, tankade hem en xvid film och brände på skiva, slänga den och tanka ner nästa film 😆 tror jag brände 30-40 filmer de dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panti:

Assembly? Va där 94-96 .. amiga demoscene.

Ja så var det nog 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

8-10 Hormonstinna tonåringar speedade på powerking som satt och spelade Flatout mot varandra timme efter timme är ett minne jag sent kommer att glömma.
Att det dessutom blev en speciell låt som hamnade på repeat under i princip hela lanen (2-3 dygn) har även gjort sitt för att etsa fast vackra minnen i skallen. Starkast minnen har jag från när (Taking the hobbits to isengard) https://www.youtube.com/watch?v=uE-1RPDqJAY&ab_channel=AaronH... gick varm och vi i början av lanet satt och hoppade i våra stolar av förtjusning medens energin var något lägre ett "par" timmar senare

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

LAN på Karlstads Universitet. Vi var några som släpade dit våra enorma Amiga-toerlådor bland alla PCs. En klasskompis hade en PC med IR-mottagare, så han hade fjärr som kunde höja/sänka ljudet, skippa låtar och.... mata ut/in CD-läsarens släde.

Jag hade en Casio CMD-40 Remote Control Watch... Gissa om han trodde datorn var buggig den kvällen XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX