Snabbkoll: Använder du annonsblockerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Håller till stora delar med. Jag har stora problem med rörliga och blinkande element i synfältet, så jag kan tyvärr inte släppa på reklam nånstans. Statisk reklam hade varit ok, men även här på SweC har det förekommit blink och video som gjort att jag varit tvungen att slå på blockering igen.

Jag använder det också för att blockera störande bakgrundsbilder på många sidor. Och även för att blockera en del element som stör, som pop-up-delar för funktioner jag inte vill ha, och klickbara element i Youtube-videor, m m.

Samma här, rörliga annonser för skit jag aldrig kommer besöka eller köpa, stör så mycket, speciellt när det sätts in på femtioelva ställen på en sida.

Sedan så blockar jag också många element på siter som jag inte vill se, som är ivägen osv.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Håller till stora delar med. Jag har stora problem med rörliga och blinkande element i synfältet, så jag kan tyvärr inte släppa på reklam nånstans. Statisk reklam hade varit ok, men även här på SweC har det förekommit blink och video som gjort att jag varit tvungen att slå på blockering igen.

Jag använder det också för att blockera störande bakgrundsbilder på många sidor. Och även för att blockera en del element som stör, som pop-up-delar för funktioner jag inte vill ha, och klickbara element i Youtube-videor, m m.

Det enda jag saknar är att när man blockerar cookies, så funkar inte sidorna som man vill. Exempel autoinloggning m.m. Det är nästan ett nödvändigt ont. Men nackdelen är de som äger sajterna att de inte får in nånting på annonsintäkter. Där av blir vi besökare drabbade av vissa sajter att behöva betala eller också slå av ad-blocker m.m.

Jag anser dock att gamla hederliga annonser som fanns på tidningar var helt okej. Stillbilder på papperstidningar. Som jag ser nu på en annons på höger-sidan om Gaming crate-kampanjen. Så är den helt okej. Blinkar inte, inte heller rörliga animeringar osv. Själv gjorde jag "giffar" när jag hade reklam på min och andras sajter. Men idag är jag nog mer som en gammal "gubbe" vill inte ha nått störande alls. Helt okej med stillbilder som den jag nyss beskrev. Men annonserna idag är så invecklade med blinkande rea-skyltar, blinkande "klicka här" osv. Så det är mer störande än ger nytta för mej. Tack för dina ord cyklonen Håller med!

Permalänk
Medlem

PiHole! Blockar även via VPN, så jag har med andra ord reklamfritt överallt, sålänge VPN är uppkopplad.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

PiHole! Blockar även via VPN, så jag har med andra ord reklamfritt överallt, sålänge VPN är uppkopplad.

Filterar ju bara på dns-nivå, funkar inte så bra på reklam som kommer från samma domän som du besöker t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Filterar ju bara på dns-nivå, funkar inte så bra på reklam som kommer från samma domän som du besöker t.ex.

Det finns ju massvis med listor du kan adda, sen kan du ju köra regex också som plockar det mesta.

Min blockar ca 60% av all trafik från ca 40 enheter.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Annonsblockerare funkar sisådär, periodvis som bäst och det är ett evigt jagande för att hitta nästa nya fix.
Testade Brave och går inte tillbaka till annonsblockerare igen. Supersnabb browser och den blockar även cookie popupsen och bara det är ju guld värt.

Kör Safari utan annonsblockerare på det mesta än idag dock, inklusive Sweclockers och Brave för Youtube.

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Skrivet av SteGus:

Annonsblockerare funkar sisådär, periodvis som bäst och det är ett evigt jagande för att hitta nästa nya fix.
Testade Brave och går inte tillbaka till annonsblockerare igen. Supersnabb browser och den blockar även cookie popupsen och bara det är ju guld värt.

Kör Safari utan annonsblockerare på det mesta än idag dock, inklusive Sweclockers och Brave för Youtube.

Ja jag har märkt det med, men oftast brukar ad-blocker finfint på webbläsaren som en "addon" på Firefox. Den uppdaterar då och då...

Så nä jag har inte märkt nått än med detta, mer än just att vissa sajter gnäller om att man just använder ad-blocker...

Permalänk
Skrivet av SteGus:

Tycker ärligt talat annonsblockerare funkar fint för det mesta - det är ett fåtal ställen jag besöker där det ibland slinker igenom någon skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkeeman:

Ja jag har märkt det med, men oftast brukar ad-blocker finfint på webbläsaren som en "addon" på Firefox. Den uppdaterar då och då...

Så nä jag har inte märkt nått än med detta, mer än just att vissa sajter gnäller om att man just använder ad-blocker...

Absolut, det var så jag körde i många år också.. tills att de släppte en uppdatering och annonser sakta men säkert började penetrera igenom likt förbannat och då fick man söka runt på nätet efter någonting som fungerar i ett här och nu, kanske t.o.m. byta till Chrome för där finns något som funkar för tillfället och så där höll det på - tröttsamt.

Brave tillåter inte ens att annonsnätverkskod får köras i deras browser öht, vilket snabbar upp systemet då mycket systemresurser går åt till att köra just detta. Jag använder en MBA 8GB så om jag kan spara minne någonstans istället för att skriva till SSD:n så är det välkommet.

Vissa kanske tycker det är kul att hålla på, trixa och fixa och hitta lösningar och hela tiden ligga ett steg före men helt ärligt så är det skönt att aldrig ens behöva slösa en sekund på det där mer. Som tidigare sagt, bara slippa klicka på cookie popupsen vart man än surfar känns riktigt lyxigt och med Brave har jag aldrig blivit ombedd att stänga av min adblocker heller 😉

Och för er som.. *host och harkel*.. tittar på film på "alternativa" sätt slipper beskåda popups i form utav betting och XXX likaså och detta är något som annonsblockerare aldrig rått sig på.

Uppmanar er att testa iaf.

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Annonsblockerare finns lättillgängliga i webbläsare och telefoner. Använder du någon?

Läs hela artikeln här

Vid varje givet tillfälle. Brave på datasatan, av någon anledning har också Google råkat efterskänka permanent annonsfritt YouTube utan kostnad (kanske som förlåt för felaktig bannlysning för några år sedan). Så har inte så stort behov av adblock på nallen. Orkar inte roota heller, gav upp brickphoneintresset efter HTC's undergång.

Brukar generellt bojkotta företag som gör reklam och kolla upp alternativen.

Visa signatur

60 datorer, 18 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad i helve..e hände med förbrukningsådran från tonåren!? 🥳

Permalänk
Skrivet av SteGus:

Absolut, det var så jag körde i många år också.. tills att de släppte en uppdatering och annonser sakta men säkert började penetrera igenom likt förbannat och då fick man söka runt på nätet efter någonting som fungerar i ett här och nu, kanske t.o.m. byta till Chrome för där finns något som funkar för tillfället och så där höll det på - tröttsamt.

Brave tillåter inte ens att annonsnätverkskod får köras i deras browser öht, vilket snabbar upp systemet då mycket systemresurser går åt till att köra just detta. Jag använder en MBA 8GB så om jag kan spara minne någonstans istället för att skriva till SSD:n så är det välkommet.

Vissa kanske tycker det är kul att hålla på, trixa och fixa och hitta lösningar och hela tiden ligga ett steg före men helt ärligt så är det skönt att aldrig ens behöva slösa en sekund på det där mer. Som tidigare sagt, bara slippa klicka på cookie popupsen vart man än surfar känns riktigt lyxigt och med Brave har jag aldrig blivit ombedd att stänga av min adblocker heller 😉

Och för er som.. *host och harkel*.. tittar på film på "alternativa" sätt slipper beskåda popups i form utav betting och XXX likaså och detta är något som annonsblockerare aldrig rått sig på.

Uppmanar er att testa iaf.

hmm tydligen är Brave en webbläsare och inget tillägg

Det enda jag inte löst än är just adblockers i vissa videoklipp, så som Youtube. Youtube i sin tur blockerar de som blockerar annonser Eller det gör även andra medieföretag, så som viaplay, med flera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkeeman:

hmm tydligen är Brave en webbläsare och inget tillägg

Det enda jag inte löst än är just adblockers i vissa videoklipp, så som Youtube. Youtube i sin tur blockerar de som blockerar annonser Eller det gör även andra medieföretag, så som viaplay, med flera!

Precis. Tillägg i form utav adblockers behövs alltså inte alls och fungerar ändå sisådär. Så, installera Brave och använd när du tittar på Youtube och bara njut.

Visa signatur

MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

1Blocker är suverän.