Snabbkoll: Använder du annonsblockerare?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du annonsblockerare?

Annonsblockerare finns lättillgängliga i webbläsare och telefoner. Använder du någon?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, men har Sweclockers på den vita sidan. Helt ok att få reklam som ändå är i stil med vad Sweclockers står för. Och ej visar riktad reklam.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ja, men har Sweclockers på den vita sidan. Helt ok att få reklam som ändå är i stil med vad Sweclockers står för. Och ej visar riktad reklam.

Samma här!
Sweclockers är vitlistad.

Permalänk

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

Permalänk
Medlem

Använder Brave som blockerar annonser, men som andra har jag vitlistat SweC.
Har inte något tillägg för att blockera annonser.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

Enda jag använt på iOS är Firefox Focus, men nu för tiden kan man ju byta webbläsare helt och hållet

Permalänk
Medlem

Kommer använda adblocker så länge jag lever, går inte använda internet utan.

Permalänk
Medlem

Jag använder Mullvads krypterade DNS server i Firefox för att blockera reklam och malware sidor.

Permalänk
Medlem

Kör pi-hole. Sedan Ad-block på HTPC för YouTube.

Permalänk
Medlem

Ja, dock ej på Sweclockers, är nog nästan det enda stället jag har vitlistat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Absout, sen har jag en del undantag inlagda (SweC bland annat) men vissa sidor är ju direkt obrukbara utan adblock.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur orkar man ens med livet framför en skärm idag utan någon form utav blockerare utav reklam, spårning och auto-deaktivering utav Cookies.. ?! 🤯

Fan jag har sagt det förr och jag säger det igen, det var bättre förr!
Nätet idag är ju bara en enda stor orgie utav reklam annonser om ditt och datt å bös!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av pingu1337:

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

Själv kör man med AdGuard, fungerar hur bra som helst! 😀

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag kan gilla viss reklam, bland annat sweclockers. Problemet är alla sidor som använder sig av popups, helsides-reklam man måste trycka sig förbi, automatiskt uppspelade videor osv.
Hade all reklam följd det goda exemplet sweclockers sätter, hade annonsblockerare inte behövs.

Med det sagt, ja jag använder adblocker. Ja sweclockers är vitlistad.

Permalänk
Medlem

Nej jag kör inte Adblock.

Men jag brukar köra noscript och försöka att bara vitlista tillräckligt för att få önskad funktionalitet på sidor jag vill använda.
Syftet med noscript är inte i första hand att blockera annonser. Men kan ändå få effekten att vissa annonser blockeras.
Jag har också kört Pi-hole. Men kör det inte just nu.

Permalänk
Medlem

Swec har iaf vettig reklam. Saker man kan tänka sig kolla mer på (erbjudanden och kampanjer). Inget som blinkar eller rullar runt.

Permalänk
Medlem

uBlock Origin med filter för diverse olika saker. Filter är helt fantastiska och blockar bort massa skit på hemsidor.
Finns så många fördelar med adblocker att när folk nämner nackdelarna så är det nästan som att den vågskålen är tom.

Permalänk
Medlem

Självklart. Vissa sidor är ju direkt farliga att vara inne på utan diverse annonsblockerare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja, uBlock Origin på dator och AdGuard på Android. Om det bara var lite diskret reklam här och där så skulle jag inte bry mig, men nu för tiden är det ju tyvärr en nödvändighet för att ens kunna vistas på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag betalar tom för adblock... youtube premium.

Sweclockers är undantaget såklart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör uBlock Origin (Firefox) på alla sidor utom Sweclockers.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

pfBlockerNG men testar nu igen Pi-Hole V6, vitlistar de sidor jag vill stötta.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Kör privacy Badger, tycker att det är en rimlig kompromiss. Tyvärr är annonser nödvändiga för att internet ska gå runt.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Rekommendera folk att lyssna på detta avsnitt av Bli säker-podden:
#244: Riktigt elaka annonser

Hur Facebook och Googles annonser kan innebär en säkerhetsrisk.

Till exempel om man sökte på Bitwarden på Google: Bitwarden password vaults targeted in Google ads phishing attack

Så annonser är viktiga för många hemsidor, men det finns också legitima skäl att vara skeptisk till annonser.

Permalänk
Medlem

FireFox på datorn med: uBlock Origin, Privacy Badger, Decentraleyes
Mobilen: Samsung Internet Browser med adguard addon. Sen har jag även Adguard appen som jag betalar för med lokal VPN på mobilen. Ruskigt bra.
Kör även ReVanced för att jag saknar funktioner i YT appen och då betalar jag för den för att slippa reklam.

Kör även CloudFlare DNS med malwareskydd i routern. Mest då övriga inte är så tekniska och ju äldre barnen blir så börjar de också smått att använda teknik. Blir lite att hålla på.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Ublock på PC/mobil i ff. Adguard på hemma nätet samt nextdns. Revanced och smart tube next.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ibland" sweclockers och Youtube börja vara med reklam medans resterande är utan.

Sen beror det på enhet, mobilen så har jag ingen blockerade alls medans på stationära datorn så har jag det men med vissa hemsidor som ska köras med annonser.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag vitlistar så klart inte sweclockers.. Ingen. (nån fler som vill vara rak? X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Saknar alternativet "ibland" sweclockers och Youtube börja vara med reklam medans resterande är utan.

Sen beror det på enhet, mobilen så har jag ingen blockerade alls medans på stationära datorn så har jag det men med vissa hemsidor som ska köras med annonser.

Använder du något ibland så använder du det ju, så det räcker väl med Ja