Prischock när Red Dead Redemption släpps på PC

Permalänk
Medlem

Köpte Red Dead Redemption för 318kr för 13 år sedan

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tror de sätter såna priser för att vissa kommer köpa, andra kommer avstå för de reagerar på att det är dyrt. Sen kan de sänka priset ner till 199-250kr som det borde kosta på lite olika reor och då lär folk spontan köpa.
Bara dumt att inte utnyttja fansen som betalar vad som helst bara det står rockstar på "skiten".

Jag trodde jag var sugen på att spela det igen men sen såg jag grafiken i trailern. Det håller inte om man ska betala för det år 2024.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför ignorerar du "efterfrågan"? Om folk är villiga att betala $50 så är $50 det pris som de tar.

Själv kommer jag vänta på nästa Rea och hoppas på minst 30% billigare.

Det gör jag väl inte?
Efterfrågan må vara stor, men den är fortfarande oändligt mycket mindre än tillgången, oavsett hur stor efterfrågan är - eftersom tillgången är oändligt stor.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Visa missnöjet med plånboken och låt bli att köpa spelet helt enkelt, svårare än så är det inte. Den här offermentaliteten som genomsyrar precis allting i samhället idag är hyfsat tröttsam, det är ingen rättighet eller någon form av behov att spela RDR på PC

Böcker och att vistas i naturen är billiga nöjen som ger avsevärt mer för gemene man, förhoppningsvis kanske händelser som ovanstående gör att fler väljer bort meningslösa tidsfördriv.

Mvh

Håller med. Men det här är särskilt vanligt förekommande inom gaming. Det finns på allvar människor inom gaming-community som går igång på att spelutvecklare har DEI-värdegrund samt att det finns kvinnliga karaktärer i spel. För att inte tala om alla överdrifter. Diablo 4 har väl 3 i user score? Löjligt! Så dåligt är det inte. Och Star wars outlaws lär inte vara ens tillnärmelsevis så dåligt som påtalas. Vill man ha vettiga omdömen ska man hålla sig borta från gaming-community.

Tycker det mest är ett never ending gnällande. Kanske därför jag inte orkar med MP-spel.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker detta är särskilt anseendeväckande. Det är inte optimalt, men ordinariepris på individuella spel går ju inte ner särskilt mycket med tiden. Skyrim (Special Edition) kostar €40. Ett flertal Call of Duty från ca 2015 kostar fortfarande €60. €40 kanske hade varit mer rimligt, men att förvänta sig €20 tycker jag verkar naivt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag skulle betala fullpris om Bloodbourne släpptes till pc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Dyrt för vad det är ja. Jag kommer inte köpa det.

Samtidigt får vi vara glada att priserna på nya spel inte påverkats värst mycket av inflation och sånt. Priserna på spel idag ligger nästan på samma nivå som på 90-talet. Jämför man med till exempel priserna på bio så har de tredubblats sedan dess (en biobiljett kostade ca 60 kr på 90-talet, idag ca 180 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det gör jag väl inte?
Efterfrågan må vara stor, men den är fortfarande oändligt mycket mindre än tillgången, oavsett hur stor efterfrågan är - eftersom tillgången är oändligt stor.

Ringer det inte någon varningsklocka när du ser att din hypotes leder till att alla digitala produkter i princip skulle vara gratis? Det borde omedelbart visa att den inte stämmer eftersom alla vet att verkligheten inte ser ut så.

Stor tillgång av produkten är egentligen bara relevant för fysiska produkter där man bundit upp mycket pengar i att tillverka för många enheter och behöver sälja av dem för att lösgöra kapitalet. Alternativt att tillgången finns hos konkurrerande företag så de kan prispressa mot varandra för att få sälja. Rent digitala produkter har ingen jämförbar kostnad att lagerföra (kostnaderna är primärt utvecklingen av produkten) så där handlar det mest om att se till efterfrågan och sätta ett pris som maximerar intäkterna.

Permalänk
Medlem

Att betala nypris för digitala spel som skapats för över ett årtioende sedan, är aldrig rimligt.

Att sadla om till att nästan enbart syssla med äkta retro/semi-retro gaming, är nog det bästa beslutet jag någonsin fattat med den här hobbyn. Då både spelen och hårdvaran är sjukt mycket billigare!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Ringer det inte någon varningsklocka när du ser att din hypotes leder till att alla digitala produkter i princip skulle vara gratis? Det borde omedelbart visa att den inte stämmer eftersom alla vet att verkligheten inte ser ut så.

Stor tillgång av produkten är egentligen bara relevant för fysiska produkter där man bundit upp mycket pengar i att tillverka för många enheter och behöver sälja av dem för att lösgöra kapitalet. Alternativt att tillgången finns hos konkurrerande företag så de kan prispressa mot varandra för att få sälja. Rent digitala produkter har ingen jämförbar kostnad att lagerföra (kostnaderna är primärt utvecklingen av produkten) så där handlar det mest om att se till efterfrågan och sätta ett pris som maximerar intäkterna.

Är inte det här samma poäng som @d0b tar upp då?

Att tillgången inte är relevant att ta med i sammanahnget. Därav hans invändning att tillgångsdelen ändå togs upp 😅.

Tror alltså ni säger samma sak här hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

De har väl tagit ett blad ur Nintendos bok. Nintendo säljer ju samma spel på nytt för varje generation konsoler, även det för $60+. Så att de släpper RDR för $50 är ju inte förvånande även om det är trist för oss konsumenter.

Betalade 399:- för Metroid Prime Remastered nytt på releasedagen. På 3DS virtual console tog de $10 för klassiska Pokémon. Närmsta jämförelse i port blir väl Pikmin 1+2 som kostade 499:-, men då fick man ju 2 spel i 1 också. Så skulle säga att till och med dyra Nintendo är mindre snikna än Rockstar.

Permalänk

Älskade verkligen 2an. Men det dog för mig med det priset. Kör hellre en ny omgång i bättre graffe med 2an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Efterfrågan har väl egentligen lika lite med prissättningen att göra som tillgång. Det är ju ingen slump att defacto standardpriset för AAA-spel har varit 599 kr (ca, PC) sedan urminnes tider.

Det handlar allt som oftast om produktionskostnaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Att betala nypris för digitala spel som skapats för över ett årtioende sedan, är aldrig rimligt.

Att sadla om till att nästan enbart syssla med äkta retro/semi-retro gaming, är nog det bästa beslutet jag någonsin fattat med den här hobbyn. Då både spelen och hårdvaran är sjukt mycket billigare!

Enligt undersökningar och de man känner som spelar och även jag själv spelar oftast äldre spel. Brukar modda fallout 4 och spela det och det är nog det modernaste spelet jag spelar, annars är det mass effect 1,2,3 och andra ibland betydligt äldre spel. Har även missat många äldre PC spel för att jag spelade som ung mer konsoll spel så där har jag börjat beta av sakta man säkert också.
Nya spel är så fulla med "micro" transaktioner, att dom heter så fortfarande är absurt när vissa saker ingame kan kosta hundralappar.
Har man någon kompis över är det gamla spel från tidiga konsol eran som gäller eller något äldre coop spel på PC som fungerar över lan.
Jag uppdaterar PC'n mest av gammal vana och se förbättringar i gamla ooptimerade spel, jag tittar på dig fallout 4 i boston som droppar ned till 12-14 fps. Eller om det kommer något guldkorn som händer ibland.
Jag har dock tur att jag har andra intressen som inte är på väg bort än på länge i alla fall.

Kanske man testar detta om det droppar i pris?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Efterfrågan har väl egentligen lika lite med prissättningen att göra som tillgång. Det är ju ingen slump att defacto standardpriset för AAA-spel har varit 599 kr (ca, PC) sedan urminnes tider.

Det handlar allt som oftast om produktionskostnaderna.

snes var 749 eller 799. Så det där stämmer bara delvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Håller med. Det är fantastiskt att en simpel Apple TV har blivit en grym enhet för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

snes var 749 eller 799. Så det där stämmer bara delvis.

Nå nu skrev kan explicit PC, så inte riktigt rättvis jämförelse
Med det sagt håller jag inte riktigt med @L'ombra: AAA spel på PC låg snarare i spannet 400-500kr före Steam såvitt jag minns... (trots kostnaderna för att leverera fysisk produkt via återförsäljare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nå nu skrev kan explicit PC, så inte riktigt rättvis jämförelse
Med det sagt håller jag inte riktigt med @L'ombra: AAA spel på PC låg snarare i spannet 400-500kr före Steam såvitt jag minns... (trots kostnaderna för att leverera fysisk produkt via återförsäljare)

Det räknar jag som innan urminnes tider. Poängen är i alla fall att priset absolut inte styrs av individuell efterfrågan. Oavsett plattform eller tidsperiod så har standardpriset varit ungefär detsamma för en given plattform och tidsperiod. Efterfrågan har naturligtvis inte varit densamma på alla spel, och total marknadsefterfrågan har definitivt ökat. Trots detta är priset i runda slängar detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Skrivet av Söderbäck:

Är inte det här samma poäng som @d0b tar upp då?

Att tillgången inte är relevant att ta med i sammanahnget. Därav hans invändning att tillgångsdelen ändå togs upp 😅.

Tror alltså ni säger samma sak här hehe

Precis, principen om tillågång och efterfrågan är ju satt ur spel när tillgången är obegränsad med digital distribution - priset skulle ju isåfall närma sig noll, så blir lite konstigt när man hänvisar till den principen

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Är ett icke problem för mig då jag inte äns kan logga in i deras launcher! Så dem behöver nog alla pengar de kan få, kanske kan anlita någon som jobbar med it och fixa det.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonGrif:

Dyrt för vad det är ja. Jag kommer inte köpa det.

Samtidigt får vi vara glada att priserna på nya spel inte påverkats värst mycket av inflation och sånt. Priserna på spel idag ligger nästan på samma nivå som på 90-talet. Jämför man med till exempel priserna på bio så har de tredubblats sedan dess (en biobiljett kostade ca 60 kr på 90-talet, idag ca 180 kr).

Skillnaden är att en biostol är en fysisk stol där allt runtomkring (hyra, uppvärmning, el, kostnaden för att städa och underhåll av lokal osv) är kostnader som biljetten måste täcka.

Spel kostar enormt mycket att utveckla idag, men å andra sidan har antalet spelare ökat markant också vilket gör att fler delar på kostnaden. En miljon extra exemplar kostar inte mycket mer att producera utöver grundkostnaden för att utveckla spelet. Sedan är det också tydligt att det är en rejäl konkurrens på marknaden, kostar det för mycket går kunderna till andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det räknar jag som innan urminnes tider. Poängen är i alla fall att priset absolut inte styrs av individuell efterfrågan. Oavsett plattform eller tidsperiod så har standardpriset varit ungefär detsamma för en given plattform och tidsperiod. Efterfrågan har naturligtvis inte varit densamma på alla spel, och total marknadsefterfrågan har definitivt ökat. Trots detta är priset i runda slängar detsamma.

Håller till stor del med, sett på varje individuellt spel
Men man kan väl motargumentera om vad folk är beredda att betala som "standardpris" på ett trippel-A spel är någorlunda konstant, och då innebär ju det att den "generella efterfrågan" för ett generiskt trippel-A spel också är ungefär konstant.

Och det gäller ju produktionskostnaderna också om man tänker på det:
på individuell basis så faller väl ditt argument om prissättning baserat produktionskostnader: alla trippel-a spel kostar ju inte lika mycket att ta fram (tex GTA spelen), men de flesta kostar ungefär lika mycket i butik. Det är ju i stort oftast segmenterat enligt samma resonemang som ovan med "generell efterfrågan" - det finns redan en prismodell som de flesta i stort håller sig till.

...

I slutändan är det väl för dagens digitala media å ena sidan hur många som är beredda att betala hur mycket (dvs i grunden ändå "efterfrågan"), kontra produktionskostnader.
Kan man klämma ur mer ur varje konsument så gör man ju det förstås, men annars får man se till att vara mainstream nog att nå tillräckligt många konsumenter istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vilken tur att man inte behöver köpa spelet på releasedagen. Blir som vanligt att vänta lite på att priset går ned.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Det hade varit en sak om de hade uppgraderat motorn till senaste versionen av RAGE, men alltså 600 spänn för ett 14 år gammalt spel med minimala förbättringar? Höjden av girighet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Väntar till det kommer gratis på Epic eller liknande, har jag väntat 14 år kan jag vänta lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Skillnaden är att en biostol är en fysisk stol där allt runtomkring (hyra, uppvärmning, el, kostnaden för att städa och underhåll av lokal osv) är kostnader som biljetten måste täcka.

Spel kostar enormt mycket att utveckla idag, men å andra sidan har antalet spelare ökat markant också vilket gör att fler delar på kostnaden. En miljon extra exemplar kostar inte mycket mer att producera utöver grundkostnaden för att utveckla spelet. Sedan är det också tydligt att det är en rejäl konkurrens på marknaden, kostar det för mycket går kunderna till andra spel.

Självklart är det så. Menar bara att spelutgivare lätt kunde ha sagt "allt annat i samhället har blivit dyrare så då kan vi också höja priserna". Även fast de rent tekniskt inte behöver det.

Sen har det på sistone varit flera utgivare aom lagt enorma summor på spel som sedan floppat (Skull & Bones, Concorde med flera). De vill säkert ha igen sina förlorade pengar genom att kanske höja priserna på andra spel de kommer ge ut. Det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Precis, principen om tillågång och efterfrågan är ju satt ur spel när tillgången är obegränsad med digital distribution - priset skulle ju isåfall närma sig noll, så blir lite konstigt när man hänvisar till den principen

Jag misstolkade nog din ursprungliga position så ursäkta för de felaktiga delarna av min invändning. Jag anser dock inte att efterfrågan är helt satt ur spel för om ingen var villig att köpa spel för ett visst pris så skulle priserna sänkas. Att priserna är stabila betyder bara att efterfrågan finns och vi ser ju en del utvecklare som försöker tänka gränserna uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag misstolkade nog din ursprungliga position så ursäkta för de felaktiga delarna av min invändning. Jag anser dock inte att efterfrågan är helt satt ur spel för om ingen var villig att köpa spel för ett visst pris så skulle priserna sänkas. Att priserna är stabila betyder bara att efterfrågan finns och vi ser ju en del utvecklare som försöker tänka gränserna uppåt.

Principen om efterfråga/utbud är såklart inte satt ur spel. Spel som många vill ha är dyrare än spel få eller ingen vill ha. Det är därför GTA 6 sannolikt kommer att kosta minst 1000 sek. Det är därför gamla spel som "alla" har spelat kostar 50 sek.

Permalänk
Medlem

Det här är anledningen till att man har en backlog på Steam. Bara att köra något annat tills RDR kommer på en 50% sale.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Tycker det är viktigt att påminna alla om att dethär är RDR till PC oxå, ge det 3 månader så kommer vi ha bättre grafik än i RDR2, med mods, och många många andra roliga mods, nya uppdrag, nya landskap, osv.