Följ Black Week på SweClockers

Prischock när Red Dead Redemption släpps på PC

Permalänk
Melding Plague

Prischock när Red Dead Redemption släpps på PC

Spelet är 14 år gammalt och när det nu kommer till Windows är det inte som en remaster. Trots det kostar det som helt nya spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan sätter alltid priset. Varför skulle det vara annorlunda här? Bättre vinkling på artikeln hade varit att djupdyka i varför det finns sån efterfrågan på ett 14 år gammalt spel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ja, alldeles för högt pris med tanke på att det inte ens är en remaster utan bara en portning. Det ihop med att spelet är 14 år gammalt gör ju att man stänger igen plånboken.

Permalänk
Medlem

Det jämnar ut sig. Alla gratis spel man fick från Epic måste betalas någonstans. Ta da!...799 kr för ett vanligt nytt spel. 🙂

PS Tacka gud att det finns folk i läderjackor som aldrig skulle få för sig något liknande, eller gud förbjude, drabbas utav storhetsvansinne. 🙂

Permalänk
Medlem

Det är ju ett bättre spel än allt som släppts hittills i år så blir ett givet köp för full pris oavsett, mäktig grafik är inte allt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tillgång och efterfrågan sätter alltid priset. Varför skulle det vara annorlunda här? Bättre vinkling på artikeln hade varit att djupdyka i varför det finns sån efterfrågan på ett 14 år gammalt spel.

Djupdykning behövs inte för det räcker gott och väl med deras korta förklaring

"andra påpekar att det är en av de mest efterfrågade portningarna till PC så det finns uppenbarligen en stark efterfrågan."

Permalänk
Medlem

De har väl tagit ett blad ur Nintendos bok. Nintendo säljer ju samma spel på nytt för varje generation konsoler, även det för $60+. Så att de släpper RDR för $50 är ju inte förvånande även om det är trist för oss konsumenter.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

Kommer köpa det till ps5 på black friday, kommer kosta typ 149 kr

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Är det för dyrt kan man alltid vänta. Jag körde det på PS3 en gång i tiden men även om det inte är remaster lär det se betydligt bättre ut och högre fps på PC. Dock inget spel som är prio för mig. Jag skippar det till det blir gratis på Epic eller kostar en hundralapp eller nått om ens då. Tyckte aldrig om spelet lika mycket som andra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tillgång och efterfrågan sätter alltid priset.

Har de artificiellt begränsat antalet exemplar som de kommer sälja på de digitala distributionsplattformarna?
För om de inte har gjort det så är ju tillgången bokstavligen oändlig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att priset (utifrån efterfrågan som också triggat portningen överhuvudtaget) är endast möjlig pga av RDR2 framgång på PC.

Om någon skulle säga till mig: ”hej vill du köpa en 14 år gammal Playstation port?” Så är svaret nej.

Men nu så hör jag istället ”vill du se fortsättningen på den episka sagan från RDR2?”, ”vad hände med John Marston”? Osv. Svaret på detta är Ja.

Älskat RDR2 på PC, men känner att jag väntar in lite prissänkning eftersom jag förväntar mig en upplevelse som är 60% av vad RDR2 hade att erbjuda. Så kanske 300:- är lagom? 😏

Permalänk
Medlem

Visa missnöjet med plånboken och låt bli att köpa spelet helt enkelt, svårare än så är det inte. Den här offermentaliteten som genomsyrar precis allting i samhället idag är hyfsat tröttsam, det är ingen rättighet eller någon form av behov att spela RDR på PC

Böcker och att vistas i naturen är billiga nöjen som ger avsevärt mer för gemene man, förhoppningsvis kanske händelser som ovanstående gör att fler väljer bort meningslösa tidsfördriv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är faktiskt ganska så enkelt, nostalgi blandat med att konsumenter allt mer drar sig ifrån att köpa nyproducerade spel av många olika anledningar.

Ser en rätt tydlig trend på att allt fler studios så som Sony, EA, Avtivision Blizzard, Ubisoft osv inte lyckas eller är kapablda till att producera nya spel som konsumenter är villiga att köpa.

Permalänk
Medlem

Vågar inte tänka på vad gta 6 kommer kosta.. 1499kr skulle inte vara omöjligt...

Permalänk
Medlem

Köpte det till 360 för 178 kr 2012...

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kommer köpa det till ps5 på black friday, kommer kosta typ 149 kr

Haha, nej. Det är bara GTAV PS4 som subventioneras pga Online.
Resten av spelen går aldrig under 200 numera på Xbox.
På PSN är de dyrare.

Permalänk
Medlem

Hade det varit en rejäl remaster så hade jag nog köpt, nu kan dom ju fetglömma att jag köper det.

Permalänk
Medlem

Hopp. Bara att vänta tills andra spelare har buggtestat Red Dead Redemption och Rockstar åtgärdat buggarna, innan jag köper det under någon rea något år

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tycker alltid priserna på spel är helt galna. MW3 som kom förra året kostar fortfarande 70 dollar. Dom skulle tjäna precis lika mycket om spelet kostade 25 dollar. Jag som bara kör kampanj tycker det är alldeles för mycket pengar. 850kr för 2.5h spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Visst är det kul att det kommer till PC. Men tänk så här innan du öppnar plånboken, skulle du betala över 500 kronor för Grand Theft Auto IV i dagens läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har de artificiellt begränsat antalet exemplar som de kommer sälja på de digitala distributionsplattformarna?

Tillgången från andra aktörer är tämligen låg skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det spekulerades ju om höga priser på denna klassiker, så egentligen tror jag vi som följt det lite inte är förvånade… eller ?

Ja det är svindyrt för ett såpass gammalt spel, men det är Rockstar vi pratar om…. Och RDR Classic liksom! 😅

Inte värt det nånstans, men det kommer inte hindra vissa… 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dom säljer det för det priset pga dom vet att folk kommer köpa det.

Hade ingen köpt spelet för det priset så hade dom inte gjort det.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Efter ett år eller så kommer man kunna köpa en billig kod från Eneba. Var bortrest de åren det släpptes så har aldrig spelat det själv.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta ut ett bättre pris helt enkelt...
Kanske till och med tar mig tid och spelar tvåan innan
Det är ju inte riktigt fullpris, men i vilket fall för mycket för ett så gammalt spel som inte fräschats upp nämnvärt.

Skrivet av zogez:

Vågar inte tänka på vad gta 6 kommer kosta.. 1499kr skulle inte vara omöjligt...

Vem vet, kanske "bara" typ 69 euro för den supernedskalade versionen?
Men då lär väl GTA online läget innebära att man startar med ihopsydda ögon samt 50.000 dollar i skuld innan man köper till DLC eller whaleshark kort, och spelet lär dränkas i reklam för att man ju betalt så himla lite pengar så de knappt kan gå runt stackarna, och där FPS läget+4K texturer mm är dyrt DLC...
(Lätt ironiskt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tillgången från andra aktörer är tämligen låg skulle jag vilja påstå.

Självklart, från lagliga aktörer, men hur är det relevant?

Stvafel
Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Håller det samma kvalitet som GTA 3, Vice City, San Andreas-remastern så blir det inget köp för mig...😅

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Minimalt jobb för att porta så det fungerar på PC, sen maximalt pris

Permalänk
Medlem

köpa? va e det? nuför går pengarna till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför ignorerar du "efterfrågan"? Om folk är villiga att betala $50 så är $50 det pris som de tar.

Själv kommer jag vänta på nästa Rea och hoppas på minst 30% billigare.