Problem UniFi och huvudinkopplongen hem

Permalänk
Medlem

Problem UniFi och huvudinkopplongen hem

Hej vänner,

Har försökt hemma i några timmar att försöka få igång UniFi cloud gateway. Vi bor ett relativt nytt hus där upplägget varit följande:

Från patchskåpet finns det ett nätverksuttag och sen en Inteno box som bägge går till en enkel switch och som sen fördelas i hemmet. I vardagsrummet har vi satt upp en AMPLIFI router som löst vårt wifi. Syftet med bytet är att bättre styra nätverket hemma osv.

Nu när jag försökt ersätta den enkla switchen mot UniFi gateway så står det på displayen att den inte har något internet. Testat bägge kablarna (ena från Inteno och den andra från huvuduttaget) var för sig och ihop utan framgång. Testade även att koppla den efter switchen även det utan framgång. Enda sättet jag fått fanskapet att funka är efter AMPLIFI routern på vardagsrummet. Förstår inte vad som spökar. Någon som kanske vet?

Permalänk
Medlem

Se till att din Amplifi routers IP adress timear ut, sen kommer det fungera för dig. Du har förmodligen maxat taket på antalet IP adresser du får ha.

Ett litet tips är att alltid koppla routern innan dina switchar.

Permalänk
Skrivet av Shobben:

Hej vänner,

Har försökt hemma i några timmar att försöka få igång UniFi cloud gateway. Vi bor ett relativt nytt hus där upplägget varit följande:

Från patchskåpet finns det ett nätverksuttag och sen en Inteno box som bägge går till en enkel switch och som sen fördelas i hemmet. I vardagsrummet har vi satt upp en AMPLIFI router som löst vårt wifi. Syftet med bytet är att bättre styra nätverket hemma osv.

Nu när jag försökt ersätta den enkla switchen mot UniFi gateway så står det på displayen att den inte har något internet. Testat bägge kablarna (ena från Inteno och den andra från huvuduttaget) var för sig och ihop utan framgång. Testade även att koppla den efter switchen även det utan framgång. Enda sättet jag fått fanskapet att funka är efter AMPLIFI routern på vardagsrummet. Förstår inte vad som spökar. Någon som kanske vet?

Är Inteno-boxen bara mediaomvandlare (fiber <-> ethernet) eller också router?
Du behöver ersätta din gamla router med en annan, inte seriekoppla dem, om du vill ha någon funktionell nytta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan inte ersätta en switch med en router:)
Den gamla routern måste ersättas och kopplas in på samma ställe som den gamla routern, du får troligen ingen internetanslutning från nån annan port i omvandlaren.

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Tydligen behövde fiberomvandlaren startas om för att kunna ge nya routern någon form av uppkoppling. Tusen tack alla för er hjälp ❤️