Kunskapsquiz: Teknik och försvar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förväntade mig faktiskt inte mer än den poäng jag fick.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Attans

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett sidospår som inte alls berör ämnet utan fokuserade på huruvida Lappland existerar, och isåfall var det ligger, fick inte vara med längre.

- MOD

Lappland, inte Norrland
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äschdå.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är mina kunskaper ganska låga kring detta.

Permalänk
Medlem

Ser FM resultatet av denna quiz som ett bra urval av vem som de vill anställa?
Typ kalenderbitare som kan en rad FM interna akronymer och tycker att diverse meningslösa datum är värda att lägga på minnet. Ser FM detta som synnerligen allmänbildat eller de vill ha typ FM-nördar som har som sitt stora intresse att kunna detta?
Men det ligger väl i linje med deras övriga rekyrteringsannonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Mitt resultat: 10/10.

MÖP eller bara en vanlig Nörd??

Tror det är svårt att få 10/10 i den här quizzen om man är en "vanlig" nörd - man måste nog vara mer specifikt en militärnörd - dvs MÖP då.
Eller vara en ovanligt genialisk nörd som kan lite av allt, eller ha en jäkla tur, eller fuska
(håller i stort med @pejlare ovan gällande frågorna för övrigt)

Själv blev det väl 3/10 om jag minns rätt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror det är svårt att få 10/10 i den här quizzen om man är en "vanlig" nörd - man måste nog vara mer specifikt en militärnörd - dvs MÖP då.
Eller vara en ovanligt genialisk nörd som kan lite av allt, eller ha en jäkla tur, eller fuska
(håller i stort med @pejlare ovan gällande frågorna för övrigt)

Själv blev det väl 3/10 om jag minns rätt

Njae vissa grejer har man snappat upp på då jag gjorde en övning under 2022/2023 med Försvarsmakten och min dåvarande arbetsgivare.

Sen är det ju rätt bra att ha koll på vad CERT, Värnplikt, MUST är och en gnutta tur med Sweccis och FMTIS

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Njae vissa grejer har man snappat upp på då jag gjorde en övning under 2022/2023 med Försvarsmakten och min dåvarande arbetsgivare.

Sen är det ju rätt bra att ha koll på vad CERT, Värnplikt, MUST är och en gnutta tur med Sweccis och FMTIS

Must är det inte de som har det topphemliga receptet på julMust? Eller så kanske jag blandar ihop det.

Nå det behövs olika kompetenser, det jag gillar är när det investeras i saker som infrastruktur vilket kommer vanligt folk till nytta. T.ex bättre järnvägar, vägar, bättre täckning med mobilmaster, kanske en ny bro. Investeringen kanske inte hade varit värt om man endast ser på folket i ortens nytta.

Permalänk
Medlem

Omöjliga frågor ju 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

"Ajdå. Det gick inte så bra det där. Chilla vidare, troligen är inte ett jobb inom Försvarsmakten något för dig."

"Hej vi är från försvarsmakten, vi vill visa att vi behöver folk, genom att förolämpa de som gör testet, de vill ju uppenbarligen inte lära sig något.

Jesus, skickar man på ett quiz med detta svar för att man inte kan alla förkortningar och exakta datum så ja, då är det inte ett jobb för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Must är det inte de som har det topphemliga receptet på julMust? Eller så kanske jag blandar ihop det.

Nå det behövs olika kompetenser, det jag gillar är när det investeras i saker som infrastruktur vilket kommer vanligt folk till nytta. T.ex bättre järnvägar, vägar, bättre täckning med mobilmaster, kanske en ny bro. Investeringen kanske inte hade varit värt om man endast ser på folket i ortens nytta.

xD någonstans i Boden hålls Apotekarnes recept inlåst.

Jag kan hålla med dig om att investeringar i i infrastruktur är något bra och som gynnar oss alla. Däremot så behövs det också investeringar i vår försvarsmakt som varit grovt underfinansierade sedan -90 talet och kalla krigets slut.

Svenskar är också överlag rätt fredsskadade och naiva. Vi saknar även rätt mycket kunskap om cybersäkerhet och många användare tänker "jag är inte så viktig så jag behöver inte ha MFA"

NATO ser jag som ett naturligt steg i en större värld som kommer gynna Sverige både civilt och inom FM.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Några gissningar som gick hem. Ren kunskap en femma.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Oj så kasst.

Det gick ju inte så bra.

Permalänk

Utifrån detta quiz har jag ingenting att göra inom försvarsmakten

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem