Permalänk
Skrivet av adfactory:

Ett besök på swec
<Uppladdad bildlänk>

Det är därför man kör Little Snitch. (På datorn)

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Har du en androidlur lär google redan veta mer om dig än din mor, regga ett konto du

Hade jag haft en android hade jag inte behövt ställa frågan. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får backa ut ett par zoom-nivåer för att förstå hur mycket Google vet om oss. Tänk på att de tillsammans med Apple täcker i stort sett hela landet.
G vet ju naturligtvis vilken WiFi (SSID) du använder hemma. De vet även angränsande SSID från dina grannar.
G vet vilka som inte har konton, de kör förmodligen Apple - bra, sälj specifik reklam till denna kundgrupp per område.
G har tillgång till vilken mast du är ansluten till, alltså vet den i vilket område du bor, tillsammans med flera andra.
G har tillgång till flera master i området, alltså får de in data (signalstyrka) så att de kan pejla in din plats.
G kan lägga över dessa platser på en karta, därmed har de din adress.
G blir glada när du tar en promenad, då kan de suga upp alla SSID du passerar, mastsignalen hjälper till för placeringen.
G kan därmed sälja reklam till Pelles Sport eftersom du går förbi där varje dag. (Har hänt mig, blev rätt skakad av detta.)
G vet ju dessutom hela din surfhistorik, alltså vet de dina intressen, kategorireklam säljer bra.

Koppla ihop allt detta och du "gräver guld i USA" (GES 1994)

Folk som jag, som bara har smala tekniska intressen, får stå ut med reklam på hålfotsinlägg och andra tappra gissningar. En och annan surfning på Ferrari och biluppgifter.se har resulterat i en hel del reklam på bil-relaterade reparationer. (Har ingen bil !!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är inte vad du vet kan göras som du ska vara orolig över, det är vad du inte vet som är det läskiga.

Ja om inte google listar ut nåt läskigt så kanske AI gör det...
Minority report? :S

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Att dölja sitt youtube tittande för youtube/google är i princip omöjligt.

Om man är på youtube.com och använder YouTube-appen, ja. Annars beror det på. Främst inte när man använder yt-dlp och tittar på allt offline. Tube Archivist och TubeSync underlättar det hela med den biten. Google kan aldrig spåra dig när du tittar på videoklipp från YouTube offline. Men hur ladda hem utan att låta Google få veta mer än att du laddar hem en viss video? Använd Piped och/eller Invidious.

Är yt-dlp olagligt? Svara då detta: är det olagligt för YouTubers att ladda hem och använda andras uppladdade videos i deras videos? Om svaret är ja så är Google och lagens långa arm väldigt ignoranta Rättigheter är ett otroligt komplicerat ämne.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om man är på youtube.com och använder YouTube-appen, ja. Annars beror det på. Främst inte när man använder yt-dlp och tittar på allt offline. Tube Archivist och TubeSync underlättar det hela med den biten. Google kan aldrig spåra dig när du tittar på videoklipp från YouTube offline. Men hur ladda hem utan att låta Google få veta mer än att du laddar hem en viss video? Använd Piped och/eller Invidious.

Om du laddar ner youtube klipp så ser de din IP och vilken video som skickas via "Get" kommandot. Även om de inte vet vem som sitter bakom IPn så kan de automatiskt korrelera din IP adress med deras hundratusentals partners som delar data med dem genom googles sajt apier, cookies eller pixlar och så får de reda på vem du är den vägen. För någonstans har du varit inloggad med din IP och ditt riktiga namn och chanserna är ganska stora att någon av dem delar data med google i sin tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Om du laddar ner youtube klipp så ser de din IP och vilken video som skickas via "Get" kommandot. Även om de inte vet vem som sitter bakom IPn så kan de automatiskt korrelera din IP adress med deras hundratusentals partners som delar data med dem genom googles sajt apier, cookies eller pixlar och så får de reda på vem du är den vägen. För någonstans har du varit inloggad med din IP och ditt riktiga namn och chanserna är ganska stora att någon av dem delar data med google i sin tur.

Om man laddar hem via en Invidious-instans eller från någon av de YouTube-domän som Google hanterar, ja. Men om man laddar hem via Piped, så får Google inte veta något då Piped inte ansluter sig till Google servrar över huvud taget.

Så är det åtminstone hur jag tolkar det hela på deras features-lista.

SweClockers är det enda stället som jag kan komma på i skrivande stund, som samarbetar med Google och som jag har mina personuppgifter på. Min IP-adress ändras så fort jag byter server via Mullvad VPN.

Värt att notera är att jag blockerar allt som har med Google att göra via NoScript.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Hur kan man veta vad Google vet egentligen? Är på riktigt nyfiken var alla får sin information ifrån (dåligt med källor hittills, men det är ju standard).

Försöker som sagt var inte att vara dryg. Vill bara läsa på

Prova att begära ut de uppgifter som Google har registrerat om dig med stöd av Artikel 15 i GDPR.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Vill inte spela viktigt eller nått sådant, men ligger inte denna tråd lite fel? Ser inte riktigt vad det har med os/Linux att göra?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så har det inte så mycket med Linux i sig att göra, men eftersom du bara använder Brave för googlerelaterade saker (eller om du skulle använda profiler i Brave) så ser google vad du gör i den webbläsare/profilen och ingenting av vad du gör i någon annan webbläsare eller profil. Eller så har jag förstått det i alla fall. Jag använder olika profiler i Brave just för detta ändamål. Jag har en profil för google (youtube och gmail, dvs. de fejkadresser jag har där), en profil för shopping och en för resterande surfning. Utöver det använder jag VPN.

Nu vet jag förvisso inte om alla hemliga sätt som finns, men för det mest avancerade spionerandet "fingeravtryck" är det säkert nog som jag förstår det. Hursomhelst inbillar jag mig att jag inte är lika lätt att spåra som gemene man. Inte för att jag vet vad jag har för egentlig nytta av det då jag aldrig kan se resultatet av spionerandet då jag med Braves och ublock origins annonsblockeringar aldrig ser några annonser någonstans 🤔 Men jag får en "warm and fuzzy feeling" av det