Permalänk

Vad vet Google om mig?

Jag ska försöka formulera min fråga så gott som jag kan och hoppas att ni förstår och kan ge kloka svar.

Jag är en flitig konsument av diverse kanaler på Youtube. Men jag är så sjukt trött på att hela tiden sitta och klicka mig runt för att se om det har kommit något nytt material på någon av de sjuttioelva olika kanalerna som jag följer. Min tanke är att äntligen, efter alldeles för lång betänketid, skaffa ett google-konto endast för att få notiser när nya avsnitt släpps.

Nu till själva frågan: Vad kan Google snappa upp för information av mig som användare om jag endast använder det för att få notiser och kolla på Youtube? Min tanke är att ha en dedikerad webbläsare (Brave) enkom för detta ändamål. Dvs jag skapar Google-kontot i denna läsare, och jag tittat på Youtube, ingenting annat. Att Google kartlägger mitt användande av Youbube i minsta förstår jag ju, och att dom säkert samlar in mitt telefonnummer vid registreringen av kontot.
Men kan dem se allt annat jag gör på nätet om jag använder en annan webbläsare där jag inte är inloggad?

Väldigt krånglig beskrivning, men jag hoppas att ni förstår min poäng.

Tillägg: Jag förstår att Google redan har (troligen alldeles för) bra koll på mig genom ip-spårning. De vet redan vilka videos jag tittar på och med största sannolikhet vad jag söker på. Men vilken extra information kan de samla in om mig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Jag ska försöka formulera min fråga så gott som jag kan och hoppas att ni förstår och kan ge kloka svar.

Jag är en flitig konsument av diverse kanaler på Youtube. Men jag är så sjukt trött på att hela tiden sitta och klicka mig runt för att se om det har kommit något nytt material på någon av de sjuttioelva olika kanalerna som jag följer. Min tanke är att äntligen, efter alldeles för lång betänketid, skaffa ett google-konto endast för att få notiser när nya avsnitt släpps.

Nu till själva frågan: Vad kan Google snappa upp för information av mig som användare om jag endast använder det för att få notiser och kolla på Youtube? Min tanke är att ha en dedikerad webbläsare (Brave) enkom för detta ändamål. Dvs jag skapar Google-kontot i denna läsare, och jag tittat på Youtube, ingenting annat. Att Google kartlägger mitt användande av Youbube i minsta förstår jag ju, och att dom säkert samlar in mitt telefonnummer vid registreringen av kontot.
Men kan dem se allt annat jag gör på nätet om jag använder en annan webbläsare där jag inte är inloggad?

Väldigt krånglig beskrivning, men jag hoppas att ni förstår min poäng.

De kan inte se allt men mycket för de kan samordna spioneri via annat än kontot typ ip och position och genom att identifiera lanet och de enheter som är anslutna till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja det är lite det jag menar. Om jag registrerar ett konto så kan de koppla trafiken till mig som fysisk person. I dag har de bara ett ip-nummer, men spioneriet pågår ju redan.

Permalänk
Medlem

Skaffa en vps som du betalar med bitcoin, regga Google konto från den, kör nån mjukvara som laddar ner Youtubeklippen du vill se till din vps, starta upp nån sftp eller dylikt på vps'en och ladda ner till din dator, helst via vpn 👍

Permalänk
Skrivet av Linus:

Skaffa en vps som du betalar med bitcoin, regga Google konto från den, kör nån mjukvara som laddar ner Youtubeklippen du vill se till din vps, starta upp nån sftp eller dylikt på vps'en och ladda ner till din dator, helst via vpn 👍

Tack för tipset, men det blir nog lite väl krångligt.

Permalänk
Medlem

En RSS feed reader borde lösa ditt problem. Det finns fristående om du söker på RSS feed reader eller kanske den inbyggda i Vivaldi kan vara något? Då behöver du inte skapa ett Google konto.

YouTube subscriptions, but private
You can also add your favorite YouTube channels to your Feed Reader. For added privacy, video content is extracted using a no cookie URL and displayed inline, rather than linking to the video.
https://vivaldi.com/features/feed-reader/

Permalänk
Medlem

Jag använder FreeTube för att kolla på Youtube-videor. Det har sina begränsningar, tex. 1080p som högsta upplösning, och jag kan uppleva programmet som aningen buggigt emellanåt. Men jag är ingen flitig användare av Youtube så det duger för mig. Det har ingen funktion för notiser så vitt jag vet (har inte undersökt), men det finns en subscription-feed som listar alla nya videor från de kanaler man följer.

Permalänk
Medlem

De kan se när du tittade på vad för video, hur länge du tittade på videon, vad för IP-adress din enhet har/hade, var i världen IP-adressen kommer från, vad för enhet du använder, vad för webbläsare du använder (om du använder youtube.com), vad du har sökt på, när du sökte på något, vad för videoklipp du gillar, plus mer.

Om du inte kommenterar några videos på YouTube och vill hålla dig borta från Googles övervakning, rekommenderar jag Piped och/eller Invidious. Sen finns det även applikationer till Android och iOS, men främst Android tack vare FOSS (iOS är sjukt restriktivt), så som LibreTube.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tephras:

Jag använder FreeTube för att kolla på Youtube-videor. Det har sina begränsningar, tex. 1080p som högsta upplösning, och jag kan uppleva programmet som aningen buggigt emellanåt. Men jag är ingen flitig användare av Youtube så det duger för mig. Det har ingen funktion för notiser så vitt jag vet (har inte undersökt), men det finns en subscription-feed som listar alla nya videor från de kanaler man följer.

Använder också FreeTube, rekommenderas!

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Jag undrar framförallt vad detta har med Linux eller andra operativsystem att göra? Tråden bör flyttas till videostreaming

Jag vet att det funnits metoder att följa användare oberoende av IP-tracking via exempelvis canvas fingerprint. Vi känner till canvas fingerprint och kan arbeta runt det men det lär ju finnas liknande metoder som inte publicerats/är kända än.

Permalänk
Skrivet av EWS:

En RSS feed reader borde lösa ditt problem. Det finns fristående om du söker på RSS feed reader eller kanske den inbyggda i Vivaldi kan vara något? Då behöver du inte skapa ett Google konto.

YouTube subscriptions, but private
You can also add your favorite YouTube channels to your Feed Reader. For added privacy, video content is extracted using a no cookie URL and displayed inline, rather than linking to the video.
https://vivaldi.com/features/feed-reader/
https://vivaldi.com/wp-content/themes/vivaldicom-theme/img/feedreader/slide-2.webp?v=3

Bra tips!
Men efter att ha undersökt salen verkar RSS vara en teknik som är på dekis. Många kanaler på tuben stödjer inte denna (i sammanhanget uråldriga) teknik.

Permalänk
Skrivet av Tephras:

Jag använder FreeTube för att kolla på Youtube-videor. Det har sina begränsningar, tex. 1080p som högsta upplösning, och jag kan uppleva programmet som aningen buggigt emellanåt. Men jag är ingen flitig användare av Youtube så det duger för mig. Det har ingen funktion för notiser så vitt jag vet (har inte undersökt), men det finns en subscription-feed som listar alla nya videor från de kanaler man följer.

Tack för tipset, jag ska undersöka detta närmare.

Permalänk
Skrivet av orp:

Jag undrar framförallt vad detta har med Linux eller andra operativsystem att göra? Tråden bör flyttas till videostreaming

Jag vet att det funnits metoder att följa användare oberoende av IP-tracking via exempelvis canvas fingerprint. Vi känner till canvas fingerprint och kan arbeta runt det men det lär ju finnas liknande metoder som inte publicerats/är kända än.

Du menar ”streaming och videoskapande”?
Ja det är en bra fråga. En moderator får flytta tråden om den anses vara felplacerad.

Permalänk
Skrivet av Tephras:

Jag använder FreeTube för att kolla på Youtube-videor. Det har sina begränsningar, tex. 1080p som högsta upplösning, och jag kan uppleva programmet som aningen buggigt emellanåt. Men jag är ingen flitig användare av Youtube så det duger för mig. Det har ingen funktion för notiser så vitt jag vet (har inte undersökt), men det finns en subscription-feed som listar alla nya videor från de kanaler man följer.

Skrivet av IB:

Använder också FreeTube, rekommenderas!

Jag har provat att installera detta på min Synology via Docker/Container manager. Programmet startar men jag kan inte söka efter något på Youtube, då står programmet bara och tuggar. Vid ett tillfälle dök en hel drös med felmeddelanden upp gällande olika APIer. Hann dock inte se vad det stod innan dessa försvann. Har försökt provocera fram meddelandet igen utan att lyckas.
Googlar man på kända problem gällande Freetube så står det att problem med APIer kan förekomma och att programmet då måste programmeras om av utvecklaren för att det ska fungera igen. Är det något som ni har upplevt sista tiden?

Vill helst ha det i Synologyn då jag kan komma åt programmet på fler enheter än datorn, även när jag är utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Jag har provat att installera detta på min Synology via Docker/Container manager. Programmet startar men jag kan inte söka efter något på Youtube, då står programmet bara och tuggar. Vid ett tillfälle dök en hel drös med felmeddelanden upp gällande olika APIer. Hann dock inte se vad det stod innan dessa försvann. Har försökt provocera fram meddelandet igen utan att lyckas.
Googlar man på kända problem gällande Freetube så står det att problem med APIer kan förekomma och att programmet då måste programmeras om av utvecklaren för att det ska fungera igen. Är det något som ni har upplevt sista tiden?

Vill helst ha det i Synologyn då jag kan komma åt programmet på fler enheter än datorn, även när jag är utanför hemmet.

Kul att du testat programmet! Jag hade också det problemet i början. FreeTube är egentligen en framsida och videospelare för flera underliggande lager som hämtar själva videofilerna. Det fungerar så att programmet/servern agerar proxy mellan dig och googles videoserverar, dvs. videofilerna strömmas direkt från de serverar som Google lagrar dom på. Därmed går man runt hela YTs hemsida, spårning och reklam.

FreeTube har vid den första installationen ett antal förinställda proxy-serverar installerade, dessa brukar sällan fungera utan man får ändra till någon som gör det. Du kan även köra din egen proxyserver i Docker eller på en VM.

Under Settings -> General kan du ändra proxyserver kallad Invidious instance. Det finns även möjlighet att använda lokal proxy, i alla fall på Windowsversionen. Lista över tillgängliga, offentliga, proxyservrar finns här. Man får testa sig fram för att se vilka som fungerar för stunden.

Proxyserver som hämtar själva videoströmmen kallas Invidious och går även den att köra lokalt på Docker eller VM, med ett webbinterface. Givet att du använder Synology hade jag undersökt om den klarar av att köra Invidious direkt på NASen. Då kan du skippa framsidan med FreeTube.

Lycka till och skriv i tråden om du får fler problem!

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tror Google och Huawei vet allt om mig xD
Är inte särskilt berörd av det, im sure they are good guys!

Permalänk
Medlem

När de kommer youtube spelare har jag börjat använda GTK-Pipe-Viewer ( i Linux ) Riktigt nice spelare som kör yt-dlp i bakgrunden å så kör man streamen till MPV eller VLC. Man kan välja om man vill plocka steamen direkt från youtube, eller använda invidious. 4k flyter fantastiskt. Annars är de 1080p som gäller via webläsaren.

Permalänk
Medlem

Hur kan man veta vad Google vet egentligen? Är på riktigt nyfiken var alla får sin information ifrån (dåligt med källor hittills, men det är ju standard).

Försöker som sagt var inte att vara dryg. Vill bara läsa på

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag brukade bry mig om personlig integritet, sen insåg jag att vinsten med att gå igenom alla steg för att minimera avlyssningen är vad exakt?
Är det införandet av social ranking som jag ska oroa mig över?

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Hur kan man veta vad Google vet egentligen? Är på riktigt nyfiken var alla får sin information ifrån (dåligt med källor hittills, men det är ju standard).

Försöker som sagt var inte att vara dryg. Vill bara läsa på

Man kan inte veta mer än de berättar. Sen kan man anta en massa saker, givet kännedom om var tekniken i framkant befinner sig idag. Man får liksom räkna med att de stora drakarna har kompetens och förmåga att nyttja det senaste (även om det förstås tar tid att implementera saker i stor skala).

Skrivet av Luminous:

Jag brukade bry mig om personlig integritet, sen insåg jag att vinsten med att gå igenom alla steg för att minimera avlyssningen är vad exakt?
Är det införandet av social ranking som jag ska oroa mig över?

Är väl kanske mer av en moralfilosofisk fråga, men det handlar väl om att stävja att enskilda aktörer tillskansar sig stor makt och därmed inflytande. Stora organisationer i USA har ju redan stort inflytande över den förda politiken (nämnde någon NRA?), och därmed möjlighet att påverka inte bara landet utan hela västvärlden, givet USAs inflytande på världsarenan.

Sen har det länge diskuterats vilket ansvar individen har kring frågor som kräver en kritisk massa för att få effekt (oavsett om det handlar om klimatfrågan eller något annat). Här kan man väl tänka lite olika, men huvudargumentet brukar vara något i stil med "man bör inte agera på ett sådant sätt som gör gällande att om samtliga agerade så, så skulle det vara negativt för världen". Ett lättare sätt att säga det vore kanske "du bör föregå med gott exempel" eller "Du kan inte förvänta dig mer av andra än vad du själv är villig att bidra med".

Men som sagt, mer av en filosofisk fråga.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Google samlar in allt, det är inte bara dina inloggad enheter som profileras utan även beteende från ditt IP-nummer.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället