Finns några (rimliga) alternativ till att kassera denna?

Permalänk

Finns några (rimliga) alternativ till att kassera denna?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Bokstöd. Dörrstopp. Soffbord.
Annars verkar den vara lite för trasig att använda som tv.

Permalänk
Expertgissare

Byt ut bildskärmen/panelen mot ett spegelglas och ställ tillbaka på TV-bänken

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ett extremt långsökt vilket är att laga, beroende på fel så kan det även vara väldigt prisvärt men troligheten är OTROLIGT låg tyvärr.

Hämtade själv en skärm där ett så pass enkelt fel som att två (av massvis) av dioderna till bakgrundsbelysningen hade dött, men va extremt mycket svårare att få tag på ny bakgrundsbelysning än vad jag trodde att det skulle vara tyvärr.. Samt varken MSI eller gigabyte va tillmötesgående.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ett extremt långsökt vilket är att laga, beroende på fel så kan det även vara väldigt prisvärt men troligheten är OTROLIGT låg tyvärr.

Hämtade själv en skärm där ett så pass enkelt fel som att två (av massvis) av dioderna till bakgrundsbelysningen hade dött, men va extremt mycket svårare att få tag på ny bakgrundsbelysning än vad jag trodde att det skulle vara tyvärr.. Samt varken MSI eller gigabyte va tillmötesgående.

Om du visste att det var två dioder av tonvis, kunde du inte bara byta dioderna?

Trasig TV är alltid ett elände, inte som förr då man lagade dem. Är de utanför garanti så är det inte många som vill röra dem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad jag ser är att bilden krånglar och är "uppbruten". Ingen annan info ges om någonting.

Detta kan lika gärna vara filmen, videon, appen eller för den delen TV-sändningen (ser ut som något Idol-program) som krånglar pga av dålig mottagning och behöver inte alls ha med själva TV:n att göra. Men eftersom det är fyra bilder tagna på snefyllan så vem vet?

Steg 1A, första kapitlet, överst på agendan etc. när det är krångel av den här sorten, dubbelkolla med TV:ns egna menyer. Är menyerna också påverkade? Då är något fel med hårdvaran i TV:n. Om menyerna är normala, intakta medan bilden fortfarande krånglar då är det källan till bilden man tittar på som är problemet. Nästa steg är då att jämföra med andra bildkällor för att bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Om du visste att det var två dioder av tonvis, kunde du inte bara byta dioderna?

Trasig TV är alltid ett elände, inte som förr då man lagade dem. Är de utanför garanti så är det inte många som vill röra dem.

Går säkert att byta just dom dioderna, men då det är dioder på en LED strip som i sin tur sitter på en metallbit som i sin tur är monterad ram som sitter i skärmen. Tanken va att byta ut hela LED stripen men då den ansluter med flatkabel så behöver jag hitta en med samma anslutning, vilket jag inte lyckats med.

Skärmen är såklart kvar och har hopp än, inväntar bara att ebay eller några alternativa butiker ska få in en.

Visa signatur

here we go!