Följ Black Week på SweClockers

Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Firefox eller Brave hemma. Chrome och Edge på jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Firefox nästan konstant sedan det hette Phoenix, började med version 0.3.
Körde Chrome nåt år eller två när det var relativt nytt, men gick tillbaka för bra länge sedan nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Safari på dator, telefon och platta, Firefox på vår gamla Windows laptop.

Permalänk
Medlem

Firefox på allt

Permalänk
Medlem

Använder: Safari, Edge, FireFox, där FF blivit mindre intressant pga av reklamen, den irriterar.
Frågan är vad som händer? Edge känns bättre och bättre. Chrome är inget alternativ i min värld.
Inbillar mig att FF lever på lånad tid.

Permalänk
Medlem

Firefox på datorn, laptopen och mobilen. Har testat Edge litegrann men tycker fortfarande bäst om Firefox.

Permalänk
Medlem

Sweclockers just nu: ungefär 50% firefox och 25% chrome.

Statcounter (Desktop, Sverige): 4% firefox och 71% chrome.

Vilket då visar hur väsenskilt Sweclockers är Sverige i stort gällande de här frågorna, vilket man skall tänka på nästa gång forumet rasar över något och förväntar sig att det de ondgör sig över skall gå under inom några veckor...

Permalänk
Medlem

Samsung Internetbrowser funkar bra för mobilen
Chrome på datorn men överger den när adblocken slutar fungera för youtubereklam

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo har varit den primära både i dator och telefon ganska länge... men skiftade faktiskt till Firefox idag på datorn då jag upplever att DDG blivit riktigt jävla långsamt, skrivlagg deluxe i sökfältet och flera hängningar per dag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Använder: Safari, Edge, FireFox, där FF blivit mindre intressant pga av reklamen, den irriterar.
Frågan är vad som händer? Edge känns bättre och bättre. Chrome är inget alternativ i min värld.
Inbillar mig att FF lever på lånad tid.

vad är det för reklam du menar?
Använder floorp och FF, och tycker inte jag får någon reklam alls

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kul att se Firefox på uppgång, senast ni gjorde en sån här fråga så ledde väl Chrome ganska klart?

Det stämmer att populariteten växt på Sweclockers. 2020 hade Google Chrome mest:
https://www.sweclockers.com/artikel/28938-veckans-fraga-vilken-webblasare-anvander-du

Såg att jag själv röstade på Chrome då.

Denna gång röstade jag på Firefox.

Använder Firefox på
1. Hemmadatorn.
2. Jobbdatorn.
3. Min Androidtelefon (skönt med addons på telefonen).
Med andra ord: Använder den på allt.

Permalänk
Medlem

Hoppade tillbaka över till Firefox för några år sedan efter deras stora uppdatering. Fungerar utmärkt.

Permalänk

Arc. Funkar smidigt mellan alla enheter jag använder och när jag jobbar och surfar privat så är det lätt att byta mellan olika tabbgrupper oavsett enhet. Smidigt och bra. Deras inbyggda AI funkar utmärkt för mitt ändamål också.

Visa signatur

EVGA RTX 3060 12Gb | Amd Ryzen 5 7600X | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem

Edge & Chrome på jobbet.

Annars Chromium i Windows 10, Pale Moon i Windows 7, Chrome i Ubuntu samt Safari & Chrome i macOS.

Permalänk

Firefox primärt.

Permalänk
Snusfri

Firefox always, Pale Moon för några sidor pga plugins.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Qutebrowser

Permalänk
Medlem

Har kört Chrome, men såg att flera körde Floorp så var tvungen att kolla vad det var för webbläsare och från med idag blir det bara Floorp

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Firefox sedan det hette Netscape. Det är snart 30 år nu sedan jag började använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

DuckDuckGo har varit den primära både i dator och telefon ganska länge... men skiftade faktiskt till Firefox idag på datorn då jag upplever att DDG blivit riktigt jävla långsamt, skrivlagg deluxe i sökfältet och flera hängningar per dag

Känner av samma på mobilen där jag kör DDG. Har haft Firefox på datorn så länge jag kan minnas. Har DDG varit långsamt där också alltså?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

W11: FF/Edge
FF med scripts som gör att all UI dölsj automatiskt sen edge för video enhance funktionen.

Android: Brave
Adblock har funkat bra och den inbyggda darkmode är lätt tillgänglig att slå av/på.

Testade FF på Android och avinstallerade direkt, att skrolla var så hackigt som om telefonen var 10 år gammal. Nej, tack!

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

DDG är väl bara en förklädd Edge under Windows, då WebView2 är ett av kraven för att installera "webbläsaren"?

På Android är den således byggd på vanliga WebView (aka Chrome) och i iOS kör den WebKit (Safari).

@Aizu:
Tycker att Firefox är bästa browsern till Android, men NoScript, uBlock Origin och Privacy Badger krävs för att få fart på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

Eeeehhh va? Det ser ni väl vilken webläsare vi använder? Ni ser ju t.o.m. vilket operativ vi har när vi surfar in på er sida.
För övrigt kör jag Mosaic eller Netscape, lite efter humör.

Skrivet av Freddr:

Det borde väl ni lätt kunna se i er besökarstatistik?

Swec är nog inte intresserade av resultatet utan detta handlar om att trigga engagemang i forumet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Firefox känns soma 2010 och Chrome som 2015. Den enda webbläsaren som hänger med i utvecklingen är Edge

Permalänk
Medlem

Floorp med allt i olika containers privat. Edge till jobb. Firefox med en massa tillägg i mobilen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Brave. Mest för privacy och inbyggd solid adblocker/trackingblocker. Samtidigt så har jag en pihole, så detta är mest för mobilen när man. Är ute på språng. Man kan även kolla på yt i telefon utan ads om man kör i brave istället för i yt appen.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Edge på jobb
Opera hemma
Safari på mobil

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hemma : Chrome
Jobb : Chrome/Edge/Firefox

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Officiell jultomte

Hemma: Firefox
Jobbet: Edge med profiler för jobb/privat.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag kör qutebrowser sen många år tillbaka