Stabil cpu enligt webbhallen

Permalänk

Stabil cpu enligt webbhallen

Denna cpu hävdar dom är stabil och tvingar mig att betala 250kr för att få tillbaka.
Har själv gjort en massa tester med stock "intel defult" i bios.
Allt crashar, cinebench r23 hinner inte ens starta innan bsod.
Har testat att bumpa vcore upp till 50mv utan framgång.
Ända som fungerar är är klocka ner cpun till 5.3ghz.
Alla andra komponenter är fungerande (ram moderkort osv).
Har testat 2 andra cpu i9 12900k och i9 14900k som fungerar klockrent.
Undrar hur webbhallen testar cpu:n?
Har bett om bilder på tex cinebech r23 för atr se om resultaten är likvärdiga tex sweclockers test av cpun, men inte fått svar.
Cpu:n är i9 13900kf, ram är 16x2 OEM hynix 4800mhz A die.

Kan man gå vidare på något sätt kanske lämna in den till Intel istället?

Permalänk
Medlem

Förklara läget för Webhallen igen, länka den här tråden.

Återkoppla också hur det går så vi andra blir informerade om huruvida det är en bra ide att handla på Webhallen eller inte.

Ja det går att returnera processorn till Intel men det ska du inte behöva göra, Webhallen ska göra rätt för sig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du felsökt med andra komponenter också? De kan använda annat MB och RAM som råkar funka stabilare?

Permalänk
Medlem

När är den inköpt? Det är ju säljaren som har bevisbörda i två år numera, så är det inom två år är det upp till Webhallen att bevisa att den är felfri. 13900KF tillhör väl också SKU:erna i oxidation/överspänningshärvan, så det är väl högre sannolikhet än det brukar vara att CPU:n är defekt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det var väl två saker som var fel med 13900K-serien. Dels ett problem med oxidering i 13900K tillverkat omkring början av 2023. Sedan den generella degraderingen på grund av att processorerna begärt för mycket volt vid låg last. Förmodligen måste du göra en reklamation via Intel.

Om du använt processorn nämvärt mycket till exempelvis spel eller bara haft datorn påslagen längre perioder så ligger processorn i farozonen för det sistnämnda felet. Det förstnämnda gäller enbart vissa batchar av tidigt tillverkade 13xxx-serien.

https://community.intel.com/t5/Blogs/Tech-Innovation/Client/I...

https://www.youtube.com/watch?v=OVdmK1UGzGs

EDIT: tvåa på bollen.

Permalänk

Cpu:n är också tested i min huvuddator med custom loop som också jag också kör en i9 13900kf. Samma instabil.
Min huvuddator i9 13900kf kan undervoltas 130mv.
Den som har problem kan inte ens köras med plus 50mv vid samma frekvens.

Cpu:n är köpt i november 2032.
Ska tilläggas att cpu:n är ett uselt exemplar dvs en i9 14900kf "bin reject" men mycket låg SP score.
Jag är ganska säker på att cpu:n har degraderats kraftigt då den begär hög vcore.
VID table är typ den högsta vcore som säljs som i9 13900kf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Cpu:n är också tested i min huvuddator med custom loop som också jag också kör en i9 13900kf. Samma instabil.
Min huvuddator i9 13900kf kan undervoltas 130mv.
Den som har problem kan inte ens köras med plus 50mv vid samma frekvens.

Jag är ganska säker på att cpu:n har degraderats kraftigt.
Cpu:n är köpt i november 2032.
Ska tilläggas att cpu:n är ett uselt exemplar dvs en i9 14900kf "bin reject" men mycket låg SP score.

Bara dubbelkoll. Du har uppdaterat till senaste BIOS på huvuddatorn så att inte den processorn också degraderas? Det har väl kommit typ fyra till fem fixar för detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Bara dubbelkoll. Du har uppdaterat till senaste BIOS på huvuddatorn så att inte den processorn också degraderas? Det har väl kommit typ fyra till fem fixar för detta.

Har testat nyare bios.
Men jag vägrar köra "intel baseline profile" som klockar ner cpun och kör LLC 4 istället för 3 för att öka vcore i load.
Prestandan ska ju vara som tex sweclockers test, med intel baseline är prestandan ungefär som en i7 13700kf.
Men det kanske är så dom testar cpu:n, i såna fall får jag ta det.

Edit: nej jag kör älde bios på den med en VR limit vcore. Som gör samma sak som intels fix, dvs sätter en gräns på vcore som skickas till cpun.
Men min andra i9 13900kf är rätt bra SP så VID har låg vcore och dessutom undervoltat så där är jag inte orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har testat nyare bios.
Men jag vägrar köra "intel baseline profile" som klockar ner cpun och kör LLC 4 istället för 3 för att öka vcore i load.
Prestandan ska ju vara som tex sweclockers test, med intel baseline är prestandan ungefär som en i7 13700kf.

Edit: nej jag kör älde bios på den med en VR limit vcore. Som gör samma sak som intels fix, dvs sätter en gräns på vcore som skickas till cpun.
Men min andra i9 13900kf är rätt bra SP så VID har låg vcore och dessutom undervoltat så där är jag inte orolig.

Processorn ska ju leverera enligt specifikationerna vid köpet och gör den inte det bör köpet kunna hävas, eller bytas ut mot motsvarande produkt. Kraftig degradering på knappt två år är inget som är normalt eller bör kunna räknas som "normalt slitage".

Be Webhallen redovisa för hur de testat processorn; eftersom det är inom två år sedan inköp så ligger bevisbördan helt på dem. Det är givetvis inte rimligt att testa processorn underklockad för att komma runt stabilitetsproblemen.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fragande:

När är den inköpt? Det är ju säljaren som har bevisbörda i två år numera, så är det inom två år är det upp till Webhallen att bevisa att den är felfri.

Nej, det är inte så det fungerar. Om produkten är defekt anses felet vara ursprungligt om inte säljaren kan visa något annat. Det handlar inte på något sätt om att säljaren skall visa att produkten är felfri.

Grejen just i detta fall är att säljaren inte kunnat påvisa något fel över huvud taget - om det beror på att de är genomkassa på att testa eller att processorn faktiskt fungerar som den skall är däremot oklart

Visa signatur
Permalänk

Tack ska ni ha, vi har begärt bilder som visar att cpu:n är stabil.
Själv har jag en hel sjö med bilder som visar att den är ostabil.

Edit: skrev lite fel där november 2032 ska vara November 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det är inte så det fungerar. Om produkten är defekt anses felet vara ursprungligt om inte säljaren kan visa något annat. Det handlar inte på något sätt om att säljaren skall visa att produkten är felfri.

Grejen just i detta fall är att säljaren inte kunnat påvisa något fel över huvud taget - om det beror på att de är genomkassa på att testa eller att processorn faktiskt fungerar som den skall är däremot oklart

Kanske formulerade mig klumpigt, men det var ovanstående jag syftade på. Tidigare låg ju bevisbördan på köparen efter 6 månader, dvs. att kunna visa att felet är ursprungligt och inte beror på misskötsel eller felaktig hantering.

Så i ett fall som detta där ord står mot ord (köparen menar att produkten är defekt, säljaren påstår att den inte är det i deras tester) så ligger bevisbördan på säljaren eftersom det är inom två år sedan inköp.

Med det sagt så är det fullt möjligt att säljaren inte har någon skyldighet att presentera några bevis för köparen, men går det vidare till en tvist så kommer bevisbördan åligga säljaren i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har testat nyare bios.

Att problemen berodde på för hög spänning var en tidig teori, och t.ex. Intel Baseline var ett försök att lösa det (som Sweclockers vad jag vet inte använder i sina tester). Men enligt Intel har det nu visat sig att problemet verkar ha varit att processorerna förväntat sig hög belastning och begärt högre spänning för att sen inte haft något att göra, vilket kan ha skadat klockkretsarna.

Att bara begränsa spänningen i BIOS hjälper alltså troligtvis inte, utan den enda riktiga lösningen är att använda BIOS med Intels fixade mikrokod. Det hjälper förstås inte mot skadorna som redan uppstått, men kan vara bra att tänka på för dina andra CPUer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fragande:

Så i ett fall som detta där ord står mot ord (köparen menar att produkten är defekt, säljaren påstår att den inte är det i deras tester) så ligger bevisbördan på säljaren eftersom det är inom två år sedan inköp.

Nja, det blir köparen som behöver kunna styrka felet. Nu bör det inte vara jättesvårt i detta fall, men om säljaren inte kan eller vill blir resultatet att köparen istället behöver påvisa det. Det kan exempelvis röra sig om att be annan kvalificerad part göra en felsökning (och kostnaden belastar då efter lyckad reklamation säljaren), hänvisa till omfattande rapporter om att felet är vanligt förekommande, egen felsökning och så vidare. Köparen får dock inte "per default" rätt bara för att säljaren inte lyckas hitta felet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har testat nyare bios.

Ja om du är säker på att dina egna inställningar motverkar problemen som BIOS-uppdateringarna råder bot på så är det ju lugnt. Men då måste man också vara säker på att den felande mikrokoden som du eventuellt nu kör respekterar dina inställningar.

Tänker på denna senaste artikel:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39766-intel-vi-har-lost-rap...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nja, det blir köparen som behöver kunna styrka felet. Nu bör det inte vara jättesvårt i detta fall, men om säljaren inte kan eller vill blir resultatet att köparen istället behöver påvisa det. Det kan exempelvis röra sig om att be annan kvalificerad part göra en felsökning (och kostnaden belastar då efter lyckad reklamation säljaren), hänvisa till omfattande rapporter om att felet är vanligt förekommande, egen felsökning och så vidare. Köparen får dock inte "per default" rätt bara för att säljaren inte lyckas hitta felet.

Styrka att det finns ett fel är inte detsamma som bevisbörda. Från Hallåkonsument:

Citat:

Vem ska bevisa felet vid reklamation?

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, alltså ursprungliga fel.

Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

Efter två år ligger bevisbördan för felet hos dig. Håller företaget inte med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du till exempel behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.

Visa att det finns ett fel i det här fallet lär ju vara väldigt enkelt eftersom processorn t.ex. kraschar direkt i Cinebench med standardinställningar. Egentligen bör enbart en beskrivning av felet räcka. Privatkonsumenter förväntas inte sitta inne med expertis som krävs för avancerad felsökning.

Skrivet av twit:

Köparen får dock inte "per default" rätt bara för att säljaren inte lyckas hitta felet.

Förstår inte riktigt vad du menar här. Finns det inget fel finns det ju inget fel, men då måste säljaren också bevisa att så är fallet efter att köparen visat att det finns ett fel. I det här fallet rimligtvis genom att presentera felsökningsmetod, resultat av längre stabilitetstester och klockfrekvenser över tid för att visa att produkten lever upp till specifikationerna osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Webhallen hade ingen Ryzen i lager när du skulle köpa processor?

Sweclockers har ju gett 13900k TOPPKLASS med motiveringen prestanda i toppklass och klassledande spelprestanda hehehe

Tror det är intel du får kontakta i det här fallet då de har blåst dig.

Permalänk
Medlem

Här är en annan som verkar ha råkat ut för samma elände. Jag blir inte direkt sugen på att handla hos Webhallen.

https://www.tradera.com/item/120309/648205185/intel-core-i9-1...

Att processorn klarar test med "Intel default settings" som sätter "fail safe" SVID behavior är tyvärr inte samma sak som att den inte degraderats (eller V-min skiftat som det heter på Intels nyspråk).

De nya microkod/UEFI versionerna gör inte så mycket för stabilitet, de fixar dock ett par buggar som orsakat eller i alla fall accelererat degraderingen.