Missa inte Månadens Drop!

Klarnas ”köp nu, betala senare” bakas in i Apple Pay

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag försvarar absolut inte Klarna, gillar inte deras monopol.

Mycket tokigheter i den här tråden men Klarna har inte ett monopol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Är det nollränta (som det borde vara) så gör det ju ingen som helst skillnad om jag köper idag och betalar av 300kr/månad, eller om jag sparar 300kr/månad och köper sen.

Skrivet av joakim99:

Varför borde det vara nollränta?

Undrar också varför det borde vara nollränta? Har inte folk vaknat ännu ifrån baksmällan med låg ränta? Att låna pengar är en tjänst som man får betala för. Undantaget är när vissa företag vill sälja ut sina produkter så gärna att de kör en sådan deal med nollränta. Dock så är det då istället säljaren som betalar kreditkostnaden. Kanske du hade kunna pruta motsvarande på varan istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fy fan, Klarna är en sån vidrig tjänst och ett vidrigt företag. Men det är ju lite Apples MO att utnyttja fattiga människor.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Mycket tokigheter i den här tråden men Klarna har inte ett monopol.

Förlåt, "monopol". Det finns två sätt att handla på i en butik som är ansluten till Klarna:
Med Klarna, eller inte alls.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Ganska skönt att kunna betala efter man har fått hem produkten och inspekterat den. Det betyder inte att man inte har pengar alla gånger, utan att man tänker två gånger istället

Vill inte ligga ute med pengar i onödan om jag inte måste, https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-betala-sen-och-h...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför borde det vara nollränta?

Varför ska något som vi kan skapa oändligt av kosta?
(och då menar jag räntan, inte amorteringen, det är 2 olika saker)

En ränte-baserad ekonomi är dömd att misslyckas, bubblor, krascher och orättvisor är en del av systemet, it's a feature, not a bug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Varför ska något som vi kan skapa oändligt av kosta?

Har du några exempel där det har varit ett framgångsrecept att skapa en stor mängd nya pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag trodde det var Klarnas integration med apple pay (dvs det som nyheten handlar om) som Paypal skulle ha synpunkter på och så länge den tjänsten inte finns i sverige så tror jag inte att svenska myndigheter bryr sig.

Som jag nämnde i mitt svar så finns myndigheten i alla länder och på EU nivå. Klarna är en global aktör, inte bara svensk. Artikeln nämner specifikt Tyskland som ett testland.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När ett företag ser dig som en dålig kund om du betalar dina skulder i tid så vet du om vad för scumbags det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Iaf unga tjejer verkar ha hamnat i den cykeln om man får tro vad som skrivs om Klarna i media.

Ja yngre har svårt att förstå ränta och tänker oftast inte så långt. Men påverkar säkert också att det är så lätt att handla utan pengar idag och bli bombarderad med instagramreklam 24/7 hjälper nog inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De lever på folk som missar betalningar, de ogillar alla kunder som betalar i tid. Finns fina videos på detta från interna event, rakt från deras VD bland annat

Sen att de spårar alla som använt deras tjänst mellan affärer och alla köp de gjort och säljer sådan information

Jag tycker det är otäckt

Är Klarna sämre än någon annan i deras bransch? Klart att de lever på folk som missar betalningar, det är ju det som är hela konceptet med kreditkort? Tror du att företag lånar ut pengar för nån sorts välgörenhet? Det finns ett syfte med kreditkort från företagens sida. Syftet är att du inte ska betala i tid eller att du ska ha en avbetalning så att räntan och avgifterna flyger in och de tjänar pengar på dig. Det bästa kunderna för Klarna är de som alltid har en stående skuld, oavsett storlek.

Bolån är samma sak. De bästa kunderna för en bank är de som är högt skuldsatta med minimal risk för banken. Banken skiter fullständigt i dig som individ och sålänge pengarna strömmar in så är de nöjda.

Alla krediter och lån är en skuld i grund och botten. Oavsett om lånen i Sverige har varit hyfsat förmånliga. Problemet i samhället är att folk tar lån även om de inte kan betala de över en rimlig tid. Det finns oerhört många som skuldsätter sig i onödan för att man inte tänker två gånger. Det är så lätt att knappa hem några extra tusenlappar på kontot i stunden, men det ska ju alltid betalas tillbaka, och då till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som jag nämnde i mitt svar så finns myndigheten i alla länder och på EU nivå. Klarna är en global aktör, inte bara svensk. Artikeln nämner specifikt Tyskland som ett testland.

Är det inte mer troligt att Paypal då vänder sig till Tyskland? I mitt första svar till dig på din fråga "När tror ni paypals stämning till Konkurrensverket kommer?" så svarade jag att det nog inte lär hända innan tjänsten kommer till sverige. Jag förutsatte att du avsåg den svenska marknaden när du skrev "Konkurrensverket" då det är namnet på en svensk myndighet.

Att det finns myndigheter med samma funktion i andra länder är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förlåt, "monopol". Det finns två sätt att handla på i en butik som är ansluten till Klarna:
Med Klarna, eller inte alls.

Förutom att du blandar ihop monopol med att butiker endast får erbjuda en lösning - så stämmer det helt oavsett inte heller.

Det finns gott om butiker (och jag har haft en egen) som erbjuder flera lösningar tillsammans med Klarna. Webhallen är ett exempel, som erbjuder kortbetalning, Swish, Paypal, Resurs Bank och Klarna.

Frågan är vad du får allt ifrån.

Permalänk
Medlem

Laugh now, cry later.
Använder bara Klarna om jag har pengar. Annars blir det inte bra. Köpt att få hem sina grejor och betala sen. Deras konto och krediter, not so much!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du några exempel där det har varit ett framgångsrecept att skapa en stor mängd nya pengar?

Dom senaste 80 åren? (USA/västvärlden om man vill begränsa det geografiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Förutom att du blandar ihop monopol med att butiker endast får erbjuda en lösning - så stämmer det helt oavsett inte heller.

Det finns gott om butiker (och jag har haft en egen) som erbjuder flera lösningar tillsammans med Klarna. Webhallen är ett exempel, som erbjuder kortbetalning, Swish, Paypal, Resurs Bank och Klarna.

Frågan är vad du får allt ifrån.

Haha ja herre Gud vad folk märker ord.

Såhär: det finns mängder av butiker som väljer att enbart samarbeta med Klarna då fler lösningar kostar mer pengar.

Givetvis finns det butiker som är stora nog att erbjuda flera lösningar.

Men, grovt generaliserat och baserat på egen erfarenhet så upplever jag -ofta- att det enda alternativet man erbjuds är att betala via Klarna.
Kontaktar man butiken får man svaret ”det är Klarna som gäller”.
Man har alltså ofta inte möjlighet att betala direkt med t ex kontokort eller Swish utan att gå via klarna.

Klarna har blivit så stora att dom har lyckats ta stora delar av marknaden. Om det bara är 1 aktör som erbjuds, så är det oftast Klarna i min erfarenhet. Ibland är det andra som t ex Qliro.

Varför bryr jag mig? Jag gillar inte att klarna blir en central punkt som kan kartlägga mina köp.

Vi kan byta ut ”monopol” mot ”de facto standard” då. Eller ”den mest använda betalningslösningen”.
homer statistics/killgissat skulle jag säga att 9/10 köp jag gör går via Klarna, och då försöker jag aktivt undvika dom. Det visar på den dominans dom har.

Permalänk
Medlem

Klarna är ett hopplöst besvärligt företag att ha att göra med. Omöjliga att få tag på och deras hemsida är en katastrof navigeringsmässigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Är Klarna sämre än någon annan i deras bransch? Klart att de lever på folk som missar betalningar, det är ju det som är hela konceptet med kreditkort? Tror du att företag lånar ut pengar för nån sorts välgörenhet? Det finns ett syfte med kreditkort från företagens sida. Syftet är att du inte ska betala i tid eller att du ska ha en avbetalning så att räntan och avgifterna flyger in och de tjänar pengar på dig. Det bästa kunderna för Klarna är de som alltid har en stående skuld, oavsett storlek.

Bolån är samma sak. De bästa kunderna för en bank är de som är högt skuldsatta med minimal risk för banken. Banken skiter fullständigt i dig som individ och sålänge pengarna strömmar in så är de nöjda.

Alla krediter och lån är en skuld i grund och botten. Oavsett om lånen i Sverige har varit hyfsat förmånliga. Problemet i samhället är att folk tar lån även om de inte kan betala de över en rimlig tid. Det finns oerhört många som skuldsätter sig i onödan för att man inte tänker två gånger. Det är så lätt att knappa hem några extra tusenlappar på kontot i stunden, men det ska ju alltid betalas tillbaka, och då till ett högre pris.

Största problemet med Klarna är deras kundtjänst, som består av en LLM och ett gäng underbetalda ungdomar på cypern. Behöver du hjälp med något som är inte ren rutin så är du rökt.

Kombinerat med att de egentligen inte bidrar med någonting mer än vad du redan får när du handlar på ett kreditkort, är det ett företag som man gör bäst i att undvika om man värderar sin tid, ekonomi och sinnesfrid.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Nu blandar du väl ihop avbetalning med faktura. Jag handlar alltid på faktura 30 dagar, men betalar också allt på en gång sedan.

Permalänk
Medlem

skönt att kunna dela upp betalningen på 6 månader i appen och få hem grafikkortet direkt.... ränta på 3-4 hundra skiter jag i

Permalänk
Medlem

Jag hör också till gruppen som inte har något emot Klarna. Använder det hela tiden, aldrig haft problem.

Det jag kan klaga på är att deras app har blivit riktigt jäkla bloated på senare åren, men det är ju tyvärr standard att appar blir sämre med tiden.

Visa signatur

Main MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Jag har pengar men brukar ofta beställa saker online på faktura betala inom 14dagar. Speciellt om det är förbokade grejer som släpps senare. Så slipper man ligga ute med pengar innan man fått grejerna och kan till o med ångra bokningen utan att behöva vänta med att få tillbaka pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha var fick du det ifrån?!? 😂

Det är la ingen direkt nyhet med kreditkort fällan? Att se upp med något betyder ju inte samma sak som att avstå det helt, men det finns ju många där ute som inte kan hantera det allts utan bara skuldsätter sig....

Permalänk
Medlem

Har man pengar är kreditkort och faktura bästa/säkraste sättet att handla på nätet.

Permalänk
Medlem

Det måste vara perfekt för Klarna att samarbeta med Apple. Applekunder är vana att köpa saker på avbetalning. Inte många iphoneanvändare jag vet cashar sin hutlöst dyra mobil utan dras med "förhöjd månadsavgift" = avbetalning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Är Klarna sämre än någon annan i deras bransch? Klart att de lever på folk som missar betalningar, det är ju det som är hela konceptet med kreditkort? Tror du att företag lånar ut pengar för nån sorts välgörenhet? Det finns ett syfte med kreditkort från företagens sida. Syftet är att du inte ska betala i tid eller att du ska ha en avbetalning så att räntan och avgifterna flyger in och de tjänar pengar på dig. Det bästa kunderna för Klarna är de som alltid har en stående skuld, oavsett storlek.

Det finns ju ingen anledning att vara överdrivet synisk i alla fall. Det är klart att kunder som kan betala men missar en betalning av misstag är Kashing för företaget. Det bästa för Klarna är inte att du alltid har en stående skuld, det bästa är om du har en stående skuld som du faktiskt kan betala. Att du har en stående skuld hos Klarna är ju också en risk.

Men detta betyder inte att ett kreditkort är en förlustaffär för kredithållaren om du betalar i tid. Varje transaktion som du gör med ditt kort kostar en avgift för säljaren i storleksordningen några procent. Denna avgift bekostar bland annat kreditkostnaden för innevarande månad som brukar vara räntefritt för mig som har kreditkort.

Det finns bra case för att använda kreditkort. Jag har tex regelbundna utlägg för mitt jobbs räkning. Skulle kunna få ett kort av jobbet, men det rör sig inte om så mycket pengar att jag tyckt att det är värt den processen. Jag har nyligen blivit sambo och vi kör matinköp samt inköp till huset med ett kreditkort som vi båda har tillgång till, sedan delar vi på kostnaden. Mycket enklare än att köra ett gemensamt konto där man behöver sätta in pengarna på förhand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är klarna, tycker själv att detta borde göras på global nivå för att undvika alla dessa privata aktörer som är hemska att ha och göra med. Klarna i sig fungerar skit bra men så fort det blir problem så är dom totalt inkompetenta tyvärr.

Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Varför då? För min del handlar det om extra säkerhet och att jag ALDRIG vill betala i förväg för något jag köper online.

Hade som i somras när jag köpte delar till motorcykeln, ångrade mig innan dom kom fram då jag fick tag på begagnade delar lokalt så bad posten skicka tillbaka delarna, och innan ärendet va avslutat så han företaget jag köpte från stänga ner. Hade jag inte köpt på faktura så hade jag stått där utan delar och utan pengar.

Så faktura i sig är det inget fel på däremot borde det sättas in högre krav på individen som köper, speciellt när det kommer till att dela upp fakturor över tid.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man kan väl fortfarande betala allt direkt eller vid förfallodatum? Jag har aldrig använt något annat än att betala allt vid förfallodatum när det gäller Klarna.

Yep : Jag väljer 30 dagar faktura (gratis) Sen betalar jag direkt när jag fått varan och sett allt är ok och helt.
Kan ju vara dagen efter i många fall.

Även perfekt om man vill förboka nått och sen exempelvis ångrar sig, eller helt enkelt inte vill ligga ut med dom pengarna i veckor/månader.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte folks hat mot klarna.. Har haft så mycket nytta av dom. Som nån annan skriver tar man ju på 30 dagar. Betalar när man fått varan. har hänt varan försvinner eller på inte kommer fram. Har aldrig varit några problem att avbryta köp, Eller förlänga i 30 dagar utan extra avgift. (om varan inte har kommit inom 30 dagar)

Sen har man inte koll på sin ekonomi köper utan att ha koll vad pengarna går.. Tycker det inte är klarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Förstår inte folks hat mot klarna.. Har haft så mycket nytta av dom. Som nån annan skriver tar man ju på 30 dagar. Betalar när man fått varan. har hänt varan försvinner eller på inte kommer fram. Har aldrig varit några problem att avbryta köp, Eller förlänga i 30 dagar utan extra avgift. (om varan inte har kommit inom 30 dagar)

Sen har man inte koll på sin ekonomi köper utan att ha koll vad pengarna går.. Tycker det inte är klarnas fel.

Det är väl att de sänker tröskeln till skuldsättning. Deras affärsidé är att det skall vara lätt att skuldsätta sig.
Klarna får vinster, och vi i övriga samhället får stå för kostnaden av folks förlorade pontential och förstörda liv.