Skall jag lägga pengar på min icke-standard HP-dator eller köpa nytt, och isåfall vad?
Råkade få nån timme över på jobbet och snubblade in på Inets datorbyggare och slängde ihop vad jag tycker såg ut som godsaker, trots att jag sitter med en dator hemma som är full fungerande för mitt bruk som består för det mestadels av WoW-classic och lite RDR2, CS2 och Hogwarts legacy emellanåt.
Då mitt senaste inlägg handlade just om min dator som i det här fallet är en HP omen 40l, en dator som jag råkade klicka hem från elgiganten för 2 år sedan på ett nattskift (mycket tok som händer när det blir lugnt på jobbet).
Med kända fel som dålig kylning och chassin med snålt luftflöde så har jag nyss tagit tag i bytt chassi till ett corsair 4000d airflow då jag tröttnade på fläktar som varvade mer än min motorcykel under vanligt internetsurfande. Några grader bättre blev det men det var inte förens jag började dona på med undervoltning som jag verkligen fick ner temperaturena.
Då det här fick igång något sorts djupare intresse för datorer (tror jag har autism så det går väl över snart) så sitter jag just nu och funderar på om jag skulle ha bytt moderkort på min dator för att komma ur HPs låsta bios så att jag kan undervolta direkt i bios istället för att behöva starta Ryzen master varje gång. Detta är dock inte något jag skulle känna mig bekväm med att göra själv så isåfall skulle datorn lämnas in på lokala firman så dom fick göra det åt mig (likt chassit) och då antar jag att man måste fixa ett helt nytt windows också? Kylaren kunde dom inte heller byta på firman påstod dom då HP hade "egna skruvhål" till kylarfästet.
Är det värt det i slutändan? Eller ska man kosta på något helt nytt och nöja sig där i några år framöver. Just nu ser min kundvagn ut såhär på Inet : https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1562735/datorbygge
Too much?
Jag kan själv tycka att det verkar lite overkill för mig just nu. Men jag vill ha något som är tyst, stabilt och svalt och kommer klara av GTA 6 när det kommer utan att behöva bry mig. Sitter i nuläget på ett RTX 3080 och en Ryzen 5900x, 32gb ddr4 ram.
Hade ni bytt moderkort och sedan jobbat därifrån eller pang på rödbetan och handlat nytt och krängt burken? Spekulera gärna.