Datorkampen rond 3 – tydliga kompromisser i komponentvalen

Permalänk
Medlem

4060 är bedrövligt för en speldator för 15 000 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ckEvAT1Opck_svJHlwPr6nou6Yo/sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Detta får man om man bygger själv. För 15 k ca
<Uppladdad bildlänk>

Man får mer än så:

Nöjer man sig med 16GB RAM och 1TB SSD kan man klämma in ett B650E Riptide moderkort istället.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Går ju även att tvinga in t.ex. ett 4070 med typ:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/EicvAQapVdgjuLVPkIc1XaITavM/namnlos

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man får mer än så:
https://komponentkoll.se/bild/GcrcZ.png
Nöjer man sig med 16GB RAM och 1TB SSD kan man klämma in ett B650E Riptide moderkort istället.

Bra paket men från 4 olika butiker och ingen montering, så inte riktigt jämförbart

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bra paket men från 4 olika butiker och ingen montering, så inte riktigt jämförbart

OK, går ju tröka in ett 7900 GRE:
https://www.inet.se/datorbygge/b1562451/15k

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är så pass enkla komponenter till priset. Jag byggde nyss en enklare game rig till vardagsrummet. Den fick ett Radeon 7600xt då det var ett första köp för att försöka återuppliva en äldre dator med ny grafik så ungarna kunde ha något att köra enklare spel på. Men, så fick jag andra problem med övrig hårdvara och satt där med ett nytt grafikkort och "behövde" köpa nåt att stoppa det i. Det blev som nedan. Provade nu att bara byta ut grafikkortet mot ett 4070 i specen och det bara precis går över budget i jämförelsen, jag är säker på att man kan närma sig de 15' genom att ta något billigare chassi och psu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tCcvAXAZIW-vK6pFqsTRni3DO2Y/alternativ

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm är de andra chassina påtagligt bättre i det här sammanhanget? (speciellt FSP:n)

Jag har aldrig byggt i FSP:n men jag kan gissa att det är en del sämre. Vad jag menade var mer att Phanteks g360a vs corsair 3000d är en ganska liknande uppsättning.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa någon av dom här tre, men blev jag tvingad skulle det bli sharken. klart bäst spelprestanda.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

Inte helt självklart vad som är bäst. Men ser det väl som så här...

För den som inte vill pilla med insidan på burken själv i framtiden, vill ha maximal prestanda och bara kör till den byts ut - Shark Gaming

För den som vill kunna uppgradera lite i framtiden för att kanske få ut något eller några år till innan byte - Komplett. Dels känns det tryggare med det nätagget om man fixar en biffigare GPU som kräver lite mer, och en begagnad 5800X3D går säkert få fatt på billigt när det väl är dags och det är väl i runda slängar 30% mer man kan vänta sig i spel med den över 5600.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Inte helt självklart vad som är bäst. Men ser det väl som så här...

För den som inte vill pilla med insidan på burken själv i framtiden, vill ha maximal prestanda och bara kör till den byts ut - Shark Gaming

För den som vill kunna uppgradera lite i framtiden för att kanske få ut något eller några år till innan byte - Komplett. Dels känns det tryggare med det nätagget om man fixar en biffigare GPU som kräver lite mer, och en begagnad 5800X3D går säkert få fatt på billigt när det väl är dags och det är väl i runda slängar 30% mer man kan vänta sig i spel med den över 5600.

Förstår inte hur man kan kalla AM4 för uppgraderingsbar år 2024, den kommer inte vara relevant när det är dags att uppgradera

Permalänk
Medlem

Jag tycker Shark gaming har gjort helt rätt prioritering, skulle inte kalla moderkortet för en travesti. Helt rätt att välja ett enkelt, men pålitligt moderkort. Har själv ITX-varianten av detta moderkort tillsammans med ett RTX 4070 och en i5 13500. Ett stabilt och pålitligt moderkort. Sen kan man alltid diskutera priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår inte hur man kan kalla AM4 för uppgraderingsbar år 2024, den kommer inte vara relevant när det är dags att uppgradera

När det finns en helt rimlig väg att uppgradera om ett antal år, som jag föreslog, en begagnad 5800X3D går nog hitta billigt när det väl är dags så är det ju det ju i allra högsta grad uppgraderingsbart? Det tar den ju till 7800X3D nivå i prestanda nästan. 20-30% över 5600 når man nu. Finns de som bygger helt ny burk för mindre än så...

Gränsen måste ju inte dras vid att man kan köpa ett helt nytt chip och kanske få dubbel prestanda så man kan ha kvar hela burken i flera år framåt (2600X till 5800X3D). Utan en billig begagnad uppgradering som ökar flytet lite så man kan ha kvar den något år eller två till är ju inte fy skam det heller?

Är AM5 ett bättre val? Utan minsta tvekan. Men AM4 med lite billigare komponenter har ju fortfarande trumfkortet 5800X3D som finns som väg i framtiden när de börjar gå få tag på begagnat billigt.

Har själv gjort en liknande sak. Satt med en gammal i5 3570K. Vissa spel gick det bra, andra mindre bra. Bytte till en i7 3770K för 300kr gav datorn nytt liv som räckte ett år eller två innan jag byggde helt nytt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Det tar den ju till 7800X3D nivå i prestanda nästan.

Nja, inte i mer balanserade tester. Har en 5800X3D så jag önskar att det vore så för framtidssäkerheten, men 7800X3D är omkring 30% snabbare när man kollar på ett större spelurval (som t ex Hardware Unboxed). TechPowerUp säger c:a 26% också, båda siffrorna i 1080p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Jag tycker Shark gaming har gjort helt rätt prioritering, skulle inte kalla moderkortet för en travesti. Helt rätt att välja ett enkelt, men pålitligt moderkort. Har själv ITX-varianten av detta moderkort tillsammans med ett RTX 4070 och en i5 13500. Ett stabilt och pålitligt moderkort. Sen kan man alltid diskutera priset.

Håller inte riktigt med: det verkar för nedskalat barebones "Businesskort" (inte ens PCIE4 för m2 om jag hörde rätt?) och verkar inte ha VRM kylning nog för att klara nån direkt uppgradering. (Jag ska erkänna jag inte läst tester så har inte full koll på hur väldimensionerat det är på VRM fronten men är rätt skeptisk)

Anledningen att köpa sån här färdigbyggd dator med standardkomponenter är ju att kunna bygga vidare på den sen. Då vill man ju inte att kärnan i hela bygget är svagaste länken. Då kan man väl nästan lika gärna köpa märkesburk istället?

IMHO då.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller inte riktigt med: det verkar för nedskalat barebones "Businesskort" (inte ens PCIE4 för m2 om jag hörde rätt?) och verkar inte ha VRM kylning nog för att klara nån direkt uppgradering. (Jag ska erkänna jag inte läst tester så har inte full koll på hur väldimensionerat det är på VRM fronten men är rätt skeptisk)

Anledningen att köpa sån här färdigbyggd dator med standardkomponenter är ju att kunna bygga vidare på den sen. Då vill man ju inte att kärnan i hela bygget är svagaste länken. Då kan man väl nästan lika gärna köpa märkesburk istället?

IMHO då.

Anledningen till att man köper en färdigbyggd är ju för att man inte vill/kan hålla på själv. Tror inte den typiska kunden tänker, "vad ska jag byta ut för grejor nu i min upograderingsresa?".

Permalänk
Snusfri

Slängde ihop en burk jag med för den som vill ha något lite mindre, fick även med ett 4070 Super.

https://www.inet.se/datorbygge/b1562882/sonic-speed

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det där är ju en dator utan allvarliga kompromisser. Såklart 1000kr mer, men en helt annan nivå än de som artikeln handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:
Skrivet av medbor:

Det där är ju en dator utan allvarliga kompromisser. Såklart 1000kr mer, men en helt annan nivå än de som artikeln handlar om

Mm, diskad i jämförelsen pga prisöverträdelsen, men ett klart bättre köp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Det där är ju en dator utan allvarliga kompromisser. Såklart 1000kr mer, men en helt annan nivå än de som artikeln handlar om

Skrivet av evil penguin:

Mm, diskad i jämförelsen pga prisöverträdelsen, men ett klart bättre köp.

Mjao.
Budget var 15000kr så "bara" 775kr över vilket bör vara överkomligt om man ändå skall lägga 15000kr.

Största kompromissen är väl att jag inte la till någon extra kylare utan kör med Intel's stock.

Genom att välja ett ASRock B760M-HDV/M.2 moderkort istället så sparar man in 600kr och kommer väldigt nära 15000kr budgeten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, diskad i jämförelsen pga prisöverträdelsen, men ett klart bättre köp.

Absolut, men det fanns inte lika bra erbjudande på 4070, så tekniskt sett kan man spara 500kr och få markant sämre kort och ändå inte nå budgeten

Men det är ju en annan nivå av plattform, minne, cpu… de i artikeln är verkligen inte välkomponerade

Permalänk
Medlem

Alla ni som "bygger datorer efter vissa villkor". Skulle ni själv köpa dessa datorer? Eller bygger ni mest för att slå något annat? Jag tycker inte att man ska ha en exakt budget. Skulle tro att det i praktiken alltid blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Saknar windows och redan över budget, så är ju snarare drygt 1500 dyrare än datorerna i testet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Roger W:

Saknar windows och redan över budget, så är ju snarare drygt 1500 dyrare än datorerna i testet

Windows licens köper du billigt på tex Kinguin, eBay och liknande sidor för någon hundring.
Eller så kör man Linux som det går riktigt bra att spela på idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows licens köper du billigt på tex Kinguin, eBay och liknande sidor för någon hundring.
Eller så kör man Linux som det går riktigt bra att spela på idag.

Ja men isåfall väljer man även bort OS:et från datorerna i jämförelsen och får tillbaks 899kr på kompletts dator och hela 1490kr på inets dator enligt artikeln. (sharkgaming kan man inte välja bort OS)

Dvs prisdiffen utan OS mot ditt förslag blir i praktiken drygt 1600kr för komplett och drygt 2200kr för inet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja men isåfall väljer man även bort OS:et från datorerna i jämförelsen och får tillbaks 899kr på kompletts dator och hela 1490kr på inets dator enligt artikeln. (sharkgaming kan man inte välja bort OS)

Dvs prisdiffen utan OS mot ditt förslag blir i praktiken drygt 1600kr för komplett och drygt 2200kr för inet.

Så typ 10-15% för 50% prestanda och helt okej plattform med DDR5 etc.

Jag vet vart mina pengar skulle landa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så typ 10-15% för 50% prestanda och helt okej plattform med DDR5 etc.

Jag vet vart mina pengar skulle landa

Absolut, jag hade nog också lagt på några spänn till för att nå den gränsen, klart mycket mer för pengarna
Men min poäng är att det är ingen schysst jämförelse mot byggen som är hårt låsta till max 15k inklusive windows.
Om inet eller komplett hade lagt på de pengarna som diffar så hade de kanske också kunnat klämma in en fetare GPU? (och du får ju inte 50% mer spelprestanda än sharkgamings burk som redan har 4070)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Absolut, jag hade nog också lagt på några spänn till för att nå den gränsen, klart mycket mer för pengarna
Men min poäng är att det är ingen schysst jämförelse mot byggen som är hårt låsta till max 15k inklusive windows.
Om inet eller komplett hade lagt på de pengarna som diffar så hade de kanske också kunnat klämma in en fetare GPU? (och du får ju inte 50% mer spelprestanda än sharkgamings burk som redan har 4070)

Kolla på mitt bygge högst upp på den här sidan. 4060 är uselt för en speldator för 15 000 kr hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kolla på mitt bygge högst upp på den här sidan. 4060 är uselt för en speldator för 15 000 kr hur man än vrider och vänder på det.

Jepp den är en schysstare 1:1 jämförelse så den klankade jag inte ner på Grym för den budgeten!
(och som sagt även om jag påpekade THB inte jämförde lika mot lika så hade jag nog personligen gjort som honom mfl och hellre lagt några spänn till och fått AM5 plattform mm - men beror ju på hur långsiktig man är och vilka krav man har)

Håller med fördigbyggen inte prioriterat klockrent och de har en del vinst inbakad där.
Om inte Inet bränt budget på tex vattenkylning kanske de kunnat komma liiite närmre?
Kompletts färdiga paket ska man passa på att köpa när det är reor (som nu!) - annars finns nog lite för mycket marginaler instoppade där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vad är det med prissättningen på Windowslicenser? Hur kan det komma sig att Inet måste ta två tusen för Windows 11 Pro oem på svenska när vem som helst kan köpa en nyckel för 160 kronor?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad är det med prissättningen på Windowslicenser? Hur kan det komma sig att Inet måste ta två tusen för Windows 11 Pro oem på svenska när vem som helst kan köpa en nyckel för 160 kronor?

Ja det är väldigt udda. Betalade själv under 200 kr senast jag beställde och då var återförsäljaren listad på Microsofts egen hemsida, trots att de alltid känns lite skumma de där nyckel-återförsäljarna. Om det är listat av MS så känner jag lite att det är deras problem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"