Alla fyndtips från mellandagsrean

Snabbkoll: Äger du en robotdammsugare?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Äger du en robotdammsugare?

Har du en robotdammsugare som håller hemmet rent automatiskt, eller traskar du runt i hemmet med en vanlig dammsugare?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har två katter så en robotdammsugare som håller rent på golvet är en godsent. Sen måste jag ju fortfarande köra runt med en vanlig dammsugare då och då där roboten inte når åt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Japp. Har en RobotRock (Faktiskt samma som på bilden i artikeln) som har fått namnet slaven. Vet inte hur jag klarade mig innan jag köpte den:P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp. En Roborock S5 Max som jag skaffade när jag flyttade hemifrån 2021. Hatar att dammsuga. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Något mitt emellan om jag får lov - en sladdlös dammsugare som heter Samsung Jet 75E

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Jepp, en Roborock S7 med tömningsstation. Extremt nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har en roborock S5 men den har stått i garderoben i flera år. Den funkar nog men med katter och hund så ligger det leksaker överallt som den inte ser med lidarn.
Kör med en Dyson V15 detect.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är inte själva dammsugningen, utan att städa bort alla leksakerna före. När robotdammsugaren hjälper till med det lovar jag att stå först i kön.

Permalänk
Medlem

Kör med en klassisk dammsugare

Permalänk
Medlem

Äger du ”en”?

Nej, 2st då jag har två våningar 😊. Men fantastiskt skönt att kunna sätta igång dem var annan/var tredje dag. Har en vanlig dammsugare också för toaletterna och barnens rum (då de överlag inte brukar ha plockat undan från golvet).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funderar på att skaffa en efter jag flyttat. jag tappar relativt mycket hår, och har långt. någon som vet om dom klarar av detta eller kan rekommendera en modell som gör? tack på förhand

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Snusfri

Känns lite overkill i min lägenhet på 43kvm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Japp haft i många år. Bra för då måste man städa upp allt som ligger på golvet, något man kanske inte gör om man dammsugar manuellt. Blir rent och snyggt. Kör dock den runt 1 gång i veckan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en enklare variant som kostade runt 3500 kr. Behövs väl inte egentligen när man bor i en mindre lägenhet, men den gör att dammsugning blir gjort betydligt oftare. Förutsatt att man har möbler och trösklar som funkar så tycker jag att det är jättebra.

Till och med mina pensionerade föräldrar har en robotdammsugare nu. Underlättar enormt för dem att inte behöva krypa runt på golvet eller flytta möbler för att kunna dammsuga.

Permalänk
Medlem

Bor i en tvåa och det finns trösklar. Så mao en vanlig dammsugare med twinner munstycke så man kommer åt under soffa etc.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nej. Men skulle vilja ha en. Ekonomin tillåter inte sådant.

Permalänk

Har ingen Robotdammsugare men heller ingen vanlig låda att dra runt på. Jag kör med en Dyson av kraftig modell, ingen av de nya vekare modellerna, tror den jag har var när de toppade effekten och funktionen. Betydligt smidigare än de gamla tunga sakerna som dessutom måste ha sladd och som aldrig fick komma fram pga allt bök. Denna kör jag en minut då och då, ibland flera gånger på en dag, väldigt effektivt om man ser skräp på golvet.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S5 typ 2019-2020, bland de bästa köpen jag har gjort. Lite sugen på att uppgradera till en ny modell med självtömning m.m.

Permalänk
Medlem

Vi har en Roborock v6 eller vad den heter. Den kändes väl ok i början. Nu, efter ett år, går den inte att använda. Det som ingen sade när jag forskade inför köpet var att den inte funkar med hår. Min sambo och dotter har långt hår. Detta hår finns överallt. Det är inte kompatibelt med robotdammsugaren helt enkelt, det fastnar överallt och vid i princip varje dammsugningstillfälle behöver man greja loss detta hår manuellt från allt rörligt på dammsugaren.

Vi har helt slutat använda den då det är för jobbigt.

Jag har sett nu att det finns nya modeller som ska klara hår....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bästa köpet någonsin. Har en Xiaomi robot vacuum, alltså den första från Xiaomi långt innan de blev roborock. Den har hängt med i många år nu, men köpte ett rejält lager förbrukningsdelar när den började fasas ut. Kör den en gång i veckan, tror inte att den har vart ansluten till internet på säkert 6-7 år men funkar fortfarande klockrent

Permalänk
Medlem

Hade en för några år mellan 2018-2020 ungefär. sedan men dels är man tvungen att ha fritt från leksaker och annat för den ska komma fram och så när batteriet dog var det för dyrt att fixa eller köpa ny så blev av aldrig en ny.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra robotdamsugare, har med tänkt på säkerheten runt den men har ju följt dennis giese och kör min därför hackad med valetudo (det är inte för alla).
Men är svinnöjd och kan inte gå tillbaka, senaste uppdateringen skedde för jag vill ha mopp och bättre funktionalitet så gick till en Dreame X40.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Nej, av flera anledningar, varav den främsta att det inte finns en städrobot i världen som skulle klara av att städa enligt mina krav.

Sen finns det som sagt en hel drös negativa aspekter utöver det, så sannolikheten att jag skaffar en är precis och exakt 0.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det tar mig en kvart per vecka att dammsuga, bor ensam och inga husdjur samt har en luftrenare som suger åt sig det mesta av dammet. Ser verkligen inte poängen med en robotdammsugare som ändå inte kommer åt hela lägenheten pga höga trösklar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

funderar på att skaffa en efter jag flyttat. jag tappar relativt mycket hår, och har långt. någon som vet om dom klarar av detta eller kan rekommendera en modell som gör? tack på förhand

Köp en med duoroller borstar ex Roborock s8 serien. Den tar upp kvinnornas och cocker spaniel hundens hår helt otroligt. har s8 själv. Haft en s6 också (enkelborste), helt ok men inte lika bra.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Köp en med duoroller borstar ex Roborock s8 serien. Den tar upp kvinnornas och cocker spaniel hundens hår helt otroligt. har s8 själv. Haft en s6 också (enkelborste), helt ok men inte lika bra.

Flintskallig?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Vi har en Roborock v6 eller vad den heter. Den kändes väl ok i början. Nu, efter ett år, går den inte att använda. Det som ingen sade när jag forskade inför köpet var att den inte funkar med hår. Min sambo och dotter har långt hår. Detta hår finns överallt. Det är inte kompatibelt med robotdammsugaren helt enkelt, det fastnar överallt och vid i princip varje dammsugningstillfälle behöver man greja loss detta hår manuellt från allt rörligt på dammsugaren.

Vi har helt slutat använda den då det är för jobbigt.

Jag har sett nu att det finns nya modeller som ska klara hår....

Haft en s6 och har nu en s8. Den har duoroller borstar vilket gör stor skillnad på hår. Har två kvinnor och en hårig cocker spaniel i hemmet. Dock får man jobba med korthåriga mattor hemma annars sugs de in också. Korthårig ryamatta funkar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Flintskallig?

Haha, nä men korthårig och har trots medelålder inte drabbats av håravfall. I havet av hår hemma från hårborstande kvinnor och långhårig hund så är mina hårstrån en droppe i havet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

bokmärker den

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Yes, installerades nyligen