2,5" intern hårddisk?

Permalänk

2,5" intern hårddisk?

Tänkte köpa en ny 2,5" disk och lägga sätta in i en kabinett, har för att spara värdefulla foton.
Har kört med WD Passport/Elelements, dessa diskar är ju fastlödda i chassit vilket skulle försvåra att komma åt filer om usb porten går sönder eller liknande.
Undrar om det finns statistik på vilket märke av interna diskar som har lägst % i problem?
WD, Seagate, Toshiba....?

Samt en riktigt bra säker kabinett.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Tycker frågan är felställd. Du borde fråga hur man gör backup på ett sådant sätt att risken att bli av med bilderna väldigt låg.

Att bara spara detta på 1 disk är inte tillräckligt baserat på ditt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tycker frågan är felställd. Du borde fråga hur man gör backup på ett sådant sätt att risken att bli av med bilderna väldigt låg.

Eller så kan ju medlemmarna få ställa dom frågorna dom vill, och så väljer man som annan medlem att svara eller inte.

Det kan ju vara så att frågeställaren redan har tänkt på det du tar upp, men som nästa steg i den frågeställningen undrar vilken tillverkare som är säkrast.

Annars kan vi ju lika gärna lägga ner SweC och bara ha en lista på "tillåtna" frågor.

Som svar på den ursprungliga frågan så tror jag inte det spelar så stor roll vilken tillverkare man väljer, av dom större aktörerna, utan mer relevant då är kanske vilken modell man väljer från den leverantören, där dom flesta större tillverkarna t.ex. har en "pro-serie" som oftast har högre säkerhet/hållbarhet.

Permalänk
Medlem

När det kommer till konsumentdiskar är min erfarenhet mest med 3,5" i min NAS. Men där upplever jag WD som pålitligare än Seagate. Det gäller alltså diskar som snurrar 24/7. Toshiba har jag bara en, så där kan jag inte uttala mig.

Om detta även gäller 2,5" diskar vet jag ju inte. Och i ditt användningsområde kommer ju faktisk drifttid vara låg skulle jag gissa. Så spontant tror jag inte det spelar nån större roll i den applikationen.

Däremot kan det som sagt vara bra att ha mer än en backup, och gärna en av dem på annat ställe än hemma.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte köpa en ny 2,5" disk och lägga sätta in i en kabinett, har för att spara värdefulla foton.

Vilken mängd data handlar det om?

Permalänk

Jag har lite blandad kompott mellan alla 3 tillverkarna och inte haft problem med någon av dem.

Wd brukar väl dock leda ligan angående minst reklamerade hårddiskar

Men tror i ärlighetens namn att det är nog mest oflyt om man får ett måndagsex som lägger av fort.

Typ alla mina snurrisar har levt i mitt chassi mellan ~50000-200000 timmar än sålänge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns det information om huruvida det är att föredra att använda en snurrdisk, eller ska man satsa på en SSD för bäst livslängd?

Permalänk
Medlem

Det finns lite bolag som presenterar statistik på deras diskar.
Vet dock inte om de kör med 2.5"..

Här är ett av bolagens statistik
https://www.backblaze.com/cloud-storage/resources/hard-drive-...

Skrivet av MickeBoy:

Finns det information om huruvida det är att föredra att använda en snurrdisk, eller ska man satsa på en SSD för bäst livslängd?

SSDer är jobbiga för att de behöver ström ibland, annars tappar de informationen.
Hur ofta det är vet jag dock inte på rak arm.
(kan ha helt fel här) Brasklapp

De är även jobbigare att återskapa raderade filer då det raderade utrymmet nollas direkt för att det skall gå snabbare att skriva ny data. Dock går detta att stänga av. (trim)
https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/ssd-garbage-c...
https://www.techtarget.com/searchstorage/definition/TRIM

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i kören att det är en fråga som inte går att ge ett helt bra svar på.
Även om en disk skulle ha 3% risk att paja inom 3 år (siffror dragna ur röven med lite statistik från Blackblaze i bakhuvudet)
gentemot den 'bättre' disken som bara har 1% så kan disken du köpt gå sönder närsomhelst ändå.

Såna siffror är i princip oväsentliga om man inte kör med 100tals diskar av samma modell, då är det bättre att ha vetskapen om att en disk kan paja närsomhelst och om det är viktiga filer ha redundant backup.

2.5" diskar känns som de ger upp oftare än 3.5" men det är inget jag har någon data annat än magkänsla på.

Mig veterligen så är det bara WD som kör med specialkopplingar på deras diskar som sitter i kabinett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

2.5" diskar känns som de ger upp oftare än 3.5" men det är inget jag har någon data annat än magkänsla på.

Min killgissning är att det förmodligen har att göra med att de oftare sitter i enheter som bärs runt som råkar ut för både stötar och tiltningar av olika slag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

När det kommer till konsumentdiskar är min erfarenhet mest med 3,5" i min NAS. Men där upplever jag WD som pålitligare än Seagate. Det gäller alltså diskar som snurrar 24/7. Toshiba har jag bara en, så där kan jag inte uttala mig.

Jag har sett en del Seagate hårddiskar hos vänner och någon inom familjen och jag tror fasiken att alla Seagate hårddiskarna har haft ommappade sektorer. Jag har, vad jag kan minnas, inte haft något problem med WD. Har en 1TB WD Green som har över 2000+ dagars körtid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en usbdiskdocka så du lätt kan använda flera olika diskar och ssder i både 2,5 och 3,5 format och göra backuper på. Det blir enkelt och säkrare att ha ett par olika att växla med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Min erfarenhet är ett de tenderar att dö om de ligger oanvända en längre tid. På det sättet är mekaniska diskar bättre, de kan ligga oanvända i många år och fortfarande fungera.

Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en usbdiskdocka så du lätt kan använda flera olika diskar och ssder i både 2,5 och 3,5 format och göra backuper på. Det blir enkelt och säkrare att ha ett par olika att växla med.

Mycket bra förslag! Det finns även stötskyddade lådor att köpa att förvara diskarna i.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kör alltid på två diskar som jag kopierar varandra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Har hört att man måste använda ssd:er, annars kan data gå förlorad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av holo:

Jag instämmer i kören att det är en fråga som inte går att ge ett helt bra svar på.
Även om en disk skulle ha 3% risk att paja inom 3 år (siffror dragna ur röven med lite statistik från Blackblaze i bakhuvudet)
gentemot den 'bättre' disken som bara har 1% så kan disken du köpt gå sönder närsomhelst ändå.

Såna siffror är i princip oväsentliga om man inte kör med 100tals diskar av samma modell, då är det bättre att ha vetskapen om att en disk kan paja närsomhelst och om det är viktiga filer ha redundant backup.

Mig veterligen så är det bara WD som kör med specialkopplingar på deras diskar som sitter i kabinett.

3,5" ska ju dock vara känsligare mot stötar pga att de är större.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken mängd data handlar det om?

Kör 2TB åt gången

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Min erfarenhet är ett de tenderar att dö om de ligger oanvända en längre tid. På det sättet är mekaniska diskar bättre, de kan ligga oanvända i många år och fortfarande fungera.

Ingetdera alternativet är dock idiotsäkert. Det har definitivt hänt mig mer än en gång att jag plockat upp en hårddisk ur någon låda och den helt enkelt inte längre fungerade av någon anledning. Numera kör jag den dyra metoden: jag har två versioner av mina backuper på separata ZFS-servrar som alltid är igång och regelbundet scannar sitt respektive innehåll för checksummefel kontra vad som skrivits till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kör 2TB åt gången

ok, så hur många TB är det som du behöver spara? Att ha bilderna endast på en disk känns lite riskabelt tycker jag.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

ok, så hur många TB är det som du behöver spara? Att ha bilderna endast på en disk känns lite riskabelt tycker jag.

Mycket är i RAW format, ca 50mb per bild samt RAW filer i film.
Så det blir inte så mycket på en disk.
Vill hellre ha färre filer på mindre diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Men du har väl filerna på mer än ett ställe?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Men du har väl filerna på mer än ett ställe?

På två diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte svar på frågan och ibland vill man ju bara hålla saker enkelt med en disk som du föreslagit. Men det kanske inte är fel att kika på en Synology. Då får du ju dessutom photohanteringen på köpet med face AI mm om man vill det. Tycker generellt att Synology Photos är underskattat. Vet även att de har sin nya bee drive men den har jag inte testat själv. Vill man komma undan billigt så kanske en begagnad med två diskar?
https://bee.synology.com/sv-se/BeeStation

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Varför RAW? Det finns komprimerade format som inte tappar information.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det finns lite bolag som presenterar statistik på deras diskar.
Vet dock inte om de kör med 2.5"..

Här är ett av bolagens statistik
https://www.backblaze.com/cloud-storage/resources/hard-drive-...

SSDer är jobbiga för att de behöver ström ibland, annars tappar de informationen.
Hur ofta det är vet jag dock inte på rak arm.
(kan ha helt fel här) Brasklapp

De är även jobbigare att återskapa raderade filer då det raderade utrymmet nollas direkt för att det skall gå snabbare att skriva ny data. Dock går detta att stänga av. (trim)
https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/ssd-garbage-c...
https://www.techtarget.com/searchstorage/definition/TRIM

Det beror nog mycket på SSD:n, men risken är väl att nyare mer datatäta är sämre. Jag hade en systemdisk på 180 GB som varit strömlös i åratal där datorn startade utan problem, förutom att BIOS tappat all info då batteriet hade dött. Vi pratar kring ett decennium. Nu är det nog inget jag skulle rekommendera att spekulera i dock, för problemet finns. Jag hade ett hyfsat USB-minne i andra änden av skalan som blev lite korrupt ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför RAW? Det finns komprimerade format som inte tappar information.

T ex alla mina tre Nikon av varierande ålder (äldsta är typ 15 år gammal modell) kan leverera förlustfritt komprimerade råfiler. Du kan omöjligen få dessa filer att bli väsentligt mindre utan att börja kasta bort data. Sedan kan förvisso de två äldre även leverera okomprimerade råfiler, vilket är ganska meningslöst, alternativt så kan alla tre leverera någon form av lätt förstörande komprimering av råfilerna. Den senare kan du givetvis inte heller enkelt få mindre, för de är redan komprimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror nog mycket på SSD:n, men risken är väl att nyare mer datatäta är sämre. Jag hade en systemdisk på 180 GB som varit strömlös i åratal där datorn startade utan problem, förutom att BIOS tappat all info då batteriet hade dött. Vi pratar kring ett decennium. Nu är det nog inget jag skulle rekommendera att spekulera i dock, för problemet finns. Jag hade ett hyfsat USB-minne i andra änden av skalan som blev lite korrupt ganska snabbt.

Tänk på att gamla SSDer med SLC/MLC borde klara sig bättre än moderna SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ingetdera alternativet är dock idiotsäkert. Det har definitivt hänt mig mer än en gång att jag plockat upp en hårddisk ur någon låda och den helt enkelt inte längre fungerade av någon anledning. Numera kör jag den dyra metoden: jag har två versioner av mina backuper på separata ZFS-servrar som alltid är igång och regelbundet scannar sitt respektive innehåll för checksummefel kontra vad som skrivits till dem.

En mycket god idé, så länge som servrarna inte är lokaliserade så att båda kan förloras samtidigt, exempelvis pga brand.

Utöver multipla lokala backups så kör jag därför även med offlinehårddiskar (backup på backuperna) som uppdateras varannan vecka och placeras i (någorlunda inbrottsäkra) brandskåp relativt långt ifrån varandra geografiskt.

Precis som du så har jag råkat ut för offlinehårddisk som tvärdött fler än en gång, det är därför jag kör med diskar av olika märke och modell för att minimera risken för multipla samtida haverier, och som sagt; redundans redundans redundans!

Ännu bättre vore förstås magnetband, om det inte vore så förbannat dyrt och extremt uppenbart inte riktat till privatpersoner.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vad skrev jag redan i första meningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jepp, för varje extra bit lagrad data per cell så dubbleras (som minst) den "råa" felrisken. God felkorrigering är en nödvändighet. TLC är illa nog, och smärtgränsen för min del. QLC undviker jag.

Visa signatur

5950X, 3090