Missa inte Månadens Drop!
Permalänk
Medlem

Designa nytt hemlabb

Hej, det gick lite för fort att växa ur min server, så villhöver köpa nya grejer.

Just nu kör jag allt i ett, proxmox i botten och sen vm och lxc för alla applikationer.

Tycker ni man skall dela på maskin för lagring och applikationer?
Detvill säga köra en server med truenas och sen en annan för proxmox?

Har kollat lite på olika jbod och sett att många har dubbla kort in, skulle man ku na köra 2 st noder i proxmox och koppla båda till samma jbod?
Så gå en ned så startar trunenas upp på andra och tar över.
Vet att de är overkill för hemma, men detta är lite av min hobby att krånga med sådant.

Permalänk
Entusiast

Ett intressant ämne som jag också krånglar på med till sambons glädje

Jag använder en server för jellyfin och ska nu också ha en linux vm med passthrough gpu för game streaming från speldatorn. Det kommer bli allt i samma burk, en beskedlig g3900 celeron med 8Gb ram.

För ditt use case, om du vill köra t ex pfsense så skulle jag tro man vill ha det på en egen burk bare metal. Det verkar vara ett av få undantag, du kan absolut köra truenas i vm eller som host med nya scale och via den dra upp fler vms för t ex game hosting. Lite svårt att svara utan att veta exakt vad som är bäst vilka användningsområden du har.

OM man delar upp burkarna så verkar mini pcs dvs klient pcs vara ett utmärkt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Ett intressant ämne som jag också krånglar på med till sambons glädje

Jag använder en server för jellyfin och ska nu också ha en linux vm med passthrough gpu för game streaming från speldatorn. Det kommer bli allt i samma burk, en beskedlig g3900 celeron med 8Gb ram.

För ditt use case, om du vill köra t ex pfsense så skulle jag tro man vill ha det på en egen burk bare metal. Det verkar vara ett av få undantag, du kan absolut köra truenas i vm eller som host med nya scale och via den dra upp fler vms för t ex game hosting. Lite svårt att svara utan att veta exakt vad som är bäst vilka användningsområden du har.

OM man delar upp burkarna så verkar mini pcs dvs klient pcs vara ett utmärkt val.

Kör redan truenas som vm idag i proxmox och det fungerar väldigt bra, det enda problemet med köra det i vm är att man blir lite begränsad till hba kortet. Har idag delat ut hela hba kortet till truenas vm så jag kan inte bara stoppa in fler diskar till det och tilldela proxmox utan måste isåfall skaffa ett hba till för att fördela.
Frågan var väll om man kan koppla 2 noder till samma jbod, så går ena proxmox noden ned så kommer truenas spinna upp på node 2 och ta över.
Grejen är att jag gärna sitter och krånglar och startar om saker ibland, och då blir användarna påverkade då smb går ned.

Permalänk
Entusiast

Aha, ja då är det nog lite utanför min kunskap, får hoppas nån erfaren it admin ser detta