vad gjorde du smart senast?

Permalänk
Medlem

Satte en magnet sensor på kontorsstolen och skrivbordet, som sen är parade med en smart grenkontakt som sätter igång dataskärmarna.

Så när man drar ut stolen så hoppar skärmarna igång och när man skjuter in den igen så stängs de av, gjorde det mest som en kul grej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Lampor i fönster och ett väggutag för en golvlamapa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Lampor i fönster och ett väggutag för en golvlamapa.

Vad blev det för något kul? Tänker märke protokoll osv

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Bad blev det för något kul? Tänker märke protokoll osv

Det blev ett par Delecato LED via WiFi in i Delecato Home och Google Home.
"Väggutaget" kanske var lite missvisande att kalla det, det var en Delecato Plug.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En dum golvfläkt från Rusta, som jag kopplat till ett smart vägguttag. Fläkten är vinklad mot sängen. Har gjort en automation som startar fläkten 5 min efter att jag stängt av väckarklockan, så körs den i 30 min i syfte att vädra sängen. Jag vet inte om det hjälper något, men fått för mig att det är en smart grej 🤷🏻‍♂️ 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Glömmer alltid att sänka volymen på högtalarna på jobbdatorn på eftermiddagen, vilket gör att eventuellt notiser senare på kvällen plingar till i kontoret (vägg i vägg med ena sonens rum).

Så jag har nu satt upp att min home assistant instans SSHar in på min jobbdator och kör ett applescript som stänger av ljudet vid 17 och sätter på det igen vid 07 (enbart vardagar). Säkert full möjligt att göra direkt i macOS eller via shortcuts/fokus men jag vill så gott det går samla alla automatiseringar i HA.

Permalänk
Medlem

Utomhusbelysningen runt huset! Köpte 10st Hue glödlampor och nu är all belysning i huset Hue förutom lampan i köksfläkten

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Glömmer alltid att sänka volymen på högtalarna på jobbdatorn på eftermiddagen, vilket gör att eventuellt notiser senare på kvällen plingar till i kontoret (vägg i vägg med ena sonens rum).

Så jag har nu satt upp att min home assistant instans SSHar in på min jobbdator och kör ett applescript som stänger av ljudet vid 17 och sätter på det igen vid 07 (enbart vardagar). Säkert full möjligt att göra direkt i macOS eller via shortcuts/fokus men jag vill så gott det går samla alla automatiseringar i HA.

Kan göras ännu smartare -> Stäng av datorn.....
Borde finnas automation för detta också om du är en av dem som inte orkar starta och stänga av datorn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Borde finnas automation för detta också om du är en av dem som inte orkar starta och stänga av datorn.

Jobbigt att stänga av datorn - öppna upp alla grejer igen, vänta på att det ska ladda in. 100% att jag skulle köra på ljudscriptet jag med

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jobbigt att stänga av datorn - öppna upp alla grejer igen, vänta på att det ska ladda in. 100% att jag skulle köra på ljudscriptet jag med

Då kan man ju sätta autostart av programmen som behövs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Lämnar oftast jobbet med X antal terminaler uppe m.m., ids inte stänga av och starta upp allt igen. Kör dessutom aerospace för tiling och där finns ingen möjlighet att spara layouts så då behöver det konfas upp igen (inte för att det tar lång tid, men ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Lämnar oftast jobbet med X antal terminaler uppe m.m., ids inte stänga av och starta upp allt igen. Kör dessutom aerospace för tiling och där finns ingen möjlighet att spara layouts så då behöver det konfas upp igen (inte för att det tar lång tid, men ändå)

Tmux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Kör givetvis tmux med resurrect också.

Permalänk
Medlem

Ännu en lampa, en taklampa denna gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skaffade en Reolink Video Doorbell. Eftersom den inte kan aktivera vanliga dörrklockan så satte jag dit en ESP32 med relä, som styrs från Home Assistant. Även Reolinken är kopplad till Home Assistant. Så dörrklockan är nu "smart" iom att Home Assistant aktiverar den när nån trycker på knappen på Reolinken.

Brandvarnarna har jag gjort smarta med. Skaffade ett par med Zigbee, som jag lagt in i Home Assistant. Så nu pinglar dörrklockan om det brinner, smart-högtalarna talar om att rök är upptäckt, belysning tänds och ytterlampor blinkar blått/rött för att dra till sig uppmärksamhet. Och så kommer larm i våra mobiler med.

Känns lite extra tryggt så.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

en liten uppdatering, Det har varit lite skumma effekter sedan jag började skifta ut mina qubino relä, var gång jag skiftade ett relä skapade mina heltune highload relä hårdvaru fel kod samt qubino mini dimmer triggar överslagslarm, problemet tycks vara kombinationen mellan heltune i drift med tung motorlast och shelly wave 1pm, jag plockade bort heltune relä från tork och tvätt och satte dit wave 1pm och nu har felen försvunnit. jag skiftade det sista wave 1pm uttaget idag och insåg att jag behöver beställa ett 20tal till, vid skiftet av det sista reläet så gjordes uppgradering av firmware och sedan skulle det läggas in med s2 säkerhet, efter försökt få in det under måååånga timmar och väldigt mycket felsökande, så sätter jag på mig mina glasögon och ser att jag slår in fel kod..... (meddelande dock inte detta i logen konstigt nog)
just det när heltune triggade hårdvarufel så slog flera wave 1pm relän av/på under 1 sekund men endast dom som inte var i s2 läge vilket var lite annorlunda dessa var dessutom på olika faser.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

en uppdatering kring skumma fel, Jag skiftade dotterns alla uttag idag till shelly wave 1pm, följande effekter hände.
1:inkluderade i ej säkert läge för firmware uppdatering triggar dom omstart av andra enheter under uppgraderingen.

2: med kontroller z-wave.me hubb så exkluderas enheter som ej är inlagda i säkert läge när man exkluderar wave 1pm, just detta tycks bero på att jag har väldigt många enheter så enhets nummer återanvänds och jag förmodar det ligger rester kvar av den gamla modulen som orsakar problem. samma problem sker vid inkludering.

3: ska man uppdatera firmware så gör det i osäkert läge med kontroller närma enheten annars tar det väldigt lång tid, 14H vid en modul vs 10min för en som kör osäkert med kontroller närma. när man ska lägga till dom efter uppgradering så vill dom gärna gå in som osäkra igen med z-wave.me kontroller, enda lösningen jag hittat där detta inte händer är om jag startar om kontroller, fabriksställer modulen samt bryter strömmen till den innan inkludering med s2. gör man detta fungerar dom utmärkt och håller sig stabila. kör inte wave 1pm i osäkert läge utan kör dom i s2 läge annars blir det lätt skumma fel som att dom slår av andra enheter osv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Övervakning utav kylarna med hjälp av Shelly H&T (gen 1).
https://www.amazon.se/dp/B09RF4WZ1F

Simpel integration in vad som helst(HTTP GET vid händelse eller varje 11,5h som ett hjärtslag), MQTT m.m.

Hade varit önskvärt med en som orkar med -36 grader(dessa orkar bara -10 grader) men skulle kompressorn sluta fungera så märks det eftersom kylarna har en och samma kompressor för både frys och kyl.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

äntligen är alla moduler i vägguttagen inomhus skiftade (blev drygt 50 uttag), vilken tid det tagit, dom sista 10 gick fort när jag istället för att installera dom i väggen satte upp en liten bänk vid kontrollen och uppgraderade alla innan installation, (skulle man gjort från början)
alla skumma effekter är nu borta när alla kör S2 (ta i trä). det har dock blivit en intressant effekt av skiftet, saker som gamla lås som endas kör S0 säkerhet reagerar nu direkt i stället för att dröja 2-3 sekunder, samt har täckningen blivit väldigt mycket bättre, enheter som legat på -85 ligger nu på ca -60 på signalstyrkan.

nästa steg för grund systemet är uppgradering av alla belysnings moduler (så snart shelly får tummen ur och släpper dimmern)
om det inte kommer en snurr dimmer med z-wave 800 som passar i exxact ramen och har stöd för nolla, då får får det nog bli sådana i stället.

annat, det anlände ett gäng små rörelsesensorer som ska försökas implementeras i dig uno moduler samt skifte av kontroller på dessa och dig quad ska göras, kontrollenheterna ska bytas då man nu måste uppgradera dom manuellt (har tidigare fungerat via HA)
tanken är att man ska kunna dra handen tex vid bänk belysningen så ska den tändas, när ingen mer rörelse känns av från den stora rörelse senorna i rummet ska den släcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

äntligen är alla moduler i vägguttagen inomhus skiftade (blev drygt 50 uttag), vilken tid det tagit, dom sista 10 gick fort när jag istället för att installera dom i väggen satte upp en liten bänk vid kontrollen och uppgraderade alla innan installation, (skulle man gjort från början)
alla skumma effekter är nu borta när alla kör S2 (ta i trä). det har dock blivit en intressant effekt av skiftet, saker som gamla lås som endas kör S0 säkerhet reagerar nu direkt i stället för att dröja 2-3 sekunder, samt har täckningen blivit väldigt mycket bättre, enheter som legat på -85 ligger nu på ca -60 på signalstyrkan.

nästa steg för grund systemet är uppgradering av alla belysnings moduler (så snart shelly får tummen ur och släpper dimmern)
om det inte kommer en snurr dimmer med z-wave 800 som passar i exxact ramen och har stöd för nolla, då får får det nog bli sådana i stället.

annat, det anlände ett gäng små rörelsesensorer som ska försökas implementeras i dig uno moduler samt skifte av kontroller på dessa och dig quad ska göras, kontrollenheterna ska bytas då man nu måste uppgradera dom manuellt (har tidigare fungerat via HA)
tanken är att man ska kunna dra handen tex vid bänk belysningen så ska den tändas, när ingen mer rörelse känns av från den stora rörelse senorna i rummet ska den släcka.

Kul att följa din uppgraderingsresa!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kul att följa din uppgraderingsresa!

tack, att skriva i tråden har blivit lite av en logg/minnesanteckning för mig (väldigt dåligt minne)
samt att det förhoppningsvis hjälper någon att hitta lösningar och undvika samma misstag.

Visa signatur