Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YamahaDGX630:

Tusen tack för all information!
Vad tror ni om Black Friday och Quest 3? Eller är den redan just nu lågt prissatt runt 5600:- ?

Rätt lågt prissatt sett till historiken just nu på 128GB-varianten, som är på väg ut, annars lagt ca 1000 :- högre.

Sen om/hur mycket 512GB-varianten kan sänkas under BF är ju frågan...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tusen tack för all information!
Vad tror ni om Black Friday och Quest 3? Eller är den redan just nu lågt prissatt runt 5600:- ?

128GB utgår, så 5600kr gäller till lagren tar slut. Tror inte på en rea ovanpå det, möjligen nån liten kupong för spelköp.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte hålla emot längre nu när priset gick ner utan har köpt en 3:a. Tycker att linserna och passthrough-läget är ett riktigt lyft mot quest 2:an.

Men jag har en pixel som är ständigt tänd i den högra linsen, och det är konstigare än så. För jag ser den varje gång under uppstarten (när största delen av skärmen är mellangrå) men när hjälmen bootat klart så är den OMÖJLIG att se. Är det möjligt att hjälmen kör i nån annan upplösning under starten eller att pixeln börjar fungera när skärmen blivit varm eller nåt sånt? Jag vill gärna lämna tillbaka den under öppet köp-perioden ifall det här tänker krångla med mig. Men det är OMÖJLIGT att se den tända pixeln när jag kommer till "hemrummet", även om jag väljer ett mörkt rum och den alltså borde avslöja sig.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att laddaren blir obehagligt varm.

Hur är en dator lämplig för lite casual PCVR i typiska flyg- och rymd-spel/sim bestyckad?

Meningsbyggnad, syftningsfel. Kanske nåt litet kongruensbrott också.
Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Har spelat Batman hela morgonen.
Har riktigt kul och det känns verkligen som ett Batman Arkham.
Fighterna är en perfekt översättning från Arkham spelen till first person VR.
Det gäller att slå snabbt, rätt combo och i rätt riktningar.
Man blir svettig det känns verkligen efter varje fight att man ansträngt sig lite.
Det är verkligen ett spel man rör på sig i och det gillar jag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa mig ett Quest 3 men undrar lite hur komforten är på headsettet?
Har sedan tidigare Quest 1 och tyckte att det slet ganska mycket på ansiktet, VR-face var ju något som verkligen var drygt. Köpte då även nån extra strap som över huvudet (öra till öra) samt extra kudde baktill. Det blev bättre men hade likväl VR-face efter ~45mins spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag funderar på att skaffa mig ett Quest 3 men undrar lite hur komforten är på headsettet?
Har sedan tidigare Quest 1 och tyckte att det slet ganska mycket på ansiktet, VR-face var ju något som verkligen var drygt. Köpte då även nån extra strap som över huvudet (öra till öra) samt extra kudde baktill. Det blev bättre men hade likväl VR-face efter ~45mins spelande.

Bättre än Quest 1 men inte perfekt.
Man måste imo byta ut headstrapet mot ett officiellet elite-strap (dyrt) eller nån av alla 3e part som finns.
Det är antingen halo-strap style som BoboVR har som är populär eller så Elite-strap style som BoboVR, Kiwi Deign mm har.
Det finns även billigare varianter av dessa på tex Amazon, bara att söka så får man flera alternativ.

Sen är det precis som Quest 1 ett tyg interface mot ansiktet, inte lika hårt som Quest 1 men personligen så kändes det endå som sandpapper efter ett tag, var snabb med att sätta ditt ett silicon-skydd men det finns 3e part av masker också så man kan byta hela kittet. Silicon-skydd räcker dock för mig och är billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tycker det ligger hårt mot ansiktet och man ser ut som en tvättbjörn efteråt. Jag skulle också vilja vinkla ned headsetet något, jag får titta genom ögonbrynen för att kunna se vänsterpanelen i Elite Dangerous.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Moderator
Moderator

Fick precis ett relativt billigt facial interface levererat idag. Beställde ett svart, fick ett vitt....
Vitt är imo mycket snyggare på utsidan, men lite orolig för att det inte direkt är hjälpsamt på insidan sett till light bleed och så.
Men, åtminstone ventilerat och kan knappast vara värre än det medföljande sett till formen.
Edit: Farhågorna var rätt, och mer än så - det lyser till och med igenom den vita plasten.. xD

Skrivet av patjo:

Jag tycker det ligger hårt mot ansiktet och man ser ut som en tvättbjörn efteråt.

Dags att skaffa Halo-strap låter det som.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Meta Silently Increased Quest 3's Maximum GPU Clock Speed

Citat:

Before the change, the maximum possible GPU frequency was 545MHz by default or 599MHz in Favor GPU mode, which lets developers trade off 16% of the maximum CPU clock speed for extra GPU power.

Now, after the change, the maximum GPU frequency is 599MHz by default, or 640MHz in Favor GPU mode.

https://www.uploadvr.com/meta-quest-3-gpu-clock-speed-perform...

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Jag tycker det ligger hårt mot ansiktet och man ser ut som en tvättbjörn efteråt. Jag skulle också vilja vinkla ned headsetet något, jag får titta genom ögonbrynen för att kunna se vänsterpanelen i Elite Dangerous.

Köp ett pannband så blir det bättre på den delen av ansiktet. Finns annars masker som täcker mer av ansiktet med vet inte hur bra passform dessa har.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Quest v71 Brings Design Refresh, AI Audio To Expression, Smoother Passthrough, And More

Citat:

a refresh of the system interface design, an AI model that converts microphone audio into estimated facial expressions, smoother passthrough, train support for Travel Mode, Dolby Atmos and Dolby Digital Surround, a first-party calendar app, a shortcut to Remote Desktop in Quick Settings, improvements to Scene Mesh scanning, a volume mixer for app and call audio, the ability to send flat and spatial videos in Horizon chats, the ability to pair controllers and styluses inside the headset, and an app permissions indicator on the menu bar

https://www.uploadvr.com/meta-quest-v71-horizon-os/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jag testade 2 andra Halostraps, minns inte namnen på dem, och inget var riktigt lika bra som Bobo, och speciellt S3. Byggkvalite och FLÄKTEN f.a. gör massiv skillnad i längre sessioner imho!

Har själv funderat på Globular Cluster F3 efter att AMVR och 2 andra billigare varianter inte funkade alls för min del. Trist prislapp bara sist jag kollade...

Vad kör du för router för bra flyt via Airlink? Verkar som att Q3 är oerhört kinkig med dedär så vissa TP link routrar, typ Archer AXE75 verkar rekommenderas starkt av många.

Sent svar, men jag använder en Asus GT-AX11000 router. Synkar i 2400Mbps om jag inte är allt för långt ifrån routern, annars 1200Mbps. Men osv länk hastighet så har de fungerat väldigt väl här hemma.

Ett alternativ till Global Cluster F3 är även KKCOBVR K3 som många verkar gilla. Tyvärr verkar bägge sälja slut snabbt på exempelvis Amazon när de kommer in i lager.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Hur är en dator lämplig för lite casual PCVR i typiska flyg- och rymd-spel/sim bestyckad?

Skulle vilja se lite råd och rön kring detta. Senaste veckan har jag kännt på Elite Dangerous och noterat att det glitchar till vid FSD-hopp och enstaka polygonförluster i extrema periferin när jag närmar mig planeter.

Jag har bara kört trådat (Link, ej Air Link) och vad jag förstår kört direkt från Meta-appen.

Befintlig dator, köpt färdig från Netonnet/SharkGaming under pandemin och utan större intresse över innehåll:
Gigabyte B560 HD3
i7-10700F@2.9GHz
16GB RAM, lyckas inte se sort.
MSI 3060 12GB

Upplösning
MQ3: 100%
Skärm: 3440x1440

Vad ska man förvänta sig? Är något värt att bygga vidare på eller är det bara nästa flaskhals runt hörnet? 16GB inser jag nog är litet idag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Skulle vilja se lite råd och rön kring detta. Senaste veckan har jag kännt på Elite Dangerous och noterat att det glitchar till vid FSD-hopp och enstaka polygonförluster i extrema periferin när jag närmar mig planeter.

Jag har bara kört trådat (Link, ej Air Link) och vad jag förstår kört direkt från Meta-appen.

Befintlig dator, köpt färdig från Netonnet/SharkGaming under pandemin och utan större intresse över innehåll:
Gigabyte B560 HD3
i7-10700F@2.9GHz
16GB RAM, lyckas inte se sort.
MSI 3060 12GB

Upplösning
MQ3: 100%
Skärm: 3440x1440

Vad ska man förvänta sig? Är något värt att bygga vidare på eller är det bara nästa flaskhals runt hörnet? 16GB inser jag nog är litet idag.

Satsa på bra grafikkort i första hand så klarar du nog fint ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Satsa på bra grafikkort i första hand så klarar du nog fint ett tag.

Jo men vad är "bra"? Är det värt att leta rätt på ett bättre begagnat 3090, som ska ha drygt dubbla prestandan i vissa mätningar, eller händer det för mycket mellan generationerna?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Jo men vad är "bra"? Är det värt att leta rätt på ett bättre begagnat 3090, som ska ha drygt dubbla prestandan i vissa mätningar, eller händer det för mycket mellan generationerna?

Jao 3090 lär duga, jag kör själv 3070.
Beror på vad du vill lägga ut

Visa signatur