Följ Black Week på SweClockers

Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Har du anammat telefonen som primärt betalmedel, eller håller du hårt i plånboken?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar möjligheten att kräva pinkod för varje betalning med google wallet desvärre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Permalänk
Medlem

Betalar alltid med telefonen, har inte ens haft med mig ett kort en vanlig dag på flera månader.

Permalänk
Medlem

Betalar med telefonen

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Saknar möjligheten att kräva pinkod för varje betalning med google wallet desvärre.

Ja, det är lite underligt att det går att köpa saker för X000 sek utan pinkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Fast du måste väl låsa upp telefonen/plånboken för att kunna betala? Så är det på iphone i varje fall.

Permalänk
Medlem

Alltid telefonen (Apple Pay).
Enda gången jag har med mig plånboken nuförtiden är om jag kör bil pga körkortet. Väntar på den också ska komma i telefonen.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Det känns onödigt att ha med en plånbok då jag har kortet i mobilen, så det fysiska kortet ligger alltid hemma...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Betalar mestadels med klockan, men ibland med telefonen.
I princip aldrig med fysiska kort eller kontakter. Kan inte ens pinkoderna till mina kort längre eftersom det var så länge sedan sist.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Va? Det måste ju isf. vara något ni valt aktivt för på min telefon går det inte att köpa utan pin/face/fingerprint.

Permalänk
Medlem

Kreditkort går ofta inte att lägga till i min Google Pay. Har nåt att göra med att kredkorts-leverantörerna inte vill betala Google och Apples avgifter gissar jag?

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft mitt kort med mig på flera år och har betalat med telefonen eller klockan sedan minst 5 år tillbaka. Glömmer jag mobilen hemma så har jag ju klockan på handleden, så det går utmärkt att både handla, plocka ut självskanning på Ica och låsa upp ytterdörren utan kort, nycklar eller mobil.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Fysiskt oftast med kort, annars Swish.
Online oftast med Swish, annars kort.
Har inte anslutit mobilen till någon Pay-tjänst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Alltid med Apple pay, kortet används endast för bankautomat utomlands när jag behöver "cash".

Permalänk
Medlem

Har alltid plånbok med mig. Där har jag körkort, mitt fysiska kreditkort vid behov (väldigt sällan), 2x200kr kontant i reserv och mitt Epassi kort som inte vill funka via googles wallet.

Jag måste oavsett ha med mig körkort och epassi-kortet så det funkar bra at ha med det andra också.
Sedan så har jag ett specialskal för att kunna sätta mobilen på motorcykelns styre så det går inte med vanligt plånboksskal heller.

Betalar 90% med mobilens NFC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Purrfected:

Fast ni måste låsa upp telefonen varje gång ni ska betala så förstår inte vad ni tycker är underligt?
Google/Samsung Wallet kräver också att ni har nån form av skärmlås... ibland måste också köpet verifieras i Wallet

Betalar alltid med telefonen, så ofta det bara går. Oklart om Pressbyrån fortfarande har problem med Swedbanks kontaktlösa betalning men haft tidigare.

Permalänk
Medlem

Bytte från ios till Android och inser hur mycket sämre Google Wallet är kontra Apple Pay.

De kort jag har funkar ej via mobilen så måste betala med kort. Funkar oftast men surt när man glömmer plånboken..

Permalänk
Medlem

Betalar med kortet, använder revolut på mobilen som någon form av backup samt utomlands

Permalänk
Medlem

Alltid kontant förutom online och större inköp >20000. Cash is king!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Betalar med Apple Pay men blippar med klockan., bästa combon som finns, haft det sen dag 1 (när banken lanserade kopplingen).

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

Minns när det blev strömavbrott i hela centrumet där jag brukade käka för nått år sen precis när jag kommit fram och skulle beställa, mobilen var riktigt bra den gången, som lampa när jag åt. Krögaren var givetvis mer än nöjd att jag kunde casha jämt och slapp slänga iaf den portionen av dagens och jag fick varm mat i magen även den dagen. Kontanter har stora fördelar och håller vi inte igång systemet med cash så är vi ordentligt i skiten den dan den träffar fläkten. Men visst, i lördags när jag åt middag på Persona med frun och en dotter inte långt ifrån Swecs kontor så var kortet bra men på det stora hela är kontanter en jäkligt bra grej att använda.

Stället kan rekommenderas fö, mat, vin och service i den högre klassen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kort och kontanter .

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Telefon stödjer ej samsung pay för det är ej en samsung.
Telefon stödjer ej Apple pay för det är ej en iphone.
Banken stödjer ej google wallet.

Så.. kort då.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande inte att betala med mobil är 100% pålitligt. Hänt flera gånger terminalen säger "använd bara ett kort åt gången" och då är man rökt om man inte har ett fysiskt kort med sig eller om butiken stödjer BT betalning via Swish. Klocka tar alldeles för lång tid så det har jag slutat med för längesedan. Sen tar det lika lång tid att plocka upp ett kort som en mobil så ser inte riktigt vinsten med det, speciellt eftersom jag kör bil och ändå måste ha med mig körkort samt kort för att komma in/ut ur kontorsbyggnaden.

Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte haft mitt kort med mig på flera år och har betalat med telefonen eller klockan sedan minst 5 år tillbaka. Glömmer jag mobilen hemma så har jag ju klockan på handleden, så det går utmärkt att både handla, plocka ut självskanning på Ica och låsa upp ytterdörren utan kort, nycklar eller mobil.

Hur låser du upp ytterdörren utan kort/nyckel/mobil?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Har du Willys-appen så behöver du inte ens det!

Permalänk
Medlem

Det var längesen jag hade plånboken med mig ärligt talat. Har med mig den när jag kör bil för där ligger körkortet, men jag betalar alltid med telefonen och nu på senaste när jag glömt plånboken hemma så har jag använt BankID som ID handling flera gånger när jag hämtat ut paket, systembolaget, etc. Sjukt smidigt och vill inte bära med mig plånboken i framtiden. Kontanter har jag inte haft på mig på säkert 10 år minst, sen Swish och BankID kom i princip.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tycker fortfarande inte att betala med mobil är 100% pålitligt. Hänt flera gånger terminalen säger "använd bara ett kort åt gången" och då är man rökt om man inte har ett fysiskt kort med sig eller om butiken stödjer BT betalning via Swish. Klocka tar alldeles för lång tid så det har jag slutat med för längesedan. Sen tar det lika lång tid att plocka upp ett kort som en mobil så ser inte riktigt vinsten med det, speciellt eftersom jag kör bil och ändå måste ha med mig körkort samt kort för att komma in/ut ur kontorsbyggnaden.

Hur låser du upp ytterdörren utan kort/nyckel/mobil?

Kodlås tänker jag, har själv inte haft husnyckel på mig på hur länge som helst!

Permalänk
Medlem

Kör med uteslutande med kort.

Jag tillhör de som anser att samtliga butiker måste kunna ta betalt med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker fortfarande inte att betala med mobil är 100% pålitligt. Hänt flera gånger terminalen säger "använd bara ett kort åt gången"...

Just det dära har aldrig hänt mig. Däremot så har terminalen klyddat flertalet gånger med sin blipp-funktion och det brukar stå "sätt in kort". Men då har jag bara sagt till de att starta om betalningen och då fungerar det. Det händer ju oftast när telefonen inte får tillräckligt bra kontakt med terminalen och då promptar terminalen att använda kort istället. Nej icke! Trådlöst ska de va!