Alla fyndtips från mellandagsrean

Nu får Windows-användare själva bestämma över Copilot-knappen

Permalänk
Melding Plague

Nu får Windows-användare själva bestämma över Copilot-knappen

Microsoft öppnar upp för anpassning av sin nya tangent – men begränsningar kvarstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är förväntansfull över vilka nya världar den där knappen kommer att öppna upp när min nya dator kommer 🥰

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa ett tangentbord med den skräpknappen på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Rekordmedlem

Trams, hoppas den är enkel att ge ge nya vettiga funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är förväntansfull över vilka nya världar den där knappen kommer att öppna upp när min nya dator kommer 🥰

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trams, hoppas den är enkel att ge ge nya vettiga funktioner.

Har du ens testat anvädna dig av Copilot? Då menar jag inte att anvädna den som en chatbot som du ber dra ett skämt, utan att köra det me tx Visual Studio eller Office?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kommer aldrig köpa ett tangentbord med den skräpknappen på.

Sade samma sak om tangentbord med windowstangenten på. Det blev som det blev.

Permalänk

Kanske en Self Destruction funktion?
Vops, jag läste fel. Det skulle vara en ny funktion som knappen inte redan hade.

Nå jag är inte för så mycket och ändra för att man använder så många tangentbord idag, får då någon person som företaget Lenovo för sig att lägga Fn tangenten längst till vänster så skapar det bara förvirring.

Permalänk
Medlem

Hmm tänker inte köpa ett nytt tangebord för den knappen, men då copilot är rätt användbar är de bra att de lagt in en snabb knapp. Ska bli kul att testa då man tillslut orkar byta till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har en gammal Thinkpad T43p från 2005 utan Win-tangenten

Ang. CoPilot-tangenten, så är det väl bara den gamla meny-tangenten med nytt utseende? Dvs fritt fram att mappa till vad som helst redan idag mha SharpKeys eller motsvarande.

winget install sharpkeys

Permalänk
Medlem

Copilot är ganska bra så skulle inte ha något emot att ha en dedikerad tangent i nästa jobb laptop.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

En snabb knapp till närmaste pizzeria med förbeställningen och hemkörning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag ska träna en modell på Clippy memes och sen koppla min knapp till den

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Hmm tänker inte köpa ett nytt tangebord för den knappen, men då copilot är rätt användbar är de bra att de lagt in en snabb knapp. Ska bli kul att testa då man tillslut orkar byta till Windows 11

Skrivet av bärplockaren:

En snabb knapp till närmaste pizzeria med förbeställningen och hemkörning.

Frågan är hur snabb kan den tänkas bli? Snabbare än de andra knapparna runtikring?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Den här typen av beteende från Microsoft är varför jag hellre har Linux-problem än Windows-problem.

Permalänk
Medlem

Tangenten kommer mest på laptop-tangentbord. Separata tangentbord utan tangenten kommer att vara tillgängliga under lång tid framöver ...

Tangenten är extra dålig för oss som har ISO-layout, som t.ex. svensk layout eftersom vi använder Alt Gr-tangenten ofta. Många har muskelminne för att den ska ligger rakt under punkt-tangenten på externa tangentbord. Men på laptops ligger den ofta något åt vänster ... och vad ligger då till höger om Alt Gr, jo: det blir förstås Copilot-tangenten som man råkar trycka på av misstag var enda enbetna gång.

Den enda rätta sättet som man verkligen kan få användarna att bestämma själva på är om inställningen finns i laptop:ens BIOS, så att man kan ställa in så det blir rätt tangentkod från början innan Windows blandas in. (om det ens är det man ska köra på maskinen)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Windows-knappen fyller sin funktion väl. Det är svårt att se en ny knapp rättfärdiga den fysiska plats den tar upp.

Permalänk
Medlem

Kom på att de kunde ha bakat in copilot i windows tangenten och haft en annan logo på den.
Tryck vanligt = windows tangent
Håll nere tangenten i 2 sekunder = Copilot.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag läser alltid Ko-Pilot, typ en ko som kör ett flygplan. Är jag ensam om det?

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Tangenten kommer mest på laptop-tangentbord. Separata tangentbord utan tangenten kommer att vara tillgängliga under lång tid framöver ...

Tangenten är extra dålig för oss som har ISO-layout, som t.ex. svensk layout eftersom vi använder Alt Gr-tangenten ofta. Många har muskelminne för att den ska ligger rakt under punkt-tangenten på externa tangentbord. Men på laptops ligger den ofta något åt vänster ... och vad ligger då till höger om Alt Gr, jo: det blir förstås Copilot-tangenten som man råkar trycka på av misstag var enda enbetna gång.

Den enda rätta sättet som man verkligen kan få användarna att bestämma själva på är om inställningen finns i laptop:ens BIOS, så att man kan ställa in så det blir rätt tangentkod från början innan Windows blandas in. (om det ens är det man ska köra på maskinen)

Kan vara den bästa summeringen av liknande funktioner jag någonsin läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tangenten är extra dålig för oss som har ISO-layout, som t.ex. svensk layout eftersom vi använder Alt Gr-tangenten ofta.

På min Dell XPS 13, så ger Fn + Ctrl samma funktion som Meny-tangenten. Förhoppningsvis kommer CoPilot fungera på samma sätt (då den ersätter just Meny-tangenten).

Samtidig känns det som att få tillverkare bryr sig nämnvärt om den nordiska marknaden. Illa nog att många enbart erbjuder en layout för hela Norden.

Permalänk
Medlem

Låter som en marknadsföringsvinst för microsoft, även om average sweclockers användare kanske bindar bort knappen så kommer majoriteten av användarna inte binda den och därmed på ett eller annat sätt gå till co-pilot och med tiden börja använda tjänsten

Permalänk
Medlem

Tack gode gud för det!
På min skoldator så har den tagit över control och jag har inte lyckats ändra den än trots försök

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

De verkligen försöker gå användarna på nerverna.
Att det inte ger powerusers bättre kontroll utan tredjeparts mjukvara är lite skammligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Shift+F10 brukar göra samma sak som menytangenten (både i Windows och Linux)

Permalänk

Tänker det är bra med en universell "hjälp mig!" knapp för de som aldrig lärt sig använda en dator. Det borde gå via röst dessutom om man håller nere tangenten.

Har de råkat slänga ikonen till word eller edge? Inga problem - nu behövs inga ikoner längre!