21 årig tjej som blev uppsagd fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Däremot är det väldigt svårt för ett företag att säga upp någon som går på 6 månaders provanställning utan giltigt skäl under den perioden.

Arbetsgivaren kan när som helst avbryta provanställningen utan att ange skäl. Det finns alltså inget krav på sakliga skäl för uppsägning som vid andra anställningsformer. I enlighet med LAS måste arbetsgivaren dock meddela dig minst två veckor i förväg om avbrytandet av provanställningen i förtid.

Lagen reglerar inte vad som gäller om du som anställd vill avsluta din provanställning i förtid. Det innebär att du i princip kan sluta arbetet samma dag. Det man som arbetstagare bör tänka på då är eventuella konsekvenser av att sluta arbetet på så sätt, exempelvis framtida referenser och liknande.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Lagen reglerar inte vad som gäller om du som anställd vill avsluta din provanställning i förtid. Det innebär att du i princip kan sluta arbetet samma dag. Det man som arbetstagare bör tänka på då är eventuella konsekvenser av att sluta arbetet på så sätt, exempelvis framtida referenser och liknande.

Om man drar själv lär man ändå inte vilja ha referenser från det stället.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

läser man recensionerna om företaget på google så låter det som ett rent bluff-företag iaf. 18st, alla har gett minsta betyg.
ingenstans där jag skulle vilja jobba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan du utveckla det där? Dom kan ju avsluta provanställningen när dom vill utan nån som helst anledning.
Bara tack o hej.

Nej det kan dom inte, men du som arbetstagare kan göra det för att du PROVAR PÅ ett arbete, inte tvärtom

Trodde också det var tvärtom men som nämnts tidigare är de bara skyldiga att ge dig 2 veckors varsel och är det innan 5 månader och 2 veckor måste de likt när du uppsagd som vanligt vara av ett giltigt skäl som t.ex. arbetsbrist eller att man misskött sig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Arbetsgivaren kan när som helst avbryta provanställningen utan att ange skäl. Det finns alltså inget krav på sakliga skäl för uppsägning som vid andra anställningsformer. I enlighet med LAS måste arbetsgivaren dock meddela dig minst två veckor i förväg om avbrytandet av provanställningen i förtid.

Så är det, men de kan ej avsluta din 6 månaders provanställning utan giltiga skäl, vanligtvis har man en dialog när 5 månader och 2 veckor närmar sig och då får man antingen 14 dagars varsel eller förlängning

Du kan dock gå hem på dagen som jag gjort vid två tillfällen när jag blev likt TS illa behandlad och utnyttjad, inga människor jag tänker använda som referens oavsett.

Den där minen från konsultcheferna vid de två tillfällena jag gjort det är helt oslagbar, blir i princip "nej men så kan man inte göra vi behöver ju dig på måndag" behandla era anställda med respekt då, har snart arbetat 10 år på mitt nuvarande arbete så det finns seriösa arbetsgivare.

Kan ju tillägga att jag inte haft en provanställning sen 2015 kan ju ha ändrats sen dess men var otroligt pålåst om det då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Trodde också det var tvärtom men som nämnts tidigare är de bara skyldiga att ge dig 2 veckors varsel och är det innan 5 månader och 2 veckor måste de likt när du uppsagd som vanligt vara av ett giltigt skäl som t.ex. arbetsbrist eller att man misskött sig.

Är du helt säker detta? det stämmer inte med vad jag har läst mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du helt säker detta? det stämmer inte med vad jag har läst mig till.

Nej, ser ut att ha ändrats 2023 enligt lawline.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om att man skulle behöva har skäl för att avsluta en provanställning. Alltså arbetsgivare.
Dom kan bara säga från ingenstans med 2 veckors varsel att tack o hej.
Ni som tror nåt annat får gärna elaborera på det.
Provanställning är det sämsta uppfinningen som gjorts. Går ju inte att byta jobb.
Vem fan vill säga upp sin fasta tjänst för att ta en provanställning hos nån annan.
Sen sitter man där utan jobb för att man nya arbetsgivaren sa upp provanställningen från ingenstans.
Nä helt sämst system.

(Ja jag är känner mig fast på mitt jobb, skulle inte våga säga upp mig o ta en provantällning nu. Fan riskera hyra, räkningar osv)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Aldrig hört talas om att man skulle behöva har skäl för att avsluta en provanställning. Alltså arbetsgivare.
Dom kan bara säga från ingenstans med 2 veckors varsel att tack o hej.
Ni som tror nåt annat får gärna elaborera på det.
Provanställning är det sämsta uppfinningen som gjorts. Går ju inte att byta jobb.
Vem fan vill säga upp sin fasta tjänst för att ta en provanställning hos nån annan.
Sen sitter man där utan jobb för att man nya arbetsgivaren sa upp provanställningen från ingenstans.
Nä helt sämst system.

(Ja jag är känner mig fast på mitt jobb, skulle inte våga säga upp mig o ta en provantällning nu. Fan riskera hyra, räkningar osv)

Brukar kunna gå att förhandla bort provanställningen om du har arbetat ett längre tag på stället innan.

Permalänk
Medlem

Jag hade begärt ett arbetsgivarintyg och sen släppt resten med tanke på hur situationen varit.

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla: kloka saker har sagts.

Det enda jag skulle vilja lägga till är följande:

° att omvärlden är så besatt av sex. Unbelievable... I ett formellt sammanhang...
° jobb är jobb (och VISST man kan väl säga att "såhär var min bilsemester på Gotland) och privat är privat.
° alla har säkert känt sig "varma" men det har ju inget alls att göra med jobbet.
° vissa saker / ämnen vill jag b a r a tala med den person som jag hsr en relativt lång tid med som n ä r a vän och med "alla andra" kan man hålla sig till ja, sommar sol och bad (semester) topics.

En "rolig" historia: Jag pluggade på en skola. Skulle dra till WC "lite snabbt", ser en dörr 🚪 på glänt med lyset på. BRA någon som un occupied WC'n... Sliter upp dörren och där sitter en tjej "och ber" att allt ska gå hennes väg.

Det visade sig sedan att hon hade dörren på glänt för att hålla koll på sin nyfödde bäbis. Man pep fram ett ynkligt förlåt... Jätte pinsamt. 🤭

Så ja, göken har inget på arbetet att göra...VEM är ens intresserad av att veta vem som har ökat med vem...kalla mig blåögd...men jag tycker att sådana ämnen är tråkiga 💤 💤 när folk för dem på tal...

Mina 4 cents.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Hejsan Allihopa som har tagit sin tid att svara.
jag har nu kollat igenom alla kommentarer och svarat på vissa som jag har haft tid med, och jag tycker helt ärligt då att jag bara släpper detta och går vidare med livet, även om det är jätte tråkigt att jag inte kan göra något då detta kanske borde vara ett jobb för Facket, så ja.. Allting går inte som man hade tänkt sig i livet.

För lite mer information, Jag pluggar HR just nu och förhoppningsvis så leder livet en till ett bättre ställe än detta företaget jag jobbade på.

Jag önskar er alla som har svarat allt gott, och tack för all kritik som jag fått, Jag tar emot detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan Allihopa som har tagit sin tid att svara.
jag har nu kollat igenom alla kommentarer och svarat på vissa som jag har haft tid med, och jag tycker helt ärligt då att jag bara släpper detta och går vidare med livet, även om det är jätte tråkigt att jag inte kan göra något då detta kanske borde vara ett jobb för Facket, så ja.. Allting går inte som man hade tänkt sig i livet.

För lite mer information, Jag pluggar HR just nu och förhoppningsvis så leder livet en till ett bättre ställe än detta företaget jag jobbade på.

Jag önskar er alla som har svarat allt gott, och tack för all kritik som jag fått, Jag tar emot detta

Man lär sig genom livet..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Då kanske du hamnat på andra sidan av det här problemet så småningom. Ta med erfarenheten och se till att ingen annan blir taffligt behandlad. Ett minimum är ju i alla fall att sköta pappersarbetet runt anställningen på ett sätt som inte kan kritiseras. Om det dessutom går att skapa en trevlig stämning på arbetsplatsen är det antagligen positivt för organisationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, ser ut att ha ändrats 2023 enligt lawline.

Då kanske du ska redigera dina tidigare, felaktiga, inlägg för att undvika att sprida missledande information?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag