21 årig tjej som blev uppsagd fel!

Permalänk
Medlem

21 årig tjej som blev uppsagd fel!

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXX. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

Innan ni säger "Ja men då ska du ju dra?" Så vill jag att ni läser allting.

På min arbetsplats så blev jag otroligt dåligt behandlad, mina kollegor kunde tvinga mig till att försöka gå med och dricka alkohol vilket gjorde mig otroligt obekväm, Jag fick aldrig ha en talan i hur saker och ting kan förbättras, min rast och lunch blev flera gånger påverkad av att min teamleader sa att jag ska sitta över, Min ena kollega började kritisera mitt sex liv och jag kände mig inte trygg längre.

Därför tog jag ut så mycket sjuk dagar och kom sent för jag mådde så otroligt dåligt på detta jobb.

Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader.

Dock så fick jag aldrig det skriftligt på papper att jag är uppsagd, Jag pluggar inom HR och har läst väldigt mycket om LAS att man behöver ha det skriftligt för att ens kunna bli uppsagd... detta har gett mig otroligt mycket stress och ångest och jag undrar vad man bör göra nu.

Tyvärr var jag inte med i Facket när jag jobbade här för att jag har aldrig sett att det var nödvändigt, självklart så biter realiteten en i röven ibland...

hjälp mig snälla, jag håller på att bli helt galen av allt detta.

Permalänk
Medlem

Så länge det handlar om en provanställning så tror jag inte att arbetsgivaren behöver ha några särskilda skäl för uppsägning.

Permalänk
Medlem

Det här är ju en typsak för facket. Sen har ju arbetsgivaren en skyldighet att dels kontrollera varför en anställd är sjuk mycket, samt att se till att det blir åtgärder för att motverka detta. Sen kränkande behandling är ALDRIG ok..

Ni har inget skyddsombud på arbetsplatsen som du kan prata med?

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så länge det handlar om en provanställning så tror jag inte att arbetsgivaren behöver ha några särskilda skäl för uppsägning.

Precis, under provanställning så kan de säga upp en utan någon anlednings som helst, det är lixom bara "tack å hej"-nivå tills man fått fast, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXX, det är ett företag som hanterar fiber. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

På min arbetsplats så blev jag otroligt dåligt behandlad, mina kollegor kunde tvinga mig till att försöka gå med och dricka alkohol vilket gjorde mig otroligt obekväm, Jag fick aldrig ha en talan i hur saker och ting kan förbättras, min rast och lunch blev flera gånger påverkad av att min teamleader sa att jag ska sitta över, Min ena kollega började kritisera mitt sex liv och jag kände mig inte trygg längre.

Därför tog jag ut så mycket sjuk dagar och kom sent för jag mådde så otroligt dåligt på detta jobb.

Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader.

Dock så fick jag aldrig det skriftligt på papper att jag är uppsagd, Jag pluggar inom HR och har läst väldigt mycket om LAS att man behöver ha det skriftligt för att ens kunna bli uppsagd... detta har gett mig otroligt mycket stress och ångest och jag undrar vad man bör göra nu.

Tyvärr var jag inte med i Facket när jag jobbade här för att jag har aldrig sett att det var nödvändigt, självklart så biter realiteten en i röven ibland...

Du sa upp dig men "blev uppsagd fel" ?

Jag tror att användaren trollar eller är ute efter nånting helt annat än vad tråden antyder.
Hela inlägget har även en lukt av google translate över sig.

Vi plockar bort företagsnamnet. - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det stämmer tyvärr, dock 14-30 dagars uppsägningstid om kollektivavtal finns.
Dock finns vissa kollektivavtal som inte tillåter provanställning typ elektrikernas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad hoppas du ska hända härnäst, vill du komma tillbaka?

Permalänk
Medlem

Tror du ska släppa det om du känner att du håller på och bli galen av detta. Du blev inte rätt behandlad men du borde ha lyft det med en Chef ifrån början.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

En provanställning är just som det låter, ett prov för dig och företaget om det kommer funka eller inte. Av din text så låter det som varken du eller företaget var nöjda.
Samma sak hände mig inom ungefär samma bransch, blev uppsagd under provanställning pga sjukfrånvaro.

Glöm skitjobbet och gå vidare bara. Har inte jobbat på flera år nu, de bästa som hänt mig. Ta vara på livet och det som är kul och viktigt.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Förutom att detta känns som en trollpost så är det viktigaste allra längst ner i det OP skriver.
Vill du ta fighten är det bara att anlita en advokat och stämma företaget i rätten.
Om du inte har råd så får du se det som en dyrköpt läxa och ta lärdom och sedan gå vidare i livet.

Permalänk
Medlem

Låter ju inte som ett ställe du vill jobba på ändå, så ta ditt pick och pack och sök ett nytt bättre jobb

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Även om en provanställning teoretiskt sett kan avslutas av vilken anledning som helst, så får det ändå inte vara nån typ diskrimination eller olagligt

Skulle säga att om du har nån typ av bevis om påtryckning för alkohol eller tal sexliv så BORDE XXXXXX HR avdelning vara intresserade av det, dock borde du tagit det till de redan från början och inte "fuskat" med sjukdagar och sen ankomst

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXXX, det är ett företag som hanterar fiber. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

Har också tidigare blivit uppsagd "felaktigt". Jag var med i facket så jag fick kontakt med min handläggare osv. Men facket var även tydliga med att de inte kunde påverka något då företaget inte hade kollektivavtal.

Du kan dra det vidare mot företaget om du blivit felaktigt behandlad, men konsekvensen är att du tar det privat och kan bli i en utsatt situation i en rättegång. Man vill helt enkelt inte hamna i en rättegång mot ett företag för dina ekonomiska resurser går inte att mäta sig med företaget som de kan lägga på advokater och förhala rättegången osv.

Sammanfattning: Du är körd, glöm det hela, sök nytt jobb, utbildning osv och genom en bättre utbildning (T:ex inom HR) så kan du hamna på ett bättre företag där du har en säkrare tjänst.

Lycka till!

PS: Om du nu kommer sent och tar ut sjukdagar så förstår jag att de vill ha ut dig. Mår du skit på företaget så ta upp det med chefen osv men gå inte och sjukanmäl dig, det är ju uppenbart du som hamnar i en urusel situation direkt. När du väl börjar fuska med sjukdagarna så kommer oavsett företag vilja ha bort dig.. Finns inget värre än medarbetare som fuskar så man ska behöva lasta deras arbetsinsats för att de mår "lite dåligt". Uruselt ungt beteende

Permalänk
Medlem

Tror inte att trådstartaren är vad "hon" hävdar:
-Tråden skapad en minut efter att användaren skapades, inte aktiv sedan dess.
-både användarnamnet och rubriken skriker "ung tjej i nöd", vilket direkt är misstänksamt.

Men jag kan ju ha fel såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du sa upp dig men "blev uppsagd fel" ?

Jag tror att användaren trollar eller är ute efter nånting helt annat än vad tråden antyder.
Hela inlägget har även en lukt av google translate över sig.

"Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader."
Lite konstigt formulerat men jag tolkade det som att företaget valde att säga upp personen i fråga? Fast egentligen handlar det väl inte om en uppsägning utan att de inte förlängde provanställningen.
Om tråden är äkta så är det ju synd att vara för hård mot någon som uppenbarligen haft/har det jobbigt och frågar om råd.

Känns som ett konstigt ämne att trolla om men vad vet jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För enklare beskrivning

Hejsan, har sett att vissa undrar angående vad jag vill komma med detta eller om jag sa upp mig etc.
Nej jag sa inte upp mig, det är då min arbetsgivare som sa upp mig.

Vad jag vill komma med detta är då att jag har blivit uppsagd UTAN skrifligt papper, Enligt LAS så måste man ha det skrifligt, jag undrar då om min uppsägning fortfarande ens gäller? För man kan kräva skadestånd etc om man inte får det på papper att man är "avskedad/uppsagd"

hoppas detta tydliggör lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte att trådstartaren är vad "hon" hävdar:
-Tråden skapad en minut efter att användaren skapades, inte aktiv sedan dess.
-både användarnamnet och rubriken skriker "ung tjej i nöd", vilket direkt är misstänksamt.

Men jag kan ju ha fel såklart.

Uppenbarligen skapad för detta, hur säger det något om att det skulle vara falskt? Tydligtvis syns dina synpunkter från ditt användarnamn

Permalänk

När det gäller det jobbiga som ledde fram till att du valde att sjuka dig så skulle jag rekommendera att kontakta ideella organisationer mot diskriminering eller liknande.

När det gäller den uppsägningen från företaget så får arbetsgivaren säga upp en provanställning eller meddela att den inte fortsätter utan att ange anledning. Sen finns det absolut olika skrivelser i olika kollektivavtal angående provanställning men majoriteten kör som lagen är skriven på den punkten.

Permalänk
Medlem

lite förtydlig

Hej igen,
Jag vill bara förtydliga att jag tog upp detta 2 månader innan att min "förlängning avbröts" eller hur man kan formulera det.
Ber om ursäkt om min skrift är inte det bästa, jag har lite svårt att formulera mig och det kanske blev lite klantigt skrivit att jag skrev "21 åring som blev upsagd fel."

Jag vill bara säga att jag vet att mina sjukdagar och min sena ankomst är mitt egna fel, jag har dock tagit detta med min chef innan jag blev uppsagd, 2 månader innan.
Men det verkade som att inget hände.

Jag har tyvärr inte varit ute i arbetslivet så mycket innan, jag har arbetat med Vården innan och vet att det är påfrestande både för kroppen och mentalt, men trodde inte liksom att ett kundtjänst jobb skulle vara på detta viset där man blir kränkt och att det känns som att ingen hör en alls.

Ni som skriver att jag inte sjukskriva mig, jag förstår eran syn, men det är inte heller så jävla enkelt att gå in till ett jobb som får en att få en klump i magen. Jag förstår att på eran tid så var det annorlunda, då var det att brösta allting och bara ta sig vidare men jag är tyvärr inte en sån person, Jag bröstar tills jag inte orkar mer och sen bryts jag ned.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut försöka ta arbetsgivaren till rätten och hävda att du aldrig fått en skriftlig uppsägning och därmed är berättigad till diverse saker.....

Men frågan du bör ställa dig är; orkar du? Livet kommer alltid kasta skit på dig och du bör veta när det är värt att ta fighten och inte. Skadeståndet som du frågar efter kommer ändå inte bli några hundratusen om du trodde att det skulle ge dig någon typ av ekonomisk push.

Arbetsgivaren måste också informera dig två veckor innan anställningen avbryts. Om den avbryts direkt är arbetsgivaren eventuellt skadeståndsskyldig enligt kap31.

Så ja, du kan ta detta vidare och ge din arbetsgivare ett smärre helvete, frågan är om du själv orkar?

Eftersom du inte är medlem i något fack skulle jag vänt mig till arbetsmiljöverket i första hand, eller arbetsdomstolen.

edit: Förstå också att du inte kommer få något gehör övh. på frågan ifall uppsägningen är gjord på "fel grunder eller inte; arbetsgivare har absolut 0 skyldighet att uppge varför de vill avbryta en provanställning. Allt prat om varför du inte dykt upp på jobbet och blivit illa behandlad är därmed irrelevant. Allt prat om detta kommer falla på döva öron i denna specifiak fråga.

Det som spelar roll här, är att arbetsgivaren måste 1) uppge skriftligt att du är uppsagd och 2) måste göra det två veckor innan uppdraget avslutas.

Resultatet av att du tar detta vidare kommer dock mynna ut i absolut inget för dig troligtvis, det enda du har lyckats göra är att slösa arbetsgivarens tid. Om det är det du vill - kör hårt. Räkna dock inte med någon ekonomisk kompensation för dig själv.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En 20 sekunders googling säger att det går alldeles utmärkt att säga upp någon muntligen.Så det är nog inte mycket du kan göra i det avseendet. https://www.unionen.se/rad-och-stod/pa-vilket-satt-du-bor-fa-...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

XXXXXX är ett av dom sämsta företag jag haft att göra med. Att höra din historia gör det inte bättre.
Skatta dig lycklig att du tog dig därifrån, du är värd bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan, har sett att vissa undrar angående vad jag vill komma med detta eller om jag sa upp mig etc.

Vad jag vill komma med detta är då att jag har blivit uppsagd UTAN skrifligt papper, Enligt LAS så måste man ha det skrifligt, jag undrar då om min uppsägning fortfarande ens gäller? För man kan kräva skadestånd etc om man inte får det på papper att man är "avskedad/uppsagd"

Det finns inga såna krav mot en provanställd. Det är okej för ett bolag/individ att säga upp sig muntligt. Sedan rekommenderas alltid skriftligt. Men ej ett krav.

Det finns häller inga regler gällande uppsägningstid. Utan du får gå på dagen.

Permalänk
Skrivet av tessi142:

Tyvärr blandar du ihop en anställning med provanställning. I LAS §6

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

Det står tydlig att besked ska lämnas till motparten. Inte i vilken form beskedet ska vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Glöm skitjobbet och gå vidare bara. Har inte jobbat på flera år nu, de bästa som hänt mig. Ta vara på livet och det som är kul och viktigt.

Citerar bara en del av ditt inlägg, tolkar jag det fel eller förespråkar du att man ska skita i att jobba helt och hållet? Hur försörjer du dig själv om jag får fråga?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Det finns inga såna krav mot en provanställd. Det är okej för ett bolag/individ att säga upp sig muntligt. Sedan rekommenderas alltid skriftligt. Men ej ett krav.

Du svarade snabbare och mer kortfattat än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En 20 sekunders googling säger att det går alldeles utmärkt att säga upp någon muntligen.Så det är nog inte mycket du kan göra i det avseendet. https://www.unionen.se/rad-och-stod/pa-vilket-satt-du-bor-fa-...

Det står ju i länken du själv precis länkat till:
"En uppsägning ska alltid vara skriftlig och överlämnas till dig personligen."
"Säger arbetsgivaren upp dig muntligen - begär att få skriftligt besked."

Så nej, det går inte "utmärkt" att ge det muntligen endast, inte ens enligt den länk du själv använt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Skrivet av broderbluff:

Tyvärr blandar du ihop en anställning med provanställning. I LAS §6

6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

Det står tydlig att besked ska lämnas till motparten. Inte i vilken form beskedet ska vara

Beroende på kollektivavtal så finns det regler att det måste vara skriftligt

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Beroende på kollektivavtal så finns det regler att det måste vara skriftligt

Mvh

Precis, du har helt rätt.

Permalänk
Medlem

Om du har provanställning och den tiden löper ut räcker det att de berättat att du inte får fortsätta.

Tänk på att sjukfrånvaro ska kunna styrkas med intyg, det är ditt ansvar att söka hjälp. Söker du inte hjälp så blir det svårt att kräva något vad det gäller arbetsgivarens sjukansvar/rehabilitering.

På arbeten som rent generellt har hög personalomsättning är det vanligt att alla (många) inte får visstid.