Alla fyndtips från mellandagsrean

Ny iMac med M4 släpptes hos Apple precis

Permalänk
Medlem

Ny iMac med M4 släpptes hos Apple precis

Nu släppte Apple precis en ny iMac med M4 chip.
Finns att skåda på Apples hemsida.

https://www.apple.com/se/imac/

Är väl första släppet av flera nu i veckan här.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Blir det Mac Mini eller Macbook Pro med M4 som släpps imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Bra fråga, men båda ryktas ju om uppdatering.
Jag hoppas även på en ny Apple TV, men det kanske är att begära för mycket.. Vet dock inte vad jag förväntar mig av en ny version 😄

Angående iMac så förstår jag inte varför dom enbart släpper 24”. Det är ju så 2010. Dom kunde ju åtminstone bumpa upp till 27”. Allra helst hade jag sett åtminstone 32”.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Angående iMac så förstår jag inte varför dom enbart släpper 24”. Det är ju så 2010. Dom kunde ju åtminstone bumpa upp till 27”. Allra helst hade jag sett åtminstone 32”.

27' iMac ersattes av Mac Studio + Studio Display vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

27' iMac ersattes av Mac Studio + Studio Display vad jag vet.

Jo det är väl så. Jag är inte särskilt intresserad av iMac ändå. Är inget fan av stationär dator där skärmen är inbyggd. Då måste man ju byta skärmen när man byter dator vilket kan vara lite trist om skärmen är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

16 GB ram som standard och 10-core versionen kan uppgraderas till 32 GB ram samt har stöd för 2 externa skärmar.
Likaså kom tangentbord, mus och tracpad med usb-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Likaså kom tangentbord, mus och tracpad med usb-c.

Det här är ju det viktigaste! Verkligen på tiden, men laddningsporten är fortfarande på undersidan.

Och helt galet att Apple tycker att ett fullstort tangentbord med TouchID ska kosta 2800kr!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här är ju det viktigaste! Verkligen på tiden, men laddningsporten är fortfarande på undersidan.

Och helt galet att Apple tycker att ett fullstort tangentbord med TouchID ska kosta 2800kr!

Japp måste vara någon valuta korrigering som gjort att priserna steg i Sverige nu.

Permalänk
Medlem

Äntligen 16GB. Hoppas Mini får samma och även Air framöver.

Men 256GB bara fortfarande är väldigt snålt. Men man kan alltid koppla in extern lagring. Att det äntligen är slut på 8GB är bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

27" går fint att använda om man har flera skärmar. 24" på skrivbordet så förstår jag inte ens vem som helst vill ha denna storlek före 27" om nu priset vore detsamma.

För mig känns det lite som med iPhone Se, Apple vill inte göra vissa av deras billigaste produkter för bra för då tar det köpare från deras dyrare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Skrivet av dagas:

Äntligen 16GB. Hoppas Mini får samma och även Air framöver.

Men 256GB bara fortfarande är väldigt snålt. Men man kan alltid koppla in extern lagring. Att det äntligen är slut på 8GB är bra.

"This is a huge week for the Mac, and this morning, we begin a series of three exciting new product announcements that will take place over the coming days," said Apple's hardware engineering chief John Ternus

Dvs det kommer troligen en ny Mac mini och nya Macbooks oxå denna veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

De vita modellerna är lite billigare än de svarta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

24" på skrivbordet så förstår jag inte ens vem som helst vill ha denna storlek före 27" om nu priset vore detsamma.

Precis som kalsonger i storlek M. Förstår inte ens vem som helst vill ha denna storlek före L om nu priset vore detsamma.

Don efter person eller resår efter röv är deviser jag tror de flesta fattar när vi talar om kalsonger. Men skärmar, då jäklar finns det mängder av starka åsikter om att en viss tumstorlek är absolut rätt och en annan tumstorlek är absolut fel.

Skillnaden mellan 27 tum och 24 tum i fråga om att täcka samma andel av synfältet är en justering i djupled på ca 7 cm. Alltså är 24 tum ofta mer lämpligt för den som av diverse anledningar föredrar ha skärmen lite närmare och 27 tum motsvarande lite lämpligare för den som föredrar skärmen något längre bort. Behöver inte vara svårare än så.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Precis som kalsonger i storlek M. Förstår inte ens vem som helst vill ha denna storlek före L om nu priset vore detsamma.

Don efter person eller resår efter röv är deviser jag tror de flesta fattar när vi talar om kalsonger. Men skärmar, då jäklar finns det mängder av starka åsikter om att en viss tumstorlek är absolut rätt och en annan tumstorlek är absolut fel.

Skillnaden mellan 27 tum och 24 tum i fråga om att täcka samma andel av synfältet är en justering i djupled på ca 7 cm. Alltså är 24 tum ofta mer lämpligt för den som av diverse anledningar föredrar ha skärmen lite närmare och 27 tum motsvarande lite lämpligare för den som föredrar skärmen något längre bort. Behöver inte vara svårare än så.

Det handlar snarare om att man föredrar en mindre bild på skärmen än hur nära man vill ha den, det finns problem att ha skärmarna för nära och många har små 27" så nära som de kan innan det blir problem med plats för tangentbordet.

Nå jag ser ingen idag på arbetsplatser sitta med någon 24" skärm fast de har flera skärmar, men det är kanske olika på olika platser. Hade Apple endast släppt en 24" och 27" så ser jag inget problem, de skulle kunna släppa en 17" repetive 19" om de så ville.

Permalänk
Medlem

Stöd för upp till 8K 120 Hz på 10-core m4 iMac:en, frågan är när de skärmarna kommer bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar ju dock också hur mycket man får plats på skärmen innan allt blir för litet. Har du en 4K-skärm blir ju allt på skärmen väldigt litet på en 24”. Såvida man inte skalar då, men då förlorar man ju yta igen. Men absolut, de som köper iMac kanske inte bryr sig om arbetsyta i samma grad.

Personligen vill jag få plats med så mycket arbetsyta som möjligt i mitt jobb, så kör 4k oskalat vilket gör att jag får plats med en hel del på skärmen. Det skulle dock inte fungera på en 24”-skärm.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SanTeoX:

Det handlar ju dock också hur mycket man får plats på skärmen innan allt blir för litet. Har du en 4K-skärm blir ju allt på skärmen väldigt litet på en 24”. Såvida man inte skalar då, men då förlorar man ju yta igen. Men absolut, de som köper iMac kanske inte bryr sig om arbetsyta i samma grad.

Personligen vill jag få plats med så mycket arbetsyta som möjligt i mitt jobb, så kör 4k oskalat vilket gör att jag får plats med en hel del på skärmen. Det skulle dock inte fungera på en 24”-skärm.

Poängen med olika storlekar på skärmar och olika upplösningar är för att det svarar mot olika behov och användning. Du har precis exemplifierat varför specifikt just du inte riktigt rimmar ihop med en 24-tummare. Du föredrar att använda skärmen och dess upplösning på sådant sätt att 24 tum inte matchar dina behov. Alltså tycker du att 24 tum är fel.

Vilket sammanfattar den här sortens diskussioner rätt bra. Man är nog bara kapabel att tänka så långt som den egna näsan eller kanske egna skrivbordet räcker och har svårt att inse att olika personer har olika krav och behov som skiljer sig från det egna. Precis som olika personer behöver olika omfång på kalsongerna.

Därför kommer det hela tiden sådana här inlägg:
"24 tum är för litet"
"27 tum är för stort och pixligt"
"Upplösningen X är för stort/litet/brett" etc.

Jag vill höja nivån på den diskussionen.

Permalänk
Medlem

Extremt tråkig uppdatering som väntat. 90% handlade om Apple Intelligence som inte ens existerar på de flesta platser i världen. Men ja så var det ju med iPhone också, typ allt handlade om AI.

Håller med att 24" är löjligt som enda val.
Förstår inte varför de inte har 24+27" som förr.

Ännu mer sjukt när de kallar 24" för enormous screen eller vad de nu sa i presentationen.

Mossan har velat ha en 27" imac hur länge som helst, men ja efter flera generationer nu utan en 27" så är det ju klart att Apple enbart kommer ha lilla skräp 24" bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Extremt tråkig uppdatering som väntat. 90% handlade om Apple Intelligence som inte ens existerar på de flesta platser i världen. Men ja så var det ju med iPhone också, typ allt handlade om AI.

Håller med att 24" är löjligt som enda val.
Förstår inte varför de inte har 24+27" som förr.

Ännu mer sjukt när de kallar 24" för enormous screen eller vad de nu sa i presentationen.

Mossan har velat ha en 27" imac hur länge som helst, men ja efter flera generationer nu utan en 27" så är det ju klart att Apple enbart kommer ha lilla skräp 24" bara :/

27' iMac är ersatt av 27' Studio Display + Mac mini alt Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

27' iMac är ersatt av 27' Studio Display + Mac mini alt Studio.

Vilket inte alls är en ersättning på något sätt eller vis i min mening.
Jämföra stationär med extern display mot AIO är väldigt konstig syn av Apple.

Mac mini uppdateras också betydligt långsammare, fortfarande kvar på m2 liksom.
Sen prismässigt är det väldigt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vilket inte alls är en ersättning på något sätt eller vis i min mening.
Jämföra stationär med extern display mot AIO är väldigt konstig syn av Apple.

Mac mini uppdateras också betydligt långsammare, fortfarande kvar på m2 liksom.
Sen prismässigt är det väldigt mycket dyrare.

Det kommer en uppdaterad M4 Mac mini denna veckan i ny mindre design med front kontakter.
Se https://www.macrumors.com/2024/10/28/amazon-leaks-new-mac-min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Poängen med olika storlekar på skärmar och olika upplösningar är för att det svarar mot olika behov och användning. Du har precis exemplifierat varför specifikt just du inte riktigt rimmar ihop med en 24-tummare. Du föredrar att använda skärmen och dess upplösning på sådant sätt att 24 tum inte matchar dina behov. Alltså tycker du att 24 tum är fel.

Vilket sammanfattar den här sortens diskussioner rätt bra. Man är nog bara kapabel att tänka så långt som den egna näsan eller kanske egna skrivbordet räcker och har svårt att inse att olika personer har olika krav och behov som skiljer sig från det egna. Precis som olika personer behöver olika omfång på kalsongerna.

Därför kommer det hela tiden sådana här inlägg:
"24 tum är för litet"
"27 tum är för stort och pixligt"
"Upplösningen X är för stort/litet/brett" etc.

Jag vill höja nivån på den diskussionen.

Ja, givetvis svarar det mot olika behov och användning. Vad jag menar är att det då är synd att Apple enbart erbjuder en skärmstorlek, där jag, för mina behov tycker den är på tok för liten. Givetvis fungerar storleken för väldigt många, annars skulle dom inte sälja några iMacs.
Men synd att dom inte erbjuder större storlekar eftersom det säkert skulle kunna tilltala fler. Att enbart erbjuda en Mac Studio med en extern display är ju inte samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Haha precis.

”To take advantage of that enormous iMac display”

Det är ju löjligt om något att säga det om den skärmen. Men Apple brukar ju vara stora i orden..

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SanTeoX:

Ja, givetvis svarar det mot olika behov och användning. Vad jag menar är att det då är synd att Apple enbart erbjuder en skärmstorlek, där jag, för mina behov tycker den är på tok för liten. Givetvis fungerar storleken för väldigt många, annars skulle dom inte sälja några iMacs.
Men synd att dom inte erbjuder större storlekar eftersom det säkert skulle kunna tilltala fler. Att enbart erbjuda en Mac Studio med en extern display är ju inte samma sak.

För en annan person kan Apples beslut vara alldeles rätt eftersom 4K/24-tum sammanfaller med just deras behov. Dessa kommer då naturligtvis inte beklaga sig över att skärmen är på "tok för liten".

Att Apple enbart erbjuder 24 tums iMac är en diskussion som möjligtvis kan handla om affärsbeslut och Apples ofta till synes mystiska val. Det är inte självklart Apple resonerar som man själv tror (eller inbillar sig) att branschen fungerar. iMac 24-tum är inte en produkt för alla utan vänder sig till en viss målgrupp. Som person matchar man inte alltid produktutbudet, vilket är det koncisa svaret på de funderingarna.

Huruvida en skärm i 24-tum ska anses vara för liten eller att 27 tum är för stort och liknande är en annan diskussion som handlar om individens behov. Nu sammanfaller dessa två ämnen och då är det lätt att tolka det som att det är samma diskussion. Särskilt om man är inte är nöjd med Apples beslut. Blir det gärna de här missnöjesresonemangen där man önskar att en produkt ska vara något annat än vad produkten är tänkt att vara.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För en annan person kan Apples beslut vara alldeles rätt eftersom 4K/24-tum sammanfaller med just deras behov. Dessa kommer då naturligtvis inte beklaga sig över att skärmen är på "tok för liten".

Att Apple enbart erbjuder 24 tums iMac är en diskussion som möjligtvis kan handla om affärsbeslut och Apples ofta till synes mystiska val. Det är inte självklart Apple resonerar som man själv tror (eller inbillar sig) att branschen fungerar. iMac 24-tum är inte en produkt för alla utan vänder sig till en viss målgrupp. Som person matchar man inte alltid produktutbudet, vilket är det koncisa svaret på de funderingarna.

Huruvida en skärm i 24-tum ska anses vara för liten eller att 27 tum är för stort och liknande är en annan diskussion som handlar om individens behov. Nu sammanfaller dessa två ämnen och då är det lätt att tolka det som att det är samma diskussion. Särskilt om man är inte är nöjd med Apples beslut. Blir det gärna de här missnöjesresonemangen där man önskar att en produkt ska vara något annat än vad produkten är tänkt att vara.

Jag förstår detta fullt ut. Givetvis är det strategiskt från Apples sida och att det är en dator för en given målgrupp. Men jag måste väl ändå få tycka att de borde kunna leverera åtminstone en 27". Det här är ju ett diskussionsforum och man måste få ha olika åsikter. Min åsikt är att iMac 24" är för liten för mig och således ingen dator för mig. Sen vad jag tycker är givetvis inget som Apple bryr sig om, utan de ser ju till vad som ger mest avkastning.
Det hade nog inte varit en dator för min även om den fanns i 27 eller 32". Vill kunna byta dator och skärm separat.

Den nya Mac minin blev ju ett extremt mycket bättre val (iallafall för mig) om man kan tänka sig separat dator och skärm.
Var ju en riktigt trevlig uppgradering av minin.

Visa signatur