Intel Core Ultra 5 245K – sämre spelprestanda än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Intel Core Ultra 5 245K – sämre spelprestanda än föregångaren

Instegsmodellen i Intels nya Arrow Lake-familj missar målet, med ett pris på nästan 4 000 kr.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt magplask men gissar att något är fel med spel prestandan i Windows. Att den drar 50W under tdp är ännu konstigare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Snusfri

Känns som något fel är trasigt i Windows och antar att vi kommer få se endel förbättringar framöver.

Känns som en rätt intressant CPU för att uppgradera min nuvarande server faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Swedishchef_90:

Riktigt magplask men gissar att något är fel med spel prestandan i Windows. Att den drar 50W under tdp är ännu konstigare...

Det är gemensamt för alla Arrow Lake-modeller hittills, det vill säga att de ligger under sin TDP vid all-core-last. Intel har satt turbobinsen vid all-core-laster ganska konservativt den här generationen, så det är där taket ligger snarare än effektbegränsningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Det är gemensamt för alla Arrow Lake-modeller hittills, det vill säga att de ligger under sin TDP vid all-core-last. Intel har satt turbobinsen vid all-core-laster ganska konservativt den här generationen, så det är där taket ligger snarare än effektbegränsningen.

Stämmer det?

220-230W (Blender/Handbrake) - 70W (idle) = 150-160 W
TDP är 159 W.

Ser (tyvärr) ut som man slår i TDP, inte alls lika imponerande perf/W ökning för Arrow Lake som för Lunar Lake.

ComputerBase gjorde ett väldigt intressant test där de visade hur enormt mycket perf/W går upp hos Arrow Lake när man skruvar ned TDP under 120 W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med bara några registernycklar i 24H2 ökar man prestandan med upp till 30% i en del tester. Windows förbannade drag and drop till taskbar samt pinned funktioner som spökar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Tragiskt.
Kommen nog bli ännu sämre med tiden när det kommer säkerhetshål som ska täppas till här och där.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande det här är ett steg i rätt riktning. Skulle mycket hellre köpa en 245K framför 14600k iaf.

Permalänk
Medlem

När jag tittar på just dom här testerna och går efter speltesterna enbart så kan jag helt ärligt säga att jag hade blivit lika nöjd med vilken som av dom processorerna. Dom fps som skiljer gör varken från eller till för mig.
150 fps eller 300 fps gör ingen skillnad alls för mig när jag spelar. Vad som kan spela roll är då hur den är över tid då jag ofta har en cpu länge.

Är jag väldigt ensam om detta här?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det?

220-230W (Blender/Handbrake) - 70W (idle) = 150-160 W
TDP är 159 W.

Ser (tyvärr) ut som man slår i TDP, inte alls lika imponerande perf/W ökning för Arrow Lake som för Lunar Lake.

ComputerBase gjorde ett väldigt intressant test där de visade hur enormt mycket perf/W går upp hos Arrow Lake när man skruvar ned TDP under 120 W.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/33098?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzMzMDk4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiI3NjZDMkQ5MS05OUNGLTQ4QTEtOTU0Ri0xQTMwNDg2NzlGOUMifSwia2V5IjoiZmU2YTAxZWQ5OGEwNmQwOTlkYjdjOWQ4YWQyZmQ3YjMifQ%3D%3D

Är tämligen säker på att det stämmer, ja. Går inte att bara subtrahera idle-värdet från load-värdet när man mäter hela systemet från väggen. Är för mycket annat som spelar in i och med omvandlingsförluster i såväl nätaggregat som VRM.

Men för att få en ”mellan tummen och pekfingret”-jämförelse kan man jämföra värdet vi fick ut från 14600K, vilken ligger klistrad mot sin TDP på 189 W.

Håller med om att effektivitetsgrafen från Computerbase är riktigt bra och intressant! Stämmer fint med våra tester där 285K (begränsad till 125 W) presterade nästan likvärdigt med 14900K (vid 253 W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är tämligen säker på att det stämmer, ja. Går inte att bara subtrahera idle-värdet från load-värdet när man mäter hela systemet från väggen. Är för mycket annat som spelar in i och med omvandlingsförluster i såväl nätaggregat som VRM.

Men för att få en ”mellan tummen och pekfingret”-jämförelse kan man jämföra värdet vi fick ut från 14600K, vilken ligger klistrad mot sin TDP på 189 W.

Håller med om att effektivitetsgrafen från Computerbase är riktigt bra och intressant! Stämmer fint med våra tester där 285K (begränsad till 125 W) presterade nästan likvärdigt med 14900K (vid 253 W).

Har ni några planer att testa dessa med överklockning? Med även lite fixar mot 24h2 som verkar störa (register problem etc)

Jag har själv tappat 3k i cinbench med samma daily OC på min 12600k mellan 23h4 och 24h2... Vilket är 20% i mitt fall 15k < 18.3k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns som något fel är trasigt i Windows och antar att vi kommer få se endel förbättringar framöver.

Känns som en rätt intressant CPU för att uppgradera min nuvarande server faktiskt.

Antagligen är det något med 24h2 uppdateringen och sweclockers siffror är det vi får då dom kör 23h2 för Intel.

Kollar man på andra resentioner så är sweclockers resultat otroligt mycket bättre än andras, överlag så är 13600k och även 12xxx cpuer bämärkbart mycket bättre än nya 2xx cpuerna (när dom kör 24h2).

Så räkna inte med att dessa är som amd va med gpuer, är nog bara en ruskigt tråkig generation så länge man inte är ute efter effektivitet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Med bara några registernycklar i 24H2 ökar man prestandan med upp till 30% i en del tester. Windows förbannade drag and drop till taskbar samt pinned funktioner som spökar.

Har du nån länk?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Sjukt att en marknadsledare kan sjabbla bort allt så här snabbt, i5 var ju sjukt länge en marknadsledare och en nästan självklarhet i de flesta gamingsystem… nu är de helt vid sidlinjen och tittar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sjukt att en marknadsledare kan sjabbla bort allt så här snabbt, i5 var ju sjukt länge en marknadsledare och en nästan självklarhet i de flesta gamingsystem… nu är de helt vid sidlinjen och tittar på

Well grejen med Intel och hela Core serien är dock inte att dom någonsin va bra cpuer, dom hade ingen konkurrens ända sen phenom till zen3 (när de kommer till spel) sure första generationen och sandy bridge kan man säkert påstå va bra cpuer, men resten har bara varit samma lika med minimala uppdateringar eller nu på senare tid desperat försök att hålla sig relevanta.

Klart som fasen det blir svårt när ett företag kan sitta och rulla tummarna i 10 år utan att ge ut något nytt eller banbrytande.

Kolla bara på 9000 serien, 11000 och 14000 är det inte en ren rebrand så är det ett desperat försök i panik.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Sant, tänkte inte alls på förlusterna (en bra PSU är väl ändå ~90 % effektiv och VRMs borde väl vara något liknande?). Det "mesta andra" borde inte ha någon gigantisk skillnad i effekt mellan "idle" och last i saker som Blender/Handbrake, bortsett från CPU.

Fast det kanske blir som du säger då vad det gäller utnyttjandegrad av TDP hos 245k...

Angående riktigt bra perf/W (för en x86 desktop) kan det möjligen göra 65 W ("icke-K") varianten till en bra arbetsdator när det kommer vettigare prissatta moderkort. Framförallt då det är ett use-case där man också kan nyttja iGPUn (som tydligen överraskat i prestanda) samt NPU-delen (Intel har faktiskt riktigt bra drivers/programvara för sin NPU ställt mot konkurrenterna).

Men knappast Intels huvudplan givet att det är en rätt nischad marknad, än mer efter dagens släpp av M4 MacMini.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bara vara Windows, i Phoronix test så presterar Arrow Lake riktigt dåligt även i Linux när det gäller spel (inte det bästa speltestet kanske, men ändå). Det känns som att de har en del problem med schemaläggningen på kärnorna.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension gubbar, även om CPUn var en riktig besvikelse.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Har ni några planer att testa dessa med överklockning? Med även lite fixar mot 24h2 som verkar störa (register problem etc)

Jag har själv tappat 3k i cinbench med samma daily OC på min 12600k mellan 23h4 och 24h2... Vilket är 20% i mitt fall 15k < 18.3k

Vet att @CrispVanDahl var sugen på överklockning och lite annat smått och gott. Sen är jag övertygad om att vi kommer få anledning att göra ett återbesök i takt med att nya W11-uppdateringar rullar ut.

Permalänk
Medlem

Så 5700X3D på AM4 presterar nästan identiskt i spel med titel till titel variation med den lilla asterisken att den CPUn är på en gammal arkitektur och kostar hälften av vad 245K gör. Svår motiverat helt klart. Lägg då också till att AM4 är en billig plattform, billiga moderkort och DDR4 som går att få riktigt billigt stundtals. Tror inte heller 245K kommer dra ifrån 5700X3D för att det är nyare arkitektur och DDR5 i spel någonsin heller.

Magplask är nästan understatement.

Permalänk
Medlem

Bra tomgångseffekt kan man ju säga, vad är problemet här för AMD?
Avsevärt högre och lite störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Så 5700X3D på AM4 presterar nästan identiskt i spel med titel till titel variation med den lilla asterisken att den CPUn är på en gammal arkitektur och kostar hälften av vad 245K gör. Svår motiverat helt klart. Lägg då också till att AM4 är en billig plattform, billiga moderkort och DDR4 som går att få riktigt billigt stundtals. Tror inte heller 245K kommer dra ifrån 5700X3D för att det är nyare arkitektur och DDR5 i spel någonsin heller.

Magplask är nästan understatement.

För en ren speldator är det svårt att slå 5700X3D just nu i prestanda per krona. Dock är det inte bästa processorn om man använder datorn till mer än spelande. I produktivitetsapplikationer är 245K betydligt snabbare. Dock finns det i min mening ändå bättre alternativ än 245K även för produktivitet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vet att @CrispVanDahl var sugen på överklockning och lite annat smått och gott. Sen är jag övertygad om att vi kommer få anledning att göra ett återbesök i takt med att nya W11-uppdateringar rullar ut.

Kan det vara värt att kolla på en runda i W10 kanske? Skulle vara kul att se vilken plattform/cpu som är snabbast där, men gissar att ett sånt test skulle stöta på patrull. Men att se 10 vs 11 i ren prestanda skulle vara intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Bra tomgångseffekt kan man ju säga, vad är problemet här för AMD?
Avsevärt högre och lite störigt.

En del av förklaringen är att de har effektivare chipset. Intels Z690 och z890 drar 6w AMD använder i B650 1st chip som drar 7w för x670e och x870e två st av samma chip så då ökar ju effekten till 14w. Så om de testat med ett b650 moderkort hade skillnaden varit lite lägre.
Och de har även en "I/O-krets" som verkar dra en del effekt, för modeller utan den har betydligt lägre "tomgångseffekt" Kika på detta testet där "G" modeller är med de saknar den kretsen (och de funktioner den medför)
Vi får hoppas de försöker optimera detta lite i kommande generationer. Är ju onödigt att datorn drar 10-20w extra.:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan det vara värt att kolla på en runda i W10 kanske? Skulle vara kul att se vilken plattform/cpu som är snabbast där, men gissar att ett sånt test skulle stöta på patrull. Men att se 10 vs 11 i ren prestanda skulle vara intressant

Relativt ointressant läsning, https://www.techspot.com/article/2872-which-is-faster-windows...
nån procent hit eller dit, med utstickare för vissa processorer och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Relativt ointressant läsning, https://www.techspot.com/article/2872-which-is-faster-windows...
nån procent hit eller dit, med utstickare för vissa processorer och spel.

För mig är det oväntat med tanke på hur mycket som skrevs om förbättringarna på 24H2 och liknande. Och kanske till och med saknas officiellt stöd för drivrutiner eller annat för de plattformar som släpptes efter 11?

Jag tänkte framförallt att w10 borde vara en stabilare plattform där det händer färre saker som påverkar prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

För en ren speldator är det svårt att slå 5700X3D just nu i prestanda per krona. Dock är det inte bästa processorn om man använder datorn till mer än spelande. I produktivitetsapplikationer är 245K betydligt snabbare. Dock finns det i min mening ändå bättre alternativ än 245K även för produktivitet.

Och vad är dessa bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En del av förklaringen är att de har effektivare chipset. Intels Z690 och z890 drar 6w AMD använder i B650 1st chip som drar 7w för x670e och x870e två st av samma chip så då ökar ju effekten till 14w. Så om de testat med ett b650 moderkort hade skillnaden varit lite lägre.
Och de har även en "I/O-krets" som verkar dra en del effekt, för modeller utan den har betydligt lägre "tomgångseffekt" Kika på detta testet där "G" modeller är med de saknar den kretsen (och de funktioner den medför)
Vi får hoppas de försöker optimera detta lite i kommande generationer. Är ju onödigt att datorn drar 10-20w extra.:)

Kanonförklaring! Tack!
Funderar på B650, då blir inte skillnaden lika stor som du skriver. Man är ju en "energijägare" av rang..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vad är dessa bättre alternativ?

Beror på vilka produktivitetsapplikationer. I vissa fall som t.ex. 3D-rendering ligger Intel bättre till, medan i t.ex. Photoshop presterar en 245K sämre än en Ryzen 7600.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-5-245k/13...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Det kan vara värt att kika på W10 vs. W11 när 24H2-uppdateringen av det sistnämnda har stabiliserat sig lite.