Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är lite större bagage i 2008 men inte jätte mycket större det är samma bil bara att dom satt en suvkaross på den.
Har själv en e-208 och frugans bror har en e-2008.

Ok, trodde det var betydligt bättre. Då blir det nog en e-208 igen då dessa verka ligga vettigt i pris.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När det är 7.4kw så är det på en fas och då behövs en 32A kabel för att kunna få ful effekt
Använder själv en 32A kabel som ligger i bilen men är inte så ofta jag har tagit fram den, dom få gånger jag behöver den så känns inte kabeln så tung.

För tydlighets skull så finns det både 1-fas och 3-fas laddkablar. Och en ”16A” kabel är klassad som 20A, sedan kan en laddbox av olika anledningar begränsa strömmen. Stegen är 13A, 20A, 32A & 63/70A (1/3 fas).

Dock tycker jag själv att 3-fas 32A kablarna är lite otympliga, särskilt om de är lite längre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är lite större bagage i 2008 men inte jätte mycket större det är samma bil bara att dom satt en suvkaross på den.
Har själv en e-208 och frugans bror har en e-2008.

Enligt https://se.automobiledimension.com/peugeot-bilmatt.html har 208 bagage på 309 liter och 2008 på 434 liter. Det är nästan 50% större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Han tror inte riktigt på elbilen!?
https://youtu.be/Cmi7nBX_bJQ?t=2894

Bakåtsträvare!

Han hade ju rätt. Det är batteriet som är begränsningen, och han trodde inte på det innan millenieskiftet (vilket kom att stämma och det tog ju längre än så).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

För den som söker elbil så har hedinbil nollränta på flera bilar från MG, Kia, Jeep, Fiat och Jaguar på sin hemsida. 36 månader och restvärde på 55% med 0% ränta gör det till ett förmånligt erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Han hade ju rätt. Det är batteriet som är begränsningen, och han trodde inte på det innan millenieskiftet (vilket kom att stämma och det tog ju längre än så).

Japp, bara en rolig grej

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om nya Zeekr Mix? Ful, praktisk, nytänkande?

Läs mer här!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av General Nord:

Vad säger ni om nya Zeekr Mix? Ful, praktisk, nytänkande?

<Uppladdad bildlänk>

Designmässigt gillar jag den. Jag är dock konstig och tycker ID Buzz är cool 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

Enligt https://se.automobiledimension.com/peugeot-bilmatt.html har 208 bagage på 309 liter och 2008 på 434 liter. Det är nästan 50% större.

Du menar ca 30% större det känns inte mycket större om du står brevid båda och tittar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du menar ca 30% större det känns inte mycket större om du står brevid båda och tittar.

Ni kan ta och mötas i mitten...

(434-309)/309=~0,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vad säger ni om nya Zeekr Mix? Ful, praktisk, nytänkande?

<Uppladdad bildlänk>

Läs mer här!

Jag hoppas att folk undviker kinesiska bilar. Det finns så många anledningar egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag hoppas att folk undviker kinesiska bilar. Det finns så många anledningar egentligen.

Opålitliga, saknas mekaniker och kommer bränna ner dit hus spontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag hoppas att folk undviker kinesiska bilar. Det finns så många anledningar egentligen.

Så ingen Volvo eller Tesla då vissa av modellerna byggs i China.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så ingen Volvo eller Tesla då vissa av modellerna byggs i China.

Spela inte dum.
BYD, XPENG, NIO, MG, MAXUS, Hongqi, för att nämna några.
"Made in China 2025" är ett geopolitiskt åtagande av det kommunistiska partiet. Elbilarna är en bricka i det spelet. Och om man ska ge pengar - varför ge det till bolag som i olika grad står under kinesiska staten. Samma stat härjar i östra asien och samarbetar med likasinnade (läs: Ryssland).

Men här pratar vi om elbilar, inte politik eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Opålitliga, saknas mekaniker och kommer bränna ner dit hus spontant?

Jag tänkte mer på att Kina är en diktatur som bryter mot mänskliga rättigheter, ockuperar Tibet och hotar bland annat Taiwan. De använder fulmetoder för att konkurrera ut europeiska tillverkare. Ju mer ekonomisk makt som Kina får desto mörkare blir framtiden för oss alla.

Men visst skulle jag undvika kinesiska bilar enbart för osäkerheten kring kvaliteten, tillgång till reservdelar och andrahandsvärde också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Spela inte dum.
BYD, XPENG, NIO, MG, MAXUS, Hongqi, för att nämna några.
"Made in China 2025" är ett geopolitiskt åtagande av det kommunistiska partiet. Elbilarna är en bricka i det spelet. Och om man ska ge pengar - varför ge det till bolag som i olika grad står under kinesiska staten. Samma stat härjar i östra asien och samarbetar med likasinnade (läs: Ryssland).

Men här pratar vi om elbilar, inte politik eller dylikt.

Problemet är ju att 90% om inte mer av all elektronik görs i kina

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Någon som har eller har haft Peugeot e-2008? Jag hade en e-208 som jag var helt ok nöjd med, men leasingen gick ut tidigare i år och nu har jag haft en slit och släng bil för jag renoverar en del. Men står verkligen inte ut med fossil, samtidigt är jag för snål att köpa något dyrt just nu när huset behöver sin begära del av min ekonomi.

Anledningen till att jag tittar på en 2008 är att bagaget är lite större vad jag kan se på bilderna, den var lite minimal i 208an.

Jag har hyrt 208 och 2008.
Har blivit de ibland då. Fattade först inte ens att det var skillnad på dem. De ser bra lika ut för en icke bilintresserad. Och namnet är bra likt också.
Däremot var "bilen" (trodde ju det var samma bil) plötsligt en del trängre än jag mindes från förra vändan. Och snålare med plats att få in en stor bilbarnstol.
Det blev väl lite av ett omedvetet blindtest i mitt fall. Fattade en bit in att det här är ju inte samma bil. Men märkte alltså av skillnaden i sittutrymmena ändå.
Bagaget tänkte jag inte på riktigt.

Men ja - jag har ju inte jämfört dem side by side så jag vet inte om det är värt skillnaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Designmässigt gillar jag den. Jag är dock konstig och tycker ID Buzz är cool 😁

Konstig? ID Buzz är ju bland de coolaste bilarna på marknaden! Tycker den där bilen ser ut som ett försök att härma Buzz fast utan alla drag som gör Buzz charmig. Men jag gillar ändå en no-nonsense familjelåda!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lidodido:

Konstig? ID Buzz är ju bland de coolaste bilarna på marknaden! Tycker den där bilen ser ut som ett försök att härma Buzz fast utan alla drag som gör Buzz charmig. Men jag gillar ändå en no-nonsense familjelåda!

One of us, one of us!
Skönt att man inte är ensam! Ja designen är tilltalande men det att ett försök att imitera är det nog inget snack om

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

De använder fulmetoder för att konkurrera ut europeiska tillverkare.

Jag tror inte fulmetoder är skälet tyvärr. Om Kina tillverkade sämre bilar dyrare än vi gör här och använde fulmetoder för att sälja dem så vore det enkelt att bemöta, problemet är att de tillverkar bättre bilar billigare.

Förra VW-chefen sade i princip rakt ut i en intervju att VW behövde reducera tiden att montera en färdig bil till 1/3 av deras dåvarande för att matcha Tesla, och även Tesla har svårt att möta Kinas effektivitet.

Vi har ju själva frivilligt skeppat nästan allt vi hade av tillverkning i Europa till Kina för att de tillverkar saker snabbare, billigare och bättre där än vi klarar av här. Att det även gäller bilar borde inte komma som en överraskning.

Det positiva i det hela är kanske att både EU och USA verkar ha insett allvaret nu och har påbörjat flera initiativ för att producera lokalt igen. Det är lättare sagt än gjort visar det sig men förhoppningsvis går det lite bättre på andra håll än det gick för ex. NorthVolt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror inte fulmetoder är skälet tyvärr. Om Kina tillverkade sämre bilar dyrare än vi gör här och använde fulmetoder för att sälja dem så vore det enkelt att bemöta, problemet är att de tillverkar bättre bilar billigare.

Förra VW-chefen sade i princip rakt ut i en intervju att VW behövde reducera tiden att montera en färdig bil till 1/3 av deras dåvarande för att matcha Tesla, och även Tesla har svårt att möta Kinas effektivitet.

Vi har ju själva frivilligt skeppat nästan allt vi hade av tillverkning i Europa till Kina för att de tillverkar saker snabbare, billigare och bättre där än vi klarar av här. Att det även gäller bilar borde inte komma som en överraskning.

Det positiva i det hela är kanske att både EU och USA verkar ha insett allvaret nu och har påbörjat flera initiativ för att producera lokalt igen. Det är lättare sagt än gjort visar det sig men förhoppningsvis går det lite bättre på andra håll än det gick för ex. NorthVolt,

Vi har båda rätt. De använder både fulmetoder och tillverkar bilarna snabbare och billigare. Ett exempel på fulmetoder är statliga bidrag som fick EU att sätta tullar. Men det finns mycket annat fult också som Kinas inblandning i Afrikanska stater för att garantera import av sällsynta ämnen. Jag är dock inte särskilt insatt i det.

Permalänk
Medlem

Blev sjukt impregnerad av min kompis som lyckades LAGA sin tesla själv, någon modul i batteripaketet som hade gett upp.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Blev sjukt impregnerad av min kompis som lyckades LAGA sin tesla själv, någon modul i batteripaketet som hade gett upp.

En av de bættre autocorrect sista tiden.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

En av de bættre autocorrect sista tiden.

Faktiskt inte en autocorrect xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror DCC+ är att man kan ställa dämpning i 15 olika lägen i när DCC först kom ut så kunde man bara välja mellan 2 lägen komfort eller sport nu kan man välja mellan lägen också.

Det stämmer inte.
Jag har precis beställt en ny Golf med DCC och det är 15 lägen.
Det du tänker på är Drive Mode Select och är själva körvalsprofilen.
När man har DCC får man individualläge.

DCC Pro har istället dubbla ventilstötdämpare
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-passat-interna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det stämmer inte.
Jag har precis beställt en ny Golf med DCC och det är 15 lägen.
Det du tänker på är Drive Mode Select och är själva körvalsprofilen.
När man har DCC får man individualläge.

DCC Pro har istället dubbla ventilstötdämpare
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-passat-interna...

Det jag menade var att vanliga DCC kan man bara välja mellan mellan Comfort och Sport med DCC+ kan man välja på 15 olika läggen

DCC pro är ett helt nytt system som bara finns på Passat, Golf och Tiguan en så länge men dubba ventilstödämpare precis som du sa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det jag menade var att vanliga DCC kan man bara välja mellan mellan Comfort och Sport med DCC+ kan man välja på 15 olika läggen

DCC pro är ett helt nytt system som bara finns på Passat, Golf och Tiguan en så länge men dubba ventilstödämpare precis som du sa.

Ja det är det som inte stämmer.
Det är 15 lägen på vanliga DCC sedan ett antal år.

Golf 8 hade det redan

Golf 8.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja det är det som inte stämmer.
Det är 15 lägen på vanliga DCC sedan ett antal år.

<Uppladdad bildlänk>
Golf 8 hade det redan

På id7 har den utan DCC att man kan välja mellan comfort och sport och eco eller vad det nu är. Den med DCC har 15 olika lägen eller en slider, kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

På id7 har den utan DCC att man kan välja mellan comfort och sport och eco eller vad det nu är.

Ja det är Mode Select. Det kan ställa in saker som progressiv styrning etc, men det påverkar inte dämparna alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Vi har båda rätt. De använder både fulmetoder och tillverkar bilarna snabbare och billigare. Ett exempel på fulmetoder är statliga bidrag som fick EU att sätta tullar. Men det finns mycket annat fult också som Kinas inblandning i Afrikanska stater för att garantera import av sällsynta ämnen. Jag är dock inte särskilt insatt i det.

Bara så det är sagt - Kina är en diktatur och jag håller förstås med om att man borde sträva för att begränsa diktaturers makt, alltid.

Men vi måste se sanningen i vitögat också. Decennier av outsourcing har gjort Kina bättre på att tillverka saker än vi själva är. Vi måste fixa det, inte skylla på "domaren".

Fula metoder är inte svåra att matcha - att ge statligt stöd till inhemska industrier gjorde EU med ett enkelt beslut, och som europé skall man nog inte orda för mycket om vad någon annan nation har för sig i Afrika... 😅

Edit: (Avslutar nog resonemanget här då det ju är bilar som är trådens ämne!)