Xbox series x stänger av sig, startar om sig helt random

Permalänk
Medlem

Xbox series x stänger av sig, startar om sig helt random

Min grabb har en series x som jag börjar bli vansinnig på.

Mitt i spel så kan den aningen bara stängas av eller startar om sig och sen kan man börja spela igen som om inget har hänt..

Jag har länge sökt efter olika lösningar.

Den står inte så den blir varm, den har fri tillgång till luft runtom sig. Jag har blåst ur det damm jag kan.
Uppdaterat den när det funnits uppdatering.

Jag har provat olika inställningar för att sänka kvalitén på spel etc om det skulle vara felet.

Jag har verkligen gått igenom youtube, reddit och andra flertalet hemsidor där samma fel upplevs.

Vissa säger att man behöver byta ut konsollen, men det är alldeles för dyrt och vad säger att inte nästkommande lider av samma bekymmer?

Det jag inte gjort då jag känner att jag inte har lusten med det är att ha bytt ut kylpastan i xboxen.
Dels för att jag inte vill slita isär den, och dels för att ena dagen kan man spela hur länge som helst utan bekymmer. Och andra dagen kan det strula varannan timme.

Är det någon som har stött på detta och hittat en definitivt lösning förutom att byta ut konsollen?
Skulle behövs en lösning innan jag skickar denna på skrot..

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara nätaggregatet som börjat bli defekt.
Värme låter ju inte så troligt med tanke på vad du skrev.

Ifixit säljer nätaggregat och har guider, men det skulle ju vara bra om det gick verifiera felet innan du lägger ut pengar på delar.
https://www.ifixit.com/products/xbox-series-x-power-supply

Har du varit i kontakt med Microsoft?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har du provat att fabriksåterställa den?
Ingen garanti kvar så du kan byta ut den (eller kontakta Microsoft och fråga vad det kan vara)?

Är ju knappast ett vanligt fel så köper du en ny så är ju risken liten att samma sak sker (men det är aldrig kul att behöva köpa nytt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle kunna vara nätaggregatet som börjat bli defekt.
Värme låter ju inte så troligt med tanke på vad du skrev.

Ifixit säljer nätaggregat och har guider, men det skulle ju vara bra om det gick verifiera felet innan du lägger ut pengar på delar.
https://www.ifixit.com/products/xbox-series-x-power-supply

Har du varit i kontakt med Microsoft?

Jag har ej kontaktat Microsoft gällande det, utan har mest gått på de svar jag sett tidigare på Microsoft support med samma fel där vissa bytt ut hela konsollen och vissa löste det med uppdateringar.

Skrivet av DaCapo_X:

Dum fråga kanske men har du provat att fabriksåterställa den?
Ingen garanti kvar så du kan byta ut den (eller kontakta Microsoft och fråga vad det kan vara)?

Är ju knappast ett vanligt fel så köper du en ny så är ju risken liten att samma sak sker (men det är aldrig kul att behöva köpa nytt)

Nej finns ingen garanti kvar på den.
Jag har provat återställa den 2 gånger.

Nej så är det ju, men priset är hutlöst för en ny xbox series x så det är inte ens tänkbart

Permalänk
Medlem

Först måste man utesluta om det bara händer i samma spel eller även i dashboard eller andra appar?
Kan vara en mjukvarubugg.

Gör en Power Cycle, dra ut kablen och vänta någon minut.
Ställ ner systemupplösning till lägsta.
Testa byta mellan RJ45 vs Wifi.
Byt skärm.
Byt eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Först måste man utesluta om det bara händer i samma spel eller även i dashboard eller andra appar?
Kan vara en mjukvarubugg.

Gör en Power Cycle, dra ut kablen och vänta någon minut.
Ställ ner systemupplösning till lägsta.
Testa byta mellan RJ45 vs Wifi.
Byt skärm.
Byt eluttag.

https://www.youtube.com/watch?v=GTvtAM7Fi5U

Hum, kan alltså internetanslutningen göra så xboxen random stänger av sig ? Aldrig tänkt på att det kan vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Hum, kan alltså internetanslutningen göra så xboxen random stänger av sig ? Aldrig tänkt på att det kan vara så.

Man måste testa allt. Inget är omöjligt...